Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Sundås skrivet 07 januari 2008, 23:41:11 PM

Titel: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Sundås skrivet 07 januari 2008, 23:41:11 PM
Jag vet inte så mycket om ovan nämnda, det finns det säkert någon här som gör.

När startade denna verksamhet? Hur många bussar har man haft som mest? Har den funnits i hela Sverige? När upphörde verksamheten? Finns det några bussar bevarade?
Titel: SV: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Walter skrivet 08 januari 2008, 07:10:18 AM
Postens diligenstrafik körde i norra sverige, man kombinerade gods och passagerartrafik på olika linjer. Det finns andra som kan mer om deras verksamhet men man kan väl säga att längre söderut än Östersund körde man inte. Verksamheten upphörde eller rättare sagt övertogs när bolaget uppgick i Swebus i en bytesaffär, tror det var 1991.

Några bussar finns nog kvar som husbussar och liknande. Men ingen av bussarna finns kvar i linjetrafik. Sista vagnen var 7768 som gick i Malmberget åt Swebus fram till sommaren 2007.

Titel: SV: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2008, 10:42:55 AM
Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 07:10:18 AM
Postens diligenstrafik körde i norra sverige, man kombinerade gods och passagerartrafik på olika linjer. Det finns andra som kan mer om deras verksamhet men man kan väl säga att längre söderut än Östersund körde man inte. Verksamheten upphörde eller rättare sagt övertogs när bolaget uppgick i Swebus i en bytesaffär, tror det var 1991.

Några bussar finns nog kvar som husbussar och liknande. Men ingen av bussarna finns kvar i linjetrafik. Sista vagnen var 7768 som gick i Malmberget åt Swebus fram till sommaren 2007.



Postens Diligenstrafik hade den goda vanan att försöka bevara en buss från varje årtionde sedan 1920-talet som museibuss. Tyvärr splittrades samlingen när Swebus gjorde sig av med sina museibussar men de flesta torde väl finnas bevarade i förhållandevis gott skick. En av dem användes t ex i vinjetten till TV-programmet Bokbussen.
Bytesaffären bestod i att Posten skulle ta hand om SJ:s expressgods och så "fick" SJ - som var ägare till Swebus då - i stället bland annat diligenstrafiken. En mycket bra affär. För SJ alltså! För Posten var det väl början till många års stora förluster. (Nåja, SJ gjorde också förluster men det var helt andra anledningar).
Titel: SV: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 08 januari 2008, 10:48:22 AM
De flesta av postdiligenserna som ingick i Swebus veteranflotta hamnade i Östersund, hos motorklubben i Jämtland. En buss försvann utomlands, då den köptes av en privatperson.
Spårvägssällskapet har en post-"skvader", kombinerad buss/lastbil. Sedan har Magnus Knutsson i Jönköping minst två diligenser bevarade.
Titel: SV: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 08 januari 2008, 10:52:01 AM
De flesta av Postverkets museibussar överläts till Jemtlands Veteranbilsklubb i Östersund.
Några få bilder, men tyvärr nästan inga fakta finns längst ner på denna sida:
http://jvbk.nu/vb/buss2.html
Ödlund, Ljunggren och andra kan dock säkert ge en invnrlista över de gula JVBK-fordonen.

Här har vi två andra fd diligenser:
http://koping.blogspot.com/2007/08/postbuss-kping.html
http://www2.vf.se/vf/docs/showArtikel.asp?nyhetsID=bf4185fffe96cac13738757e7a2e4bb9
Titel: SV: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 08 januari 2008, 11:23:54 AM
Glömde:
Även Värmlands Bussveteraner har en diligens, en gammal torpedscania.
Den tillhörde väl också Swebus tidigare, i likhet med GDG-bussarna och Karlstads-B58:an.

Länk till denna finns i Verspieders inlägg ovan!
Titel: SV: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 08 januari 2008, 11:45:05 AM
Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 07:10:18 AM
Postens diligenstrafik körde i norra sverige, man kombinerade gods och passagerartrafik på olika linjer. Det finns andra som kan mer om deras verksamhet men man kan väl säga att längre söderut än Östersund körde man inte. Verksamheten upphörde eller rättare sagt övertogs när bolaget uppgick i Swebus i en bytesaffär, tror det var 1991.

Några bussar finns nog kvar som husbussar och liknande. Men ingen av bussarna finns kvar i linjetrafik. Sista vagnen var 7768 som gick i Malmberget åt Swebus fram till sommaren 2007.




Posten hade även i Härjedalen (i södra Jämtlands län). Denna trafik överläts på SJ 1944-10-01.
Även i Värmland fanns de med bl a linjen Råda-Ekshärad-Sysslebäck-Långflon samt några fler linjer kring Ekshärad.
Den trafiken överläts på GDG 1954-07-01.

Mvh

Christian
Titel: SV: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 08 januari 2008, 11:47:54 AM
Citat från: Sundås skrivet 07 januari 2008, 23:41:11 PM
När startade denna verksamhet? Hur många bussar har man haft som mest? Har den funnits i hela Sverige? När upphörde verksamheten?

Ja just. Glömde ju denna länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Postens_diligenstrafik
Titel: SV: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 08 januari 2008, 13:41:26 PM
I  Sveriges Kommunikationer nr 6 (1945) finns nämnt 29 Diligenslinjer nämnda.
Bl.a en linje Råda-Långflon (Värmland) med hållplatserna: Råda Jvst-Råda Postk-Ekshärad-Gravol-Stöllet-
               
                Möre-Sysslebäck-Höljes-Långflon. Längsta uppehållstiden var vid Sysslebäck och Stöllet (20 min, morgonturer)

                på vardera orten. Annars 10-15 min på dagturerna. Linjenumret i Sv.Komm. är 2028
Titel: SV: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 08 januari 2008, 13:43:33 PM
Jo, Bokbussen var FZS 405.
Titel: SV: Frågor om Postens Diligenstrafik
Skrivet av: Sundås skrivet 08 januari 2008, 14:49:06 PM
Tack för alla svar! :)