Buss-Snack

Allmänna bussforum => Generellt om bussfordon => Ämnet startat av: Bese001 skrivet 12 maj 2026, 14:52:10 PM

Titel: Fråga om GUB 486, REO 367
Skrivet av: Bese001 skrivet 12 maj 2026, 14:52:10 PM
Är detta verkligen en elhybrid?
Den står inreggad  som Elhybrid under Utsläppsklass men jag undrar...
Alla övriga i serien 486-495 är "rena" CNG men det kanske stämmer?



Titel: SV: Fråga om GUB 486, REO 367
Skrivet av: caa skrivet 03 juni 2026, 16:35:12 PM
471-495 är CNG bussar men med mildhybridfunktion.
Titel: SV: Fråga om GUB 486, REO 367
Skrivet av: Oskar A skrivet 03 juni 2026, 23:17:57 PM
Även 496-498 är väl mildhybrider? Däremot saknar 401-404 den funktionen. En egen spaning är att hybridfunktionen kanske inte är klockren när bussarna blivit några år gamla och det kanske är därför 401-404 inte fick det. Flera av bussarna med hybridfunktion har haft längre stillestånd under våren.
Titel: SV: Fråga om GUB 486, REO 367
Skrivet av: Isac skrivet 22 juni 2026, 01:39:37 AM
Tidigare, kanske något år sedan så stängdes motorn av på 471-498 vid t.ex trafikljus eller busshållplatser. Nu i år har jag åkt med många bussar i serien och det verkar som att ingen buss har den funktionen längre. Sen har jag märkt att klistermärkena som bussarna haft där det står "Efficient Hybrid" blivit borttagna från de flesta bussar i serien. De få bussar som fortfarande har klistermärket kvar har inte heller motor funktionen.
Titel: SV: Fråga om GUB 486, REO 367
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 23 juni 2026, 02:41:14 AM
Start- och stoppfunktionen kan man väl stänga av, precis som på en bil. Om det nu har varit massa problem när funktionen var aktiverad så har väl GUB helt enkelt valt att inaktivera den på samtliga bussar.