Hej alla
Jag har prövat og sammensätte en nogonlonda aktuel lista:
01 XKS 585
02 TTJ 262
03 TRX 322
04 TTJ 328
05 TRX 352
06 TRX 337
07 TRX 373
08 XNC 164
09 RSO 865
10 AKY 480
11 TJZ 955
12 SDT 538
13 RLD 433
14 HKY 679
15 RKA 709
16 TPE 163
17 TZP 754
18 BAD 750
19 GWR 681
20 CZP 051
21 CYX 031
22 ARL 859
23 TTJ 199
24 TRX 358
25 UES 823
26 TRX 364
27 TRX 343
28 TRX 361
29 TRX 367
30 TTJ 319
31 UNA 269
32 EMF 735
34 FXZ 061
36 XCR 867
37 XNE 957
38 WSP 661
39 EME 705
40 RGJ 268
41 TXJ 550
42 WYJ 608
43 XDH 537
44 XBE 023
45 RZP 289
46 WON 455
47 XMR 944
48 RZP 385
49 SYP 625
51 TOC 514
54 XXO 151
55 ARE 652
56 ARE 655
67 DEO 959
68 DEP 529
69 TJE 619
74 TJE 637
135 HDW 734
151 RJN 796
152 RJN 829
153 RJN 817
154 RJN 799
155 RJN 823
156 RLH 442
157 RLH 418
158 RLH 430
160 RKA 664
161 RKA 682
162 RKA 691
163 RKA 643
164 RKA 649
165 RKA 658
166 RGP 499
167 RGP 580
168 RGP 550
169 RGP 565
170 RGP 511
171 RGP 571
173 RGP 559
174 GAG 161
210 ARL 854
211 FGW 947
213 UDS 735
214 UDS 745
215 UDT 376
216 UDT 276
217 TZP 664
218 TZP 304
219 AFE 041
220 EEJ 881
221 EPP 742
222 DZM 893
223 WCY 101
224 WCY 121
225 GLB 816
230 UES 743
231 WOR 428
232 UES 753
233 UES 758
234 UES 768
235 UES 773
236 UES 783
237 UES 788
238 UES 808
239 UES 818
240 SEA 856
241 RKL 382
242 HDW 734
243 UEM 093
ARL 849
XAP 085
COL 735
COK 825
SXF 580
CZF 238
XZP 737
Är der nogen som har samtliga karrosnr. på Irizar (jag har selv nogle fra Ulf´s database)
01, 02, 08, 09, 11, 12, 14, 15, 18, 19, 23, 27, 38, 40, 45, 49, 160 - 165 og 225.
Svenn Erik
Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 04 januari 2008, 13:19:58 PM
Hej alla
Jag har prövat og sammensätte en nogonlonda aktuel lista:
01 XKS 585
02 TTJ 262
03 TRX 322
04 TTJ 328
05 TRX 352
06 TRX 337
07 TRX 373
08 XNC 164
09 RSO 865
10 AKY 480
11 TJZ 955
12 SDT 538
13 RLD 433
14 HKY 679
15 RKA 709
16 TPE 163
17 TZP 754
18 BAD 750
19 GWR 681
20 CZP 051
21 CYX 031
22 ARL 859
23 TTJ 199
24 TRX 358
25 UES 823
26 TRX 364
27 TRX 343
28 TRX 361
29 TRX 367
30 TTJ 319
31 UNA 269
32 EMF 735
34 FXZ 061
36 XCR 867
37 XNE 957
38 WSP 661
39 EME 705
40 RGJ 268
41 TXJ 550
42 WYJ 608
43 XDH 537
44 XBE 023
45 RZP 289
46 WON 455
47 XMR 944
48 RZP 385
49 SYP 625
51 TOC 514
54 XXO 151
55 ARE 652
56 ARE 655
57 CZF238
67 DEO 959
68 DEP 529
69 TJE 619
74 TJE 637
135 HDW 734
151 RJN 796
152 RJN 829
153 RJN 817
154 RJN 799
155 RJN 823
156 RLH 442
157 RLH 418
158 RLH 430
160 RKA 664
161 RKA 682
162 RKA 691
163 RKA 643
164 RKA 649
165 RKA 658
166 RGP 499
167 RGP 580
168 RGP 550
169 RGP 565
170 RGP 511
171 RGP 571
173 RGP 559
174 GAG 161
210 ARL 854
211 FGW 947
213 UDS 735
214 UDS 745
215 UDT 376
216 UDT 276
217 TZP 664
218 TZP 304
219 AFE 041
220 EEJ 881
221 EPP 742
222 DZM 893
223 WCY 101
224 WCY 121
225 GLB 816
230 UES 743
231 WOR 428
232 UES 753
233 UES 758
234 UES 768
235 UES 773
236 UES 783
237 UES 788
238 UES 808
239 UES 818
240 SEA 856
241 RKL 382
242 HDW 734
243 UEM 093
ARL 849
XAP 085
COL 735
COK 825
SXF 580
CZF 238
XZP 737
Är der nogen som har samtliga karrosnr. på Irizar (jag har selv nogle fra Ulf´s database)
01, 02, 08, 09, 11, 12, 14, 15, 18, 19, 23, 27, 38, 40, 45, 49, 160 - 165 og 225.
Svenn Erik
Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 04 januari 2008, 13:19:58 PM
Hej alla
Jag har prövat og sammensätte en nogonlonda aktuel lista:
01 XKS 585
02 TTJ 262
03 TRX 322
04 TTJ 328
05 TRX 352
06 TRX 337
07 TRX 373
08 XNC 164
09 RSO 865
10 AKY 480
11 TJZ 955
12 SDT 538
13 RLD 433
14 HKY 679
15 RKA 709
16 TPE 163
17 TZP 754
18 BAD 750
19 GWR 681
20 CZP 051
21 CYX 031
22 ARL 859
23 TTJ 199
24 TRX 358
25 UES 823
26 TRX 364
27 TRX 343
28 TRX 361
29 TRX 367
30 TTJ 319
31 UNA 269
32 EMF 735
34 FXZ 061
36 XCR 867
37 XNE 957
38 WSP 661
39 EME 705
40 RGJ 268
41 TXJ 550
42 WYJ 608
43 XDH 537
44 XBE 023
45 RZP 289
46 WON 455
47 XMR 944
48 RZP 385
49 SYP 625
51 TOC 514
54 XXO 151
55 ARE 652
56 ARE 655
67 DEO 959
68 DEP 529
69 TJE 619
74 TJE 637
135 HDW 734
151 RJN 796
152 RJN 829
153 RJN 817
154 RJN 799
155 RJN 823
156 RLH 442
157 RLH 418
158 RLH 430
160 RKA 664
161 RKA 682
162 RKA 691
163 RKA 643
164 RKA 649
165 RKA 658
166 RGP 499
167 RGP 580
168 RGP 550
169 RGP 565
170 RGP 511
171 RGP 571
173 RGP 559
174 GAG 161
210 ARL 854
211 FGW 947
213 UDS 735
214 UDS 745
215 UDT 376
216 UDT 276
217 TZP 664
218 TZP 304
219 AFE 041
220 EEJ 881
221 EPP 742
222 DZM 893
223 WCY 101
224 WCY 121
225 GLB 816
230 UES 743
231 WOR 428
232 UES 753
233 UES 758
234 UES 768
235 UES 773
236 UES 783
237 UES 788
238 UES 808
239 UES 818
240 SEA 856
241 RKL 382
242 HDW 734
243 UEM 093
ARL 849
XAP 085
COL 735
COK 825
SXF 580
CZF 238
XZP 737
Är der nogen som har samtliga karrosnr. på Irizar (jag har selv nogle fra Ulf´s database)
01, 02, 08, 09, 11, 12, 14, 15, 18, 19, 23, 27, 38, 40, 45, 49, 160 - 165 og 225.
Svenn Erik
Lägg till
52 SRP679
57 CZF238 (som blubb också noterat)
163 ARY457
164 ARY475
172 ARY493
Gamla 163-164 o 172 sålda.
?? EME545
?? SFO397
?? XZP757 (XZP737 är felaktigt)
// Anders
226 är COK825. Sedan rör det sig om radionummer delvis,varför jag är lite osäker på om ersättarena till Neoplanerna 210-212 verkligen ärvt nr.Beroende på att de nya bussarna går i Vänersborg vad gäller linje och beställning Landvetter.I vilket fall såg jag den där. 037 fl Björröd och 038 Skene.Dock fn ej helt säker på vilka som flyttats.SFO142övertagen av Borås Bil LV AB 071203 och vr reg på Volvo Truck H-Backa ,då VL disp den. SFO397 likaledes men VL övertagit den 071204 istället. 046 RNO 703 såld privatperson.016 TRX163 övertogs första av Volvo Truck, men finns numera i Arendal på AB Volvobussar.
En rättelse till mig själv.
50001 ärXKS585 och denna finns i Björröd. Reservation för radiobyte.Högb Iritzar.
50038 WSP661 finns i Skene.Reservation för radiobyte. Lång norma-låg Iritzar
50037 XNE 957 som jag nämnde går kvar på linje681 och är en West.
En av de tvåaxliga normal-låg har Orange färgsättning.Vilken är detta ?
Ny Volvo är VL orange.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Vanersborgs_Linjetrafik_50_Uddevalla_2007.JPG)
Hej,
Tack för din intressanta lista. Enligt förteckningen har denna buss inv.nr. 8 men den är märkt 50. Enligt uppgifter jag fått på annat håll ska den ha inv.nr. 8. Vet du varför den är märkt 50? Nr 50 saknas i din lista.
Listan ser ut att i huvudsak stämma med mina noteringar också. HDW734 finns dock på två ställen (135 och 242) där förmodligen 242 är det rätta (även om det fanns dekaler med nr 135 på den när den gick ett kort tag i Vänersborg 2003).
Citat från: Norrortsmicke skrivet 05 januari 2008, 11:19:09 AM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Vanersborgs_Linjetrafik_50_Uddevalla_2007.JPG)
Hej,
Tack för din intressanta lista. Enligt förteckningen har denna buss inv.nr. 8 men den är märkt 50. Enligt uppgifter jag fått på annat håll ska den ha inv.nr. 8. Vet du varför den är märkt 50? Nr 50 saknas i din lista.
XNC164 har varit märkt med radionummer 50008 när jag sett den, vilket lär innebära att inv.nr är 08. Märkningen 50 som skymtar på bilden är bara de första siffrorna i radionumret.
/ GNl
Observera att det rör siog om radionummer egentligen och att Vänersborgsområdet börjar på 50.
Likaledes finns det radionummer för bussar i Björröd. Sedan är det så att för vissa bussar så finns det ingen radio kvar alls. Fastän de går i VT trafik. Dessutom finns det dubbla radio,såväl fd Älab som GL, i vissa bussar som går i Skene men även Vänersborg (gäller några från Lysekil också,ej VL). Fd Landvetterbussen användes under nr 242 i Björröd. Som ligger utanför Landvetter på väg mot Eskilsby.VL hyr lokal av vägverket. Då Landvetterbuss fastighetsbolag gick i konkurs så köptes fd Landvetterbuss garage loss av den som hyrde verkstaden i Björröd. Även lokalen i Rävlanda togs över.Båda lär hyras ut till Orusttrafiken.Medan alltså VL hyr av Vägverket.
Ytterligare bussföretag hyr in sig.
Hej,
Tack för att ni bringade klarhet i frågan om inv.nr. 8 vs 50. Då är det början av radionumret man ser på bilden.
Citat från: S Svensson skrivet 05 januari 2008, 12:51:09 PM
Observera att det rör siog om radionummer egentligen och att Vänersborgsområdet börjar på 50.
Likaledes finns det radionummer för bussar i Björröd. Sedan är det så att för vissa bussar så finns det ingen radio kvar alls. Fastän de går i VT trafik. Dessutom finns det dubbla radio,såväl fd Älab som GL, i vissa bussar som går i Skene men även Vänersborg (gäller några från Lysekil också,ej VL). Fd Landvetterbussen användes under nr 242 i Björröd. Som ligger utanför Landvetter på väg mot Eskilsby.VL hyr lokal av vägverket. Då Landvetterbuss fastighetsbolag gick i konkurs så köptes fd Landvetterbuss garage loss av den som hyrde verkstaden i Björröd. Även lokalen i Rävlanda togs över.Båda lär hyras ut till Orusttrafiken.Medan alltså VL hyr av Vägverket.
Ytterligare bussföretag hyr in sig.
Landvetterbuss fd garage i Björröd hyrs ut till Orusttrafiken och I Carlund Buss AB. Vad har Orusttrafiken för verksamhet i Rävlanda? Skolbussarna i Bollebygd har sitt garage i Råssa på gamla riksväg 40 mot Olsfors.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 05 januari 2008, 13:07:01 PM
Hej,
Tack för att ni bringade klarhet i frågan om inv.nr. 8 vs 50. Då är det början av radionumret man ser på bilden.
VL 50 var TPC721, en Neoplan från 2003. Den tillhör dock, enligt Vägverket, Alternativ Trafik i Bjuv AB sedan den 22 augusti i fjol.
/ GNl
Andrahandsuppgift om Rävlanda.Har ej kontrollerat det själv.
Citat från: S Svensson skrivet 05 januari 2008, 20:42:14 PM
Andrahandsuppgift om Rävlanda.Har ej kontrollerat det själv.
Min uppfattning är att garaget i Rävlanda överhuvudtaget inte används. Jag har någon gång sedan VL tog över från Landvetter buss svängt in där men aldrig sett några bussar på platsen. Men det kan ju också ha varit så vid just de tillfällena.
Om Orusttrafiken använder det borde vi kunna få svar från någon av våra Orust-experter här på forumet.
Nr 53 saknas vad jag kan se. Innehav troligen av Irizar BBX med avvikande färg.Vad jag senare kunnat se så saknar några av de nyare bussarna märkning av nummer.
VL har möjligtvis bussar placerade i Uddevalla. VL använder sig också av namnet Trollhättebuss.Vilka bussar som har denna märkning vet jag ej. Troligen någon Setra och några Autosan.
53 BBX514 komplett regn.
53 BBX514 komplett regn.
Hej alla igen
Denne körer nu hos Uddevalla Omnibusselskab.
Svenn Erik
Även 27 TRX361 kör hos Uddevalla Omnibus AB. De har lånat in bussar från andra företag pga branden i Munkedal.
Sedan påpekade jag att de nya Volvo 9700 går på linjen Uddevalla(681)-Vänersborg och Trollhättan(710)-Mellerud. De har således bytt radio och fått radionummer för Vänersborg.FGW947 har radionr 50001 och ARL849 har 50001. ARL859 som tidigare 50022. För ARL854 är jag osäker.
Vidare disponerar VL även en stor Autosan. Troligen har Orusttrafiken även de en Autosan fullstor.
Mindre finns några ute utöver de VL har.
Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2008, 19:31:42 PM
Även 27 TRX361 kör hos Uddevalla Omnibus AB. De har lånat in bussar från andra företag pga branden i Munkedal.
Sedan påpekade jag att de nya Volvo 9700 går på linjen Uddevalla(681)-Vänersborg och Trollhättan(710)-Mellerud. De har således bytt radio och fått radionummer för Vänersborg.FGW947 har radionr 50001 och ARL849 har 50001. ARL859 som tidigare 50022. För ARL854 är jag osäker.
Vidare disponerar VL även en stor Autosan. Troligen har Orusttrafiken även de en Autosan fullstor.
Mindre finns några ute utöver de VL har.
Nu gick det nog lite fort :) Både FGW947 o ARL849 kan väl inte ha radio 50001?
TRX361 är inte det nr 28?
Även 17 TZP754 och 19 GWR681 såg jag i höstas hos UOB, vet du om de är kvar där?
Sedan vill jag minnas att det pratades om Trollhättebuss för ett tag sedan..
Dessa 3 bussar är väl stripade just Trollhättebuss;
46 WON455 Scania K380EB 6x2/Irizar Century III
55 ARE652 Autosan A0808T Gemini
56 ARE655 Autosan A0808T Gemini
// Anders
Det gick lite för fort. 28TRX361 är utlånad till Uddevalla.På en liten klisterdekal står det buss 133 (som tydligen är Uv radio).
FGW har radio 50038.
Trollhättebuss är ett företagsnamn VL använder.Autosan gemini är väl den lilla Autosan.Vad är namnet för den stora ?
Lyckades få fram att Autosan 12m kallas Lider. Alltså regnr och VL nr på denna ???
Denna kan fås med Volvo motor. Troligen har Orusttrafiken en sådan också i Ed. Uppgiften kan vara fel dock.
Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2008, 20:02:46 PM
Det gick lite för fort. 28TRX361 är utlånad till Uddevalla.På en liten klisterdekal står det buss 133 (som tydligen är Uv radio).
FGW har radio 50038.
Trollhättebuss är ett företagsnamn VL använder.Autosan gemini är väl den lilla Autosan.Vad är namnet för den stora ?
Ok, då ljusnade det lite :)
Vet du möjligen vilka nya inv- radionr dessa fått?
01 XKS585 Scania K114EB 6x2/Irizar Century
38 WSP661 Scania K310EB 6x2/Irizar InterCentury
Står om dessa längre bak i tråden men då verkade ingen veta dess nya nummer..
Vad stora Autosanen heter har jag tyvärr ingen aning om.
De små som är "Trollhättebuss" är i alla fall samma orange lack som VL, den stora Irizaren är någon slags grönblåmetallic med orange dekaler.
// Anders
Sidan krånglade och det kan komma dubblering.
WSP661 har troligen nr 211. Sedan så bör XKS585 ha 210 men jag är inte helt säker.Sedan har den tredje bussen nr 212. Men jag vill helst se nr på ARL854 först.
Nr 16 TPE163 är ledigt nr och Vo B12B 9700 XZP757 finns troligen i Björröd. Har i varje fall sett den på linje 610 någon gång. Men denna kan ha annat nr. XNC164 kan vara 212 men jag vill först se ARL854 först.
Orsak till bussbytet beror på att Volvohandlaren i Kinna har slutat serva tunga fordon. Istället är Toveks ensamt med verkstad med tunga fordon och de servar i och för sig Volvo men är egentligen Scania verkstad om det finns avtal om service.
Den tvåaxliga irizar lågbyggd med VL färg.Nr???
Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2008, 20:13:40 PM
Lyckades få fram att Autosan 12m kallas Lider. Alltså regnr och VL nr på denna ???
Denna kan fås med Volvo motor. Troligen har Orusttrafiken en sådan också i Ed. Uppgiften kan vara fel dock.
Är du helt säker på att Vänersborgs Linjetrafik har en Autosan Lider. I höstas när jag pratade med Uno Kjellsson berättade han att den polska fabriken sett en bild på deras lilla Autosan Gemini och blivit så förtjusta i färgsättningen att de lackerat en Lider demobuss i samma färger.
- Då får ni väl köpa den, sa jag.
- Gärna det men vi har inget behov av en sådan buss nu.
Detta var alltså i höstas och saker och ting kan ha ändrat sig sedan dess. Men kan det inte bara vara så att du sett denna Autosan Lider någonstans?
Denna fullstora Autosan gick på linje 710. För att sedan kontrollera det hela så slog jag google och Autosan. Fick in några svar och prövade. Det finns enligt "Grunnebo" tre sålda stora och ett antal mindre.Sedan hoppas jag att jag inte blandat ihop namnen på Autosan. Gemini är ju den lilla. Det handlar ju inte om Volvo S80 som man kan tvätta och krympa ihop till att bli S40 (Vits!!)
Enligt bussmäklaren i Stora Höga är ett 60-tal Autosan sålda.
Sedan är det naturligtvis så att jag inte vet exakt på det vis som jag borde. Nämligen kontrollerat regnr.Sedan kan detta inte säkert stämma heller,då man kan stå som brukare utan att äga den. Detta såg jag inte. Men Uno och Michel kör ju på 710 och de bussar i övrigt som sågs från en mötande buss var VL,dock att jag även såg en 700 buss från Ed. Jag var i området för att se efter nya bussar. Och detta var vad jag sprang på. Ev har Orusttrafiken även en Autosan.Dock sedd på avstånd.
Länk www.alabbussar.se till fordonsföretaget i Grunnebo utanför Vänersborg.
Citat från: S Svensson skrivet 24 januari 2008, 11:55:46 AM
Länk www.alabbussar.se till fordonsföretaget i Grunnebo utanför Vänersborg.
Kontoret finns mellan Båberg och Grunnebo, men något närmare Båberg.
Enligt hemsidan är det order på 22 Autosan på gång och dessa skall alltså läggas till de 60 som nämns.
Sedan återstår ju om VL Buss har köpt denna Autosan Lider eller om den bara lånas in. Någon som ser den kan kanske komplettera med regnummer. Som jag skrev förut hade fabriken lackerat den i VL:s färger därför att de tyckte dessa var snygga.
Färgen på de båda jag såg ,var VT blå och inte VL egen färg.
Kommplettering av radionummer:
WSP661 lär ha fått nr (slutsiffror) 210. Lågbyggd Irizar med toa
XNC164 211 Högbyggd Irizar
XKS585 212 Högbyggd irizar
Alla tre har bakre dörren delade på två skivor (kan uppfattas som två dörrar men var och en är smalare än brukligt vid förr 1-2-0).
Citat från: S Svensson skrivet 24 januari 2008, 19:07:19 PM
Kommplettering av radionummer:
WSP661 lär ha fått nr (slutsiffror) 210. Lågbyggd Irizar med toa
XNC164 211 Högbyggd Irizar
XKS585 212 Högbyggd irizar
Alla tre har bakre dörren delade på två skivor (kan uppfattas som två dörrar men var och en är smalare än brukligt vid förr 1-2-0).
Kan det bero på handikapplift är monterad? CBR säger att åtminstone XNC164 har lift
På bussar med bara en bred dörr finns handikappliften ofta rest upp medan den på bussar med en något bredare dörr (med 2 blad) ligger emellan fotstegen.
Lift ja det finns och det krävs i va Götaland för bussar skall vara handikappanpassade. Men jag undrar själv hur det skall gå till att lasta rullstol. Har aldrig sett något sådant någon gång. Jag har hört att förare som kört månad ut och in aldrig haft en handikappad på bussen.
Högbyggd buss är att föredra jämfört med lågbyggd. Jag har åkt med VL 240 (fd Ldv 45089) också. På denna gick det att rulla in en rullstol i den främre avdelningen. Toalett fanns när bussen var ny men togs bort.Troligen innan den sattes i trafik. Denna buss skulle ju gå hela vägen och det gick till slut att "lyfta" bussen så den klarade av en järnvägsövergång.
Vissa chefer vid VT gick ju ut och sade att enbart låggolv och lågnivå skulle anskaffas. Men som tur var så ändrade de sig. Tack för detta. Att handikappliften inte behövs men ändå kostar ca 100 000:- och installeras,tycker många,alldeles i onödan. Men lagar är ju till för att följas.
Jag minns då GS fick sina van Hooler lokalvagnar.Som bekant fick GS dessa då 10 linjevagnar kom 1977 inför flytten från Torslanda till Landvetter flygplats. Lokalvagnarna sattes in på linje 62 och där pågick samtidigt vägarbeten. Vid ett tillfälle var alla 5 bussarna ur trafik. De var alldeles för låga och 1977 hade ändå ingen börjat tal om låggolvsbussar och lågnivåbussar.
Teoretiker om trafik som har ideer om handikappanpassning brukar tala om att rullstolsbundna skall kunna åka i vanliga trafiken. Jag har själv lite svårt förstå detta. Det tar tid allt lasta och lossa rullstolar men många handikappade kan inte åka kollektivt. Inte ens om bussen äör utrustad med lift.
XNC164 lågbyggd Irizar med toa; ny radio 211 (se tidigare bild)
Något nytt om VL Autosan
Citat från: S Svensson skrivet 02 februari 2008, 11:57:22 AM
Något nytt om VL Autosan
Inte annat än att det framgår av Alab Bussars hemsida att VL verkligen har en västtrafikmålad Autosan Lider. Av samma sida kan vi också se ett Orusttrafiken har en likadan med nr 70462. Den röda Lidern som finns på samma sida tillhör numera Solstabussarna Europaresor i Hammarö (EDS 931).
Därmed har vi lokaliserat minst fyra Autosan Lider i Sverige - den fjärde (eller egentligen den första) hos Färdtjänstbilar i Skåne, Ystad. Och fler lär vara på gång enligt hemsidan.
Det är nu snart ett år sedan som den första Autosan Lider presenterades i vårt land så det är ganska bra marscherat.
http://www.alabbussar.se/index-1.html (http://www.alabbussar.se/index-1.html)
Ytterligare svar.
VL 50016 är troligen SFO397 (avläst i gatlyktbelysning) men är trolig eftersom TPE163 numera finns hos Volvo i Arendal.
En ev Scania demo EBX(hann ej läsa nr) synlig. Går på NE terminalen. Lathi byggd.
För jv intresserade.Regina går Uv(17.37) till Herrljunga och tom till Göteborg. En annan Regina gick från Hr när vårt tåg kom in (tjt?)mot Vedum.
Rapport om två omdiskuterade bussar:
Jag såg idag XKS 585 (fortfarande märkt 50001) och XNC 164 (inte märkt med något nummer alls)
//Jonas
Jodå jag såg också dem idag. Den ena åkte jag med dessutom. Dess nr är som sagt ännu ej utsatt.Därav min dubbelkontroll att titta efter vad ersättarna har för nr i Vänersborg. Dessutom ta redan på vilka nr de skall ha på litet annat sätt än läsa av märkningen.
Citat från: S Svensson skrivet 05 februari 2008, 14:37:25 PM
Ytterligare svar.
Scania demo EBX(hann ej läsa nr) synlig. Går på NE terminalen. Lathi byggd.
EBX404 ch nr (sista)01857921
besiktigad 050131 reg på Scania Sv AB /hyrbilar/
Omniexpress/Lahti Falcon
vikarebuss
XZP 757 har nummer 52 och är en beställningsbuss i VL:s egen lack. Foto kommer efter redigering.
Har inte kollat om gamla 52 SRP679 sålts.
Det verkar fortfarande snurrigt med bussarna som bytts mellan Skene och Vänersborg och troligen byter nummer...
Få se om jag fattat rätt:
Från Vänersborg till Skene:
XKS585, förut 01 och ännu märkt 50001, nytt nummer troligen 212
XNC164, förut 08, nytt nummer troligen 211
WSP661, förut 38, nytt nummer troligen 210
TRX322 (03) och TRX343 (27) har ju också flyttats från Vänersborg till Skene fast tidigare, har de kvar sina nummer?
Från Skene till Vänersborg:
ARL859, har nummer 22
ARL854, levererad som 210?, nytt nummer??? (på en bild som visats här i Buss-snack syns faktiskt siffrorna 5000... men inte sista siffran, upptäckte jag idag. Kan det vara 08, möjligen?)
ARL849, har nummer 01
FGW947, levererad som 211?, nytt nummer 38
//Jonas G
Autosan Lider har nr SDL815. Men jag har ännu inte kontrollerat radionummer.
De nya Volvobussarna har levererats till Vänersborg. Därav byte av radionummer.Södra Älvsborg har 450xx men nya bussar har inte denna radio.Äldre bussar kan ha dubbla nummer ,dvs 450xx eller 500xx och mobitecnr.
XKS585 är plac i Björröd och där har gamla nr inte tagits bort. Men radio har bytts enligt uppgift. Tyvärr vill vissa förare köra andra bussar utan biljettmaskin för värdekort.
De fyra Volvobussarna fick radio monterad av Kjellsons efter leverans från Borås Bil AB. De hade inte detta vid leverans.
TRX322 och TRX 343 saknar mobitec varför de gamla radionr användes.
SRP679 lämnad i inbyte.
Jag blev så nyfiken på det här med ändrade nummer, att jag dristade mig till att ta hjälp av Vänersborgs Linjetrafik själva idag. Här är en aktuell lista med ändringar jämfört med den först publicerade listan i fetstil.
01 ARL 849
02 TTJ 262
03 TRX 322
04 TTJ 328
05 TRX 352
06 TRX 337
07 TRX 373
08 ARL 854 (kul att man gissar rätt ibland, se mitt förra inlägg i tråden)
09 RSO 865
10 AKY 480
11 TJZ 955
12 SDT 538
13 RLD 433
14 HKY 679
15 RKA 709
16 SFO 397
17 TZP 754
18 BAD 750
19 GWR 681
20 CZP 051
21 CYX 031
22 ARL 859
23 TTJ 199
24 TRX 358
25 UES 823
26 TRX 364
27 TRX 343
28 TRX 361 (har varit utlånad till Uddevalla Omnibus med nr 133, men nu har en annan lånebuss detta nummer)
29 TRX 367
30 TTJ 319
31 UNA 269 (utlånad till Uddevalla Omnibus med nr 132)
32 EMF 735
33 COL 735
34 FXZ 061
35 SDO871 Autosan Lider (inte SDL 815)
36 XCR 867
37 XNE 957
38 FGW 947
39 EME 705
40 RGJ 268
41 TXJ 550
42 WYJ 608
43 XDH 537
44 XBE 023
45 RZP 289
46 WON 455
47 XMR 944
48 RZP 385
49 SYP 625
50 AGT 280
51 TOC 514
52 XZP 757
53 XAP 085
54 XXO 151
55 ARE 652
56 ARE 655
57 CZF 238
66 AES 681
67 DEO 959
68 DEP 529
69 TJE 619
70 SXF 580
71 TJE 637 (inte 74)
72-88, 100-107, 111-121 är PB-reg. färdtjänstbilar och trafikledningsbilar etc. som kanske inte är intressant här.
151 RJN 796
152 RJN 829
153 RJN 817
154 RJN 799
155 RJN 823
156 RLH 442
157 RLH 418
158 RLH 430
160 RKA 664
161 RKA 682
162 RKA 691
163 ARY 457
164 ARY 475
165 RKA 658
166 RGP 499
167 RGP 580
168 RGP 550
169 RGP 565
170 RGP 511
171 RGP 571
172 ARY 493
173 RGP 559
174 GAG 161
176 EME 545
210 WSP 661
211 XNC 164
212 XKS 585
... precis som S Svensson skrivit.
213 UDS 735
214 UDS 745
215 UDT 376
216 UDT 276
217 TZP 664
218 TZP 304
219 AFE 041
220 EEJ 881
221 EPP 742
222 DZM 893
223 WCY 101
224 WCY 121
226 COK 825
230 UES 743
231 WOR 428
232 UES 753
233 UES 758
234 UES 768
235 UES 773
236 UES 783
237 UES 788
238 UES 808
239 UES 818
240 SEA 856
241 RKL 382
242 HDW 734
243 UEM 093
//Jonas G
FdVL53 BBX514 är reg på Eks Taxi AB,Vara 080201.Den gick en tid hos Uddevalla OAB med full VL märkning. Kanske även den var lämnad i inbyte.
NUF717 övergick 080813 från Uddevalla Omnibus AB (nr 137) till VL (troligen nr 50031 eller enbart 31) Användes på linje 670/1,680/1 och 710.Volvo B10M70 Säffle
WTT 496 Scania CL94UB 6x2 Till VL aug 08 och nr 244 (dvs placerad i Björröd,går fn på linje 300/330.
Var inte UOB 137 från VL från början?
Då har den gått tillbaka?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2008, 14:53:50 PM
Inte annat än att det framgår av Alab Bussars hemsida att VL verkligen har en västtrafikmålad Autosan Lider. Av samma sida kan vi också se ett Orusttrafiken har en likadan med nr 70462. Den röda Lidern som finns på samma sida tillhör numera Solstabussarna Europaresor i Hammarö (EDS 931).
Därmed har vi lokaliserat minst fyra Autosan Lider i Sverige - den fjärde (eller egentligen den första) hos Färdtjänstbilar i Skåne, Ystad. Och fler lär vara på gång enligt hemsidan.
Det är nu snart ett år sedan som den första Autosan Lider presenterades i vårt land så det är ganska bra marscherat.
http://www.alabbussar.se/index-1.html (http://www.alabbussar.se/index-1.html)
Hej!
Enligt SBH så har KR Trafik också en Autosan Lider. BHU472 med inv.nr. 242. Någon som vet var den är stationerad?
Vi ska tydligen också ha en Autosan Gemini med reg.nr. UTH768 (fd. Färdtjänstbilar i Skåne AB, Ystad)
/Jesper Persson
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juli 2009, 19:51:44 PM
Är det inte 242 som är i Åsarna (det var den tidigare i a f)
242 har jag noterat Åsarna på. Tror jag fått uppgiften av en skribent från trakten.
UTH768 kan den möjligen ha nr 241? Saknar buss på det numret.
Kör den Ragundatrafik?
// Anders