I ett annat sammanhang har diskussion uppstått var skylten "Medföljer ej tåget" kommer ifrån. Är det järnvägsrelaterat eller en Hasse och Tage grej som någon hävdar.Eller annat.Någon som vet?
/C
Visst är det järnvägsrelaterat. Mest känt är Roslagsbanan där avkopplade vagnar längst bak vid Stockholms östra hade en sådan skylt.
Se bilder på en länk från Järnvägshistoriskt forum.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=253938 (https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=253938)
Tack Ted för svar. Vill också minnas att det var som du beskrev. Starka krafter hävdade att det hade med 1:a Maj tåg att göra och att kända skämtare gjort någon form av parodi på ett sådant. Kan naturligtvis också förekommit.
Kan nämnas att Ted i dag, 4/5, fyller 76 år. Lillgrabben tycker jag, Clabbe och Kungen som alla tre fyllt 80 år under 2026. Grattis till Ted!
/C