Det är ett antal tåg som normalt går Almedal-Borås som ersättes med buss på motorvägen. Lerum är arbetsplats och det är avspärrat där. Ersättning går de med buss Alingsås-Göteborg eller tåg över Hindås. Men Volvotåget spårade ur vid Olsfors i eftermiddag. Solen skiner och det blir varmt. Rälsen utvidgar sig och det blir då "solkurva".
Flera av Västtrafiks tåg är inställda mellan Borås och Göteborg under tiden det är avstängt Göteborg-Alingsås för att få utökad kapacitet på banan för omledningståg. Istället gör SJ:s Kust till kust-tåg uppehåll på mellanstationerna (dock ej Liseberg).
Men några dagar framåt lär det inte gå några tåg alls Borås-Göteborg p g a nämnda urspårning...