(https://i.postimg.cc/dVMy6fCJ/C1-Gup-Apr79-Web.jpg)
C1 2013 tillhörde de vagnar som var med från början när T-banan Slussen-Hökarängen invigdes 1 okt 1950.
Här ses den vid Gullmarsplan i apr 1979.
Mvh Gunnar
Härlig bild :) /Ulf
Tack Gunnar för trevlig bild.
Väldigt många noteringar jag har för 2013 åren 1976-1979 går hon som ledarvagn - självklart en slump. Själv åkte jag vagnen sista gången 15 mars 1982, 14 månader innan den togs ur trafik.
Axplock av data för C1 2013
- 1950-06-01 Levererad
- 1950-10-01 I trafik, första dagen för Södra banan
- 1958-10-20 R1
- 1964-06-04 R2
- 1971-01-19 R3
- 1977-01-02 Spårat ur i växel 506/511 Högdalshallen
- 1977-01-07 Spårat ur, igen, i växel 506 Högdalshallen
- 1978-08-23 Linje 19/6 klockan 09:09 - Från tågvaktshytten rapporteras att Batterisyra från tåglyktan läckt ut och löst upp färgen i hytten. Tågvakten fick uniformen nersmod av grön färg.
- 1983-06-03 Skrotad (officiellt datum), hade då rullat 2 022 280 km
Stort tack för detta!
Tågvakter fanns alltså kvar 1978 men hur länge till?
/Gunnar
Att Bana 3 fyller 50 verkar man däremot förbigå.
Nja, det uppmärksammades med ett firande i Hallonbergen 31/8.
Men visst, det är ju mer pompa och ståt för 75-årsjubileet.
https://sparvagsmuseet.se/se-och-gora/aktuellt/bla-linjen-50-ar/ (https://sparvagsmuseet.se/se-och-gora/aktuellt/bla-linjen-50-ar/)
// Niclas
Kan ju inte ha varit något stort firande då det inte verkar ha varit uppmärksammat ens i lokalpressen... och vi som bor och åker med Bana 3 har mig veterligt inte sett något. Å andra sidan är det inte så konstigt... 2017 var det en annan 50-åring som glömdes bort så det där med jubileum är inte direkt någon paradgren på vissa håll.
Citat från: Gunnar D skrivet 01 oktober 2025, 16:42:03 PMTågvakter fanns alltså kvar 1978 men hur länge till?
/Gunnar
Tågvakterna på bana 1 avskaffades 1980 när kameraövervakningen av de böjda plattformarna hade byggts ut. År 1985 fick vissa böjda plattformar en gul markering för att visa var föraren skulle stå vid dörrstängning för att få så god överblick som möjligt. Initiativet till dessa markeringar togs av dåvarande skyddsombudet Sture Sabel, varvid dessa markeringar kom att kallas för "sabelpunkt". Senare generationer av tunneltågförare har kallat markeringarna för "vändstekta ägg".
/Peter Bolin
Tågvakterna försvann, om jag minns rätt, i samband med den årliga placeringen i november.
Komplettering uppgifter avseende vagn 2013,
- Fram till skrotningen rullade 2013 på boggier nummer 731 och 732. Dessa boggier reviderades och sattes på vagn C2 2035 1983-09-23. 2035 hade fram till denna tidpunkt boggier nummer 49 och 50 som skrotades under oktober 1983.
Citat från: Peter Bolin skrivet 02 oktober 2025, 00:31:39 AMTågvakterna på bana 1 avskaffades 1980 när kameraövervakningen av de böjda plattformarna hade byggts ut. År 1985 fick vissa böjda plattformar en gul markering för att visa var föraren skulle stå vid dörrstängning för att få så god överblick som möjligt. Initiativet till dessa markeringar togs av dåvarande skyddsombudet Sture Sabel, varvid dessa markeringar kom att kallas för "sabelpunkt". Senare generationer av tunneltågförare har kallat markeringarna för "vändstekta ägg".
Tack för info! Hur var det med plattformsvakterna i sina upphöjda kurar?
/Gunnar
Citat från: Leyland skrivet 02 oktober 2025, 22:07:44 PMKomplettering uppgifter avseende vagn 2013,
- Fram till skrotningen rullade 2013 på boggier nummer 731 och 732. Dessa boggier reviderades och sattes på vagn C2 2035 1983-09-23. 2035 hade fram till denna tidpunkt boggier nummer 49 och 50 som skrotades under oktober 1983.
C2 vagnförteckning B 1.10.50 anger t.o.m. 2036. Var exvis 2035 i trafik på invigningsdagen 1/10-50?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 03 oktober 2025, 09:45:44 AMTack för info! Hur var det med plattformsvakterna i sina upphöjda kurar?
/Gunnar
Plattformsvakterna som satt i en plattformskiosk mitt på plattformen kallades "papegojor" internt. Jag minns vakten som satt vid Fridhemsplan söderut. När ett tåg var på väg in till plattformen ropade han ut exempelvis "Linje 19 mot Hagsätra". Detta återupprepades en gång till när tåget stod inne vid plattformen. Sedan ropade han ut "Tag plats. Se upp för dörrarna. Dörrarna stängs". Detta pågick hela arbetspasset.
År 1976 fanns plattformsvakten vid Fridhemsplan söderut kvar. När jag började på SL 1985 var "papegojorna" borta sedan länge. Är det någon som vet exakt tidpunkt? Vid vilka andra stationer fanns det "papegojor"?
En komplettering till mitt tidigare svar: Sture Sabel (1936–1999) var huvudskyddsombud 1985 om jag inte missminner mig. Sedan övergick han till planeringsavdelningen där han jobbade med Snabbspårvägen, sedermera kallad Tvärbanan. På 1990-talet jobbade han deltid på planeringsavdelningen och deltid som trafikchef för Djurgårdslinjen.
/Peter Bolin
(https://i.postimg.cc/CLyTKFxZ/C5-mt15okt66-Web.jpg)
C5 2905 vid Östermalmstorg 15 okt 1966 där det fanns en plattformskur riktning Ropsten enligt bilden.
Har ett starkt minne av en dylik på T-Centralen riktning Gullmarsplan och även på några andra stationer som jag nu ej minns.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 03 oktober 2025, 10:13:40 AMC2 vagnförteckning B 1.10.50 anger t.o.m. 2036. Var exvis 2035 i trafik på invigningsdagen 1/10-50?
/Gunnar
Jag har ingen utsättningslista eller liknande från 1 oktober, men en del spridda anteckningar i kombination med bilder och tolkning av bilder ger vid handen (varning för detaljer som kan vara skadligt för hälsan ;) )
2030 - 1950-08-01 Troligen i trafik från 1 oktober
- 1950-10-01 I trafik (bild)
- 1983-10-07 Skrotad
2031 - 1950-08-30 På SJ-bangård, koppelbrott i anslutning till transport
- 1950-08-31 Levererad
- 1950-09 I provtrafik, bild från Hökarängen
- 1950-10-01 Inte med säkerhet i trafik, men det finns en bild som påstås vara tagen 1950-10-01
- 1983-02-01 Skrotad
- 1983-02-11 Faktura från AB Demonteringar, 5 000 kronor per vagn exklusive moms för skrotning av 2022, 2031, 2381 och 2387
2032- 1950-08-31 Levererad
- 1950-10-01 I trafik
- 1985-04-17 Rullade in i Cvst Hy för demontering och skrotning. Parkopplad med 2071. Hade komplett HS fram till sista tur.
- 1985-04-17 Skrotad
2033- 1950-09-13 Levererad
- 1950-10-01 I trafik
- 1950-10-10 I trafik 19/1 Skanstull n-ut
- 1982-03-15 Gick som ledarvagn 17/4 efter morgonkoppling. Enligt obekräftad uppgift sista dagen 2033 gick som ledarvagn.
- 1983-09-16 Skrotad
2034- 1950-09-26 Levererad (Finns en "avresebild" från ASJ Linköping, troligen 1950-08-25 med 2034, 2035, 2036 och 2037 på rad) 2034 har ingen destinationsrulle monterad från ASJ.
- 1950-10-01 Ej bekräftad att vagnen gick i trafik
- 1954-12-21 "Påkörning", utgående tåg/provtåg med 2034(v1)+2170+2235+2026 körde in i 2059 i Hammarbyhallen. Utredningsrapporten kommenterar att en av orsakerna till denna kollision var att Hammarbyhallen hade f.n. så många vagnar, att det är trångt. 3 timmar för att bärga och få alla vagnar på rätt spår.
- 1984-11-05 HS demonterad
- 1984-12-19 Sista dag i trafik
- 1985-01-02 Skrotad
2035 - 1950-09-26 Levererad (Finns en "avresebild" från ASJ Linköping, troligen 1950-08-25 med 2034, 2035, 2036 och 2037 på rad) 2034 har ingen destinationsrulle monterad från ASJ.
- 1950-09-26 Levererad
- 1950-10-01 I trafik (tolkning av pressbild)
- 1951-07-26 Hökarängsolyckan
- 1985-03-19 Sista dag i trafik
- 1985-03-25 Skrotad (officiellt datum)
- 1985-03-26 Rullade in i Cvst Hy för demontering och skrotning. Parkopplad med 2136. Hade komplett HS fram till sista tur.
2036- 1950-09-26 Levererad (Finns en "avresebild" från ASJ Linköping, troligen 1950-08-25 med 2034, 2035, 2036 och 2037 på rad) 2034 har ingen destinationsrulle monterad från ASJ.
- 1950-09-26 Levererad
- 1950-10-01 Första turen
- 1966 Den tunnelvagn som rullade mest trafik-km detta år, 80 175 km
- 1982-03-15 Gick som ledarvagn under dagen på 29/10 (11:19), 19/8 (14:33) och 28/15 (16:12)
- 1984-11-21 Sista dagen i trafik
- 1984-11-30 Skrotad
2037- 1950-09-26 Levererad (Finns en "avresebild" från ASJ Linköping, troligen 1950-08-25 med 2034, 2035, 2036 och 2037 på rad) 2034 har ingen destinationsrulle monterad från ASJ.
- 1950-09-26 Levererad
- 1950-10-01 Ej bekräftad i trafik
- 1950-10-05 Uppställd i Hammarbyhallen, Kan ha gått i trafik. Destinationsrulle (svart med vit text) monterad och skyltad "Hökarängen" linje 18/1 i norra änden av vagnen och ser till synes vara B-änden.
- 1972-04-06 Utbränd, brand vid Skärmarbrink linje 11/5
- 1973 Ombyggd till Snöblåsningsvagn 9237 senare Skräpsugningsvagn A234 9364
- 2025 finns väl kvar
Citat från: Gunnar D skrivet 03 oktober 2025, 17:09:14 PM(https://i.postimg.cc/CLyTKFxZ/C5-mt15okt66-Web.jpg)
C5 2905 vid Östermalmstorg 15 okt 1966 där det fanns en plattformskur riktning Ropsten enligt bilden.
Har ett starkt minne av en dylik på T-Centralen riktning Gullmarsplan och även på några andra stationer som jag nu ej minns.
Mvh Gunnar
En "tidig" bild på C5 i trafik. Ödsligt och tomt - var det tidigt morgon eller sen kväll, eller provtur på natten?
Visst var det så att C5 2902-2908 levererades 1965 (november-december) men fick först 29 juli 1966 Trafiktillstånd från Kungl Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.
Stort tack för vagnhistorik 2030-2037 som skall detaljstuderas!
Klockan visar 21.40 på bilden ovan och jag väntade tills de avstigande hade försvunnit från plattformen.
C5 2901 levererades sent 1963 som 3001:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76973.msg542559#msg542559
Enligt vagnförteckning B levererades 2902-2907 1964 och 2908 1965.
Vill minnas att de sattes i trafik i okt 1966.
/Gunnar
Citat från: Leyland skrivet 03 oktober 2025, 17:54:56 PMVisst var det så att C5 2902-2908 levererades 1965 (november-december) men fick först 29 juli 1966 Trafiktillstånd från Kungl Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.
Enligt "Lok & vagnar 2" leveransbesiktigades alla C5 enligt märkning under okt-dec 1965.
/Gunnar
Sista "papegojan" fanns vid T-Centralen söderut på bana 1 och försvann november 1980 när tågvakter försvann.
Men visst har det efter denna ordinarie bemanning (vid 8-vagnarståg Tub 1) i november 1980 funnits "papegojor" i form av enskilda insatser (bemanning av buren) vid vissa stationer och större evenemang.
Minns tydligt bl.a. Solna c och Stadion - som inte hade eller haft någon ordinarie pappegojbemanning sedan stationerna byggdes.
Ett annat minne var att på dessa stationer som var utrustade med "den moderna standardburen" (Tub 2 och Tub 3) hade den monterad i berget hängandes i luften - benen nådde inte ned till plattformen.
Citat från: Leyland skrivet 03 oktober 2025, 17:54:56 PMVisst var det så att C5 2902-2908 levererades 1965 (november-december) men fick först 29 juli 1966 Trafiktillstånd från Kungl Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.
Citat från: Gunnar D skrivet 04 oktober 2025, 09:26:30 AMEnligt "Lok & vagnar 2" leveransbesiktigades alla C5 enligt märkning under okt-dec 1965.
/Gunnar
Tack Gunnar,
Bidrar med en allmän handling vilket ställer frågan - gick vagnarna i passagerartrafik före 29 juli 1966?
(https://i.postimg.cc/0jDc6GWY/KDz-A-C5-19660729.jpg)
...och inser att jag själv sitter på det troliga svaret på nyss ställda fråga (Nej är troliga svaret, i vart fall avseende ordinarie trafikutsättning före 1966) genom denna noggrannhet hos SS
(https://i.postimg.cc/rs7sHxq2/Sk-rmbild-2025-10-04-134755.jpg)
Stort tack för detta och några av de sista C4 också!
Jag vill minnas att trafikstart för C5 var just 1 okt 1966 som var en lördag. Kanske smart om det blev strul skulle inte påverkan bli så stor.
Mvh Gunnar
Ett försök till sammanställning med varierande datum för C5.
(https://i.postimg.cc/MKhzXKQx/Sk-rmbild-2025-10-04-151242-C5.jpg)
Citat från: Gunnar D skrivet 03 oktober 2025, 09:45:44 AMTack för info! Hur var det med plattformsvakterna i sina upphöjda kurar?
/Gunnar
Den nya "kiosken" vid Fhp s-ut den 13 januari 1955 beskrivs i denna Distriktsorder liksom arbetsflödet.
(https://i.postimg.cc/CKd6ZHCX/KDz-F-K10-62-SS-Meddelande-1955-alla-Sida-012.jpg)
Tack för denna order! Detta behövdes nog särskilt när nu de nya linje 13 och 14 hade inrättats till Fridhemsplan. Morgonrusningen kunde nog vara påtaglig.
Mvh Gunnar
Citat från: Micke A skrivet 04 oktober 2025, 10:09:06 AMSista "papegojan" fanns vid T-Centralen söderut på bana 1 och försvann november 1980 när tågvakter försvann.
Tack för uppgiften om att "papegojorna" försvann samtidigt som tågvakterna i november 1980. Jag var på Tunneldistriktet vid Mälartorget 1982 och talade med en av driftplanerarna för tunnelbanan om tågvakterna, men "papegojorna" kom aldrig på tal.
I min samling har jag ett grönt häfte
Välkommen till Tunneldistiktet från 1980 som ingick i tunneltågförarutbildningen. Jag får vid tillfälle leta upp det och se vad det kan stå där om tågvakter och "papegojor". Mitt exemplar av tunnelbanans säkerhetsordning är uppdaterat fram till 1987, så där är förmodligen det mesta om tågvakter borttaget.
Då fanns det således en plattformskiosk på T-Centralen vid plattformen söderut för bana 1. Den har jag helt glömt bort.
/Peter Bolin
Citat från: Peter Bolin skrivet 05 oktober 2025, 16:32:09 PMDå fanns det således en plattformskiosk på T-Centralen vid plattformen söderut för bana 1. Den har jag helt glömt bort.
/Peter Bolin
Fasta plattformsvaktsbemanningen från 1959 på TUB 1.
(https://i.postimg.cc/LsgkScsb/KDz-F-K10-59-SS-Meddelanden-1959-diverse-Tunnelbanan-Sida-25.jpg)
Tack till Leyland för den listan över stationer och tjänstgöringstider för "papegojor" 1959. Är det någon som vet vilka stationer som hade "papegojor" kvar under de sista åren? Vi har redan konstaterat att de fanns vid Fridhemsplan söderut 1976 och T-Centralen söderut 1980 på bana 1. Fanns det fler stationer med "papegojor" under perioden omkring 1975–1980?
/Peter Bolin
Citat från: Peter Bolin skrivet 05 oktober 2025, 20:24:49 PMTack till Leyland för den listan över stationer och tjänstgöringstider för "papegojor" 1959. Är det någon som vet vilka stationer som hade "papegojor" kvar under de sista åren? Vi har redan konstaterat att de fanns vid Fridhemsplan söderut 1976 och T-Centralen söderut 1980 på bana 1. Fanns det fler stationer med "papegojor" under perioden omkring 1975–1980?
/Peter Bolin
Några bidrag till forskningen
- Hötorget X fick 1959-09-26 TV-stöd så plattformsvakten/papegojan vid söderspår även kunde bevaka och ropa ut för västgående tåg.
- Örnsberg fick ITV 1972-11-15 och plattformsvakten under högtrafiktid drogs in.
- Gamla stan fick ITV 1972-11-20 Tub 2 söderut. Plattformsvakten under högtrafiktid drogs in.
- Så sent som 1979-07-20 hade Isstadion plattformsvakt under rusningstid.
Nu var plattformsvakterna vid t ex Gamla stan och Isstadion inte "klassiska papegojor" (i bur med mikrofon) utan vakter med klassisk stins-spade. Fanns ofta kiosker på plattformen för dem och det förekom på flera stationer.
De stationer som jag minns absolut och bara hade sista halvåret/året "papegoja" i rusningstid var T-Centralen och Fridhemsplan Tub 1 söderut.
Slussen X vill jag minnas försvann något år tidigare och hade ersatts av fyra tv-apparater i bredd Tub 1 söderut där hissen går idag.
(https://i.postimg.cc/PxgtCF15/KDz-F-K10-x-SS-Meddelanden-1959-diverse-Tunnelbanan-Sida-27.jpg)
(https://i.postimg.cc/zfw3YNhF/Sk-rmbild-2025-10-05-204204.jpg)
Plattformsvakt Bengt Palmstedt vid Höterget X s-ut 1959-12-15. Foto: SS/Spårvägsmuseet
Tack än en gång till Leyland för dessa uppgifter. Nu har vi även en bild på en tjänstgörande "papegoja". :)
Jag minns att plattformsvakter med stinsspade kunde kommenderas ut av TUC när ITV-anläggningen på någon av stationerna med böjd plattform var ur funktion på 1980- och 1990-talet. Ett par stationer på bana 1 var och är säkert fortfarande särskilt kritiska när det gäller möjligheten för föraren att stänga dörrarna på ett säkert sätt utan stöd av ITV.
ITV stod för intern-tv. Det var SL:s benämning på kameraövervakningen på böjda plattformar på 1980- och 1990-talet.
Jag har förhoppningsvis lite tid nästa vecka att plocka fram häftet Välkommen till tunneldistriktet. Där kan det finnas mer info om tågvakter och kanske även "papegojor" eftersom de bör ha funnits kvar när häftet gavs ut.
/Peter Bolin
De så kallade "papegojkurarna" ska ha varit kopplade till tunnelbanans interna högtalarsystem, så vakten kunde ropa direkt ut i perronghögtalarna via mikrofon. Det var väl samma nät som senare byggdes om för de bandinspelade automatiska utropen i början av 80-talet, innan de datoriserade systemen tog över.
Ja, samma system som även TUC kunde använda sig av för att ropa ut information på stationer och plattformar.
Se även inlägg #22 ovan.
Nedan från SS-Data 1960. Frågan är hur "separat" som avses?
(https://i.postimg.cc/Sx6QTjJ5/Sk-rmbild-2025-10-18-170828.jpg)
På denna bild från Järnvägmuseets samlingar ses en modern tappning av "buren" hängandes i luften. På någon station fanns även ben under buren (runda i stål) men som inte nådde ned till plattformsgolvet, varför det får antas vara någon form av "standardbur med ben" som införskaffades och användes på 70-talsstationerna.
(https://i.postimg.cc/HLfVRFTM/Sk-rmbild-2025-10-18-172016.jpg)
(c) JvmKBDB14750
Hmm...
Känner igen stationen,men ändå inte...
Tekniska Högskolan?/Ulf
Citat från: Peter Bolin skrivet 05 oktober 2025, 21:06:25 PMTack än en gång till Leyland för dessa uppgifter. Nu har vi även en bild på en tjänstgörande "papegoja". :)
/Peter Bolin
och en "papegoja" till,
(https://i.postimg.cc/7YptX2yw/Skarmbild-2025-11-07-004218.jpg)
T-Centralen någon gång på 1960-talet. Foto troligen från Spårvägsmuseets arkiv.
Var det 1982 som C1 gick sista gången som ledarvagn?
Jag har hör att HS demonterades 1982 på 2011-2020.
På övriga 2001-2010 var det redan 1957? Varför tog man bort HS så tidigt?
Det finns några bilder på C2 2001, när hon är intagen för skrotning 1983-05-06.
https://digitaltmuseum.se/0210114619009/tunnelbanevagn-2001-blasut-intagen-for-skrotning
C1 2001-2010 hade aldrig HS.
C1 2011 var sista av C1 som gick som ledarvagn i trafiktåg och var den enda C1 som hade HS fram till skrot, i mars 1983.
C1 2017 var sista C1 i trafik.
Okej.
Så då var 2011 första vagnen med HS vid leverans?
Fick 2001-2010 gå som ledarvagnar dom första åren?
När togs 2017 ur trafik?
Citat från: Ulf Berlin skrivet 20 oktober 2025, 19:52:33 PMHmm...
Känner igen stationen,men ändå inte...
Tekniska Högskolan?/Ulf
Jag sätter min tjufemöring på Stadion... Konstverket(?) med M-formationen borta vid plattformsänden talar starkt för detta tycker jag.
(https://i.imgur.com/KTMxctJ.jpeg)