...när däcket exploderade. Busslink 5101 vid Fridhemsplan tidigare i dag:
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/91408037.jpg)
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/91408038.jpg)
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/91408039.jpg)
/Danne H
Med tanke på det andra trevliga inlägget om en tungbärgares vardag i Sthlm så undrar man om inte SL-borde upphandla bärgningen för att få ner priset! Verkar bli en del körningar :D
Snyggt och påpassligt. :)
Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 20:21:02 PM
Med tanke på det andra trevliga inlägget om en tungbärgares vardag i Sthlm så undrar man om inte SL-borde upphandla bärgningen för att få ner priset! Verkar bli en del körningar :D
Varför skall SL handahålla bärgningstjänst????? Är inte de en tjänst som entreprenörerna skall stå för.
Busslink lär nog ha upphandla bärningstjänst.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 08 januari 2008, 20:33:09 PM
Varför skall SL handahålla bärgningstjänst????? Är inte de en tjänst som entreprenörerna skall stå för.
Busslink lär nog ha upphandla bärningstjänst.
/Janne
Det var menat med glimten i ögat med tanke på alla bärgningar, men det räcker visst inte med en smiley för att få fram det.
Jodå, visst har Busslink upphandlat bärgningen. Har inte så mycket synpunkter på priset men det är inte så dyrt, runt 900:- har jag för mig inom en viss zon och tid.
Har desto mer synpunkter på den tid bärgaren tar på sig för att hämta en beställd buss, inte alls ovanligt med flera timmars väntetid dygnet runt.
Mina kollegor som gick över från Veolia när Busslink tog över där berättade att de valde assistancekåren hos Veolia istället och fick både bättre pris, tid för hämtning och framför allt service.
//Niclas
Verkar ju vara stabila "kunder" hos bärgarna varför "bussbolagen" troligen kan pressa priserna rejält..
8)
Hade "bussbolagen" kunnat bärga själv billigare så hade de nog gjort det.. 8)
/Bengt
Citat från: Dan Henriksson skrivet 08 januari 2008, 20:17:14 PM
...när däcket exploderade. Busslink 5101 vid Fridhemsplan tidigare i dag:
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/91408037.jpg)
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/91408038.jpg)
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/91408039.jpg)
/Danne H
Aj aj aj!
Hoppas verkligen inte någon stod ivägen när däcket exploderade. Detta är förenat med stor fara, i värsta fall livsfara. Det är sånna krafter i ett bussdäck. Nu verkar det ju ha gått bra, den enda som vart skadad var bussen själv och detta var väl tur!
Trevliga bilder var det iaf! :D
Ang: Buss-bärgeriet så slog det mig...
Varför inte ha några st bärgare inom företaget som står stand-by? Det borde väl bli både billigare och effektivare?
En för varje trafikområde. Skulle detta löna sig...?
Citat från: Kvarne skrivet 08 januari 2008, 22:25:20 PM
Detta är förenat med stor fara, i värsta fall livsfara. Det är sånna krafter i ett bussdäck.
Jodå, jag har själv sett hur en däckexplosion på en buss blåst ut rutan i en hållplatskur. Lyckligtvis stod ingen människa vid hållplatsen...
//Jonas G
Citat från: Kvarne skrivet 08 januari 2008, 22:25:20 PM
Hoppas verkligen inte någon stod ivägen när däcket exploderade. Detta är förenat med stor fara, i värsta fall livsfara. Det är sånna krafter i ett bussdäck. Nu verkar det ju ha gått bra, den enda som vart skadad var bussen själv och detta var väl tur!
Trevliga bilder var det iaf! :D
Tack, Kvarne! :)
Det ryktades strax efter däcksexplosionen att det var två personer som skadades, men hur allvarligt vet jag inte. Jag har kollat lite på tidningsnotiserna från i dag, men inte hittat någon uppgift om incidenten. Kanske kan man tolka det som att de endast blev lindrigt skadade. Jag skulle verkligen inte vilja stå i närheten, man blir nog ordentligt chockad av smällen om inte annat.
/Danne H
Vad är skillnaden mellan en däckexplosion och en vanlig punktering? Dvs: varför exploderar däcken istället för att bara släppa ut luften? Och varför blir det en så pass stor smäll som t.o.m. kan förstöra hela hjulhuset (har varit med om sådant, dock inte i Sverige)?
Hos Swebus i Södertälje har man JB´s bilbärning för att dom bor nästan granne med Swebus.
Och att SSBT åka ner till Södertälje så tar det ett tag vid en kris tillfälle.
///
MGA
Nyare hållplatser har ju en annan typ av kantsten av betong utan några vassa kanter utan istället är den mjukt rundad.
Även om det inte är bra att köra mot kantstenen vid hpl så borde denna nya typ av kantsten väsentligt ha minskat slitaget på vagnarnas däcksidor och därmed risken för explosioner.
/Bengt
Citat från: Kvarne skrivet 08 januari 2008, 22:25:20 PM
Ang: Buss-bärgeriet så slog det mig...
Varför inte ha några st bärgare inom företaget som står stand-by? Det borde väl bli både billigare och effektivare?
En för varje trafikområde. Skulle detta löna sig...?
Vet du vad en sådan bärgare kostar? Att ha en sådan investering bara för bussbärgning kan aldrig bli billigare än att köpa tjänsten från ett bärgningsföretag som även bärgar lastbilar och annat och därmed får högre utnyttjandegrad på maskinerna.
CitatNyare hållplatser har ju en annan typ av kantsten av betong utan några vassa kanter utan istället är den mjukt rundad.
Även om det inte är bra att köra mot kantstenen vid hpl så borde denna nya typ av kantsten väsentligt ha minskat slitaget på vagnarnas däcksidor och därmed risken för explosioner.
/Bengt
Därför blir man ganska bedrövad när dom på, vissa platser än idag, lägger "gammal sten" med synbart vassare kanter.
/F
Citat från: Fredde_J skrivet 09 januari 2008, 10:55:22 AM
Därför blir man ganska bedrövad när dom på, vissa platser än idag, lägger "gammal sten" med synbart vassare kanter.
/F
Jag förstår överhuvud taget inte varför våra kantstenar ska vara så vassa som de är. I de flesta andra länder, och även i Stockholm förr i tiden, används en bredare mer rundad variant. Det vore en smal sak att fasa stenarna något i över-ytterkant eller att köpa in samma sorts sten som övriga Europa. Allt annat är ju EU-anpassat oavsett om det är bra eller inte, så varför inte stenarna också. 8)
min tanke är ju hur många felrapporter som ignorerades innan däcket small :(
99 av hundra däcksexpliositioner kan säkert förebyggas
Oj oj oj ;)
/ Kricke
Citat från: michael k skrivet 09 januari 2008, 16:03:07 PM
min tanke är ju hur många felrapporter som ignorerades innan däcket small :(
99 av hundra däcksexpliositioner kan säkert förebyggas
Håller med dig om att däckexplosioner oftast kan förebyggas. Fast hur många förare i Stockholm kontrollerar däcken så noga och skriver felrapport? Det märks ju inte nämnvärt vid körning att däcket är på väg att flyga i luften.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 16:43:12 PM
Håller med dig om att däckexplosioner oftast kan förebyggas. Fast hur många förare i Stockholm kontrollerar däcken så noga och skriver felrapport? Det märks ju inte nämnvärt vid körning att däcket är på väg att flyga i luften.
Behovsprövat underhåll är en sak, men när man inte klarar av att byta däck i tid utan att det har rapporterats så är väl ändå något fel?
Citat från: JDS skrivet 09 januari 2008, 16:56:24 PM
Behovsprövat underhåll är en sak, men när man inte klarar av att byta däck i tid utan att det har rapporterats så är väl ändå något fel?
Det sitter väl numera små fördjupningar i däckssidorna i syfte att se hur sliten däckssidan är. Dessa borde man väl som chaffis hinna kolla?
Dock ska vi kanske inte döma detta fall rakt av. Det kan det ju inträffa att en lite ovarsam inkörning mot en vass trottoarkant kan orsaka en rejäl skada även på ett friskt däck. Det kan ju tom vara så att skadan uppstod vid tidigare hållplats kanske rent av med annan förare som haft vagnen tidigare på dagen men att det först nu exploderade.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 16:43:12 PM
Håller med dig om att däckexplosioner oftast kan förebyggas. Fast hur många förare i Stockholm kontrollerar däcken så noga och skriver felrapport? Det märks ju inte nämnvärt vid körning att däcket är på väg att flyga i luften.
Visst kan normala punkteringar normalt sett förebyggas och de är inte heller så att de förekommer varje dag. Frågan är däremot hur mycket en däcksexplosion kan relateras till ett länge slitage/nötning mot kantstenar eller så? Ofta så verkar däckexplosionerna mera bero på att en hårdare motkörning mot en refug, trottoarkant eller så skett under passets gång, kanske som
Cero påpekat att det gjorts av en förare som sen blir avlöst och som inte brytt sig eller märkt något.
Näste förare kanske inte heller direkt ser att däcket då vid något tillfälle skadats snabbt och kraftigt och det i sin tur kan leda till en 'plötslig' däckexplosion senare under samma dag/pass. Vanliga pyspunkor förekommer annars i lite högre grad, men inte heller de tycker jag är så jättevanliga. De förekommer även på t.ex. innerhjulen på drivaxlarna så allt går inte heller att förklara med kantslitage. Vad gäller att kontrollera däck och skriva felrapporter så är vissa förare mera aktiva än andra, men det gör nog att det hela jämnar ut sig i slutänden.
Citat från: Cero skrivet 09 januari 2008, 17:03:29 PM
Det sitter väl numera små fördjupningar i däckssidorna i syfte att se hur sliten däckssidan är. Dessa borde man väl som chaffis hinna kolla?
Dock ska vi kanske inte döma detta fall rakt av. Det kan det ju inträffa att en lite ovarsam inkörning mot en vass trottoarkant kan orsaka en rejäl skada även på ett friskt däck. Det kan ju tom vara så att skadan uppstod vid tidigare hållplats kanske rent av med annan förare som haft vagnen tidigare på dagen men att det först nu exploderade.
Jo, det är klart. Men är det sannolikt? ::)
Skulle vilja säga att det är i högsta grad sannolikt. Själv tror jag även mera på en sådan förklaring till en punktering i form av en däcksexplosion än vad jag tror på teorin om att däcksexplosioner orsakas av nötta/slitna däck. Lite snabbare än så byts nog normalt däcken. ;)
aj aj aj
körde föraren emot kanten?
det är inte bara i stockholm det fuskas med kontroll före körning
i jönköping är det utbrett det med detta fusket särskilt bland gammalt jkt-folk
själv går jag ett varv runt varje nu buss innan jag drar iväg även om jag byter på linjen(fyfaen vad jag är bra ;D)
man skriver ju felrapport för att underlätta och förbilligga för firman även om de ofta ser det som sabotage av värksamheten
Citat från: michael k skrivet 09 januari 2008, 20:32:13 PM
det är inte bara i stockholm det fuskas med kontroll före körning
i jönköping är det utbrett det med detta fusket särskilt bland gammalt jkt-folk
själv går jag ett varv runt varje nu buss innan jag drar iväg även om jag byter på linjen(fyfaen vad jag är bra ;D)
man skriver ju felrapport för att underlätta och förbilligga för firman även om de ofta ser det som sabotage av värksamheten
Det är bra att du är uppmärksam tycker jag, personligen skulle man väl gå ett varv vid avlösningar men det finns liksom inte tid för det.
samtidigt som jag tror att stockholmarna skulle nog mer bli sura över stilleståndstiden än säkerheten.
Däremot kollar jag bussen på Ramp innan jag ska ut, och tar hellre några minuter av min egen tid så jag hinner.
Har ställt en buss med ett jack i sidan på däcket, så jag är väl en av de mer aktiva på felrapporter.
Citat från: Magnus_J skrivet 10 januari 2008, 10:32:26 AM
Det är bra att du är uppmärksam tycker jag, personligen skulle man väl gå ett varv vid avlösningar men det finns liksom inte tid för det.
samtidigt som jag tror att stockholmarna skulle nog mer bli sura över stilleståndstiden än säkerheten.
Däremot kollar jag bussen på Ramp innan jag ska ut, och tar hellre några minuter av min egen tid så jag hinner.
Har ställt en buss med ett jack i sidan på däcket, så jag är väl en av de mer aktiva på felrapporter.
Har sett att många tar ett varv runt kärran vid ändhållplatsen. Antar att det är ett bra sätt att både få lite luft, rörelse och inspektion samtidigt. Det kan väl i mitt tycke ersätta den inspektion som inte hinner utföras vid själva avlösningstillfället och torde väl i normalfallet innebära att man maximalt kör mindre än ett halvt varv på en linje utan inspektion.
fast det stora problemet är väl att däckets inte bytts i tid
jag är i det närmaste övartygad över att någon har skrivit felrapport på däcket
fast när felrapporter ignoreras gång efter gång blir ju folk lite slöa på att skriva också
fast tänk er om alla förare titade på däcken innan avfärd från depån skulle inte trafiken stanna på många ställen då? ;)
pst uräkta att jag sitter här och gnäller det är bara mina dåliga erfarenheter från linjebuss som sitter i ;D
Citat från: Dan Henriksson skrivet 08 januari 2008, 20:17:14 PM
...när däcket exploderade. Busslink 5101 vid Fridhemsplan tidigare i dag:
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/91408038.jpg)
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/91408039.jpg)
/Danne H
He he he he, Härliga bilder!