SR Sjuhärad har idag tagit upp Västtrafiks nya betalsytem som ju fortfarande inte fungerar som det är tänkt.
"Västtrafiks nya betalsystem som hittills kostar 400 miljoner kronor, fungerar inte fullt ut som det är tänkt, drygt två år efter tänkt startdatum. Västtrafik skyller på leverantören som inte lyckats leverera all utrustning i tid - en leverantör som har fått kritik även från andra håll."
Mer i ämnet här (http://www.sr.se/sjuharad/nyheter/artikel.asp?artikel=1812385) - där finns även en länk till mer i samma ämne.
			
			
			
				Att det var problem med leverantören visste man för mer än 4 år sedan.Detta är inget nytt. 
Personligen anser jag att det stora problemet är att man på VT inte lyssnat på personer utanför den inre krets som sysslade med taxor. Just nu vet jag inte hur det är tänkt att fortsätta. Tanken från början var självbetjäning. Man skall loggga in och logga ut. Gör man inte detta så dras hela beloppet från kortet. Dvs det görs vid inloggning och återförs när man loggar ut.Glömmer man detta är risken stor att hela beloppet försvinner.Nästa steg var att ha någorlunda enhetlig taxa. Detta görs hela tiden på de villkor kommunerna i gamla Kommunalförbundet ställer. Dessa vill behålla det gamla systemet men med ny maskin. Från 5 jan 08 höjs priset på kontantbiljetter. Med motivering att förarna skall få minskad kontanthantering. Men man glömmer bort att inom gamla Älab området är det enbart Borås,Trollhättan och Vänersborg som kan ladda värdekoprt och sälja områdesladdning. Ja de senare gjordes om utan att fråga kommunerna. Två-zonskort /Älab gamla/ är inte samma som nya tätortskortet. Sedan tvingas man sända ut massor med undantag. Alingsåskort som gäller i Vårgårda kommun (har varit så därför att vägen en bit går genom Vårgårda kommun mot Sollebrunn). 
Mycket fel faller på Västtrafik själva faktiskt. Just taxesystemens konstruktion kan verka svårt. Men när varje zon prishöjts var för sig så blir längre resor dyrare. Detta för med sig att folk låter bli åka. Det finns nästan inga resenärer allt emellan Göteborg och Gislaved,antingen över Borås eller Mark. En avståndataxa kan vara motiverad som politikerna föreslagit. Men hur skall man få den fungera. Det är enbart vana resenärer med månadskort som kan tänka sig åka. Ovana sådana har aldrig hört talas om att logga in -eller logga ut. Det heter att man betalar när man stiger på bussen. Skall man få kvitto och betala när man går av,så måste man stiga av där framme. Troligen tar detta tid. Resnärerna får nu en kraftig prisökning 5 jan 08 därför att vissa politiker låter  bli att ta ansvar utan litar på försäkringar om att det hela snart skall fungera. 
Personer som försäkrar att systemet nog skall fungera i slutet av 2008 tror jag ha fel. Dvs fungera så som det var tänkt från början. Dessutom måste Scanpoint troligen göras om.Lämpligen med kortläsaren ansluten till nya manualen"hajen". Scanpoint manualen slutar snart fungera av sig själv. På de flesta verkar pappersmatningen inte fungera alls. 
I bland får man ett intryck att problemet är ett annat. Det är Älab och Skaraborgsområdet som stretar emot och det hela fungerar bra i Göteborg-Bohuslän. Man glömmer då att i det sistnämnda området inte säljs biljetter på fordonen mer än kontantbiljetter. Det andra får handlare och andra sköta om.Älab valde en annan väg genom att bussarna utom tätorter säljer period-och värdekort. 
Flera förare har frågat varför batterierna var skadade och urladdade på -hajen maskinen då den installerades. Svar var att den legat länge i förråd innan den installerades. Tydligen från överskottslager. Och det var väl till biljetter den var avsedd för. Det finns ju annat också såsom att kontrollera när bussen går och var den går. Kontrollbehovet verkar vara lite väl stort. Hur skall det hela redas ut till slut ??
			
			
			
				Skandal är det vi provade detta redan 2003 i Tranemo Svenljunga och fortfarnde funkar det inte.... Västtrafik borde avsluta och ta fram ett annat system. Jag tror inte de klarar av att få ERG att funka. Och den nya taxan gör ju inte att det går smidigt heller 25sek för vuxen 12.50sek för ungdom, alla 50 öringar vilken tid det tar att växla, och även natttaxan drabbas av priser som slutar med 50öre. Ska man ha natt taxa ska den ju vara med jämna 10kr intervall. Det är knöligt med 2 biljettmaskiner därfram och dubbla kortläsare. Inte går det heller att ladda kort via internet men mobil har ju gått ladda hur enkelt som helst via internet...Kolla på Östgötatrafiken de har ju gått ut mer mer info och väl inte mycket biljetthantering på bussen heller när det är billigare ladda på andra ställen... inte enms det har Västtrafik fixat..
			
			
			
				Jag har ju fungerat"bollplank" för politiker,bussförare och andra. 
Kanske är det så att det blvit fel redan från början. Då Västra Götalandsregionen bildades. Två helt olika taxesystem skulle bli ett. Varje system både fördelar och nackdelar. Kanske skulle det bli enbart fördelarna som togs tillvara och vi fick enbart nackdelarna. 
Tanken med in och urloggning kan ju låta bra. Men ingen avståndstaxa är känt. Ännu !!!. Men vad händer om den genomförs. Vilket avstånd skall gälla. Om vi åker från Skövde till Göteborg gäller avståndet fågelvägen (GPS) eller inte. Hur hantera byten och liknande ? Själv tror jag att för att få ett bra resultat på nytt taxesystem så skall man anlita personer som inte är uppbunda med gammal barlast sedan tidigare. Alltså använda folk utifrån.  
Sedan måste man ju vara affärsmässig. En buss går 7 mil fullsatt och fortsätter med 15 passagerare ytterligare 7 mil. Då kunde man ju ta halva avgiften för de som enbart åker de sista 7 milen. När Prodata infördes så skulle detta motivera vissa högre avgifter på t ex expressbussar. Detta tyckte inte resenärerna om. För det fanns ofta inga alternativ.  5% av tätortsresenärerna i Göteborg protesterar mot de höga taxorna genom att inte betala alls. 
			
			
			
				Jag tycker själv som resenär att systemet är mycket smidigt, har aldrig haft ett enda problem. Om kortet "ej funkar" så beror det oftast på att man "sveper det snabbt förbi" läsaren, så den inte hinner med. 
			
			
			
				Du har bar gjort hälften med kortet. Dvs om Du åker inom ett ormåde så slipper Du logga ut.Problemet är ibland dålig gps mottagning. Ibland fungar inte de blå "lådorna".
Det stora problemet är ju att kortet inte går använda till värdeladdning,ej heller ha minus på kortet. För att en resenär skall kunna använda kortet för enstaka resa måste det kunna laddas med pengar,såsom Scanpoints värdekort. När man sedan åker så måste det vara säkert för resenären. Skulle denna glömma logga ut resan ,dvs dra kortet på blå ladan även vid utgång  så måste detta rättas till med på ett enkelt sätt. 
Det finns sedan vissa saker i Din berättelse som är bra. Det är dock inte säkert att föraren ser allt på "hajen". Det stora problemet just nu,om jag fått korrekt information,är att systemet inte fungerar som avsett med värdeladdningen.Inte heller vad det innebär att ha minus på kortet. Hittills har kortet delats ut till resenärer gratis. Meningen är att ta betalt för det.
Enligt vissa uppgifter brister dessutom utbildningen till förarna. Vissa förare har bristfälliga språkkunskaper. Kanske skulle utbildning ske på hemspråket .
Alltså första etappen,att använda kortet såsom äldre periodkort,är enda genomförda etapp. 
			
			
			
				Föraren ser inte mycket i Hajen det står aktuell laddning på kort som visas upp men är det överskriden står det lågt kontovärde... men det står samma sak om kortet gäller i en annan kommun.. för att veta måste föraren ta ut en remsa på kortet trycka flera ggr det tar tid!!! Nu har det dykt upp en massa nya laddningar men ingen info så vi vet inte var korten gäller inte lätt för oss att göra rätt. Trots att maskinen är gps styrd så kommer det upp alla kortladdningar som finns i hela västtrafik sen får man bläddra och om man har tur så kommer man fram till rätt. Skullle man välja kommunladdning så börja den på Ale och det borde den ju inte göra när bussen exvis är i Tranemo det tar en bra stund att bälddra ner till bokstaven T .. i stället borde ju det bara komma fram de aktuella laddningar som finns där du kör.... 
			
			
			
				Vad som just nu kan göras är att behålla såväl svart som grön kortläsare. Föra över zonnamn till nya apparaten och låta den arbeta såsom både Scanpoint och Prodata gör. 
När gps system blivit mera tillförlitligt kanske man kan använda detta till kort med värdeladdning.Däremot anser jag att man inte skall använda sig av utloggning. Det är lätt att enbart se fördelar. Nästan helautomatiskt för trafikhuvudmannen och enbart pengar på kortet.Penninghantering kanske kan utebli. Nackdelen med utloggning är att inte föraren ser var utloggning sker. Bussen till Ulricehamn eller Tranemo loggas in vid NE platsen och resenären skall logga ut när han stiger av där. Vad händer om han loggar ut före Delsjömotet då. Ja då får LHM lite pengar. Zonernas slopande är kontroversiellt. Ta exvis inom Göteborg. Med en avståndstaxa kan man ta betalt för den sträcka folk åker. Nu tas det 25 kr för alla resor(kont pris). Det hade varit en fördel att ta mindre om man åker en kort bit. 
			
			
			
				Citat från: S Svensson skrivet 08 januari 2008, 23:37:20 PM
Vad som just nu kan göras är att behålla såväl svart som grön kortläsare. Föra över zonnamn till nya apparaten och låta den arbeta såsom både Scanpoint och Prodata gör. 
Problemet är dock att varken Scanpoint eller Prodata tillverkas längre och det blir allt svårare att få tag i reservdelar till dem. Många av dem är redan i dag i sådant skick att de borde varit utbytta för länge sedan. Och detta accelererar med tiden. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 09:28:11 AM
Problemet är dock att varken Scanpoint eller Prodata tillverkas längre och det blir allt svårare att få tag i reservdelar till dem. Många av dem är redan i dag i sådant skick att de borde varit utbytta för länge sedan. Och detta accelererar med tiden. 
Vilken typ av maskin får då Swebus Express i sina fordon eller klaras detta med enheter från utrangerade bussar?
			
 
			
			
				Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 januari 2008, 10:51:20 AM
Vilken typ av maskin får då Swebus Express i sina fordon eller klaras detta med enheter från utrangerade bussar?
Ja, det är ju en bra fråga. Men det är klart att allteftersom länsbolag går över till nya betalsystem så kommer ju ett antal bättre begagnade Scanpoint att finnas att tillgå. Sedan vet jag inte men jag antar att även Swebus Express har planer på att byta ut Scanpoint-maskinerna. Man bör ju ha ett system som är mer kompatibelt med förbokningarna. Att förarna skall sitta med en kulspetspenna och stryka på utskrivna listor känns aningen föråldrat i dag. 
På Bus4you läses biljetten av med en läspenna. Har man uppgett sitt personnummer vid bokningen räcker det med att visa en vanlig godkänd legitimation där streckkoden kan avläsas. Bus4you har ingen biljettförsäljning ombord och jag tror att Swebus Express är på väg åt det hållet också. 
			
 
			
			
				CitatJa, det är ju en bra fråga. Men det är klart att allteftersom länsbolag går över till nya betalsystem så kommer ju ett antal bättre begagnade Scanpoint att finnas att tillgå. Sedan vet jag inte men jag antar att även Swebus Express har planer på att byta ut Scanpoint-maskinerna. Man bör ju ha ett system som är mer kompatibelt med förbokningarna. Att förarna skall sitta med en kulspetspenna och stryka på utskrivna listor känns aningen föråldrat i dag. 
På Bus4you läses biljetten av med en läspenna. Har man uppgett sitt personnummer vid bokningen räcker det med att visa en vanlig godkänd legitimation där streckkoden kan avläsas. Bus4you har ingen biljettförsäljning ombord och jag tror att Swebus Express är på väg åt det hållet också. 
När man skriver ut bekräftelsen som man får när man bokar med Swebus Express så trycks en streckkod ut. Antar att detta är en förberedelse för en framtida metod att läsa av elektroniska biljetter. Dagens system hos Swebus med penna och utskrivna biljetter har problemet att bokningar som är gjorda sent måste hämtas ut hos återförsäljare eftersom dessa inte kommer med på chaufförens lista. Känns bittert om man skall åka 03:35 då alla återförsäljare är stängda. Då tvingas man köpa ombord mot strafftillägg. Sena bokningar borde överföras online till chauffören i stället.
			
 
			
			
				Citat från: Jonas1968 skrivet 09 januari 2008, 12:09:08 PM
När man skriver ut bekräftelsen som man får när man bokar med Swebus Express så trycks en streckkod ut. Antar att detta är en förberedelse för en framtida metod att läsa av elektroniska biljetter. Dagens system hos Swebus med penna och utskrivna biljetter har problemet att bokningar som är gjorda sent måste hämtas ut hos återförsäljare eftersom dessa inte kommer med på chaufförens lista. Känns bittert om man skall åka 03:35 då alla återförsäljare är stängda. Då tvingas man köpa ombord mot strafftillägg. Sena bokningar borde överföras online till chauffören i stället.
Givetvis finns det andra metoder att överföra aktuell bokning till föraren än via biljettsystemet. Men det är onekligen ett praktiskt sätt att lösa problemet på.