Denna tråd har knoppats av från tråden »Nobina i Storstockholm - översikt av vagnar«
Citat från: maxh20 skrivet 21 juli 2025, 14:47:42 PM3. Är linje 742 en "Gubbängenlinje"?
742 körs både med vagnar från Gubbängen och Eriksberg
Tack! Finns det någon form av ungefärlig sammanställning över vilka linjer som går varifrån?
nej, men från egna observationer så verkar detta gälla för Huddingelinjerna åtminstone (med reservation)
172 Eriksberg (+ några Gubbängen)
703 Gubbängen
704 Gubbängen + Eriksberg
705 Gubbängen
706 Gubbängen
709 Gubbängen
710 Gubbängen + fåtalet rusningsturer Eriksberg
714 Gubbängen
716 Gubbängen
726 Eriksberg
740 Eriksberg (också Gubbängen??)
742 Gubbängen + Eriksberg
744 Gubbängen
172 och 173 delar både gubbängen och Eriksberg på i vanliga fall men det är betydligt mer eriksberg på 173 och Gubbängen på 172.
Dock så kommer det säkert ändras i framtiden
Samt att 716 Körs väl av Eriksberg
726 Körs av Alla 3 Garage, N,G och E
Och 744 Körs både av Gubbängen och Nyboda
Ja 740 körs av både GUGA och EKGA men det känns lite skumt att det är mer eriksberg på den linjen!!
Citat från: Mr.7238 skrivet 22 juli 2025, 20:33:53 PMJa 740 körs av både GUGA och EKGA men det känns lite skumt att det är mer eriksberg på den linjen!!
Gällande linje 740, så är det närmare geografiskt för Eriksberg att ta den linjen:
Eriksberg har 8 km tillKungens Kurva.
Gubbängen har 16 km till Björnkulla, samt 17 km till Kungens kurva.
Det blir längre för Gubbängen oavsett i vilken ände av linjen den startar från.
Det är sant men varför jag menade att det kändes skumt var för att GUGA körde den NÄSTAN hela tiden förut men också att 740 numera slutar vid björnkulla istället för Huddinge stn, jag fattar varför det är logiskt + Att busstrafiken styrs bara av pengar nuförtiden!!!
Det är ju lite logiskt om man tänker efter. Det finns flertalet sätt att ta sig till Huddinge ifrån flemmingsberg redan. Vad jag vet har inte Gubbängen någon tur alls på 740.
716 körs givetvis av Eriksberg, vet inte hur jag lyckades få in den bland Huddinges linjer =)
Kan väl addera 711 och 713 också som aktuella för Huddinge även om de mestadels körs i Botkyrka och därmed nästan givet är Eriksbergslinjer.
Citat från: Mr.7238 skrivet 22 juli 2025, 20:33:53 PM172 och 173 delar både gubbängen och Eriksberg på i vanliga fall men det är betydligt mer eriksberg på 173 och Gubbängen på 172.
Dock så kommer det säkert ändras i framtiden
Jag skulle påstå tvärtom då 172:an har Hallunda som slutstation att det är 172:an som har betydligt fler Eriksberg och 173 har betydligt fler Gubbängen.
Om jag försöker mig på en liknande lista för söderort så kan jag nog påstå detta...
133 Nyboda
134 Nyboda
135 Nyboda
141 Nyboda
142 Nyboda + Gubbängen
143 Nyboda + Gubbängen
144 Nyboda (några Gubbängen och Eriksberg)
147 Nyboda
152 Nyboda (några Gubbängen också?)
160 Gubbängen + Nyboda
161 Nyboda
163 Nyboda
164 Nyboda
165 Gubbängen + Nyboda
167 Gubbängen
180 Gubbängen (vissa turer Nyboda)
181 Gubbängen
183 Gubbängen (vissa turer Nyboda)
184 Gubbängen
185 Gubbängen
188 Gubbängen (vissa turer Nyboda)
Delas inte 165 med Nyboda?
143 körs även av Gubbängen, Eriksberg har turer på 144, så även den körs av alla tre garage. 161 och 163 körs till största del av Nyboda, 165 delas mellan Gubbängen och Nyboda, 167 körs till störst del av Nyboda, 180, 183, och 188 har Nyboda turer på.
Citat från: virtual1 skrivet 23 juli 2025, 09:11:51 AMJag skulle påstå tvärtom då 172:an har Hallunda som slutstation att det är 172:an som har betydligt fler Eriksberg och 173 har betydligt fler Gubbängen.
Sant men ett stort antal tjänster från eriksberg ingår det att köra 707 först och sen avlösa 173 i fruängen samt att många GUGA tjänster avlöser 172 vid Selaövägen! Det är därför set blir lite 50/50
Citat från: virtual1 skrivet 23 juli 2025, 09:23:15 AMOm jag försöker mig på en liknande lista för söderort så kan jag nog påstå detta...
133 Nyboda
134 Nyboda
135 Nyboda
141 Nyboda
142 Nyboda
143 Nyboda
144 Nyboda (några Gubbängen också?)
147 Nyboda
152 Nyboda (några Gubbängen också?)
160 Gubbängen + Nyboda
161 Gubbängen
163 Gubbängen
164 Nyboda
165 Gubbängen
167 Gubbängen
180 Gubbängen
181 Gubbängen
183 Gubbängen
184 Gubbängen
185 Gubbängen
188 Gubbängen
141 körs av Gubbängen också
142,Körs av både Nyboda och Gubbängen
144 Körs av alla 3 som sagts tidigare
152 endast Nyboda
161,163 Både nyboda och Gubbängen men mestadels nyboda speciellt för 161 för att majstångsvägen och trekanten ligger nära nyboda
183 för det mesta nyboda men GUGA också.
Ursprungliga inlägget om söderort uppdaterat
Jag läste någonstans att både Gubbängen och Nyboda gjort sig av med alla gamla bussar. Men i Farsta har ju altid linje 833 och 828 gamla boggibussar, och de passerar ju inte Haninge till skillnad från 830. Är det inte då inlånade bussar till gubbängen då? Volvo eller Scania.
Linje 828 och 833 körs för närvarande av Handen. Men förhoppningsvis kommer minst en av linjerna övertas av Gubbängen när Nobinas nya avtal Handen/Ösmo börjar i augusti.
Nej, 828,833 kommer fortsätta att tillhöra Handen/Jordbro i nästa avtal då de ingår i paketet. HBS och Södertörn kommer för närvarande inte dela några linjer alls
Citat från: maxh20 skrivet 25 juli 2025, 14:01:42 PMJag läste någonstans att både Gubbängen och Nyboda gjort sig av med alla gamla bussar. Men i Farsta har ju altid linje 833 och 828 gamla boggibussar, och de passerar ju inte Haninge till skillnad från 830. Är det inte då inlånade bussar till gubbängen då? Volvo eller Scania.
Vad menar du med att de inte passar inte haninge?
Ingen av de linjerna trafikerar någon del av Haninge, men de ingår i Södertörns-avtalet och kommer så att fortsätta göra. Vad som händer i framtiden med "utlåning" av linjer till andra garage inom samma trafikutövare får man ju helt enkelt se...
Att just 833:an tillhör Södertörnsavtalet (men inte 709:an) tycker jag är konstigt. För mig är det som att Kallhällsdepån skulle köra 525:an för att den har sin nordliga ändhållplats 4 km öster om depån. Å andra sidan tillhör ju 625:an fortfarande Norrtäljeavtalet trots att den kortades av vid Söderhalls trafikplats någon gång 2010/2011 och går parallellt med 665:an fram till Angarns kyrka, så det kanske inte är så konstigt om man jämför med det...
Citat från: Mr.7238 skrivet 25 juli 2025, 16:55:36 PMVad menar du med att de inte passar inte haninge?
De trafikerar inte Haninge, men ändå är det Haninges bussar som på dessa linjer kör i Huddinge och Stockholm utan att ens köra en enda kilometer i Haninge.
Linje 828 och 831 trafikerar kommunerna Huddinge och Stockholm stad.
Du kanske tänker på linje 830, som går hela vägen förbi östra Huddinge kommun till Haninge kommun.
Därav min frågeställning.
Eftersom jag arbetar med dessa frågor till vardags på Trafikförvaltningen så kan jag nog svara på detta.
Det finns ett antal flera parametrar att tänka på vad gäller vilket trafikavtal som linjer tillhör, bl.a. depåkapacitet och lite andra saker. Jag rabblar inte upp allt här av olika skäl.
Det har tidigare funnits planer på att flytta 833 till annat trafikavtal, även byte av linjenummer till ett i 100-serien.
Men det har stupat på "administrativa utmaningar", en sådan har varit att upphandlingarna för trafiken för Haninge/Nynäshamn som linjen tillhör och Huddinge/Botkyrka/Söderort som skulle vara mottagande avtal inte taktat särskilt väl.
I sak innebär det att det inte bara är att flytta linjer utan att det får olika avtalsmässiga konsekvenser, särskilt i de avtalsformer som har rått de senaste åren.
Men frågan är inte helt skrinlagd, även om det för stunden inte är ett aktuellt ärende.
// Niclas
Citat från: IvveRivve004 skrivet 25 juli 2025, 18:17:17 PMAtt just 833:an tillhör Södertörnsavtalet (men inte 709:an) tycker jag är konstigt.
833 känns ekonomiskt meningslös med få resande, men ligger väldigt nära Haninge. Kanske bättre iallafall att passa på att låta gamla Haninge-bussar köra den, än att slita på nya dyra MAN-bussar på en linje där slitage på bussar inte kompenseras lika väl av antalet passagerare. Det är nog mer en "samhällsnytta-linje."
709 kör nästan bara i Huddinge kommun, och startar ju där andra förare har sin rastlokal. Rätt smidigt att fortsätta ha den via HBS-avtalet. Hört för några år seran att den linjen dock var hatad av förare haha.
Jag tänkte att 709:an slutar vid Länna handelsplats, som ligger mycket närmare Haninge än vad Vidja gör.
Citat från: virtual1 skrivet 22 juli 2025, 16:17:02 PMnej, men från egna observationer så verkar detta gälla för Huddingelinjerna åtminstone (med reservation)
172 Eriksberg (+ några Gubbängen)
703 Gubbängen
704 Gubbängen + Eriksberg
705 Gubbängen
706 Gubbängen
709 Gubbängen
710 Gubbängen + fåtalet rusningsturer Eriksberg
714 Gubbängen
716 Gubbängen
726 Eriksberg
740 Eriksberg (också Gubbängen??)
742 Gubbängen + Eriksberg
744 Gubbängen
704:an körs också av nyboda :)
Citat från: IvveRivve004 skrivet 25 juli 2025, 20:51:25 PMJag tänkte att 709:an slutar vid Länna handelsplats, som ligger mycket närmare Haninge än vad Vidja gör.
Det sker inga tomkörningar till vidja, man börjar alltid med 833 i farsta c :)
704:an + 726 körs också av nyboda :)
Inte en chans att 704 körs av nyboda om de inte kör nån extremt tidig morgontur - har hållplatsen 50 meter från mig o ser bussen för jämnan, aldrig nån nybodabuss. 726 tvivlar jag starkt på också då den inte har så många turer o aldrig under de senaste halvåret sett nån nybodabuss på den heller.