https://www.bussmagasinet.se/2025/08/vasttrafik-inviger-elbussdepa/
Göteborg bygger fn fler depåer. Andra försvinner. Troligen kommer Kville försvinna helt och SJ depå mellan Centralstation och fd Skansenbangården torde försvinna. I området skall det byggas bostäder. Men detta kanske tar lite tid.
Är detta den första depån som Västtrafik bygger, äger och hyr ut?
I och för sig vet jag inte detta ! Men det finns andra som äger depå. Det finns ju depåer på Hisingen som andra äger. Bolagiseringen där GSAB (och Göteborg Trafik AB) fortsatte köra buss på avtal som GS hade är ju exempel. Bussdepån som ligger norr om Backa äger kommunen. Denna fick berörda företag hyra in sig i. Även SJ depå på Kruthusgatan som Nobina i dag använder hyrs från någon. Marken vill jag minnas att kommun förvärvat. De har hela området och avser bebygga detta med bostäder.
På andra ställen än Göteborg pratas det om förändring av ägande av verkstad och uppställning. Från politiskt håll anses det vara viktigt att sådana anläggningar blir kvar för det ändamål de hade från början. Även när man byter entreprenör. I bland kan det vara svårt att få fram uppgifter om sådant då depån kan vara ett eget aktiebolag. Men om Västtrafik äger depå då? I bland frågar jag mig om ordet äga ibland får annan betydelse.
En anläggning var Kålleredsbussarnas depå i Rävekärr. Denna såldes till ett lastbilsföretag som ville använda den till lastbilar och sopcontainer. Men i detaljplans stod det att anläggningen var avsedd för persontrafik. Så den blev kvar för uppställning av bussar.