Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: maxh20 skrivet 16 september 2025, 13:19:52 PM

Titel: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: maxh20 skrivet 16 september 2025, 13:19:52 PM
För första gången sedan 90-talet väljer SL att ta driva busstrafik i egen regi.
SL kommer att sluta upphandla busstrafiken i Upplands Väsby och Sigtuna kommun. De startar ett eget bolag för detta med nytt IT-system och förare. Trafikstart 2029.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/klart-sl-tar-over-busstrafiken-i-sigtuna-och-upplands-vasby
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: virtual1 skrivet 16 september 2025, 14:37:20 PM
Spännande.  Antar att man tar detta som ett experiment och utvärderar inför kommande upphandlingar efter typ 2030 då.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: maxh20 skrivet 16 september 2025, 15:02:37 PM
Precis det ska bli spännande. Intressant ändå att regionledningen går emot SL:s utredning.

Om SL framöver vet om att de själva ska köra där även framöver kan de ju beställa fordon en bra tid i förväg. Då gör ju ev. överklaganden ingenting då man kan räkna med det.

I den upphandlade trafiken måste ju tex Nobina vänta in i det sista då de alltid blir fördröjda av företag som överklagar dessa.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: Walter skrivet 16 september 2025, 15:09:10 PM
Fast detta undanröjer väl inte risken att upphandlingar av fordon till trafiken överklagas och då blir det lite samma läge med väntetider.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 16 september 2025, 15:33:56 PM
Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 13:19:52 PMFör första gången sedan 90-talet väljer SL att ta driva busstrafik i egen regi.
SL kommer att sluta upphandla busstrafiken i Upplands Väsby och Sigtuna kommun. De startar ett eget bolag för detta med nytt IT-system och förare. Trafikstart 2029.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/klart-sl-tar-over-busstrafiken-i-sigtuna-och-upplands-vasby
Hur är det med Vallentuna? Är det också en del av avtalet som tas över eller har det området eventuellt övertagits av Norrtälje eller Norrort/Täby?
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: maxh20 skrivet 16 september 2025, 15:43:25 PM
Citat från: Walter skrivet 16 september 2025, 15:09:10 PMFast detta undanröjer väl inte risken att upphandlingar av fordon till trafiken överklagas och då blir det lite samma läge med väntetider.

Så då förflyttas problemet bara från operatörsupphandling till fordonsupphandling? Visserligen kan de ju börja upphandlingen av fordon 1-2 år i förväg och därmed inte bli försenade även vid överklagan då de ändå vet att det är "SL Väsby AB" som ska köra även efteråt.

Är det såhär det annars blir?

Idag - operatörsupphandling överklagas - operatörens val av fordon försenas pga överklagan.

Från 2029 - "SL Väsby AB" (nytt trafikbolag) har redan garanterat trafikuppdraget, men fordonsval får de inte välja utan upphandling --> bussupphandling försenas och bussarna därmed.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: Maven skrivet 16 september 2025, 16:03:11 PM
Om det hade varit så enkelt som att bara påbörja processen tidigare, så hade de väl kunnat göra det även för  upphandlingen av trafikavtalen?  ???
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: Ersa skrivet 16 september 2025, 16:21:44 PM
Citat från: IvveRivve004 skrivet 16 september 2025, 15:33:56 PMHur är det med Vallentuna? Är det också en del av avtalet som tas över eller har det området eventuellt övertagits av Norrtälje eller Norrort/Täby?

Mig veterligen är den enda kvarvarande depån i Vallentuna numera helt överförd till Täby trafikområde.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: Jo skrivet 16 september 2025, 16:24:34 PM
Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 15:43:25 PMSå då förflyttas problemet bara från operatörsupphandling till fordonsupphandling?

Man kan väl börja med att tillverka egna bussar. Pengar verkar det ju finnas.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: Ersa skrivet 16 september 2025, 17:25:03 PM
Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 15:43:25 PMFrån 2029 - "SL Väsby AB" (nytt trafikbolag)

Du menar väl klassiska SL Buss AB? Det låter ju som ett trevligare spekulativt namn, fram till beskedet. 8)
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: maxh20 skrivet 16 september 2025, 17:26:57 PM
Bara spekulativt. Men ja, SL Buss AB eller liknande är också rätt troligt.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: Jo skrivet 16 september 2025, 17:35:07 PM
Jag tolkar det som att kommer att drivas direkt i förvaltningen, inte att man ska skapa ett bolag för att bedriva trafiken.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: maxh20 skrivet 16 september 2025, 17:37:33 PM
SVT skriver dock att nytt bolag ska bildas, men det kan ha varit en förhastad skrivelse i artikeln.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/klart-sl-tar-over-busstrafiken-i-sigtuna-och-upplands-vasby
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: homer skrivet 16 september 2025, 17:57:35 PM
Som vanligt snöar detta forum enbart in på själva fordonen.

Den största orsaken till detta handlar inte om att nya bussar dröjer vid nya upphandlingar, det hade man enkelt kunnat lösa genom att SL själva köper in bussar och sen leasar ut till Företaget som tar över, nej största orsaken är givetvis att SL äntligen börjar förstå att förarbristen inte beror på att människor inte vill köra buss utan att varje upphandling sedan 90 talet har lett till sämre villkor för personalen, en spiral som inget privat bolag verkar kunna bryta.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 16 september 2025, 19:29:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 september 2025, 16:21:44 PMMig veterligen är den enda kvarvarande depån i Vallentuna numera helt överförd till Täby trafikområde.

Det betyder alltså att 524:an (ifall den då är kvar) fortsätter trafikeras av Transdev?
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: maxh20 skrivet 16 september 2025, 21:16:08 PM
Ingen busstrafik utgår från depån sedan 11 dec 2022 men depån används fortfarande. http://jobb.transdev.se/pages/e35-norrort?preview=true

Upphandling E35 (bla. Täby och Vaxholm) slutar ungefär samtidigt som SL tar över busstrafiken i Upplands Väsby. Man kanske passar på att flytta över linjen till SL:s blivande egna bussförare eller så fortsätter man ha den från Täby i den nya upphandlingen där.
Linje 524 har ju avgångar varje kvart i rusningstrafik så den borde ha resandeunderlag för att bli kvar även runt år 2029.

Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: Maven skrivet 16 september 2025, 21:49:26 PM
Citat från: homer skrivet 16 september 2025, 17:57:35 PMSom vanligt snöar detta forum enbart in på själva fordonen.

Den största orsaken till detta handlar inte om att nya bussar dröjer vid nya upphandlingar, det hade man enkelt kunnat lösa genom att SL själva köper in bussar och sen leasar ut till Företaget som tar över, nej största orsaken är givetvis att SL äntligen börjar förstå att förarbristen inte beror på att människor inte vill köra buss utan att varje upphandling sedan 90 talet har lett till sämre villkor för personalen, en spiral som inget privat bolag verkar kunna bryta.

Det är ju i alla fall en av orsakerna som politikerna angett som motiv och att det till och med får kosta lite mer för att kunna erbjuda en bra arbetsmiljö. Vi får väl se hur det blir i verkligheten. När det gäller exempelvis vården så är väl inte landstingsregionerna direkt kända för att vara så mycket bättre arbetsgivare än privata kliniker. Och där råder ändå liknande situation med personalbrist.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: Buzzlover skrivet 16 september 2025, 22:10:22 PM
Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 21:16:08 PMDepån i Vaxholm är nedlagd. Upphandling E35 (bla. Täby och Vaxholm) slutar ungefär samtidigt som SL tar över busstrafiken i Upplands Väsby. Man kanske passar på att flytta över linjen till SL:s blivande egna bussförare eller så fortsätter man ha den från Täby i den nya upphandlingen där.
Linje 524 har ju avgångar varje kvart i rusningstrafik så den borde ha resandeunderlag för att bli kvar även runt år 2029.

Nedläggning depån i Vaxholm 11 dec 2022 http://jobb.transdev.se/pages/e35-norrort?preview=true
Felaktigt. Depån kvarstår på samma mark som innan.

Transdev har enbart valt att inte utnyttja depån som start och slutpunkt.
Men för raster och pauser används depån fortfarande, ramperna är kvar men urkopplade, så även bränslecisternen.
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: maxh20 skrivet 16 september 2025, 22:23:46 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 16 september 2025, 22:10:22 PMFelaktigt. Depån kvarstår på samma mark som innan.

Transdev har enbart valt att inte utnyttja depån som start och slutpunkt.
Men för raster och pauser används depån fortfarande, ramperna är kvar men urkopplade, så även bränslecisternen.
Rättar till mitt inlägg. Det är alltså nu en rast-lokal och påfyllning av bränsle? Sköts underhåll där också?

Men om inget startar och slutar där, då parkeras fordonen iallafall inte där när de inte är i trafik typ på natten utom de som körs som nattbussar?
Titel: SV: SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029
Skrivet av: Buzzlover skrivet 16 september 2025, 23:50:47 PM
Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 22:23:46 PMRättar till mitt inlägg. Det är alltså nu en rast-lokal och påfyllning av bränsle? Sköts underhåll där också?

Men om inget startar och slutar där, då parkeras fordonen iallafall inte där när de inte är i trafik typ på natten utom de som körs som nattbussar?
Naj, enbart Rast och pauser tas på depån. All utrustning för att ha bussarna där en längre tid är urkopplade men kvar, det vill säga ramperna är urkopplade och cisternen med bränsle är också tagen ur bruk.

Rastlokalen är samma lokal man hade när depån var en "riktig" depå. Så skulle nästa operatör (SL Buss AB eller annan) vilja starta upp verksamheten som en riktig depå igen kräver det inte så mycket, enbart starta upp ramperna igen, fylla bränslecisternen samt utrusta lokalen med nödvändiga datorer etc. för att kunna starta/sluta ett arbetspass där.