Jag har sedan flera år försökt pussla ihop CF:ar hos SL av littera H65A, alltså med ursprung hos SJ, vilka av dessa som blev rödmålade.
Det vore roligt om jag kunde få hjälp med mina luckor men också kontrollera de uppgifter jag har, någon har kanske avvikande uppgifter... Foton är förstås bäst som bevis.
Nästa steg är att försöka ringa in årtal som resp. vagn blev ommålad. Några blev röda redan 1969, året som SL tog över. Omlackering torde ha slutat redan tidigt 70-tal om man tänker att de fick den tidiga versionen av SL´s färgschema, alltså röda med grått tak. Ett undantag finns dock, vagn 6115 var den enda H65A som fick rött tak och därmed förmodligen den sista att lackas om. Emellertid finns en förhållandevis sen bild på 6155 i orange, med ny reg-skylt: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/33026
Men det finns också en nyare bild på de sorgliga resterna av denna vagn i oxblodsrött (med grått tak).
6084 Röd
6085 Röd
6086 SJ
6087 SJ
6088 Röd
6089 Röd
6090 Röd
6091
6092 SJ
6093 SJ
6094 SJ
6095 SJ
6096 SJ
6097 SJ
6098 SJ
6099 SJ (fortfarande orange feb -75)
6100 SJ
6101 SJ
6102 SJ
6103 SJ
6104 SJ
6105 SJ
6106 SJ
6107 SJ
6108 SJ
6109 Röd
6110 Röd
6111 Röd
6112 SJ
6113 SJ
6114 Röd
6115 Röd
6116 Röd
6117 Röd
6118 SJ
6119 SJ
6120 SJ ? Foto orange med gamla reg-plåtarna
6121 SJ
6122 SJ
6123 SJ
6124 SJ
6125 SJ
6126 SJ
6127 Röd
6128 SJ
6129 SJ
6130 Röd
6131 Röd
6132 Röd
6133 Röd
6134 Röd
6135 Röd
6136 Röd
6137 Röd
6138 Röd
6139 Röd
6140 SJ
6141 Röd
6142 SJ
6143 SJ
6144 Röd
6145 SJ
6146 Röd
6147 SJ
6148 SJ
6149 SJ
6150 Röd
6151 Röd
6152 Röd
6153 SJ
6154 SJ
6155 Röd
6156 Röd
6157 SJ
6158 Röd
6159 SJ
6160 SJ
6161 SJ
6162 SJ
6163 Röd
6164 Röd
6165 SJ
6166 SJ
6167 SJ
6168 SJ
6169 SJ
6170 Röd
6171 SJ
6172 Röd
6173 Röd
6174 SJ (foto orange -79)
6175 Röd
6176 Röd
6177 SJ
6178 Röd
6179 SJ
6180 Röd
6181 Röd
6182 Röd
6183 Röd
6184 SJ
6185 SJ
6186 SJ
6187 SJ
6188 SJ
6189 SJ
6190 SJ
6191 Röd
6192 SJ
6193 Röd
6194 SJ
6195 SJ
6196 SJ
6197 SJ
6198 SJ
6199 SJ
6200 SJ
6201 SJ
6202 SJ
6203 Röd
6204 Röd
6205 Röd
6206 Röd
6207 SJ
6208 Röd
6209 Röd
6210 Röd
6211 SJ
6212 SJ
6213 SJ
6214 SJ
6215 SJ
6216 SJ
6217 SJ
6218 SJ
6219 Röd
6220 SJ
6221 SJ
6222 SJ
6223 Röd
6224 SJ
6225 SJ
6226 SJ
6227 SJ
6228 SJ
6229 Röd
6230 Röd
6231 Röd, nu enligt bild från Vessla.
6232 SJ
6233 Röd
6234 SJ
6235 SJ
6236 SJ
6237 SJ
6238 SJ
6239 SJ
6240 Röd
6241 SJ
6242 SJ
6243 SJ
6479 SJ
6480 SJ
6481 SJ
6482
6483 SJ
6484 Röd
6485 Röd
6486 SJ
6487 SJ
6488 SJ
6489 SJ
6490 Röd
6491 SJ
6492 SJ
6493 SJ
6494 SJ
6495 SJ
6496 Röd (foto -70 Hasse L)
6497 SJ
6498 Röd
6499 Röd
6500 SJ
6501 Röd
6502 Röd
6503 SJ
6504 SJ (foto orange feb -77)
6505 Röd
6506 Röd
6507 SJ
6508 SJ
6509 SJ
6510 SJ (orange -73)
6511 Röd
6512 SJ
Även 6511 är värd att nämnas, fotad av Hasse L i september -73 där den ser tämligen nylackad ut. Vid den tidpunkten känns det som att ommålningen hade slutat men den var väl ett av fåtal undantag.
Tillför kanske inte så mycket, mer än att i juni 1972 var 6181 röd.
Det var min första sommar på SL.
(https://i.postimg.cc/KzLcQXgx/H65-A-6181-Polis.jpg)
Miljökonferensen i Stockholm (en av de första) krävde tillresta poliser, som fick färdas med stil!
6234 var SJ-orange så sent som 1977 (egen styrning). Kan den ha hunnit bli röd efter att ha lämnat Åkerby/Täby?
(https://i.postimg.cc/TY2rvHYz/6234-642-Herr-ng-B.jpg)
Tack för den! Här får jag ändra då den knappast blev röd efter att bilden togs.
När försvann de sista CF:arna från Täby/Norrtälje och Råsta?
Intressant lista. Det var nog rätt få som gick i Råsta, de flesta som tillhörde Solna gick i Märsta och där försvann de sista 1975 och från Danderyd 1978.
Efter att ha kollat diverse bilder har jag några korrigeringar och en del kompletteringar, men det blir fortfarande luckor i listan.
6173 och 6203 var röda mot slutet. Däremot är det tveksamt om 6162,6231 och 6483 verkligen blev röda.
SJ-orangea var även 6087,6092,6096,6143,6147,6192,6224,6479,6489,6494,6495,6509 och 6512. Troligen även 6129 och 6149, men lite otydligt att se på bilderna.
SL-röda var även 6210 och 6496 (1970, bild från Liljewall nyligen) och förmodligen 6174.
Vore spännade om det fanns bilder på de osäkra.
Som du skriver blev 6155 röd sent i Björknäs, den stod upptälld i början av 80-talet på Söder Mälarstrand i den SL-röda färgen tillsammans med 6113 (orange) och H32 4100 (Büssing) och en del andra utrangerade och sålda bussar från andra städer.
Bara väntade på att du skulle vakna till ;)
6173 har jag anteckning att Du sett den orange på Högdalsskroten. Fel?
6203 orange -72 enligt bild, men kan förstås blivit röd senare.
6162 och 6483 röda enligt Dig, men jag förstår om gamla uppgifter kan vara felaktiga om det sen dykt upp bilder.
6231 ska ha blivit röd, enligt Ulf E. Sen är frågan om han fotade den.
Jag uppdaterar listan och tackar, färre frågetecken :)
(https://i.postimg.cc/NjdHvFN1/CFHallunda-Maj75-Web.jpg)
H65A 6090 i Hallunda C maj 1975.
Finns s/v bild på 6231 i Huddingegaraget 1979 där den tycks vara SJ orange. Foto Magnus Vessla.
Mvh Gunnar
Fin bild på 6090, därmed löstes det frågetecknet. Den förvirring jag själv kan ha bidragit med tidigare kan nog redas ut :) 6173 är definitivt röd, finns bild från Åkerberga och även på Högdalen. Likaså 6203 med bild på linje 69 och Högdalen. 6483 finns på bild orange från söder om stan, blev knappast ommålad och har ingen bild i rött. 6162 krockade och ser orange ut vid tillfället och även mina anteckningar från Högdalen säger orange. 6231 har jag bara sett den bilden från 1979 som nämndes i tråden och med tanke på att den utrangerades 1980 lär den knappast blivit ommålad då.
Lustigt nog står det på SVOF:s hemsida att 6168 hann bli ommålad röd innan den såldes till Wasatrafik. Kan det verkligen stämma? Vid ett besök i Eriksberg 1979-80 har jag antecknat den som orange och aldrig sett någon bild på den i rött. Är det någon som har det?
Tack igen, Christian och Gunnar för bilden. Trevlig och blicken letar sig också mot höger och GB glassbilen i form av en Ford D-series Custom Cab.
Jag uppdaterar listan.
Angående 6155 så den måste den nästan ha råkat ut för olycka med tanke på sen ommålning. Samtidigt som det inte var för allvarligt, då borde den ha slopats?
Bekräftar vännen Christians uppgift om att 6173 var röd vi skrotning.
(https://i.postimg.cc/PqNr0DG7/6173-H-H-Sk-rmbild-2025-10-18-084129.jpg)
Foto Leyland i Högdalshallen 1984-04-08
Citat från: Hasse L skrivet 14 oktober 2025, 19:44:28 PM6234 var SJ-orange så sent som 1977 (egen styrning). Kan den ha hunnit bli röd efter att ha lämnat Åkerby/Täby?
(https://i.postimg.cc/TY2rvHYz/6234-642-Herr-ng-B.jpg)
Fin bild Hasse,
nej, tror inte det att den hann bli röd.
Vagn
6234 hade skador - frågan är om det var efter en kollision eller allmänna skador? Tillstyrkan för skrot av Tage Johansson på SL oktober 1977 blott ca 60 000 mil efter leverans.
Anskaffningsvärdet 1964 var 116 000 kronor enligt balansräkningen vid SJ. Vid övertagandet av SL 1 februari 1969 ska vagnen ha varit placerad vid Sub (Sundbyberg - Råsta) (6226-6231 i Huddinge, 6232-6234 Råsta, 6235-6243 Huddinge).
(https://i.postimg.cc/zffSMxGr/6234-Sk-rmbild-2025-10-18-084922.jpg)
Citat från: Ted Selander skrivet 13 oktober 2025, 17:06:38 PMTillför kanske inte så mycket, mer än att i juni 1972 var 6181 röd.
Det var min första sommar på SL.
(https://i.postimg.cc/KzLcQXgx/H65-A-6181-Polis.jpg)
Miljökonferensen i Stockholm (en av de första) krävde tillresta poliser, som fick färdas med stil!
Mycket trevlig bild Ted.
Får mig att se i arkivet vad jag har på vagn
6181 med följdfråga till Ted:
- 1968-02-23 Gick på linje 742 (Huddingegaraget) och "halkade in" i Capitol 5476 vid Juliaborg på linje 195 som fick bakpartiet intryckt.
- 1972 Huddingegaraget - fråga Ted, under Miljökonferensen var då vagnen inlånad och placerad vid Hornsberg eller Söderhallen för uppdraget för Polisen? Finns uppgifter och bilder från båda varianterna juni 1972.
- 1973-12--1974-01 Verkar inte ha använts alls i trafik?
- 1974-09-10 Huddingegaraget, personaltransport
- 1974-09-22 I trafik linje 744
- 1976-08-19 I trafik på linje 715
- 1979-01-05 Föreslagen skrot efter kollision. Kostnaden för reparation av krockskador samt karosseriskador vid utgångsdörrarna beräknades till 40 000 kronor. Vagnen hade rullat 85 847 mil. Vagnen gick kort senare till skrot.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 oktober 2025, 23:56:03 PMÄven 6511 är värd att nämnas, fotad av Hasse L i september -73 där den ser tämligen nylackad ut. Vid den tidpunkten känns det som att ommålningen hade slutat men den var väl ett av fåtal undantag.
6511 blev röd (nylackerad) senast i juni 1973. Då placerad vid Handengaraget.
(https://i.postimg.cc/HL4ypDQH/CFFar18dec69v6181-Web2.jpg)
H65A 6181 i Farsta 18 dec 1969.
Lite kompletteringar ang 6181:
1969-12-18: Ersättning för T-linje 18 i söderort
1972-06-05--16: Miljökonferens i Stockholm. 6181 mfl inlånade från Huddinge, ett antal H34 från Söderhallen i utbyte.
1972-08-02: I trafik på linje 703 och 715
1973-01-27: I trafik på linje 701, 704 och 723
/Gunnar
Har bilder på orange 6099 (Råsta) i juli -72, och på orange 6483 (Södertälje) i oktober -73. Men de kanske blev ommålade senare?
/H
Citat från: Hasse L skrivet 18 oktober 2025, 15:15:40 PMHar bilder på orange 6099 (Råsta) i juli -72, och på orange 6483 (Södertälje) i oktober -73. Men de kanske blev ommålade senare?
/H
6099 fanns i Råsta (Sub) när SL tog över vagnen 1969-02-01 från SJ.
Någon gång under perioden hösten 1972-våren 1973 flyttades vagnen till Huddinge.
Hittade att första H65A att slopas var 6213, redan 1971 och antar att det var p.g.a. krock/olycka.
Också en anteckning om att den var orange och åtminstone 1969 vid övertagandet hemmahörande i "Solna".
Året efter slopades två till, 6140 och 6225, och jag förmodar att båda krockat. Här finns en uppgift just om 6225 att den de facto krockade den 21/9 1971 men slopades alltså året därpå. Uppgift att båda vagnarna var orange.
Jag har också uppgift att båda ska ha fått nya reg-nr vilket bör ha stannat vid reservation så att säga men inte att de fick det rent fysiskt. Nya skyltarna sattes väl dit andra kvartalet -73?
I alla fall:
6140 A882 > CPR582
6225 B609 > FHS419
Några data har jag för handen direkt
6140 - 1964 Levererad, inköpspris 114 000 kr, placerad vid Huddinge
- 1969-02-01 Såld av SJ till SL
- 1972-11-20 Stod för skrot utan motor och utan nya registreringsnummer, orange
- 1973-01-19 Avförd från SL, skrot
6213- 1964 Levererad, inköpspris 116 000 kr, placerad vid Sub (Råsta)
- 1969-02-01 Såld av SJ till SL
- 1971-03 Avställd
- 1971-06-01 Avregistrerad
6225- 1964 Levererad, inköpspris 116 000 kr, placerad vid Sub (Råsta)
- 1969-02-01 Såld av SJ till SL
- 1971-04-05 Om/Registrerad
- 1973-01-18 Avförd från SL, skrot
Några placeringar av H65A (6126-6175) när SL övertog från SJ 1969-02-01
Huddinge
6126, 6129-6132, 6139-6143, 6156, 6157, 6159-6162, 6165-6171
Enebyberg
6127, 6133-6138, 6144, 6158, 6163, 6164, 6172-6175
Sundbyberg (Råsta)
6128, 6145-6155
*
6151 föreslogs gå till skrot 1978-10-23 på grund av omfattande rostskador samt motorhaveri.
Beträffande placering (billinjegrupp) vid övertagande 1/2 -69 har jag följande:
6084 Solna
6085 Solna
6086 Solna
6087 Solna
6088 Danderyd
6089 Danderyd
6090 Danderyd
6091 Huddinge
6092 Huddinge
6093 Huddinge
6094 Huddinge
6095 Huddinge
6096 Huddinge
6097 Huddinge
6098 Solna
6099 Solna
6100 Solna
6101 Solna
6102 Solna
6103 Solna
6104 Huddinge
6105 Huddinge
6106 Huddinge
6107 Huddinge
6108 Huddinge
6109 Danderyd
6110 Danderyd
6111 Danderyd
6112 Danderyd
6113 Danderyd
6114 Danderyd
6115 Danderyd
6116 Danderyd
6117 Danderyd
6118 Huddinge
6119 Huddinge
6120 Huddinge
6121 Huddinge
6122 Huddinge
6123 Huddinge
6124 Huddinge
6125 Huddinge
6126 Huddinge
6127 Danderyd
6128 Solna
6129 Huddinge
6130 Huddinge
6131 Huddinge
6132 Huddinge
6133 Danderyd
6134 Danderyd
6135 Danderyd
6136 Danderyd
6137 Danderyd
6138 Danderyd
6139 Huddinge
6140 Huddinge
6141 Huddinge
6142 Huddinge
6143 Huddinge
6144 Danderyd
6145 Solna
6146 Solna
6147 Solna
6148 Solna
6149 Solna
6150 Solna
6151 Solna
6152 Solna
6153 Solna
6154 Solna
6155 Solna
6156 Huddinge
6157 Huddinge
6158 Danderyd
6159 Huddinge
6160 Huddinge
6161 Huddinge
6162 Huddinge
6163 Danderyd
6164 Danderyd
6165 Huddinge
6166 Huddinge
6167 Huddinge
6168 Huddinge
6169 Huddinge
6170 Huddinge
6171 Huddinge
6172 Danderyd
6173 Danderyd
6174 Danderyd
6175 Danderyd
6176 Danderyd
6177 Huddinge
6178 Huddinge
6179 Huddinge
6180 Huddinge
6181 Huddinge
6182 Danderyd
6183 Danderyd
6184 Huddinge
6185 Huddinge
6186 Huddinge
6187 Danderyd
6188 Huddinge
6189 Huddinge
6190 Huddinge
6191 Huddinge
6192 Huddinge
6193 Danderyd
6194 Huddinge
6195 Huddinge
6196 Huddinge
6197 Huddinge
6198 Huddinge
6199 Huddinge
6200 Huddinge
6201 Huddinge
6202 Huddinge
6203 Danderyd
6204 Danderyd
6205 Danderyd
6206 Huddinge
6207 Huddinge
6208 Danderyd
6209 Danderyd
6210 Danderyd
6211 Solna
6212 Solna
6213 Solna
6214 Solna
6215 Huddinge
6216 Huddinge
6217 Huddinge
6218 Huddinge
6219 Huddinge
6220 Huddinge
6221 Huddinge
6222 Huddinge
6223 Huddinge
6224 Solna
6225 Solna
6226 Huddinge
6227 Huddinge
6228 Huddinge
6229 Huddinge
6230 Huddinge
6231 Huddinge
6232 Solna
6233 Solna
6234 Solna
6235 Huddinge
6236 Huddinge
6237 Huddinge
6238 Huddinge
6239 Huddinge
6240 Huddinge
6241 Huddinge
6242 Huddinge
6243 Huddinge
6479 Huddinge
6480 Huddinge
6481 Huddinge
6482 Huddinge
6483 Huddinge
6484 Solna
6485 Solna
6486 Huddinge
6487 Huddinge
6488 Solna
6489 Huddinge
6490 Solna
6491 Solna
6492 Huddinge
6493 Huddinge
6494 Huddinge
6495 Danderyd
6496 Danderyd
6497 Danderyd
6498 Danderyd
6499 Danderyd
6500 Danderyd
6501 Danderyd
6502 Danderyd
6503 Danderyd
6504 Danderyd
6505 Danderyd
6506 Danderyd
6507 Danderyd
6508 Danderyd
6509 Huddinge
6510 Huddinge
6511 Solna
6512 Huddinge
CitatMycket trevlig bild Ted.
Får mig att se i arkivet vad jag har på vagn 6181 med följdfråga till Ted:
---
1972 Huddingegaraget - fråga Ted, under Miljökonferensen var då vagnen inlånad och placerad vid Hornsberg eller Söderhallen för uppdraget för Polisen? Finns uppgifter och bilder från båda varianterna juni 1972.
---
Tack! Jag var ju Büssingförare i Hornsberg sedan hösten -71, och fick nu växelvagnsutbildning i Huddinge. Hade ett par tjänster med polis-CF, minns nu inte var de var garagerade. Åtminstone en kollega fick vara med om en eskorterad blåljuskörning pga. någon demonstrationsunge.
(https://i.postimg.cc/CLQcG0yy/CFH-h3dec72-Web.jpg)
6140 närmast och längre bort troligen 6225 på Högdalsskroten 3 dec 1972. Vill minnas att 6140 hade intryckt vänstersida.
Mvh Gunnar
(https://svenskbusshistoria.se/images/sbh2/13385.jpeg)
6231 onekligen röd
(https://svenskbusshistoria.se/images/sbh2/13384.jpeg)
6124 lite mer svårtolkad färg.
Hej!
Har kollat lite härs och tvärs på olika bilder, den enda med säkerhet jag kan säga är röd som du är osäker på i listan är H65A 6210. Där har jag en säker bilduppgift från 1975/1976. Skall kolla lite mot registerkorten för eventuella avställningar.
Citat från: Greger Larsson skrivet 19 oktober 2025, 18:53:49 PM(https://svenskbusshistoria.se/images/sbh2/13383.jpeg)
6231 onekligen röd
Ser orange ut på denna bild. Men jag har bilden sedan tidigare där den är mer röd - helt annan nyans...?
Stort tack för bilderna, Greger!
6231 ser onekligen röd ut, tycker jag. Ganska ovanligt med röd stötfångare, "regeln" är annars att röda CF:ar har svart stötfångare. Och bara därför är det tvärtom med 6124, går mer åt orange tycker jag. Med svart stötfångare...
Citat från: Leyland skrivet 19 oktober 2025, 18:59:58 PMSer orange ut på denna bild. Men jag har bilden sedan tidigare där den är mer röd - helt annan nyans...?
På min telefon ser den onekligen röd ut på den här bilden...
Ser att det finns ett litet frågetecken för 6149. Det kom fram en bild från sensommaren 1976, uppenbarligen på utfärd med tur 17, Svenska Spårvägssällskapet. Kofångaren har litet SJ-färg kvar.
(https://i.postimg.cc/dtGJ48RV/03-2.jpg)
Kunde först inte placera platsen ;D , men nu ser jag att det är Slussen/Katarinavägen söderut, med tunnelbanans stationshus i bakgrunden.
Citat från: Ted Selander skrivet 20 oktober 2025, 08:18:38 AMSer att det finns ett litet frågetecken för 6149. Det kom fram en bild från sensommaren 1976, uppenbarligen på utfärd med tur 17, Svenska Spårvägssällskapet. Kofångaren har litet SJ-färg kvar.
(https://i.postimg.cc/dtGJ48RV/03-2.jpg)
Ted. mycket trevlig bild på 6149 och inte minst den stillsamma miljön. Folktomt - var det tidigt en söndagsmorgon?
Noterar att hållplatstavlan indikerar linje 48. Linje 48 hade på 1970-talet sitt normala hållplatsläge precis före vänsterkurvan (bakom alltså) och detta hållplatsläge var för linje 53. Troligen var det ett gatuarbete i höjd med 48:ans ordinarie läge varför både 48:an och 53:an fick sina hållplatslägen framflyttade ett steg, linje 53 till efter infarten till OK och Katarinaberget. Till vänster om glasskiosken finns en för tiden typisk arbetarbod som kan indikera på gatuarbete. Var det inte så sommaren 1976, att det var flera arbeten med körbanorna vid Slussen?
Så något om
6149 från för handen tillgänglig data
- 1968-1973 Placerad vid Sundbyberg eller Råsta
- 1970-09-30 Någon form av typ- eller omregistrering
- 1973-10-01 Verkstadschefen vid Råsta, Gustafsson, förordade skrotning av vagnen. Motorn behövde bytas på grund av vevaxelskada. Bromsar, spindlar och bakfjädrar var slut och behövde bytas. Reparationskostnaden beräknades uppgå till 16 600 kronor.
- 1973-10-01 Högre chef vid SL Solnabuss, Rudemalm, skriver till CK och tillstyrker och hämställer om skrot. Bussen avregistreras även 1 oktober.
- 1973-11 Hemställan avslås och bussen repareras.
- 1973-12-17 Registreras för trafik.
- 1974 Flyttas till Söderhallen
- 1975-01-07 Från Söderhallen i trafik på linje 723
- 1975-11-09 Från Söderhallen, används som personaltransportvagn (egen) för reservförare Söderhallen ca klockan 11.20 till Fridhemsplan och åter Söderhallen ca klockan 17.00. Föraren skulle ha två pass på linje 54.
- 1976-01-13 Från Söderhallen i trafik på linje 723
- 1976-04-24 Från Söderhallen i trafik på förfogandevagn (9500/155) och möjligen i trafik på linje 47E på kvällen
- 1976-10-29 Såld från SL. Frågan är om den redan då såldes externt eller om den fanns kvar på SL en tid som "verkvagn" med annat inventarienummer?
- 2011-07-09 Alltjämt i aktivt bruk - Campingbuss i Västerås (bild Bussmicke)
Tänk om CK sagt ja till skrot....
Intressant att den var placerad i Söderhallen och gick på linje 723.
/Gunnar
Ett urval/exempel av utsättningar från Söderhallen på 700-linjer åren 1974-1976
- oktober 1974 - 7 turer, samtliga med H34. Linje 701 tur 1,5 och 5, linje 704 tur 2, linje 713 tur 16, linje 702 tur 9, linje 723 tur 33.
- januari 1975 - 5 turer, samtliga H65A. Linje 702 två+två turer, linje 706 en+en tur, linje 713 en tur och linje 723 en tur.
- januari 1976 - 5 turer, H32 och H65A. Linje 702 två+två turer, linje 706 en tur, linje 713 en tur och linje 723 en tur.
Därtill H34 på linje 742 och 743 åren 1969-1973 liksom H32 och H34 på linje 702 m.fl. 1972-1973.
Juni 1972 när Huddinge lånade ut H65A som polisbussar kan då "extra många" H34 ha satts ut på 700-linjerna som ersättning? En fråga som ofta återkommer är om någon av dessa H34 då var utlånade till Huddingegaraget, eller om alla turer utsattes från Söderhallen med bl.a. Hammarbyförare.
Tack för bilden, Ted! Då kan frågetecken strykas på denna vagn :)
Citat från: Leyland skrivet 20 oktober 2025, 19:24:51 PMEtt urval/exempel av utsättningar från Söderhallen på 700-linjer åren 1974-1976
- oktober 1974 - 7 turer, samtliga med H34. Linje 701 tur 1,5 och 5, linje 704 tur 2, linje 713 tur 16, linje 702 tur 9, linje 723 tur 33.
- januari 1975 - 5 turer, samtliga H65A. Linje 702 två+två turer, linje 706 en+en tur, linje 713 en tur och linje 723 en tur.
- januari 1976 - 5 turer, H32 och H65A. Linje 702 två+två turer, linje 706 en tur, linje 713 en tur och linje 723 en tur.
Tack för detta som friskade upp mitt minne! Tror jag visat lite bilder ang detta här tidigare. Klart att man också satte in CF när tillgång fanns!
Citat från: Leyland skrivet 20 oktober 2025, 19:24:51 PMDärtill H34 på linje 742 och 743 åren 1969-1973 liksom H32 och H34 på linje 702 m.fl. 1972-1973.
Juni 1972 när Huddinge lånade ut H65A som polisbussar kan då "extra många" H34 ha satts ut på 700-linjerna som ersättning? En fråga som ofta återkommer är om någon av dessa H34 då var utlånade till Huddingegaraget, eller om alla turer utsattes från Söderhallen med bl.a. Hammarbyförare.
H34 på linje 742 har jag själv kört. Gillade H34 som dock passade mindre bra på Nynäsvägen.
Huddinge fick H34 som ersättning för de CF som lånades ut för Miljökonferensen. Huddingeförarna var ju vana vid H34 från linje 742. Jag hade H34 4434 på linje 724 17/6-72.
/Gunnar
Hej igen,
lite kompletteringar efter närmare bildstudier:
6101 SJ ( ny plåtar i Märsta 73-74)
6102 SJ ( anteckning från Högdalen)
6120 SJ ( gamla plåtar, kan blivit omålad senare)
6129 SJ
6168 SJ (med nya plåtar)
6197 SJ
6496 SL ( bild Liljewall, Sätra Äng, linje 612 21.8.1970)
Beträffande 6213 har jag läst någonstans att den brann i Kymlinge 1971, så därför den tidiga skroten
Härligt, Christian! Uppdaterar listan.
Citat från: Ted Selander skrivet 13 oktober 2025, 17:06:38 PMTillför kanske inte så mycket, mer än att i juni 1972 var 6181 röd.
Det var min första sommar på SL.
(https://i.postimg.cc/KzLcQXgx/H65-A-6181-Polis.jpg)
Miljökonferensen i Stockholm (en av de första) krävde tillresta poliser, som fick färdas med stil!
De borde behållit de blå lamporna i fronten som bussen säkert hade när den var ny!
Uppdaterat listan med några ändringar. Största nyheterna är att 6174 ej ska ha blivit röd, fortfarande orange -79 och 6504 som också var orange så sent som feb. -77.
6174 såldes 1979 tillsammans med 6086, 6210 och 6509 till Vallentuna buss och taxi där de alla ommålades i olika blandningar av SJ-orange och SL-rött. Just efter försäljningen verkar de dock ha behållit sin färg från SL-tiden och det finns en bild då 6174 är insatt på linje 635 och förmodligen precis såld till Vallentuna och där ser den snarare röd ut, men det är lite svårt att avgöra. Närmast före försälningen var 6174 i Björknäs, kanske är bilden du sett därifrån? Björknäs målade om 6155 på ett mycket sent stadium, kanske hände detsamma med 6174.
Den bilden vore intressant att se! Och ja, vissa är svårtydda tyvärr.