Gröndal - långt ifrån som det ser ut idag!
Pressbyråns vykort 711328 visar A8 247 och B19 863 på linje 18 troligen år 1928 eller 1929.
(https://i.postimg.cc/dthyR9TT/Skarmbild-2025-10-26-124016.jpg)
(https://i.postimg.cc/dQjBSFnc/Skarmbild-2025-10-26-130208.jpg)
Flygbild idag, (c) Terra Tec (c) Lantmäteriet
Men varför är vagnarna isär-kopplade? I SSS skrift kring linje 18 från 1999, spekuleras kring möjligheten att det var för att kiosken skulle synas på bilden/vykortet - eller var det en "avkoppling" under lågtrafiktid. men då måst motorvagnen gått "motspår2 in i slingan och vänt? För visst fanns inget "extraspår" vid Gröndal?
Vändslingan revs enligt uppgift upp 1930, direkt efter att linjen förlängdes till Ekensberg 1 oktober 1930.
Ett härligt vykort! Skuggorna tyder på att det är frampå eftermiddagen så kanske ska släpvagnen tillkopplas inför högtrafiken eller är den bara uppställd? Finns att fundera på.
Spårvägslinje 18 ersattes 1949 av trådbusslinje 98 som i sin tur ersattes av dieselbusslinje 63 1955. När T-bana 2 öppnades 5/4-64 blev det till att åka busslinje 133 till Liljeholmen.
Nedan ses H19 5070 vid Gröndal 24 mars 1964 och spårvägsslingan på vykortet kom då fram från höger.
(https://i.postimg.cc/mk686LSc/H19Grd24mars64Web.jpg)
Mvh Gunnar
Tack Gunnar för trevlig bild,
Utsättningen av linje 63 skedde från Söderhallen vid denna tid.
Citat från: Gunnar D skrivet 27 oktober 2025, 10:20:23 AMSpårvägslinje 18 ersattes 1949 av trådbusslinje 98 som i sin tur ersattes av dieselbusslinje 63 1955. När T-bana 2 öppnades 5/4-64 blev det till att åka busslinje 133 till Liljeholmen.
Mvh Gunnar
Linje 98 blev linje 63 närmare bestämt 17 november 1955 och Metropolbussarna gjorde sitt intåg i området.
(https://i.postimg.cc/wBhVgS6M/Skarmbild-2025-10-28-112327.jpg)
Nedan har vagn A2/A3 125 anlänt den "nya" ändhållplatsen vid Ekensberg.
(https://i.postimg.cc/bJXg1qvd/Skarmbild-2025-10-28-110831.jpg)
Foto C-G Jacksson 23 oktober 1934
Stort tack för detta!
17 nov 1955 hände då en del i söderort och bilden från Ekensberg har jag nog aldrig sett tidigare. Stor skillnad mot när linje 195 stod där på 70-talet med H23/H32!
Här en bild efter att linje 18 förlängts till Ekensberg och det blivit dubbelspår. Bilden är tagen något längre mot staden än bilden på linje 63.
(https://i.postimg.cc/FsDL0WkC/A3Grd-Ph-Web.jpg)
Mvh Gunnar
Se här, 125:an igen på linje 18 vid Södermalmstorg skyltad Ekensberg och innan "nya" Slussen.
(https://i.postimg.cc/bvR5tgZq/Skarmbild-2025-10-30-221534.jpg)
Foto Gunnar Lundh, någon gång gissningsvis 1931-1933.
I kommande inlägg får vi titta närmare på efterföljande linje 18 vid SS.
Tack för den fina bilden från Slussen under omdaning!
Några tidtabeller från 1948 resp 1950 som visar trafikutbudet:
(https://i.postimg.cc/9Fnw0dWb/SSL18Tdt1948Ph-Web.jpg)
(https://i.postimg.cc/Kj4vhW3Q/SSL98Tdt1950Ph-Web.jpg)
Sen kom ju en ny linje 18 1950!
Mvh Gunnar
För att anknyta till den första bilden, här är tidtabellerna från 1928 och 1929:
(https://img.fourever.se/kristofer/18-1928.png)
(https://img.fourever.se/kristofer/18-1929.png)
Och, som bonus, tabellen från 1932, då Slussenbygget ställde till det:
(https://img.fourever.se/kristofer/18-1932.png)
Trevligt med tidtabellerna Kristofer och Gunnar!
Då kan vi konstatera att flytten av ändhållplatsen upp till Södermalmstorg från Karl Johans torg skedde hösten 1932.
Efterföljande SS Linje 18 kom 1 oktober 1950 med tunnelbanans öppnande Slussen-Hökarängen.
23 augusti 1953 var det Panik! på tvåvagnarståget. Turen åter i trafik med C2 2028 och 2180. Avvikelserapporten hanterades skyndsamt och en vecka senare var det "andra tillkopplingstider".
(https://i.postimg.cc/6pdg9Rt7/Skarmbild-2025-11-04-235213.jpg)
Och den 23 augusti 1953 var en söndag, vilket förklarar varför man körde tvåvagnståg på förmiddagen
Intressant! Finns det bilder på tvåvagnståg i trafik?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 05 november 2025, 14:36:02 PMIntressant! Finns det bilder på tvåvagnståg i trafik?
/Gunnar
Finns flera kända och mindre kända bilder. Förekom under åren även tre- och fem-vagnarståg.
Här är en trevlig bild från Slussen den 24 april 1955 med ett två-vagnarståg på linje 18 (med vit rulle).
Till höger kan man se hur utsprängningen har påbörjats för den "nya" tunneln och anslutningen från Medborgarplatsen till Slussen (norrspår Tub 1).
(https://i.postimg.cc/vmM2Cy85/Skarmbild-2025-11-05-162535.jpg)
Foto: Okänd, obekräftat kan det vara Åke Leijd
När jag ser rapporten från -53 med vagnarna 2028 och 2180 så börjar jag fundera;
Vet man något om vagnfördelningen innan sammanbindningen 1957?
Hur vanligt var det att vagnar flyttades mellan södra och norra? Det bör ju inte ha skett i onödan med tanke på hur omständligt det var.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 november 2025, 21:04:02 PMNär jag ser rapporten från -53 med vagnarna 2028 och 2180 så börjar jag fundera;
Vet man något om vagnfördelningen innan sammanbindningen 1957?
Hur vanligt var det att vagnar flyttades mellan södra och norra? Det bör ju inte ha skett i onödan med tanke på hur omständligt det var.
Jodå, jag har ganska bra och hyggligt säker koll på leveranserna till södra respektive västra, samt uppgifter om vagnar som uppenbart flyttats då de observerats vid olika tidpunkter på södra respektive västra.
Bland annat
ungefär 2069-2159 fanns på västra banan 1952 med några undantag. Vidare en serie 2190-2220 från 1953/1954 och även där undantag. 1956-1957 fylldes det på med ytterligare vagnar. Några vagnar som definitivt flyttats mellan banorna var bland annat 2008, 2096, 2131, 2166. Jag har inte systematiserat alla noteringar och verifieringar - finns i arkivet ytterligare uppgifter.
Det blir lite följdfrågor, Hötorget-Vällingby invigdes 26/10 1952 och naturligtvis fanns det vagnar redo sedan en tid innan själva starten. Men hur långt innan?
2069 levererades redan i februari(?) -51, om det nu var lägsta nummer på denna sida stan. Vet man när Spångadepån var färdigbyggd? Jag hittar bara att "den stod klar samma år" (som invigningen), alltså 1952.
Citat från: Leyland skrivet 05 november 2025, 16:32:46 PMFinns flera kända och mindre kända bilder. Förekom under åren även tre- och fem-vagnarståg.
Här är en trevlig bild från Slussen den 24 april 1955 med ett två-vagnarståg på linje 18 (med vit rulle).
Till höger kan man se hur utsprängningen har påbörjats för den "nya" tunneln och anslutningen från Medborgarplatsen till Slussen (norrspår Tub 1).
Stort tack för den bilden från en söndagsmorgon vid Slussen! Trevagnståg har jag sett bilder på tidigare och femvagnståg har jag egna minnen av.
Vet inte vem som kan ha tagit bilden.
/Gunnar
Ett annat två-vagnarståg - med avvikelse från trådens rubrik - på linje 19 vid Skanstull enligt uppgift den 10 oktober 1950.
(https://i.postimg.cc/XJtDcmb2/Skarmbild-2025-11-06-171051.jpg)
C2 2033 med svart rulle och silvertak. Foto: Spårvägsmuseets samlingar 2017-A3227
Citat från: Fredrik Klint skrivet 06 november 2025, 00:08:39 AMDet blir lite följdfrågor, Hötorget-Vällingby invigdes 26/10 1952 och naturligtvis fanns det vagnar redo sedan en tid innan själva starten. Men hur långt innan?
2069 levererades redan i februari(?) -51, om det nu var lägsta nummer på denna sida stan. Vet man när Spångadepån var färdigbyggd? Jag hittar bara att "den stod klar samma år" (som invigningen), alltså 1952.
Nja, det jag skrev var att ungefär serien 2069-2159 fanns på västra banan 1952 - ska tolkas någon gång under 1952 eller nyleverans direkt till Västra banan.
2099, levererad 1951-08-23, gick på södra bannan innan den kom som en av de första till Västra banan för provkörningar innan nyleveranserna kom igång direkt till västra banan.
2076 kan vara ett undantag i serien, att den inte kom till Västra banan 1952 alls.
Spånga
hallen inhyste vagnar i vart fall som senast i april 1952, troligen redan i februari.
Ska tillägga att Spångahallen byggdes i tre etapper. Den första delen var, som jag tolkar tillgänglig data, en del av nuvarande uppställningshallen. Påbörjades 1951 och var "inflyttningsklar" februari-mars 1952. Därefter byggdes verkstaden för att vara klar senare under 1952. Därefter, några år senare, byggdes uppställningshallen till och var klar 1955-1956.
De första direkt levererade vagnarna från ASJ till västra banan kan ha varit från 2129 redan i mars 1952. Men 2131 kom till södra banan först.
Det krävs lite mera indata och genomgång av alla anteckningar innan jag kommer kunna ge en möjlig exakt lista över hur det var.
Citat från: Leyland skrivet 06 november 2025, 17:15:06 PMEtt annat två-vagnarståg - med avvikelse från trådens rubrik - på linje 19 vid Skanstull enligt uppgift den 10 oktober 1950.
Linje 19T (Slussen-Johanneshov) alltså! Imponerande bild, tackar!
/Gunnar
Citat från: Fredrik Klint skrivet 06 november 2025, 00:08:39 AMDet blir lite följdfrågor, Hötorget-Vällingby invigdes 26/10 1952 och naturligtvis fanns det vagnar redo sedan en tid innan själva starten. Men hur långt innan?
2069 levererades redan i februari(?) -51, om det nu var lägsta nummer på denna sida stan. Vet man när Spångadepån var färdigbyggd? Jag hittar bara att "den stod klar samma år" (som invigningen), alltså 1952.
Glömde - 2062 stod vid Odenplan i juli 1952 i samband med "uppvisningstrafik" på västra banan vid Odenplan (enligt uppgift gick ett tåg mellan S:t Eriksplan och Odenplan) i samverkan med Barnens dag och då troligt med festligheter i Vasaparken.