Jag har läst någonstans, har för mig att det var i Sydsvenskan där någon som svar på en insändare skrev att 12 meters bussarna från Volvo ska bort när det nya trafikavtalet med Nobina startar 2027.
Det blir intressant att se om det blir några nya 12 meters bussar i Malmös stadstrafik och i så fall vilken tillverkare det blir.
Jag hade hoppats att Nobina ersatte gasbussarna från Mercedes - Benz med nya E-Citaro. Nu blir det ju inte så när det gäller ledbussarna, i en annan tråd här på forumet framgår att Nobina ska ersätta dessa med bussar från Solaris.
Jag som resenär har definitivt inget emot Solaris, men som resenär blir det intressantare när det finns en variation i fordonsflottorna med olika typer av bussar.
Spännande också att se vilken tillverkare som ska leverera bussarna till SkåneExpressen 1 och 2.
Jag tänker att vi kan fylla på denna tråden framöver när mer info kommer.
Volvo 12m är från 2018 så känns tidigt att de ska slopas redan 2027.
MAN 12m finns ju också som inte har så många år på nacken och kommer få rulla ett bra tag till.
Är ju inte säkert att det blir några nya 12m, det behövs ledbussar på många fler turer än vad det finns tillgång till idag. Och isåfall borde de ha varit med i samma beställning för att få en mer enhetlig flotta.
Som bussentusiast kan det såklart vara kul med flera olika modeller i flottan.
Som vanlig resenär är det totalt ointressant om det så är en Solaris, Mercedes eller något kinesmärke. De vill bara ha en hel och ren buss för att ta dem från A till B. Inredningen är ändån precis likadan oavsett vilket märke det sitter i fronten.
Men som förare är det en väsentlig skillnad om det så är en Solaris eller Mercedes. Jag kör hellre en 10 år gammal diesel Mercedes än de nya Solaris alla dar i veckan.
Så jag hade såklart också önskat att det hade köpts in E-Citaro, men tyvärr är det priset som får avgöra och då verkar det tyvärr bli uteslutande Solaris.