Då var det dags igen. Här kommer först en ex-Finländare som bl a tillhört Kålaboda Buss.
Tredje bilden som kanske egentligen hör hemma i skräplådan föreställer fd Continentbus 326, en B715/Hägglund.
Återkommer senare under kvällen med bl a ett par Västeråsbilder och några postdiligenser.
(http://medlem.spray.se/garageland/Negativscan/Neg_1092.jpg)
(http://medlem.spray.se/garageland/Negativscan/Neg_1093.jpg)
(http://medlem.spray.se/garageland/Negativscan/Neg_1094.jpg)
(http://medlem.spray.se/garageland/Negativscan/Neg_1095.jpg)
(http://medlem.spray.se/garageland/Negativscan/Neg_1096.jpg)
(http://medlem.spray.se/garageland/Negativscan/Neg_1097.jpg)
(http://medlem.spray.se/garageland/Negativscan/Neg_1098.jpg)
(http://medlem.spray.se/garageland/Negativscan/Neg_1099.jpg)
			
			
			
				Man blir ju bortskämd med alla dessa gamla fina bilder...
Måste fråga vart bilden på 207 är tagen?
Skeppargatan?
Får det inte riktigt att stämma...
/K
			
			
			
				Citat från: Krille skrivet 05 januari 2008, 19:22:13 PM
Man blir ju bortskämd med alla dessa gamla fina bilder...
Måste fråga vart bilden på 207 är tagen?
Skeppargatan?
Får det inte riktigt att stämma...
/K
Visst är det Skeppargatan, fotat från numera fd Willys-parkeringen. Fast det har väl tillkommit en huskropp längs gatan bakom bussen.
/GL
			
 
			
			
				Även dessa bilder är fina. Hur pass vanlig var Kutter 7 i Sverige. Har inte sett så många sådana. Dvs den som jag sett mest är en GDG vagn som gick på linje 801 och var placerad i Alingsås. När började Gustafsson sälja Kutter ? När såldes GUB till Uppsala kommun?
Om jag missförstått rätt så var Kutter 7 en träkaross och byggdes i en äldre anläggning i Esbo?
			
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 05 januari 2008, 20:48:52 PM
Visst är det Skeppargatan, fotat från numera fd Willys-parkeringen. Fast det har väl tillkommit en huskropp längs gatan bakom bussen.
/GL
Var väl det jag misstänkte. Skeppar 19 är det som "saknas" på din bild.
/K
			
 
			
			
				Tog fram fusklappen,Linja-Auto Kuvasto 1950-1992 (Lahti 1993) och slog upp sidan 24.
Kutter 7 tillverkades omkring 1967-1970,Kutter 8 därefter fram till 1978,Kutter 9 kom 1977 och tillverkades fram till 1986. Efterföjdes av Kutter Deca (10) som byggdes i 238 exemplar 1986-1988.Härutöver bygdes en City modell som jag inter tror importerades till Sverige.
			
			
			
				Citat från: S Svensson skrivet 05 januari 2008, 22:05:35 PM
Tog fram fusklappen,Linja-Auto Kuvasto 1950-1992 (Lahti 1993) och slog upp sidan 24.
Kutter 7 tillverkades omkring 1967-1970,Kutter 8 därefter fram till 1978,Kutter 9 kom 1977 och tillverkades fram till 1986. Efterföjdes av Kutter Deca (10) som byggdes i 238 exemplar 1986-1988.Härutöver bygdes en City modell som jag inter tror importerades till Sverige.
Mariestad hade ett par Kutter anpassade till tätorstrafik med dörr 1-2-0 om jag nu minns rätt. Jag är inte säker på att dessa var av City-modell men håller det inte för ganska troligt att det var så. 
Rune Gustafsson på Busscentrum började sälja Kutter i slutet av 1970-talet om jag nu minns rätt. Den som har Svensk Lokaltrafik från sensommaren/hösten 1990 tillgänglig hittar ett reportage jag gjorde från Busscentrum och där bör det stå när Kutter-försäljningen startade. 
			
 
			
			
				Citat från: Krille skrivet 05 januari 2008, 19:22:13 PM
Man blir ju bortskämd med alla dessa gamla fina bilder...
Måste fråga vart bilden på 207 är tagen?
Skeppargatan?
Får det inte riktigt att stämma...
/K
FB88:an ger ju verkligen "ståpäls". 
/Christian
			
 
			
			
				Hej !
Det var väl i början på 70-talet som Rune Gustavsson/Busscentrum i Uppsala började
med återförsäljningen av Kutter.
Mvh Peter Ö
			
			
			
				Citat från: Peter Öden skrivet 06 januari 2008, 08:43:59 AM
Hej !
Det var väl i början på 70-talet som Rune Gustavsson/Busscentrum i Uppsala började
med återförsäljningen av Kutter.
Mvh Peter Ö
Har letat fram artikeln i fråga och enligt denna var det så här: 
1972 sålde Gamla Uppsala Buss AB, som då ägdes av Rune Gustafsson och hans syskon, linjetrafiken till Uppsalabuss. Samma år köpte syskonen ur bussbolaget. 
1979 sålde Rune även Gamla Uppsala Buss beställningstrafik till Uppsalabuss och började jobba där samtidigt som han drev ett trädgårdsmästeri. 
1982 började Rune Gustafsson att sälja reservdelar till Kutter och strax efter hela bussar. (Kutter hade således sålts genom någon annan innan 1982). 
1988 slutade Kutter sin tillverkning och Rune började i stället året efter sälja norska Vest samtidigt som försäljningen av begagnade bussar tog alltmer fart. 
Enligt artikeln sålde Busscentrum cirka 30 Kutter om året. 
Källa: Svensk Lokaltrafik 8.1990.