Körning av privatbil på alla bussgator som finns verkar inte ske endast i Umeå.
Det verkar vara osmidigt att alla Östersunds Omnis saknar bakdörr. Vore inte 2+2+1 smidigare än 2+2+0?
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Jamtland/Kyrkg_Osd_071227.jpg)
Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2008, 12:07:31 PM
Körning av privatbil på alla bussgator som finns verkar inte ske endast i Umeå.
Det verkar vara osmidigt att alla Östersunds Omnis saknar bakdörr. Vore inte 2+2+1 smidigare än 2+2+0?
Just den dörrställningen måste ju vara den dummaste som finns? Om man nu uppenbarligen vill skyffla in personer in o ut ur bussen genom att göra så breda öppningar som möjligt, varför har man då inte en bakdörr åtminstone ja????
på en lågentre buss är de väldigt sällan när de blir stående som de stående knallar upp för trappan utan alla vill så kvar på bottenvåningen, dessutom är avståndet på en 12 m buss mellan 2:a och 3:e dörren så pass litet så en 3:e dörr är bara fånigt att ha, är säker på att de även i stockholms innerstad skulle fungera fin fint med 2+2+0
Citat från: homer skrivet 08 januari 2008, 12:16:24 PM
på en lågentre buss är de väldigt sällan när de blir stående som de stående knallar upp för trappan utan alla vill så kvar på bottenvåningen, dessutom är avståndet på en 12 m buss mellan 2:a och 3:e dörren så pass litet så en 3:e dörr är bara fånigt att ha, är säker på att de även i stockholms innerstad skulle fungera fin fint med 2+2+0
Då gäller det nog isf i Östersund, här i Stockholm sprider vi ut oss där det finns plats! - o alla ungdomar 'vägrar' sitta fram, de ska sitta längst bak, du kan ju tänka dig hur bra det funkar då en dagis/skolklass alla ska av på samma ställe, det blir kaos vid mittendörren! - samtiidgt som folk ska in har du sexton pers som ska ut, det blir ett h*****e kan jag lova!
Det kan inte vara så enkelt att man valt bort bakersta dörren för att lättare hålla värmen i bussen?
//Danne
För övrigt ändrar jag mig :-) - den dummaste dörrställningen måste vara 2+0+0 som Omni-bussarna på vissa platser i Storbritannien har, fullständig idioti!
Citat från: Danne B. skrivet 08 januari 2008, 12:22:40 PM
Det kan inte vara så enkelt att man valt bort bakersta dörren för att lättare hålla värmen i bussen?
Lite längre upp i landet går då 2+2+2 jättebra. Dock borde 2+2+1 räcka gott och väl då man ändå inte får in barnvagnar där bak pga en massa stolar för... "sittande passagerare" tror jag de kallas. ;)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra6/Veolia_1055_Bruksvagen_070412.jpg)
Nej, 2-2-2 har jag aldrig begripit mig på eftersom man ju sällan kommer från två håll när man ska av längst bak.
1-2-1 är nog min favorit eftersom man ändå inte kan gå på samtidigt fram heller utan att krocka i gången.
Citat från: christianm skrivet 08 januari 2008, 12:55:34 PM
Nej, 2-2-2 har jag aldrig begripit mig på eftersom man ju sällan kommer från två håll när man ska av längst bak.
1-2-1 är nog min favorit eftersom man ändå inte kan gå på samtidigt fram heller utan att krocka i gången.
Ja, fast på ställen där du har periodkort som inte behöver läsas av i någon läsare (som här i Stockholm) så använder du högerdelen av en 2-framdörr för att låta chauffören stämpla o vänsterdelen så använder du för de personer som har periodkort! - betydligt snabbare påstigning på det sättet!
CitatJa, fast på ställen där du har periodkort som inte behöver läsas av i någon läsare (som här i Stockholm) så använder du högerdelen av en 2-framdörr för att låta chauffören stämpla o vänsterdelen så använder du för de personer som har periodkort! - betydligt snabbare påstigning på det sättet!
Njae, det kan jag inte skriva under på. Då kan man ju vifta med vilket kort som hellst och bara gå förbi. (Terminskorten efter kl. 19 som ett exempel)
/F
Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2008, 12:32:56 PM
Lite längre upp i landet går då 2+2+2 jättebra. Dock borde 2+2+1 räcka gott och väl då man ändå inte får in barnvagnar där bak pga en massa stolar för... "sittande passagerare" tror jag de kallas. ;)
Det tokiga med just Omnicity i 2-2-1-utförande är att bussen blir motsvarande ett dörrblad kortare. ??? Annars skulle man ju kunna utnyttja den försvunna dörren till ytterligare två platser. ;D
Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2008, 12:20:30 PM
här i Stockholm sprider vi ut oss där det finns plats! - o alla ungdomar 'vägrar' sitta fram, de ska sitta längst bak,
Dock tycker jag det finns en tendens att folk undviker bakänden på blåbussarna på linje 2 och 3 eftersom dessa saknar den fjärdedörr som finns på bussarna på linje 1 och 4. Därmed blir det lätt knökat i gången fram till dörren i släpet och flödet ut vid större hållplatser á la Slussen blir också lidande.
Citat från: Fredde_J skrivet 08 januari 2008, 13:03:38 PM
Njae, det kan jag inte skriva under på. Då kan man ju vifta med vilket kort som hellst och bara gå förbi. (Terminskorten efter kl. 19 som ett exempel)
/F
Ja, självklart att du kan, det ligger ju på ditt samvete! - men det är ju ingen skillnad mot att ha en kortläsare i bussen, har du inget kort kan du ju planka dig förbi den med, det är ju bara att strunta i o stämpla/läsa av! - fördelen oavsett för de övriga i bussen är ju att det går fortare att få in alla människor!
Citat från: Cero skrivet 08 januari 2008, 13:08:16 PM
Dock tycker jag det finns en tendens att folk undviker bakänden på blåbussarna på linje 2 och 3 eftersom dessa saknar den fjärdedörr som finns på bussarna på linje 1 och 4. Därmed blir det lätt knökat i gången fram till dörren i släpet och flödet ut vid större hållplatser á la Slussen blir också lidande.
Preciiiiis, o där ser du nackdelen med att inte ha någon bakre utgångsdörr! - vet folk att de inte kommer av snabbt där så undviker de att sätta sig på de platserna, kanske en effekt som märks av i Östersund ;-)
Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2008, 12:24:50 PM
För övrigt ändrar jag mig :-) - den dummaste dörrställningen måste vara 2+0+0 som Omni-bussarna på vissa platser i Storbritannien har, fullständig idioti!
Alltså...nu måste jag nog komma med lite mothugg känner jag.
1. Dörrställningar beställs ju anpassade till den typ av trafik, klimat eller resandemängd bussen skall användas till. Jag kan inte tänka mig att det är sådan fruktansvärd rusning i Östersundsbussarna så att det skulle generera ytterligare en bakdörr. Dubbeldörrar på mitten underlättar ju för barnvagnar, och dubbeldörrar fram...hmm...det kunde kanske lika gärna varit 1-2-0 på bussen.
2. 2-0-0 i GB...jadu...dumt tycker du, skitbra tycker dom. Förklaringen jag fått är att i Storbritannien tillåts företagen starta nya linjer "lite hur som helst" men villkoret är också att linjen skall bära sina egna kostnader.
För att då säkra inkomsterna och inte ha några som helst smitare in genom bakdörrarna har man helt enkelt valt bort dessa.
Jo...knöligt...jag har själv åkt dylika bussar i landet, och det var ett himla ursäktande i en full buss när någon skulle av fram :-)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 januari 2008, 13:14:36 PM
Alltså...nu måste jag nog komma med lite mothugg känner jag.
1. Dörrställningar beställs ju anpassade till den typ av trafik, klimat eller resandemängd bussen skall användas till. Jag kan inte tänka mig att det är sådan fruktansvärd rusning i Östersundsbussarna så att det skulle generera ytterligare en bakdörr. Dubbeldörrar på mitten underlättar ju för barnvagnar, och dubbeldörrar fram...hmm...det kunde kanske lika gärna varit 1-2-0 på bussen.
:-D - men om det nu inte är sån rusning som du nu säger, då kunde det ju t.o.m lika gärna varit 1+1+0, eller hur? - det borde ju finnas nån tanke bakom 2+2 i de första dörrparen, o det naturligaste vore väl ett snabbt flöde in/ut???? - o om man nu vill ha det snabba flödet är vi tillbaka på ruta ett, varför ingen bakdörr? (en dubbeldörr hade ju vart onödigt, men en singel iaf!) - däremot kan jag kanske tyckt att 1-2-1 hade räckt isf?!
Citat
2. 2-0-0 i GB...jadu...dumt tycker du, skitbra tycker dom. Förklaringen jag fått är att i Storbritannien tillåts företagen starta nya linjer "lite hur som helst" men villkoret är också att linjen skall bära sina egna kostnader.
För att då säkra inkomsterna och inte ha några som helst smitare in genom bakdörrarna har man helt enkelt valt bort dessa.
Jo...knöligt...jag har själv åkt dylika bussar i landet, och det var ett himla ursäktande i en full buss när någon skulle av fram :-)
Ah, men det var en bra förklaring IAF, även om det är självklart idiotiskt rent praktiskt sett vid in/utpassering!
Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2008, 13:24:27 PM
o om man nu vill ha det snabba flödet är vi tillbaka på ruta ett, varför ingen bakdörr? (en dubbeldörr hade ju vart onödigt, men en singel iaf!) - däremot kan jag kanske tyckt att 1-2-1 hade räckt isf?!
MaxCi eller OmniLink med 1+2+1 är perfekt i stadstrafik i städer som Östersund och Umeå, tycker jag personligen.
Mjao....jag tror fortfarande att, precis som jag skrev, att en dubbeldörr i mitten är lättare för en barnvagn att komma in o ut genom på en stadsbuss underlättar, till skillnad från 1-1-0...så nej, jag håller inte med.
Bakdörren har man med all säkerhet valt bort för att dels få några fler sittplatser, eller för att man trots allt har lite kallare klimat i Östersund än i Stockholm....eller som en kombination av dessa två anledningar...säger åtminstone mitt sunda förnuft.
Anledningen till 2-2-2 i Umeå och Luleå är att detta var det enda dörralternativet man erbjöd i början, innan man breddade programmet med 2-2-1.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2008, 13:15:41 PM
(två går väl knappast att få när det gäller Omnilink?)
//Lars
Jo jag tror det. En prototyp var beskaffad med 2-2-2 och det har funnits med som alternativ i någon broschyr eller om det var på hemsidan vill jag minnas.
Citat från: Cero skrivet 08 januari 2008, 13:32:30 PM
Jo jag tror det. En prototyp var beskaffad med 2-2-2 och det har funnits med som alternativ i någon broschyr eller om det var på hemsidan vill jag minnas.
Det stämmer att den första prototypen hade 2-2-2, dock är detta den enda som byggts med den här dörrställningen.
Antar att efterfrågan styrt produktbreddningen.
Hur vanligt är det med ledbussar med dörrställning 2+2+2+2? I Uppsala har alla OmniCity ledbussar just detta. Men jag vet inte om jag har sett detta någon annanstans. Det vanliga på OmniCity ledbussar är annars 2+2+2+1 istället. Är det bara Uppsala som har OmniCity med just denna dörrställning?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2008, 16:14:12 PM
Hur vanligt är det med ledbussar med dörrställning 2+2+2+2? I Uppsala har alla OmniCity ledbussar just detta. Men jag vet inte om jag har sett detta någon annanstans. Det vanliga på OmniCity ledbussar är annars 2+2+2+1 istället. Är det bara Uppsala som har OmniCity med just denna dörrställning?
Två av de Neoplanledbussar Busslink Söderort fick ärva från Jönköping hade 2-2-2-2, resterande hade enkel sistadörr. Alla dessa fick dock sista dörren permanent igenspikad ganska snart, officiellt beroende på att några hållplatser var för snäva för att släpet skulle stå rakt och sista dörren därmed vara synlig för föraren. Dock undrar jag om detta var hela sanningen för på de Omnicity som Söderort trafikerar används sista dörren (och de f.d. Norrköpingsvagnarna har väl inte kameraövervakning av densamma, såsom 53xx har?). Det ligger nära till hands att tro stängandet av sista dörren även var ett led i att minska driftosäkerheten hos dessa härken.
Inte går det fortare med 2 dörrar fram?? efter förarplatsen kommer det ju hjulhus och där kan man inte gå mer än en person åt gången jag har då inte märkt när jag körde i stan att det gick fortare med 2 dörrar fram. Däremot ska ju vara 1-2-1 iaf på stadsbussar för att få folk längst bak i bussen.
Ibland skulle man kunna tro att du aldrig åkt eller kört buss förr.
Med två dörrar fram kan man låta främre dörren vara för de som betalar, och bakre för de som har kort, detta gör ABSOLUT att det går snabbare med två dörrar fram, än om hela kön skall vänta på en som betalar i en enkeldörr.
Därmed blir det ett kortare stopp vid hållplatsen och = snabbare med dubbeldörr
hm...lite tänkande om jag får be innan inläggen :D
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2008, 18:40:13 PM
Inte går det fortare med 2 dörrar fram?? efter förarplatsen kommer det ju hjulhus och där kan man inte gå mer än en person åt gången jag har då inte märkt när jag körde i stan att det gick fortare med 2 dörrar fram. Däremot ska ju vara 1-2-1 iaf på stadsbussar för att få folk längst bak i bussen.
Ditt tänkande fungerar förutsatt att den som står och betalar till chauffören står mellan hjulhusen och är 1 meter bred...
//Danne
Det beror ju oxå på om föraren ska visera alla som går på... men oavsett så blir det ju lite dåligt med plats därfram... särskilt när alla har kassar och väskor
På måndag morgon kl 05:30 kommer omnibuschaufför S Omnisson med sin blå skärmmössa framförandes en pigg Scania OmniCity med dubbla framdörrar. Alla de rödhåriga passagerarna ställer siggenast upp i upp sig i två köer, varav den högra är till för de som betalar kontant eller vill ladda på sina busskort vid det svarta myntbordet. I den vänstra kön går alla de glada morgonpigga männikorna fram till den gröna biljettmaskinen för att efter stämplat kort äntligen får åka till sin arbetsplats. Ty de vet lika mycket som Karl-Bertil Jonsson att "ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar." ;)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ovrigt/Enter.jpg)
Hmm...saknar jag humor, eller var det ett ovanligt dumt inlägg från din sida :-)?
Visst finns det undantag när det inte fungerar, men ni kan väl inte komma och säga att en enkeldörr i stadstrafik skulle gå fortare att få in en grupp väntande resenärer genom, än en dubbeldörr...då har jag inte fattat något alls under dom 15 år jag kört stadsbuss.
Men visst...sen finns det vissa pundhuvuden till förare som bara av princip använder den främre dörren av dom två fram trots att det står en hel hög och trampar utanför...och sedan klagar på dåliga körtider :)
Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2008, 21:16:13 PM
På måndag morgon kl 05:30 kommer omnibuschaufför S Omnisson med sin blå skärmmössa framförandes en pigg Scania OmniCity med dubbla framdörrar. Alla de rödhåriga passagerarna ställer siggenast upp i upp sig i två köer, varav den högra är till för de som betalar kontant eller vill ladda på sina busskort vid det svarta myntbordet. I den vänstra kön går alla de glada morgonpigga männikorna fram till den gröna biljettmaskinen för att efter stämplat kort äntligen får åka till sin arbetsplats. Ty de vet lika mycket som Karl-Bertil Jonsson att "ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar." ;)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ovrigt/Enter.jpg)
Kul sätt att visa hur detgår till när det funkar till 1oo% ;D tänk om det vore så alltid.
Glömde jag måhända att nämna att min bild var en humoristisk överdrivet positiv inblick i en "utopi" där allt fungerar perfekt, och bussen i fråga hade just dubbla dörrar fram? ;)
I verkligheten går det självklart aldrig så där smidigt... :(
Då kommer inte rullstolarna in
MVH Svempa
Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 10 januari 2008, 08:30:04 AM
Då kommer inte rullstolarna in
MVH Svempa
Rullstolar och barnvagnar lastas väl in via de dubbla mittdörarna?
Visst har man sett föräldrar med extra breda barnvagnar gå in fram för att sedan försöka pressa igenom vagnen mellan de främre hjulhusen, men det är sällan detta försök lyckas...
Apropå alla OmniLink i Östersund, när ska det komma några nyanskaffningar? det är nog en av de ensidigaste bussparkerna vi har i Sverige med 32 st gula likadana bussar. Jo nu har ju visserligen en blå MaxCi trafikerat extra i Östersund under någon månad som körts upp från Göteborg. Det är Orusttrafiken som har den. Men ska den tillbaka?