Var det inte tal om att GS Den Oudsten, 301-321 och hela 500-serien skulle genomgå en revision? Man pratade väl om skyddsplåtar under motorn, blå lack, lagning av karosskador, och ny klädsel på alla säten?
Jag vill minnas det var 316 jag såg inne på kville utan stolar i bussen och med en väldigt blänkande blå lack.
Kan det stämma?
//CS
Citat från: CS skrivet 07 januari 2008, 20:43:53 PM
Jag vill minnas det var 316 jag såg inne på kville utan stolar i bussen och med en väldigt blänkande blå lack.
Kan det stämma?
//CS
Aha, då kanske man är på gång då... GS 318 är ju den enda av 301-321 som hitills varit/är Västtrafikblå. Är det nån som vet när resten av serien ska in för uppfräschning?
Citat från: CS skrivet 07 januari 2008, 20:43:53 PM
Jag vill minnas det var 316 jag såg inne på kville utan stolar i bussen och med en väldigt blänkande blå lack.
Kan det stämma?
//CS
Det stämmer, 316 är inne för revision, med omlackning och uppfräschning, dock står den nu på JTAB på Arendal.
Vad beror på att de väljer att fortsätta med dessa slitvargar ledbussar den Oudsten Bussen av modell 2001 ?. Är det samma sak med de blålackade GS 322-336 som Kville hade tidigare i alla fall men som jag undrar om inte är utspridda nu över andra delar av Göteborg, exempelvis till garaget i Angered som tog vissa andra MAN-ledbussar från kville i höstas, bl a GS 555- 584! Nån som vet om det är lika med den Oudsten elelr om de var alltför slutkörda?? Men nog är de ganska mjuka i gången och ganska tystgående, invändigt i alla fall....
Citat från: Janne skrivet 09 januari 2008, 21:36:18 PM
Vad beror på att de väljer att fortsätta med dessa slitvargar ledbussar den Oudsten Bussen av modell 2001 ?. Är det samma sak med de blålackade GS 322-336 som Kville hade tidigare i alla fall men som jag undrar om inte är utspridda nu över andra delar av Göteborg, exempelvis till garaget i Angered som tog vissa andra MAN-ledbussar från kville i höstas, bl a GS 555- 584! Nån som vet om det är lika med den Oudsten elelr om de var alltför slutkörda?? Men nog är de ganska mjuka i gången och ganska tystgående, invändigt i alla fall....
Jag tror fullt ut att det handlar om avtalet med Västtrafik. GS 301-321 som finns i Majorna är av årsmodell 1999-2000 och avtalet för Frölundatrafiken går ut 2009. Därefter, säkert 2010, lär vi se GS eller någon annan vinnare, med betydligt bättre bussar. Den Oudsten är enligt min uppfattning en "rullande skrotlåda", där bullernivån utåt sett är extremt hög. GS gasare; 322-326 har motorer från MAN, och jag upplever dessa något tystare, men ack så slöa.
Citat från: Janne skrivet 09 januari 2008, 21:36:18 PM
Vad beror på att de väljer att fortsätta med dessa slitvargar ledbussar den Oudsten Bussen av modell 2001 ?. Är det samma sak med de blålackade GS 322-336 som Kville hade tidigare i alla fall men som jag undrar om inte är utspridda nu över andra delar av Göteborg, exempelvis till garaget i Angered som tog vissa andra MAN-ledbussar från kville i höstas, bl a GS 555- 584! Nån som vet om det är lika med den Oudsten elelr om de var alltför slutkörda?? Men nog är de ganska mjuka i gången och ganska tystgående, invändigt i alla fall....
Nu stämde det inte riktigt med placeringarna...
322-338 finns alltjämt på Kville allihop.
Men av den stora serie MAN-ledbussar 551-585 som kom 2004 är placeringarna som följer:
551-554 Eketrägatan
555-562, 568-570 Majorna
563-565 Kville
566, 567, 571-585 Angered
//Jonas G
Hehe, tack det var en lista jag verkligen väntat på! De är så många MAN-bussar alltså!
Att 318 är VT blå beror på att den i unga år fått en nästan ny front efter en olycka.
För ganska många år sedan kunde bussar bli gamla.Problemen med oudsten är troligen inte inredningen utan att de gått mycket (i driftstid) och att delar av elsystemen helt enkel lägger av. En buss som där elsystemet lägger av måste säkert åtgärdas. Jag vet inte hur vanligt det är med att huvudströmbrytaren måste stängas och vara borta i några minuter.Efter detta kommer bussen "tillbaka".
Nu är det väl så att GSAB inte gjort särskilt mycket av underhåll tidigare.
Trots allt är det säkert billigare att renovera en buss än att skaffa en ny.
Sedan är det nog så att man får se på återstående livslängd. Kan den återanvändas som buss eller skall den sändas till Agnesberg för skrot.Med tanke på att bussdelen av GSAB går ekonomiskt dåligt så kanske nyanskaffning av bussar blir svår att göra dessutom. Speciellt som nya bussar på 5 år blir gamla och även behöver underhåll.
Varje tid har sin tid. Förr diskuterades verkstäder.Men det var ingen som frågade vad man hade verkstaden till.
Bussverkstaden i Borås vad användes den till. Vad är den bra för ? Skall den byggas om till livsmedelshall ?? Den lilla verkstaden på lilla ortern vad används denna till. Reparation av trädgårdsmaskiner. Bussarna då ? Inte behövs det särskilda verkstäder för detta. Scaniahandlaren servar säkert bara det finns tid för bussen.Reserv för buss på verkstad finns nog inte. Sedan är det frågan om det var bättre förr. Trots allt håller nog dagens bussar betydligt bättre än de gamla CR76 som rostade sönder. Kanske är det så att dagens bussar måste få bli äldre. Kanske finns det inget land i öster längre som tar hand om svenska bussar i något som kan kallas bussarnas "äldreboende". Vi får ta hand om dem själva.
Som sagt, när avtalet går ut, så lär GS eller någon annan vinna upphandligen. Och då får vi bättre bussar än Den Oudsten. Problemet med Den Oudsten är bl.a. den hårda växlingen, ZF-lådan växlar mycket hårt och tvärt, och på bestämda punkter. Detta gör att det ibland riktigt slår i växlingen.
Citat från: c007 skrivet 09 januari 2008, 22:05:43 PM
Jag tror fullt ut att det handlar om avtalet med Västtrafik. GS 301-321 som finns i Majorna är av årsmodell 1999-2000 och avtalet för Frölundatrafiken går ut 2009. Därefter, säkert 2010, lär vi se GS eller någon annan vinnare, med betydligt bättre bussar. Den Oudsten är enligt min uppfattning en "rullande skrotlåda", där bullernivån utåt sett är extremt hög. GS gasare; 322-326 har motorer från MAN, och jag upplever dessa något tystare, men ack så slöa.
Kanske Busslink tar över efter GS :D. De sköter sina bussar bra tycker jag om vi tar te.x Stockholm. Där så var de B10LA gasbussarna i bättre skick o de verkade vara bättre i uppförsbackar och så vidare. Dessutom så verkar de inte vara så buckliga och så vidare. Så Busslink kan ta över hoppas man efter GS.
Citat från: Bussgubben skrivet 10 januari 2008, 15:23:05 PM
Kanske Busslink tar över efter GS :D. De sköter sina bussar bra tycker jag om vi tar te.x Stockholm. Där så var de B10LA gasbussarna i bättre skick o de verkade vara bättre i uppförsbackar och så vidare. Dessutom så verkar de inte vara så buckliga och så vidare. Så Busslink kan ta över hoppas man efter GS.
Jag håller med om att Busslink har blivit ett bra bussbolag och de kanske också är intresserade av verksamhet i Göteborg. Men de har den konstiga inställningen att de bara skall träffa avtal på trafik där de kan tjäna pengar så det är väl stor risk för att de blir utslagna av någon som tror sig kunna köra billigare. En etablering på en ny ort kostar ju trots allt en hel del.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 16:14:59 PM
Busslink har ju f.ö inte offererat något utanför sitt vanliga verksamhetsområde Stockholm m omnejd på många år, att man skulle lägga ett bud i Göteborg ser jag som helt osannolikt, Stockholm, Örebro o Sörmland är nog det som gäller även framöver.
Att arbeta fram ett anbud kostar f.ö mycket stora pengar och kräver en rejäl stab med specialister allrahelst när flera upphandlingar sammanfaller i tid.
Men deras nye vd har också uttalat att man i framtiden kan tänka sig nya verksamhetsområden. Men man tänker inte lägga (medvetna) underbud för att få dem. Det är väl också en bedömning om hur stor chans de har att få trafik, som går att bedriva lönsamt i Göteborg, och den chansen tror jag är ungefär lika stor som för en snöboll att klara sig i h*****et (utan alla jämförelser i övrigt).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2008, 16:11:02 PM
Jag håller med om att Busslink har blivit ett bra bussbolag och de kanske också är intresserade av verksamhet i Göteborg. Men de har den konstiga inställningen att de bara skall träffa avtal på trafik där de kan tjäna pengar så det är väl stor risk för att de blir utslagna av någon som tror sig kunna köra billigare. En etablering på en ny ort kostar ju trots allt en hel del.
Hade inte Busslink uttalat sig om att de sökte expandera i universitetsstäderna först o främst? Göteborg torde väl kunna räknas in där?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 15:26:04 PM
Växlingen är en "enkel" justeringssak, men det kanske är så att lådans styrprogram inte jobbar bra tillsammans med DAF motorn? och att det behövs ett annat anpassat sådant.
//Lars
Okej Lars, så du menar att detta hade gått att lösa med en justering av lådan? Och varför sätter man inte plåtar under motorn, som jag hört rykten om?
Hur kan det komma sig att bussdelen hos GS går så dåligt? kan det möjligtvis ha med att andelen som betalar är lägre än i Stockholm (lättare att fuskåkai Gbg) och att bussarna slits mera i Göteborg. Fler ledbussar och hög beläggning på bussturerna. Går ju inte att jämföra med Stockholm då de har T-banan som stomme och bussarna transporterar folk vidare mer från stationen. I Göteborg används busslinjerna som stomme där det inte finns spårväg, men ibland kan man nog inte anse att spårvägen heller alltid ses som bättre än busstrafik...fler och fler börjar ju välja bussen där det går eftersom spårvägen går långsammare ofta! Ex linje 16 till Högsbohöjd istället för linje 10 osv. Till Frölunda är ju faktiskt busstrafiken snabbare än spårvägen också då det tar sån tid för dem mellan Brunnsaprken och Järntorget. Nästa utbyggnaden av spårvägen blir förbi Lilla Torget till Järntorget för att snabba upp vissa spårvagnslinjer, linje 1 och linje 9. Men när det gäller busstrafiken tycker jag den går framåt, fyra stombusslinjer och ett antal snabbussar! Vad kan bli bättre förutom underhållet:)?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 21:56:48 PM
Tyvärr verkar ju inte ägarna (SL och Keolis) och Vd:n vara på samma våg längd här, tyvärr har man inte varit med och konkurrerat med övriga "som inte heller är intresserade av underbud" i någon av de upphandlingar som slutförts under 2007 med undantag för en halva av SL upphandlingen (Ekerö), varken Kalmar, Jönköping, Gotland eller (Märsta)har man visat intresse för, det senare området drog man tillbaka en angiven offert under utvärderingstiden, det är ju lite tråkigt att man inte ens är med på banan utanför SL området vilket i slutänden riskerar att företaget blir en ren Sthlmsentreprenör med de risker det kan innebära för fortlevnaden framöver.
Anders Lundström har väl inte varit vd så länge att han så mycket kunnat påverka om Busslink skulle varit med i de nämnda upphandlingarna. Även om det teoretiskt varit möjligt är det sannolikt att han vill skaffa sig en tydligare bild innan man ger sig ut på så här stora äventyr. Om det lagts underbud eller inte i de upphandlingar som avslutats 2007 kan man naturligtvis inte konstatera ännu. Självklart går ingen ut och säger att "vi lade ett underbud därför att vi absolut ville ha den här trafiken". Framtiden får utvisa om de har gjort det, men nog verkar det mystiskt när trafiken för den kommande tiden kan vara bortåt 5 miljoner kronor billigare än det är nu trots ungefär samma trafikvolym.
I grundfrågan är vi dock överens: jag tror heller inte att Busslink lägger något bud i Göteborg.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 21:48:00 PM
Plåtar under motorn är ett otyg för verkstadspersonalen, dessutom brukar de ramla bort till som tätt pga den dåliga vägstandarden
Vad gäller vxl kan det lika gärna vara att lådans styrprogram inte jobbar optimalt med DAF motorn, jag har nada erfarenhet av ZF kontra DAF men en dålig växling beror normalt på en av dessa orsaker, kan det vara så att lådan i kombination med den motorn inte klarar att gå i ECO läge utan är ställd i Power läge, det brukar ge hårdare växlingar och att växlingen sker vid högre varvtal, motorn kanske inte orkar annars?
Jo, det är nog så, tydligen har Den Oudsten varit lika hårda i växlingarna från början. Alltså är lådan ställd i Power... Men, är det egentligen växlingen, eller motorn som för sånt liv på dessa varelser? Skulle DAF som motor vara bullrigare än andra?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 21:48:00 PM
Plåtar under motorn är ett otyg för verkstadspersonalen, dessutom brukar de ramla bort till som tätt pga den dåliga vägstandarden
Vad gäller vxl kan det lika gärna vara att lådans styrprogram inte jobbar optimalt med DAF motorn, jag har nada erfarenhet av ZF kontra DAF men en dålig växling beror normalt på en av dessa orsaker, kan det vara så att lådan i kombination med den motorn inte klarar att gå i ECO läge utan är ställd i Power läge, det brukar ge hårdare växlingar och att växlingen sker vid högre varvtal, motorn kanske inte orkar annars?
Man får aldrig ladda på fullt med gasen när den skall växla då smäller det till. Sen så är det utväxlad bakaxel på dessa vilket gör att du har hög och låg i bakaxeln och fyra växlar i lådan. Oftast när det smäller så är det bakaxeln som inte är med. Iof verkar de ha lagt växlingarna på momenttoppen och inte när det börjar plana ut.
Citat från: c007 skrivet 10 januari 2008, 23:06:34 PM
Jo, det är nog så, tydligen har Den Oudsten varit lika hårda i växlingarna från början. Alltså är lådan ställd i Power... Men, är det egentligen växlingen, eller motorn som för sånt liv på dessa varelser? Skulle DAF som motor vara bullrigare än andra?
DAF motorer har ett annat ljudmönster än mycket som jag stött på, väldigt lågt tomgångsvarv sen ett ruskigt långt register mellan växlarna. Men buller tycker jag inte är så farligt varken inne eller ute, det finns vissa individer som låter lite mer när man sitter bak men dessa väntar på nya spisar.
Vi har "Den Osten" bussar oftast på linjerna som går här ute, 762 o 763, har aldrig åkt med en buss som för sånt väsen på insidan o växlingarna ska vi inte prata om. Undra hur bussarna hade gått och sett ut om inte GL hade "tvingat" Kålleredsbussarna i KK för ett par år sedan?? ???
Citat från: Nor1 skrivet 12 januari 2008, 22:00:18 PM
Vi har "Den Osten" bussar oftast på linjerna som går här ute, 762 o 763, har aldrig åkt med en buss som för sånt väsen på insidan o växlingarna ska vi inte prata om. Undra hur bussarna hade gått och sett ut om inte GL hade "tvingat" Kålleredsbussarna i KK för ett par år sedan?? ???
GL tvingade Kålleredesbussarna i konkurs?? GL, alltså GLAB Göteborgsregionens Lokaltrafik, var ersatt av Västtrafik några år innan detta hände. Kålleredsbussarna hade räknat fel på avtalet (glömde bland annat räkna med söndagstrafiken) och fick enligt LOU inte rätta detta i efterhand, det vill säga när de redan fått trafiken. Kålleredsbussarna valde då själva att gå i konkurs. Då hade de redan beställt nya bussar Volvo/Carrus. Detta var i skarven mellan Carrus Vega och Volvo 8700 men en av dessa typer var det. Göteborgs Spårvägar hade de redan köpt sina den Oudsten, men om Kålleredsbussarna varit kvar hade de naturligtvis inte gått lika mycket som nu i Kållered och Lindome.
Om nu GL va ersatt av VästTrafik, varför finns så många Osten bussar målade i GL:s färger ???. Alla dessa bussar kom ju precis när det var klart att inte KB utan "Rälsnissarna" skulle köra här i Lindome. Tycker det verkar konstigt att beställa 50 bussar i GL färger samtidigt som kompisens mamma fick nya bussar i VästTrafiks färger på andra linjer som GS fått förlängning på.
Citat från: Nor1 skrivet 12 januari 2008, 22:28:23 PM
Om nu GL va ersatt av VästTrafik, varför finns så många Osten bussar målade i GL:s färger ???. Alla dessa bussar kom ju precis när det var klart att inte KB utan "Rälsnissarna" skulle köra här i Lindome. Tycker det verkar konstigt att beställa 50 bussar i GL färger samtidigt som kompisens mamma fick nya bussar i VästTrafiks färger på andra linjer som GS fått förlängning på.
Jag misstog mig på året om Kålleredsbussarnas konkurs. Jag hade för mig att det var 2001 men det var i själva verket redan 1999.
Den Oudsten var inte i GLAB:s färger utan i Göteborgs stads färgsättning, ursprungligen Spårvägens. När dessa bussar beställdes för leverans fanns Västtrafik (bildades 1999) men de hade inte fastställt sitt nya designprogram när specifikationen inför beställningen gjordes. Därav kom det sig att de första Den Oudsten kom att få GLAB:s eller GS färger medan det ungefär samtidigt levererades bussar i Västtrafiks nya färgsättning av andra fabrikat där beställningen gjorts senare.
Kålleredsbussarna gick i konkurs då Västtrafik funnits ett halvår. Men det det var GLAB som gjorde upphandlingen. Och det var inte riktigt som jag skrev att den Oudsten-bussarna redan fanns hos GS när Kålleredsbussarna gick i konkurs. Däremot visste inte GS vid beställningen av dessa att de skulle få köra Kålleredsbussarnas gamla linjer eftersom den var föremål för upphandling från år 2000. Möjligen köpte de bussarna på spekulation att de skulle få den trafiken.
Därmed är det också klart att det var Carrus Vega som Kålleredsbussarna beställde men dessa bussar avbeställdes. Jag antar att fabriken redan då börjat bygga dem och de har väl därför sålts till andra bussägare.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 21:56:48 PM
Tyvärr verkar ju inte ägarna (SL och Keolis) och Vd:n vara på samma våg längd här, tyvärr har man inte varit med och konkurrerat med övriga "som inte heller är intresserade av underbud" i någon av de upphandlingar som slutförts under 2007 med undantag för en halva av SL upphandlingen (Ekerö), varken Kalmar, Jönköping, Gotland eller (Märsta)har man visat intresse för, det senare området drog man tillbaka en angiven offert under utvärderingstiden, det är ju lite tråkigt att man inte ens är med på banan utanför SL området vilket i slutänden riskerar att företaget blir en ren Sthlmsentreprenör med de risker det kan innebära för fortlevnaden framöver.
Vet inte om man ska säga tyvärr för i alla fall i några av de uppräknade upphandlingarna hade man nog ändå haft svårt att knipa ett avtal om man vill ha godtagbara marginaler och nå upp till ägarnas avkastningskrav. Att utveckla och behålla trafiken i Stockholm som man det ändå verkar som att man klarar av att sköta på ett bra/hyfsat sätt kanske är bättre än att försöka räkna hem nya anbud lite här och var nu när man börjat få ordning på ekonomin. Som nämdes innan blev det ju på vissa ställen till och med lägre kostnad än tidigare avtalsperiod så det är nog inte direkt några överpriser man har tagit ut. Och att det är mycket billigare att behålla en kund än att skaffa en ny kanske gäller även inom upphandlad kollektivtrafik?
Vet inte hur stor del det har i det hela men det är väl pga. SL:s ägarandel lite kontroversiellt att lägga anbud utanför Stockholm om man skulle råka lägga ett anbud som av en eller annan anledning skulle visa sig inte hålla rent ekonomiskt och bli en förlustaffär. Var väl något/några av Tunaberg Taxi:s avtal som var i den politiska hetluften med anklagelser mot att SL (genom ägandet i Busslink) indirekt subventionerade(i de fall avkastningen inte nådde upp till ägarnas krav) färdtjänst i andra län än Stockholm. En del av Stockholmsavtalen man har är väl inte upphandlade än heller?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2008, 22:52:16 PM
Jag misstog mig på året om Kålleredsbussarnas konkurs. Jag hade för mig att det var 2001 men det var i själva verket redan 1999.
Den Oudsten var inte i GLAB:s färger utan i Göteborgs stads färgsättning, ursprungligen Spårvägens. När dessa bussar beställdes för leverans fanns Västtrafik (bildades 1999) men de hade inte fastställt sitt nya designprogram när specifikationen inför beställningen gjordes. Därav kom det sig att de första Den Oudsten kom att få GLAB:s eller GS färger medan det ungefär samtidigt levererades bussar i Västtrafiks nya färgsättning av andra fabrikat där beställningen gjorts senare.
Kålleredsbussarna gick i konkurs då Västtrafik funnits ett halvår. Men det det var GLAB som gjorde upphandlingen. Och det var inte riktigt som jag skrev att den Oudsten-bussarna redan fanns hos GS när Kålleredsbussarna gick i konkurs. Däremot visste inte GS vid beställningen av dessa att de skulle få köra Kålleredsbussarnas gamla linjer eftersom den var föremål för upphandling från år 2000. Möjligen köpte de bussarna på spekulation att de skulle få den trafiken.
Därmed är det också klart att det var Carrus Vega som Kålleredsbussarna beställde men dessa bussar avbeställdes. Jag antar att fabriken redan då börjat bygga dem och de har väl därför sålts till andra bussägare.
Jag har haft ganska bra koll på produktionen från Carrus, och jag har inte i några papper därifrån sett något som skulle tyda på att man börjat bygga bussar till Kållred och sedan bara enkelt sålt dom till andra kunder.
Ofta är det ju så att när en buss beställs är den så hårt specificerad, så den blir svårt att bara hux flux sälja den vidare.
Hmm..."missstog mig om året" var det ja - kanske dags Staffan, inte för att vara taskig, men för att inte förvirra allt för mycket här på forumet, att du liksom jag måste göra till min databas för att vara trovärdig - börjar kolla lite fakta innan du skriver inlägg. Allt som oftast blir det många fel på årtal och ägandeföljder ser man, och det ställer till det om man inte hela tiden läser alla inlägg.
Tänk om jag skulle gå på sådan info i min databas - då skulle jag ju få ändra kanske hundratals poster stup i kvarten pga inlägg och missvisande info bara som bara är urslängd utan någon som helst faktakoll...
>:(
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 januari 2008, 10:04:56 AM
Jag har haft ganska bra koll på produktionen från Carrus, och jag har inte i några papper därifrån sett något som skulle tyda på att man börjat bygga bussar till Kållred och sedan bara enkelt sålt dom till andra kunder.
Ofta är det ju så att när en buss beställs är den så hårt specificerad, så den blir svårt att bara hux flux sälja den vidare.
Hmm..."missstog mig om året" var det ja - kanske dags Staffan, inte för att vara taskig, men för att inte förvirra allt för mycket här på forumet, att du liksom jag måste göra till min databas för att vara trovärdig - börjar kolla lite fakta innan du skriver inlägg. Allt som oftast blir det många fel på årtal och ägandeföljder ser man, och det ställer till det om man inte hela tiden läser alla inlägg.
Tänk om jag skulle gå på sådan info i min databas - då skulle jag ju få ändra kanske hundratals poster stup i kvarten pga inlägg och missvisande info bara som bara är urslängd utan någon som helst faktakoll...
>:(
Vet inte om det ligger någon sanning i det men det har väl nämnts innan att vissa av Carrusbussarna som levererades till Blekinge 1999-2000 från början var avsedda för Kållered. Så nu har du ytterliggare en spekulation och gissning att reta dig på. :D
Citat från: Jo skrivet 13 januari 2008, 10:39:34 AM
Vet inte om det ligger någon sanning i det men det har väl nämnts innan att vissa av Carrusbussarna som levererades till Blekinge 1999-2000 från början var avsedda för Kållered. Så nu har du ytterliggare en spekulation och gissning att reta dig på. :D
haha...nää...jag retar mig inte så mkt på spekulationer och gissningar, som på rena felaktiga utkast som man tycks vara benhårt säker på och allt som oftast inte kan erkänna att man hade en felaktig mening om.
Det var så jag menade med mitt inlägg ovan.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 januari 2008, 11:11:19 AM
haha...nää...jag retar mig inte så mkt på spekulationer och gissningar, som på rena felaktiga utkast som man tycks vara benhårt säker på och allt som oftast inte kan erkänna att man hade en felaktig mening om.
Snälla Uffe, jag inledde detta med Kålleredsbussarna med "jag antar". Och visst brukar jag erkänna när jag har fel.
För övrigt utlovar jag skärpning och ber om ursäkt om jag spridit en del felaktigheter det senaste dygnet - och tidigare också förmodligen.
:-[
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2008, 11:17:03 AM
Snälla Uffe, jag inledde detta med Kålleredsbussarna med "jag antar". Och visst brukar jag erkänna när jag har fel.
För övrigt utlovar jag skärpning och ber om ursäkt om jag spridit en del felaktigheter det senaste dygnet - och tidigare också förmodligen.
:-[
Visst kan jag köpa det, så det är lugnt :)
Att jag sedan inte håller med dig helt o fullt i det du skriver i citatet ovan, är ju en helt annan sak.
Att ha fel är att ha fel, o inte slinta med tangenterna på varsin sida om tangentbordet etc etc :-)
Jag är inte ute efter att trycka till dig, men tycker det är lite tråkigt och frustrerande med direkt felaktig information...
Jag kommer i vilket fall som helst att vara riktigt lycklig, den dag GS Den Oudsten går i graven. Tyvärr finns det en förkärlek i Majorna att tursätta dessa på linje 50 och 58, där dom inte alls borde gå. >:(
Citat från: c007 skrivet 13 januari 2008, 17:24:41 PM
Jag kommer i vilket fall som helst att vara riktigt lycklig, den dag GS Den Oudsten går i graven. Tyvärr finns det en förkärlek i Majorna att tursätta dessa på linje 50 och 58, där dom inte alls borde gå. >:(
Vilka ledbussar skulle köra på linjerna annars? Vi har inte så många övriga ledbussar så det räcker till alla de omlopp med 50 och 58. Så det är ingen 'förkärlek' till att ostarna går på de linjerna, utan de linjerna ska helt enkelt vara tursatta med ledbussar.
Ser inget fel med att ha Den Oudsten på 58:an... För oss på Kruthus så vet man ju att "Titta, här kommer Majorna" Vink vink :D
Och om neko kör så blir det ju Majorskan ;D
Kruthus kan ha lite varierande: Volvo gasled, Volvo boggie 6xx serien, Volvo disel ledbuss, Man ledbuss, Man stadsbuss men oftast är det man man har :)
Citat från: c007 skrivet 13 januari 2008, 17:24:41 PMJag kommer i vilket fall som helst att vara riktigt lycklig, den dag GS Den Oudsten går i graven. Tyvärr finns det en förkärlek i Majorna att tursätta dessa på linje 50 och 58, där dom inte alls borde gå. >:(
Det kommer inte jag som kör.... långlinje med Den Oudsten är inte fel, kör man från Skintebo -> Bergsjön är en Den Oudsten bra kombination...
Citat från: Zella skrivet 13 januari 2008, 19:34:04 PMSer inget fel med att ha Den Oudsten på 58:an... För oss på Kruthus så vet man ju att "Titta, här kommer Majorna" Vink vink :D Och om neko kör så blir det ju Majorskan ;DKruthus kan ha lite varierande: Volvo gasled, Volvo boggie 6xx serien, Volvo disel ledbuss, Man ledbuss, Man stadsbuss men oftast är det man man har :)
Någon dag så körde ni runt med 242, 211 och 243 på 58an det måste väl vara grymt bra bussar på den linjen....