I går, tisdagen den 23 september 2025, genomförde föreningen Gamla Hagalunds Vänner (GHV) sin utflykt till Gustavsbergs porslinsmuseum. Dagen till ära hade vi hyrt BSBV 28 som fick göra ett återbesök i sina gamla hemtrakter.
(https://sprakservice-solna.se/bilder/1249.jpg)
Vi startade från Blomgatan i Solna. Här ses BSBV 28 med vår förare Lars-Åke Hellgren som med säker hand rattade den 60 år gamla bussen.
(https://sprakservice-solna.se/bilder/1250.jpg)
BSBV 28 fullastad med glada GHV-medlemmar.
Resan till Gustavsberg avlöpte utan några problem. Vi åkte närmaste vägen mellan Solna och Gustavsberg. 28:an var lite trött i uppförsbackarna på Essingeleden, men i övrigt rullade det på.
(https://sprakservice-solna.se/bilder/1251.jpg)
Här har vi kommit fram till Gustavsbergs centrum där vi åt en välsmakande lunch på restaurang. Bussterminalen fanns inte på den tiden som 28:an gick i ordinarie trafik.
(https://sprakservice-solna.se/bilder/1252.jpg)
På porslinsmuseet guidades vi av Kjell Lööw, tidigare chef för museet.
(https://sprakservice-solna.se/bilder/1253.jpg)
Den tillfälliga utställningen Dukat till fest! Porslinsriket 200 år.
(https://sprakservice-solna.se/bilder/1254.jpg)
Den berömda servisen Berså, skapad av Stig Lindberg (1916–1982). Delarna med stora blåbär hör till servisen Prunus av samma upphovsman.
(https://sprakservice-solna.se/bilder/1255.jpg)
Nobelservisen, skapad av Karin Björquist (1927–2018) när det gäller porslin och Gunnar Cyrén (1931–2013) när det gäller dricksglas och bestick.
Den 23 september 1979, exakt på dagen 46 år tidigare, åkte jag med BSBV 27/H63 7027 eller BSBV 28/H63 7028 på linje 418 från Gustavsvik till Slussen. Det var en söndag, och vid den tiden var det byte vid Orminge centrum på flertalet turer på linje 418. Jag åkte med en parentestur som körde direkt från Gustavsvik till Slussen. Tyvärr antecknade jag inte vilken av dessa bussar det var, och inte heller hade jag kamera med mig.
Mot den bakgrunden såg jag till att vi åkte gamla vägen tillbaka från Gustavsberg. Vi gjorde en avstickare till Gustavsvik med klassisk skyltning från den tid då det begav sig.
(https://sprakservice-solna.se/bilder/1256.jpg)
BSBV 28 vid Gustavsvik.
(https://sprakservice-solna.se/bilder/1257.jpg)
Här har vi kommit tillbaka till Solna. Avstigning skedde vid hpl. Solna stadshus.
(https://sprakservice-solna.se/bilder/1258.jpg)
En sista bild av BSBV 28 när alla hade gått av.
Som avslutning vill jag tacka SvOf, vår förare, Restaurang Bridge 77 och Gustavsbergs porslinsmuseum som bidrog till det lyckade arrangemanget.
Hälsningar
Peter Bolin
Vice ordförande i Gamla Hagalunds Vänner
Medlem i SvOf
Trevligt reportage Peter :) /Ulf
Jag har en fråga till forumexpertisen. En av medlemmarna i Gamla Hagalunds Vänner var mycket intresserad av bussens funktion som omställningsbuss under perioden 1965–1967. Han tittade på bussens vänstersida där man kan se i plåten var dörren eller dörrarna på vänster sida har suttit.
Vår medlem menade att det finns tecken som tyder på att det fanns två dörrar på vänster sida, vilket jag inte har hört talas om men som förstås kan vara möjligt. Medlemmen har dock rätt i att strax bakom framaxeln finns ett parti i karossen som ser ut att kunna vara en igensatt dörr. Den dörr som helt klart fanns satt strax framför bakaxeln.
Hur var det med detta? Hade BSBV 28 och systervagnarna BSBV 20–27 två dörrar på vänstersidan vid leveransen? Var alla bussarna i serien BSBV 20–28 omställningsbussar?
Jag borde ha tagit detaljbilder bilder av bussens vänstersida under utfärden i tisdags, men det missade jag. På bilden från Gustavsvik går det att se vänstersidan men inte så tydligt.
/Peter Bolin
Jo det hade den. Två dörrar på vänster sida.
Tack till Micke för svar. Då är det utrett. Dörrställningen på vänster sida vid leveransen var således 0-1-1-0.
Gällde detta för samtliga bussar i serien BSBV 20–28?
/Peter Bolin
Hej!
Ja, hela serien BSBV 20-28 var utförda som omställningsbussar med från början dörrställning 0-1-1-0 på vänstersidan.
Likaså fanns en motsvarande serie 20-28 hos BSS (Busstrafiken Stockholm-Södertörn)
Dessa serier levererades 1965 och fick efter SL:s övertagande där littera H63 och inv.-numren 7020-7028 (f d BSBV) resp. 7320-7328 (f d BSS).
Sedan har jag lagt märke till att BSBV även byggde om några vänstertrafiksbussar till ett tillfälligt omställningsutförande
innebärande överflyttad förarplats samt dörrar 0-1-1-0 på vänstersidan.
Förekommande vagntyper var här Scania-Vabis BF73 med SKV-kaross från 1958 i 180-serien samt en del Scania-Vabis CF65/66 från 60-talets början.
Något som jag för egen del hittils inte sett någon motsvarighet till hos systerbolaget BSS.
mvh K R