Var förbi Cityterminalen på förmiddagen idag då jag hade ett ärende i närheten och lyckades få tre av Flygbussarnas nykomlingar på bild:
Vi tar dem väl i ordning:
(http://img.photobucket.com/albums/v469/Fredrik_Gelin/Buses/FAC_8101_1S.jpg)
Det var inte alldeles lätt att vända en 419 på planen utanför terminalen fick denna förare erfara, det krävdes två omtag för att komma runt.
(http://img.photobucket.com/albums/v469/Fredrik_Gelin/Buses/FAC_8103_2S.jpg)
Då är det betydligt lättare att bara behöva köra rakt fram.
(http://img.photobucket.com/albums/v469/Fredrik_Gelin/Buses/FAC_8104_1S.jpg)
Var det här man stoppade in tankmunstycket?
Det verkade vara förarutbildning på gång av antalet förare och den grundliga genomgången att döma...
Med detta önskar jag er alla en god natt, nu skall jag göra resten av familjen sällskap i sängen.
//Fredrik
Hmm, jag undrar varför FAC i Sthlm och Malmö brukar samtidigt köpa helt olika bussar från olika tillverkare? Det vore ju billigare att antingen köpa 6 stycken Volvo 9700 eller 6 Setror? Eller är FAC Malmö och Stockholm blivit så pass självständiga att det inte går att skaffa gemensamt inköp av nya fordon? ???
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 januari 2008, 22:25:57 PM
(http://img.photobucket.com/albums/v469/Fredrik_Gelin/Buses/FAC_8104_1S.jpg)
Var det här man stoppade in tankmunstycket?
Det verkade vara förarutbildning på gång av antalet förare och den grundliga genomgången att döma...
Kan vara att de får lära sig var man fyller på Ad-Blue nånstans?
Citat från: Cyklisten skrivet 04 januari 2008, 23:09:49 PM
Hmm, jag undrar varför FAC i Sthlm och Malmö brukar samtidigt köpa helt olika bussar från olika tillverkare? Det vore ju billigare att antingen köpa 6 stycken Volvo 9700 eller 6 Setror? Eller är FAC Malmö och Stockholm blivit så pass självständiga att det inte går att skaffa gemensamt inköp av nya fordon? ???
Tja kan ju vara att man köper det som för stunden ger den bästa ekonomiska lösningen.
Citat från: Walter skrivet 07 januari 2008, 07:05:45 AM
Tja kan ju vara att man köper det som för stunden ger den bästa ekonomiska lösningen.
Eller vem som snabbast kan hosta fram ett gäng bussar av önskad karaktär.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 januari 2008, 10:54:33 AM
Eller vem som snabbast kan hosta fram ett gäng bussar av önskad karaktär.
Du har nog rätt. Idag så gäller det vem som kan leverera fortast möjligt.
Setra S419UL är en superbuss för linjetrafik och flyggbuss. När den inte går där kan ta en beställningsrunda utan att skämmas. Nackdelen 'är att det finns billigare alternativ.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 januari 2008, 12:28:12 PM
Kan man gissa att det är automatlåda? tyvärr verkar det som om många förare inte riktigt kommer överens med de I_shift eller Opticruise utrustade bussar som FAC förfogar över
På vilket sätt?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 januari 2008, 12:28:12 PM
Dessa lär nog få fullt upp både som flyg- och båtbuss, förhoppningsvis är de driftsäkrare än den Neoplan av liknande byggnation man hade i Sthlm tidigare.
Kan man gissa att det är automatlåda? tyvärr verkar det som om många förare inte riktigt kommer överens med de I_shift eller Opticruise utrustade bussar som FAC förfogar över
Gamla 0110 ja, den blev man "pålurad" när man skaffade alla Neoplaner och den levde sitt eget liv och bestämde själv om den skulle funka för dagen eller ej.
Förövrigt är det bara Charter som har opticruise-lådor och då i sina Pb-vagnar.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 januari 2008, 22:09:54 PM
Gamla 0110 ja, den blev man "pålurad" när man skaffade alla Neoplaner och den levde sitt eget liv och bestämde själv om den skulle funka för dagen eller ej.
Förövrigt är det bara Charter som har opticruise-lådor och då i sina Pb-vagnar.
Vilken typ av låda sitter i Centuryvagnarna?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 januari 2008, 22:36:07 PM
Vilken typ av låda sitter i Centuryvagnarna?
Just det, glömde 0501 o 0502. Där sitter det naturligtvis en optilåda.
(Fast det är bara 0501 som hör till FAC.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 januari 2008, 22:58:22 PM
Just det, glömde 0501 o 0502. Där sitter det naturligtvis en optilåda.
(Fast det är bara 0501 som hör till FAC.
Så man har flyttat över vagnar till FAC, det visste jag inte. Vilka fler än 0501 har man för över och när?
Citat från: Bussmicke skrivet 07 januari 2008, 23:08:41 PM
Så man har flyttat över vagnar till FAC, det visste jag inte. Vilka fler än 0501 har man för över och när?
När? Minns ej riktigt, man gjorde en omdisponering för typ ett år sedan när man flyttade över Skavsta, Nynäshamn och Västeråslinjen
till FAC och gjorde Charter till en "ren" beställningsgrupp.
Därför rullar det en massa vagnar med Charter-stripning i Flygbussarnasflotta.
Vilka finns kvar hos Charter? (fritt ur minnet):
0105, 0106, 0108, 0505, 0611-0617 + 0502 (tror att jag fick med alla).
Dessutom är flera av FAC´s bussar stationerade nere på Skavsta (minns inte exakt vilka just nu så jag nämner inga).
Sedan lånar man ju naturligtvis både förare och fordon med varandra när det kan behövas.
Okej, i så fall har man väl säkert massor av felmärkta bilder..
Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 januari 2008, 00:19:46 AM
När? Minns ej riktigt, man gjorde en omdisponering för typ ett år sedan när man flyttade över Skavsta, Nynäshamn och Västeråslinjen
till FAC och gjorde Charter till en "ren" beställningsgrupp.
Därför rullar det en massa vagnar med Charter-stripning i Flygbussarnasflotta.
Vilka finns kvar hos Charter? (fritt ur minnet):
0105, 0106, 0108, 0505, 0611-0617 + 0502 (tror att jag fick med alla).
0103 verkar vara borta enär dess registreringsnummer idag tillhör en Scania R620, vad har hänt med bussen?
Export eller överföring till Silver Travel är en kvalificerad gissning från min sida.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 januari 2008, 12:35:12 PM
Export eller överföring till Silver Travel är en kvalificerad gissning från min sida.
//Fredrik
Stämmer ganska bra det.
0101-0104, 0107, 0201, 0301-0303 gick til ryssland + någon extra Irizar som köptes från Håbo.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 09 januari 2008, 00:18:42 AM
Stämmer ganska bra det.
0101-0104, 0107, 0201, 0301-0303 gick til ryssland + någon extra Irizar som köptes från Håbo.
Kommer något annat in istället?
Dessa skickades iväg för 2 år sedan så de har ersatts redan.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 09 januari 2008, 01:17:14 AM
Dessa skickades iväg för 2 år sedan så de har ersatts redan.
Så sant, SBH visar ju på nytillskott under 2006.
Vilken är anledningen till denna rockad?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 januari 2008, 10:39:20 AM
Så sant, SBH visar ju på nytillskott under 2006.
Vilken är anledningen till denna rockad?
Vad menar du? Att man skickade bussar till bolaget i Ryssland eller att man delade upp
tårtan i Sverige.
Om det sist nämnda så för att skapa en renare beställningsgren.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 09 januari 2008, 11:07:25 AM
Om det sist nämnda så för att skapa en renare beställningsgren.
Det här kan nog vara svaret på min fråga
Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 januari 2008, 00:19:46 AM
När? Minns ej riktigt, man gjorde en omdisponering för typ ett år sedan när man flyttade över Skavsta, Nynäshamn och Västeråslinjen
till FAC och gjorde Charter till en "ren" beställningsgrupp.
Därför rullar det en massa vagnar med Charter-stripning i Flygbussarnasflotta.
Vilka finns kvar hos Charter? (fritt ur minnet):
0105, 0106, 0108, 0505, 0611-0617 + 0502 (tror att jag fick med alla).
Dessutom är flera av FAC´s bussar stationerade nere på Skavsta (minns inte exakt vilka just nu så jag nämner inga).
Sedan lånar man ju naturligtvis både förare och fordon med varandra när det kan behövas.
0504 verkar också vara kvar hos Charter. I bilregistret är den det i alla fall.
Kollade några slumpmässigt valda vagnar som ej är med i listan ovan så var ingen överförd i CBR.
Citat från: Bussmicke skrivet 22 januari 2008, 00:05:18 AM
0504 verkar också vara kvar hos Charter. I bilregistret är den det i alla fall.
Kollade några slumpmässigt valda vagnar som ej är med i listan ovan så var ingen överförd i CBR.
Nej, listan jag skrev är korrekt.
Tror inte det har någon betydelse vem som står som ägare då fler omdisponeringar inom bolaget
kan tänkas ske i framtiden.
Jämför t.ex. med vem som står som ägare för Charters 0616+0617.
sådant här om vem bussar står regade på kan bero på en sak till
Om Fac ville utöka med ex 10 bussar så måste de först o främst få nya trafiktillstånd från länsstyrelsen på dem och ställa garantier ekonomisk som krävs för tillstån detta tar sin lilla tid och ett fordon som ej är godkänt för yrkestrafik får ej användas i yrkestrafik förrens godkänt märke är utfärdat.
Charter i sin tur kan ha haft 10 vilande tillstånd och då kan man slänga in bussarna där och på så vis få bussarna i trafik mycket fortare