Sedan 2015 har Keolis utrustat en hel del SL-bussar med överkörningsskydd, framförallt i innerstadstrafiken.
Skyddet sitter framför bakre axeln (på ledbussar även framför tredje axeln). Tanken är att skyddet ska ge personen/föremålet en knuff och på så vis undvika en överkörning.
På de bussar som levererats på senare tid har jag inte sett något skydd. Vet någon varför man valt bort skydden?
Finns det någon bild på dessa överkörningsskydd. Har inte sett eller hört talas om dessa tidigare.
// Christer K
Överkörningsskydd?
Snarare påkörningsskydd, som består av en plastbit monterad vid hjulhuset så att eventuella olycksoffer "kastas bort" från bussen och inte ramlar under den.
Tyvärr så är de flesta av våra bussfotografer dåliga på "närdetaljer" av bussar, speciellt påkörningsskydden vid hjulhusen.
Tror nog att Malmös Van Hool ledbussar med "helt täckta hjulhus" är en bättre idé...Även om jag tycker det ser jäkligt fult ut...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Dubbelledbuss_i_Malm%C3%B6%2C_augusti_2014.jpg/1024px-Dubbelledbuss_i_Malm%C3%B6%2C_augusti_2014.jpg
Citat från: roggek skrivet 15 oktober 2025, 02:20:15 AMTror nog att Malmös Van Hool ledbussar med "helt täckta hjulhus" är en bättre idé...Även om jag tycker det ser jäkligt fult ut...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Dubbelledbuss_i_Malm%C3%B6%2C_augusti_2014.jpg/1024px-Dubbelledbuss_i_Malm%C3%B6%2C_augusti_2014.jpg
De täckta hjulhusen är inte kvar, ger vissa svårigheter med att kontrollera däcken som del av den dagliga säkerhetskontrollen...
Citat från: Christer K skrivet 15 oktober 2025, 01:29:31 AMFinns det någon bild på dessa överkörningsskydd. Har inte sett eller hört talas om dessa tidigare.
// Christer K
Här är en bild:
(https://i.postimg.cc/wv75fTqN/Sk-rmbild-2025-10-15-180232.jpg)
Det där ser mer ut som ett stänkskydd. Ser inte hur det där skulle skydda någon eller något vid en överkörning.
De överkörningsskydd som finns på vagnar i innerstaden och Lidingö (samt tidigare vissa i Nyboda) var ett försök som infördes vid förra upphandlingen. Sedan verkar det hela mer eller mindre fallit i glömska.
Liknande funktioner, dock mera heltäckande (tex mellan fram- och bakaxel på normalvagnar) finns eller har funnits hos Värmlandstrafiken. Syftet med dessa skydd är att en person ska inte bli överkörd utan "tryckas ut" mot sidan av fordonet och på så vis undgå däcken.