Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 08 januari 2008, 12:54:08 PM

Titel: SL-linje 467
Skrivet av: Fredde skrivet 08 januari 2008, 12:54:08 PM
Så sant!

Ja, vem kommer nu bli först att fota denna, när den dyker upp? ;)

http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Gustavsbergarna-far-egen-busslinje/ (http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Gustavsbergarna-far-egen-busslinje/)

/Fredde
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Peter Erret skrivet 09 januari 2008, 03:16:41 AM
Första fotot, ja något datum för införandet av linjen finns inte angivet, antingen till sommarturlistan eller vinterturlistan men nog kommer jag att hålla koll.

Jag ser själv fram emot "sittplatsgarantin" och hur den är tänkt att fungera.

Ett scenario: Jag kommer med bussen, 474, till Värmdö marknad, sista hpl innan man kör ut på motorvägen mot Slussen. Jag har tre personer som står upp (inga sittplatser finns i bussen). Stannar bussen vid hpl, tar micken "Ni tre som står i bussen ombedes att stiga av, ny buss för er är beställd, var god vänta vid hpl". Att de får vänta tills nästa 474 på ordinarie tid berättas inte då reserver saknas eller tänker man stå med bussar (taxi eller "avlösningsbil") vid en så strategisk hpl för att köra dessa kunder.

Eller är tanken att då det finns stående i bussen så får den endast framföras i hasitghet understigande 70 km på motorvägen?

Troligen är inte denna idé genomtänkt av politikerna eller har du något svar på hur detta skall genomföras?
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 09:39:31 AM
Citat från: Peter Erret skrivet 09 januari 2008, 03:16:41 AM
Första fotot, ja något datum för införandet av linjen finns inte angivet, antingen till sommarturlistan eller vinterturlistan men nog kommer jag att hålla koll.

Jag ser själv fram emot "sittplatsgarantin" och hur den är tänkt att fungera.

Ett scenario: Jag kommer med bussen, 474, till Värmdö marknad, sista hpl innan man kör ut på motorvägen mot Slussen. Jag har tre personer som står upp (inga sittplatser finns i bussen). Stannar bussen vid hpl, tar micken "Ni tre som står i bussen ombedes att stiga av, ny buss för er är beställd, var god vänta vid hpl". Att de får vänta tills nästa 474 på ordinarie tid berättas inte då reserver saknas eller tänker man stå med bussar (taxi eller "avlösningsbil") vid en så strategisk hpl för att köra dessa kunder.

Eller är tanken att då det finns stående i bussen så får den endast framföras i hasitghet understigande 70 km på motorvägen?

Troligen är inte denna idé genomtänkt av politikerna eller har du något svar på hur detta skall genomföras?

Man kan ju undra om de har åkt buss någon gång och därvid ägnat en tanke åt bussförarens situation när de tog det här beslutet. Ett strikt förbud mot ståplatser ställer bara till j***lskap för resenärer (och förare). Vad SL däremot borde göra är naturligtvis att ge entreprenörerna utrymme så att de kan planera så att man bara i undantagsfall behöver köra med ståplatser. Men det är nog så svårt att få folk att gå över till en annan buss även om de fått ståplats och även om den andra bussen redan står bakom. Många står hellre en halvtimme än att de kommer hem hem tio minuter senare.
Att sänka hastigheten till 70 km/tim på motorväg vid stående i bussen är jag mycket tveksam till. Detta innebär att bussarna kommer helt ur trafikrytmen och man behöver ju bara tänka sig vad som händer om de i högerfilen blir ikappkörda av ett annat tungt fordon som inte i tid hinner uppfatta att bussen går sakta. Jag tror att detta skulle skapa fler olyckor än vad det förhindrar. Och även om nu ingen olycka inträffar skapar det extra stor irritation hos resenärerna, som dessutom behöver stå ännu längre tid.

Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 09:59:26 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2008, 09:55:22 AM
Nu kommer garantin inte att vara som någon garanti i ordets bemärkelse utan en målsättning, utbudet kommer att utökas på ett antal motorvägslinjer i rusningstid för att komma till rätta med andelen stående.

Som jag förklarat tidigare kommer man inte att placera ut ett hundratal förfogandebussar runt om i länet.

//Lars

Nu stod visserligen platsgaranti inom citationstecken men man behöver väl ändå hitta ett bättre uttryck. I övrigt låter det naturligtvis bara bra och är väl i enlighet med det jag skrev om hur jag tyckte det borde vara.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Cero skrivet 09 januari 2008, 10:04:38 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 09:39:31 AM
Man kan ju undra om de har åkt buss någon gång och därvid ägnat en tanke åt bussförarens situation när de tog det här beslutet. Ett strikt förbud mot ståplatser ställer bara till j***lskap för resenärer (och förare). Vad SL däremot borde göra är naturligtvis att ge entreprenörerna utrymme så att de kan planera så att man bara i undantagsfall behöver köra med ståplatser. Men det är nog så svårt att få folk att gå över till en annan buss även om de fått ståplats och även om den andra bussen redan står bakom. Många står hellre en halvtimme än att de kommer hem hem tio minuter senare.

Det enda man kan göra är väl att planera upp reserver som står stand-by i samma stil som expressbussarna använder vid större helger. Men som Erret exemplifierar med Gustavsberg är det svårare att göra i lokaltrafik eftersom ett antal hållplatser passeras från det att utgångsterminalen lämnats och innan motorvägen nås. I sådana lägen får man väl dubblera turen, men vad kostar inte det?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 09:39:31 AM
Att sänka hastigheten till 70 km/tim på motorväg vid stående i bussen är jag mycket tveksam till. Detta innebär att bussarna kommer helt ur trafikrytmen och man behöver ju bara tänka sig vad som händer om de i högerfilen blir ikappkörda av ett annat tungt fordon som inte i tid hinner uppfatta att bussen går sakta. Jag tror att detta skulle skapa fler olyckor än vad det förhindrar. Och även om nu ingen olycka inträffar skapar det extra stor irritation hos resenärerna, som dessutom behöver stå ännu längre tid.


I fallet Nacka/Värmdö, som väl det här beslutet i första hand tar sikte på, tycker jag man bör planera seriöst för ett spårbundet alternativ istället för den mängd bussar som körs för att klara behovet. Jag har åkt regelbundet en del mellan Nacka strand och Slussen för något år sedan och med all respekt för förarna (många kör bra) och att vagnparken till delar är i ganska tveksamt skick känns inte resan nedför "kaffebacken" alla gånger helt trygg. Till del beror detta på valet att köra ledbuss på motorvägen, något som i mitt tycke alltid blir lite slingrigt, men också för att bussen som fordon av naturliga skäl inte uppför sig lika smidigt som en bil när den tvingas till inbromsningar, filbyten, etc, som ofta uppstår på den vägen när trafiken är lite tätare men ändå rullar i runt 90 km/h.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Marc skrivet 09 januari 2008, 14:45:24 PM
Funderingar från pennan...
Undrar hur länge SL envisas med att köra med lågentré även på landet?
En lågentréled rymmer färre platser än motsvarande normal-boggibuss och 25% färre än en normal ledbuss. Så på många håll pratar vi idag kapacitetsminskning sedan 2005, samtidigt som befolkningen bara ökar!
Många ute i trafiken verkar inte ha förstått detta, man ser enbart på bussens längd. För något år sedan var det helt omöjligt att få köra boggi på Nacka/Värmdös nattbussar, idag så går det i princip bara lågentréled...
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Karsten skrivet 09 januari 2008, 14:47:15 PM
Citat från: Marc skrivet 09 januari 2008, 14:45:24 PM
Funderingar från pennan...
Undrar hur länge SL envisas med att köra med lågentré även på landet?
En lågentréled rymmer färre platser än motsvarande normal-boggibuss och 25% färre än en normal ledbuss. Så på många håll pratar vi idag kapacitetsminskning sedan 2005, samtidigt som befolkningen bara ökar!
Många ute i trafiken verkar inte ha förstått detta, man ser enbart på bussens längd. För något år sedan var det helt omöjligt att få köra boggi på Nacka/Värmdös nattbussar, idag så går det i princip bara lågentréled...


Har någon förklarat detta för SL?
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: yngrot skrivet 09 januari 2008, 20:30:15 PM
Jag har en känsla av att länsbolagen kräver lågentre/golv utan att tänka på att det ryms betydligt färre på låggolvsbussar. När Borås börja med lågentre blev det ca 20 färre passagerare per buss. Visst blir det smidigt för många att gå på med komforten blir ju sämmre.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: yngrot skrivet 09 januari 2008, 20:56:23 PM
Jo visst har du rätt i det. Men man undrar om länsbolagen funderat hur mycket mer det kostar med låggolv och alla andra krav som kommer?
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Wolfie skrivet 11 januari 2008, 10:26:43 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2008, 20:57:59 PM
Tillgängligheten är ju ett lagkrav

Och den kan lösas på andra sätt än med lågentré. Något man kanske skulle tänka på när man kommer ur innerstan och närförorterna.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Wolfie skrivet 11 januari 2008, 10:46:09 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2008, 10:35:07 AM
Men de bussarna blir heller inte billigare i inköp och det största problemet blir användbarheten, vad som inte behövs är ytterligare en udda busstyp som bara kan användas på ett fåtal linjer/avgångar.

Jmf försöken med 4300-4302 i N/V

Jo, tänkte inte på prisdelen när jag svarade. Att man har vissa bussar som bara kan gå på vissa linjer har man ju redan. Så att istället för att göra mer och mer låggolv även på platser där det inte lika mycket behövs, (endast ett fåtal som behöver det och få anpassade hållplatser), men det är klart, inte blir det många linjer kvar då. Möjligtvis dem i Roslagen, delar av södertörn, Ekerö och Värmdö.

Jag undrar om man som förare inte skulle kunna gå med på lite krångel för en mycket bättre komfort och kapacitet, men det är klart, själv körde jag nästan bara låggolv och lågentré när jag körde i Hornsberg, så jag vet inte hur mycket jobb det är med någon form av hiss.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: yngrot skrivet 11 januari 2008, 15:16:17 PM
Problemet för de som har svårt att komma in en normalgolvad buss löses inte enbart av lågentre det svåra är att överhuvudtaget att komma till hållplatsen. En rullstol eller rullator kräver ju rätt slät väg för att komma fram.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 januari 2008, 23:29:41 PM
enigt väluträttad källa så kommer de nya bussarna vara av märket Man och Scania. Välkomna till kaoset och hoppas att ni klarar servisen, minskar inställda turer etc.

För Swebus Nacka/Värmdö innebär det att utöver reservdelar till Volvo, att tillhandahålla även reservdelar dessa bussar, lycka till.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: homer skrivet 13 januari 2008, 00:47:56 AM
Man och scania? hur många bussar kan behövas, max 2 eller 3 kan ja tänka mig
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Fredde skrivet 14 januari 2008, 01:51:52 AM
MAN och Scania ska ersätta 46-serien i Björknäs. Så tolkade jag det.

Dock är det inte klart till 100% att denna linjen i Gustavsberg ska köras från Mölnvik (depån närmast). Men man kan ju hoppas, så den täcker upp för några delade tjänster. Ju fler sådan tjänster man blir av med, desto bättre.


/Fredde
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 januari 2008, 02:34:34 AM
När är det tänkt att de bussarna skulle komma?
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Fredde skrivet 14 januari 2008, 02:44:51 AM
Minns jag rätt är det i Juni, med trafikstart i Augusti. Ska ju monteras in diverse saker...

/F
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: homer skrivet 14 januari 2008, 23:01:17 PM
Ska swebus köpa in helt nya Scania Diesel? :D
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Fredde skrivet 15 januari 2008, 01:11:06 AM
Förmodligen. Så vitt jag vet kommer inte Björknäs att bli någon etanol-depå. Annat blir det på Värmdö om några år...

/F
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 januari 2008, 02:21:59 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 15 januari 2008, 01:11:06 AM
Annat blir det på Värmdö om några år...

/F

Jasså, jaha?
Vad är på G då?
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 15 januari 2008, 05:33:42 AM
Biogas?

//Niclas
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Fredde skrivet 15 januari 2008, 09:31:21 AM
Helt ny etanolanläggning... Minns jag rätt var det ca 100 nya fordon enl. en källa med insyn.

/F
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 januari 2008, 12:10:54 PM
Etanol på landsbygden?
Vad ska det vara bra för?
Dieselmotorer är väl starkare och de böhövs väl på landet, eller är jag helt fel ute?
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Wolfie skrivet 15 januari 2008, 12:29:39 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 januari 2008, 12:10:54 PM
Etanol på landsbygden?
Vad ska det vara bra för?
Dieselmotorer är väl starkare och de böhövs väl på landet, eller är jag helt fel ute?

Man får väl hoppas på lite starkare motoralternativ till dessa bussar. (Jobbar inte Scania på ett sådant?)
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Fredde skrivet 15 januari 2008, 12:36:54 PM
Hinner det komma fram led-etanolvagnar utan motorn där bak, så är väl inte det fel. Att köra etanol har jag ingen erfarenhet av, men 320-340 hk måste det ju vara för att palla med motorväg etc. Hur stor effekt är det i Scania´s motorer?

Gissar att det har med miljön att göra, samtidigt som vissa garage inte kan vara på nuvarande plats i all framtid.

/F
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: bjalle skrivet 15 januari 2008, 12:38:36 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 15 januari 2008, 12:36:54 PM
Hinner det komma fram led-etanolvagnar utan motorn där bak, så är väl inte det fel. Att köra etanol har jag ingen erfarenhet av, men 320-340 hk måste det ju vara för att palla med motorväg etc. Hur stor effekt är det i Scania´s motorer?

Gissar att det har med miljön att göra, samtidigt som vissa garage inte kan vara på nuvarande plats i all framtid.

/F

Dagens etanol finns i 230 och 270 hkr
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Fredde skrivet 15 januari 2008, 12:43:34 PM
CitatDagens etanol finns i 230 och 270 hkr

Stackars bussar.. och stackars förare ::)

Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Börje skrivet 15 januari 2008, 15:23:06 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 15 januari 2008, 09:31:21 AM
Helt ny etanolanläggning... Minns jag rätt var det ca 100 nya fordon enl. en källa med insyn.

/F

Öhh? Det har väl aldrig talats om etanol på Nacka/Värmdö? Däremot byggs depån i Charlottendal för biogasbussar.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: homer skrivet 15 januari 2008, 18:00:37 PM
Politikerna som har projekterat detta på värmdö kommun har sagt att de blir en depå för biogas bussar, sen huruvida man har tagit reda på om Biogas ledbussar fungerar på Vämdös linjer som till 90 % består av landsbygslinjer är en helt annan sak
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: bjalle skrivet 15 januari 2008, 18:01:42 PM
Citat från: homer skrivet 15 januari 2008, 18:00:37 PM
Politikerna som har projekterat detta på värmdö kommun har sagt att de blir en depå för biogas bussar, sen huruvida man har tagit reda på om Biogas ledbussar fungerar på Vämdös linjer som till 90 % består av landsbygslinjer är en helt annan sak

Skulle inte SL frångå allt som fördyrar på det viset, tyckte jag läste nånstans att biogas resp etanolsatsningar var över?
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2008, 18:14:30 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 18:01:42 PM
Skulle inte SL frångå allt som fördyrar på det viset, tyckte jag läste nånstans att biogas resp etanolsatsningar var över?

Vid seminariet om gasbussar i Göteborg - som jag berättat om förut - var tillverkarna ganska säkra på att de skulle kunna göra gasbussar som inte kostar mer än dieselbussar i drift eller inköp. Gasen uppgavs i dag som drivmedel inte dyrare än diesel, däremot var de bussbolag som hade gasbussar överens om att de kostar mer i underhåll än dieselbussar.
Erfarenhet av gasbussar i regionaltrafik finns från Skåne. Efter vad jag hörde från en bussnackande förare på dessa bussar i maj så var det inga större problem med det. Visst skiljer sig väl Värmdö en hel del från Skåne, och man kanske kan tycka att det är rätt onödigt med gasbussar härute. I varje fall så länge som gasdrift inte är den optimala tekniken.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: homer skrivet 15 januari 2008, 18:17:26 PM
mellan Lund och Malmö (för de är väl där dem kör?) är de ju inte riktigt lika många backar och samma typ av köring, visst det är 90 väg men där slutar likheterna
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: bjalle skrivet 15 januari 2008, 18:18:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2008, 18:14:30 PM
Vid seminariet om gasbussar i Göteborg - som jag berättat om förut - var tillverkarna ganska säkra på att de skulle kunna göra gasbussar som inte kostar mer än dieselbussar i drift eller inköp. Gasen uppgavs i dag som drivmedel inte dyrare än diesel, däremot var de bussbolag som hade gasbussar överens om att de kostar mer i underhåll än dieselbussar.
Erfarenhet av gasbussar i regionaltrafik finns från Skåne. Efter vad jag hörde från en bussnackande förare på dessa bussar i maj så var det inga större problem med det. Visst skiljer sig väl Värmdö en hel del från Skåne, och man kanske kan tycka att det är rätt onödigt med gasbussar härute. I varje fall så länge som gasdrift inte är den optimala tekniken.


Bara synd gången är så pass ryckig på "våra" MAN regiongasbussar

Citat från: homer skrivet 15 januari 2008, 18:17:26 PM
mellan Lund och Malmö (för de är väl där dem kör?) är de ju inte riktigt lika många backar och samma typ av köring, visst det är 90 väg men där slutar likheterna

Malmö - Lund
Höganäs - Helsingborg - Landskrona
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Cero skrivet 15 januari 2008, 20:25:41 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 18:01:42 PM
Skulle inte SL frångå allt som fördyrar på det viset, tyckte jag läste nånstans att biogas resp etanolsatsningar var över?

SL har aldrig sagt att man ska frångå biogas eller etanol. Däremot vill man undvika fördyringar i form av udda specifikationer som gör att bussarna inte är användbara för annan trafik än den de ursprungligen beställts för. Oavsett om man bestämt sig att köpa en biogas-/etanol-/dieselbuss finns ju ett antal parametrar därutöver som kan göra den onödigt dyr att köpa, använda eller underhålla.

Vill minnas att Lars Ö gav mer exakta exempel på vad som kan fördyra i den diskussion vi hade i ämnet för någon månad sedan.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: bjalle skrivet 15 januari 2008, 22:02:19 PM
Citat från: Cero skrivet 15 januari 2008, 20:25:41 PM
SL har aldrig sagt att man ska frångå biogas eller etanol. Däremot vill man undvika fördyringar i form av udda specifikationer som gör att bussarna inte är användbara för annan trafik än den de ursprungligen beställts för. Oavsett om man bestämt sig att köpa en biogas-/etanol-/dieselbuss finns ju ett antal parametrar därutöver som kan göra den onödigt dyr att köpa, använda eller underhålla.

Vill minnas att Lars Ö gav mer exakta exempel på vad som kan fördyra i den diskussion vi hade i ämnet för någon månad sedan.

Okej då var det jag som missförstod det hela
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Fredde skrivet 16 januari 2008, 01:40:57 AM
Låt vara osagt vad drivmedlet blir, om nu så många är av andra åsikter i frågan. (hörde/läste jag så fel om etanol, möjligen?) Ska ta reda på det mera exakt... Men att det blir lite annat till upphandligen är framhävt från säkra källor, sades 2011-2012.

/F
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 januari 2008, 01:54:50 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2008, 22:05:28 PM
En biogassatsning på Värmdö kommer om den blir av sannolikt att genomföras i samband med att kontraktet upphandlas

//Lars

Biogas på landet?
Är det vettigt?
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Peter Erret skrivet 16 januari 2008, 02:37:55 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 14 januari 2008, 01:51:52 AM
MAN och Scania ska ersätta 46-serien i Björknäs. Så tolkade jag det.

Dock är det inte klart till 100% att denna linjen i Gustavsberg ska köras från Mölnvik (depån närmast). Men man kan ju hoppas, så den täcker upp för några delade tjänster. Ju fler sådan tjänster man blir av med, desto bättre.


/Fredde
Facket försöker att lägga 467:an ute vid Mölnvik vilket skulle innebära att Mölnvik behöver två bussar till denna linje. Är man smart så ser man till att det blir 2 Manbussar eller 2 Scaniabussar men som brukligt är inom trafikområdet så kastar man hit och dit med vagnarna.
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 januari 2008, 02:42:23 AM
Så i slutändan kan vad som helst dyka upp på linjen?
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Karsten skrivet 16 januari 2008, 10:01:36 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 januari 2008, 02:42:23 AM
Så i slutändan kan vad som helst dyka upp på linjen?

Förutom fjollboggi!
Titel: SV: SL-linje 467
Skrivet av: Fredde skrivet 16 januari 2008, 12:42:15 PM
Skulle gissa på två av 46-vagnarna som inte får rulla vidare på innerstadslinje 71.

/F