Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: AdamL skrivet 05 juli 2025, 11:34:44 AM

Titel: Malmös nya linjenät
Skrivet av: AdamL skrivet 05 juli 2025, 11:34:44 AM
Vad tycker ni om linjenätet numera?
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Buss_Lund skrivet 05 juli 2025, 15:24:26 PM
Arlöv har linjer är 1-2 samt 6an,8an och 9an 10an 11an 12an oxå 16an. Mölledal har linjer 3an-5an samt 7an 14an,15an samt 35an Tror jag
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 05 juli 2025, 16:39:02 PM
I och med tidtabellsskiftet 15 juni har vissa ändringar gjorts med vilka linjer som tillhör vilken depå och är nu som följande:
Arlöv: 1,2,4,6,8,9,10,11,13,16,37,39,55
Mölledal: 3,5,6,7,12,14,15,35
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Buss_Lund skrivet 05 juli 2025, 20:43:34 PM
Hur kommer det sig med regiontrafiken som står i Arlöv och snart kommer fler regiontrafiken linjer som Nobina vann nyligen så hur blir dom då ? Det kommer bli riktigt trångt depån med regiontrafiken och stadstrafiken
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 06 juli 2025, 10:02:58 AM
Det kommer inte få plats några fler regionbussar på depån i Arlöv. Det var redan problem att få plats med de 18 nya Solaris. Där har de fått plocka bort personalparkeringar och göra om till laddplatser för de nya Solaris.
Jag förutsätter att depån Transdev har i Arlöv kommer att tas över av Nobina vid övertagandet av regiontrafiken Malmö/Lund.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Buss_Lund skrivet 06 juli 2025, 13:04:04 PM
Ja det skulle varit bättre att Nobina ta över depån där transdev i Arlöv så kanske Nobina elbussar regiontrafiken och dubbeldäckare skulle flytta dit så det kommer lösa sig att ger mer plats till stadstrafiken
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 06 juli 2025, 15:36:28 PM
Eftersom ursprungsinlägget har ändrats med en annan fråga så svarar jag på den som förare.
Inget fel på nya linjenätet, men tyvärr har det varit alldeles för snäva tidtabeller på vissa linjer där vi har har haft några otroliga förseningar konstant. Men nu har de kommit till insikt med detta och har försökt förbättra körtiderna så vi hoppas det ska hjälpa en del.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Buss_Lund skrivet 23 juli 2025, 23:43:26 PM
Har Nobina förbättrat sin körschema för förarna?
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Skåneresenären skrivet 10 augusti 2025, 09:10:28 AM
Hur ser fördelningen av turerna ut på linje 6 mellan Mölledal och Arlöv, det vill säga hur stor andel av turerna körs med bussar från Arlövsdepån?

Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 10 augusti 2025, 22:21:58 PM
Har skummat igenom turlistorna som börjar gälla om en vecka och det är väldigt få turer på linje 6 som körs av Arlövsförare.
Däremot går det inte att säga något specifikt om fördelningen av bussarna på linje 6. En del bussar alternerar mellan Mölledal och Arlöv. En buss kan alltså på morgonen gå ut från Mölledal men gå in till Arlöv på kvällen och vice versa.
Så bara för att det är en Arlövsförare som kör några turer på linje 6 under dagen så kan det vara en buss som har gått ut från Mölledal och sen kommer att gå in till Mölledal.
Så det går tyvärr inte att ge dig ett exakt svar på hur många bussar på linje 6 som är från Arlövsdepån.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: AdamL skrivet 19 augusti 2025, 07:32:12 AM
Har det skett ett byte mellan linje 5 och linje 8? MalmöExpressbussarna från 2014 går på linje 8 och MalmöExpressbussarna från 2022 på linje 5.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 19 augusti 2025, 09:02:58 AM
Sedan tidtabellsskiftet kommer äldre och nyare MEX-bussar blandas på linje 5 och 8. Detta görs för att minska användningen av vanliga ledbussar på dessa linjer, som har skett en hel del på främst linje 8 tidigare.
Där är stora problem med batterierna på de nyare MEX-bussarna. En del MEX-bussar står uppställda i verkstaden och det har plockats delar från dessa för att kunna hålla igång så många bussar som möjligt.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: AdamL skrivet 19 augusti 2025, 14:31:16 PM
Hur funkar det i praktiken när bussarna kommer från olika depåer?
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 19 augusti 2025, 15:25:36 PM
Alla MEX står på Mölledal, förutom 4 stycken el-MEX som står på Arlöv. Så i praktiken är detta inget problem.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: AdamL skrivet 08 oktober 2025, 19:41:37 PM
Hur funkar busstrafiken på Södra Bulltoftavägen nu när den trafikeras både av linje 4 och bussar som kommer in och ut från depån?
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 09 oktober 2025, 08:50:43 AM
För linje 4 är det inga problem, mycket lättare att köra där än via Kirseberg. Men för tomkörningar kan det såklart uppstå lite problem om de hamnar bakom en buss i linjetrafik, inte så lätt att köra om där.
Dock är det mest synd om resenärerna i Segevång/Kirseberg som har haft en väldigt rörig tid de senaste månaderna när de fått sina hållplatser flyttade fram och tillbaks flera gånger. Men förhoppningsvis blir det bättre i december, för då är väl tanken att körningen via Södra Bulltoftavägen blir permanent.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: AdamL skrivet 17 oktober 2025, 10:35:43 AM
"– I december får vi "mexifierade" bussar på linje 4. Vi kommer att måla dem så att resenärerna känner att de sticker ut. Resenärerna kommer också få lov att gå på både fram och bak på bussen – precis som med Malmöexpressen. Men det dröjer några år innan de riktigt långa elbussarna börjar köra på sträckan, säger Fredrik Schell."

Från Sydsvenskan, är det Solaris Urbino 18 Electric som kommer att få ny lackering?

Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Buss_Lund skrivet 17 oktober 2025, 21:28:09 PM
Det bli nog Volvo 7900ea jag har sett på Skånetrafikens hemsida Varumärkesmanualen där finns en rit bild på Volvo 7900ea med tillfällig MEX lacken
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 18 oktober 2025, 10:18:33 AM
Länk till artikeln i Sydsvenskan (https://www.sydsvenskan.se/malmo/bussen-tillbaka-pa-erikslust-och-snart-kommer-malmoexpressen-till-limhamn-och-kirseberg/?shareSource=iossharebutton)
Länk till Skånetrafikens varumärkesmanual (https://skanetrafiken.varumarkesmanual.se/sv/fordon-och-trafik/stadstrafik)

Mölledal ska från tidtabellsskiftet i december åter köra linje 4, så det är helt klart Volvo som ska gå som MEX4. Eftersom Solaris står i Arlöv.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: AdamL skrivet 18 oktober 2025, 16:17:46 PM
Vet vi vilka eller hur många bussar som kommer att modifieras och avsättas för linje 4?
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Buss_Lund skrivet 18 oktober 2025, 21:22:07 PM
Så kul att mölledal ska åter köra linje 4an. Så bli det några bussar ska flyttas från Arlöv till Mölledal?
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 18 oktober 2025, 23:31:14 PM
Varför är det så roligt att Mölledal ska köra linje 4? Det spelar väl egentligen ingen roll? Det är ju samma företag som utför trafiken.
Blir nog knappast aktuellt med några fordonsflyttar eftersom det är fullt på båda depåerna. Det skulle isåfall vara om några fordon byter plats, men kan inte förstå varför det skulle vara aktuellt.
Sen så är det så att linje 12 istället ska köras av Arlöv, så antalet bussar som behövs bör inte förändras.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Erobran skrivet 27 oktober 2025, 08:22:36 AM
Hej :-)

Jag är ny här på forumet och följer bussplaneringen i Malmö.

Jag har hört en del rykten om kommande initiativ som kommer att ske kring det nya linjenätet. Linje 37 kommer till exempel att få utökad verksamhet. Linje 15 kan komma att förlängas till Rinnebäck/Burlöv station.

Och dessutom finns det ytterligare en stor plan gällande 37, så att den inte längre kommer att sluta vid Toftängen. Vad är planerna för detta? Kommer den att förlängas till Arlöv eller?
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 28 oktober 2025, 10:21:59 AM
Hade varit intressant att höra var du har hört/läst om planerna för linje 37? Samt vad det är mer för planer med denna linje?
Som det ser ut idag är det väldigt dålig beläggning på denna linje.
Angående linje 15 har jag också läst ett svar från Skånetrafiken om planer att förlänga den till Burlöv Station och det känns väldigt logiskt, det är inget långt steg från dess nuvarande sluthållplats.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Erobran skrivet 01 november 2025, 15:49:19 PM
Citat från: Anders.o93 skrivet 28 oktober 2025, 10:21:59 AMHade varit intressant att höra var du har hört/läst om planerna för linje 37? Samt vad det är mer för planer med denna linje?
Som det ser ut idag är det väldigt dålig beläggning på denna linje.
Angående linje 15 har jag också läst ett svar från Skånetrafiken om planer att förlänga den till Burlöv Station och det känns väldigt logiskt, det är inget långt steg från dess nuvarande sluthållplats.

Om 37 har jeg pråttet med busförer vet Nobina. Jeg har spurgt hvilke ændringer ville komme i fremtiden i Malmö.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: intro298 skrivet 01 november 2025, 18:57:20 PM
Hej alla

Jag har inte varit i Malmö sedan linjeändringarna. Vet någon vilka busstyper som vanligtvis används på de olika linjerna efter ändringarna?
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 02 november 2025, 08:57:47 AM
Linje      Busstyp
1      Mercedes 12m
2      Mercedes/Volvo/Solaris Led (Kopplar oftast med Linje 10)
3      MAN 12m
4      Volvo/Solaris Led
5      Van Hool 24m
6      Mercedes/Volvo Led
7      Volvo 12m (På helgen Led)
8      Van Hool 24m
9      Mercedes/Volvo Led
10      Mercedes/Volvo/Solaris Led  (Kopplar oftast med Linje 2)
11      Mercedes 12m
12      Mercedes/Volvo Led
13      Mercedes 12m
14      Volvo Led
15      Volvo Led
16      Mercedes 12m (Kopplar med Linje 13)
35      Volvo Led (Kopplar med Linje 15)
37      Mercedes 12m (Kopplar med Linje 11)
39      Mercedes/Volvo Led (Kopplar med Linje 9)
55      Mercedes 12m

Mercedes = Uteslutande CNG, men finns några Diesel (Både 12m och Led)
Volvo = Endast el
Solaris = Endast el
MAN = Endast el
Van Hool = CNG och el (Dessa blandas numera på linje 5 och 8.)

*Men det finns såklart många undantag:
Linje 1 körs några turer ibland med led
Linje 3 körs ibland med Mercedes 12m
Linje 2,6 & 10 körs en del turer med Mercedes 12m
Linje 11 körs några turer med led (främst Mercedes, men Solaris förekommer)
Linje 14 & 15 körs ibland med MAN 12m
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Erobran skrivet 04 november 2025, 10:11:55 AM
Ændringer i Malmö, fra december 2025.

4 bliver selvfølgelig en MEX

6 omlægges lidt i Hylie.

13 får 15min drift i stedet for 20.

16 omlægges lidt i Hylie.
Og 16 også med 10 min drift i myldretiderne mellem Hylie og Bunkeflo. Hver 20min til Klagshamn.
Landskrona får en linje 6

35 bliver en altid bus, og ikke kun med kørsel på hverdage og myldretid længere.

Så spørgsmålet hvornår ændringerne for 37 træder i kraft med eventuel ny og udvidet rute.
Samt ændringerne for linje 15, der evt skal til Arlöv.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 04 november 2025, 19:13:02 PM
Även linje 9 och 10 kommer få ändrad körväg vid Hyllie, alla linjer kommer istället stanna vid den nya hållplatsen Hyllie Vattenpark, där tågersättningsbussar stannar.

Kan inte alls förstå varför linje 35 får utökad trafik, kan inte alls finnas något behov för denna linje på helgen. Om man ser till linje 9 som går ut till Östra hamnen är det helt meningslöst att den går ut där på helgerna, finns inte en endaste som åker mellan Malmö C och Östra hamnen då. Så det borde vara samma med 35.

Angående 37 och 15 så lär det nog dröja.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Erobran skrivet 04 november 2025, 20:15:56 PM
Citat från: Anders.o93 skrivet 04 november 2025, 19:13:02 PMÄven linje 9 och 10 kommer få ändrad körväg vid Hyllie, alla linjer kommer istället stanna vid den nya hållplatsen Hyllie Vattenpark, där tågersättningsbussar stannar.

Kan inte alls förstå varför linje 35 får utökad trafik, kan inte alls finnas något behov för denna linje på helgen. Om man ser till linje 9 som går ut till Östra hamnen är det helt meningslöst att den går ut där på helgerna, finns inte en endaste som åker mellan Malmö C och Östra hamnen då. Så det borde vara samma med 35.

Angående 37 och 15 så lär det nog dröja.

Så ingenbusser skal holde ved Hylie Station mere?

Og du har ret i 35. Men jeg tror det er for at koble 15 op på noget på de afgange hvor den ellers skulle holde ved Sjölundaviadukten i lang tid inden afgang.

Ved du desuden om der er planer for i Bernstorp at forlænge linje 14 ud mod Biltema og Nordanå? Der meget pres på rundkørslen hvor den vender nu.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 04 november 2025, 20:49:47 PM
Även regionbussarna som stannar vid Hyllie kommer avgå från den nya hållplatsen.
Detta är helt klart för att få bort bussarna från den mycket hårt belastade Hyllie Boulevard, där det vid vissa tider kan vara helt omöjligt att ta sig fram när folk kommer från Emporia och ska ta sig över övergångsställena till stationen. Det bästa hade dock varit om kommunen kunde satt upp trafikljus vid övergångsställena istället, för nu blir nackdelen att de som byter från tåg till buss får ganska lång bit att gå.

Nu kör jag inte själv linje 15/35 så har inte koll på hur turerna ser ut. Men tittar jag i tidtabellen är det bara 4 minuters vändtid lör-sön vid Sjölundaviadukten.
Dock en annan aspekt av det hela är att det vid Norra hamnen finns tillgång till toalett för förarna, detta finns det inte vid Sjölundaviadukten, så jag tror det är den främsta anledningen att den ska fortsätta dit.

Om 14 ska fortsätta förbi Bernstorp uppstår problemet var den istället ska vända, så detta är inget jag har hört något om.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Erobran skrivet 05 november 2025, 05:27:27 AM
Lige på Hylie har jeg altid selv undret mig over hvorfor busserne aldrig kørte ned til vendepladsen ved arenaen som de kommer til at gøre nu.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: intro298 skrivet 07 november 2025, 13:29:55 PM
Jag såg just en Volvo i MEX lacken på linje 12. Den gick på turen kl. 12:46 från Käglinge till Bunkeflostrand, om någon vill se den.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: intro298 skrivet 07 november 2025, 15:01:37 PM
Uppdatering: bussen är 2633.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 08 november 2025, 13:39:57 PM
Den rullar på linje 6 idag.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: AdamL skrivet 08 november 2025, 14:56:35 PM
Även 2632 rullar med sin nya MEX lack idag på linje 14.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Erobran skrivet 08 november 2025, 16:43:11 PM
4'an er nu lagt tilbage på sin helt oprindelige rute, grundet nyt vejarbejde der er sat i gang. Så et vejarbejde omlægger linjen til rigtig rute. Lidt sjovt sammentræf.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Walter skrivet 08 november 2025, 19:58:09 PM
4 läggs om nästan på daglig basis nu. Igår flyttades den igen på en delsträcka.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 08 november 2025, 21:35:40 PM
Det har tyvärr varit och är många vägarbeten som främst har stört linje 4. Nu är det bara vägarbetet vid Kronprinsen kvar, som planeras bli färdigt nästa vecka. Sen är det ordinarie körväg för linje 4 så som den ska vara när den blir MEX.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: intro298 skrivet 10 november 2025, 19:44:33 PM
Idag använde jag Citaro C2 3730 på linje 5, med biljettskannrar vid alla dörrar.

Tidigare hade vanliga ledbussar som körde på Malmöexpressen-linjerna endast biljettskannrar framtill. Har Citaro C2 3730 biljettskannrarna vid bakdörrarna borttagna när den kör på en linje som inte är Malmöexpressen, eller tillåter vissa av Malmös ledbussar påstigning vid alla dörrar som i Lund?
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Gano skrivet 10 november 2025, 22:35:04 PM
Det finns sedan flera år tillbaka ett fåtal Citaro led med biljettläsare vid alla dörrar för att kunna ersätta VanHool på MEX:arna. När de rullar på sina vanliga linjer gäller påstigning fram. Även i Helsingborg har tre Citaro led biljettläsare i alla dörrar för att kunna hoppa in på HEX, och även där är det påstigning fram när de rullare på ordinarie linjer.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: intro298 skrivet 10 november 2025, 23:52:34 PM
Intressant. De enda normala ledbussar som jag åkt med på Malmöexpressen tidigare var Volvo 7900.

Det förklarar väl varför de flesta vanliga ledbussarna på linje 5 är Citaros istället för Volvos, även om det var tvärtom innan linjeändringarna tidigare i år.
Titel: SV: Malmös nya linjenät
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 11 november 2025, 09:15:27 AM
Även 3731 har biljettläsare vid alla dörrar för att kunna rulla på MEX. Tillgången på MEX för linje 5/8 är mycket bättre numera sedan de blandas CNG/El på båda linjerna. Men det fattas fortfarande flera stycken och efter olyckan härom veckan fattas det nu ännu en. Under vanliga omständigheter brukar det rulla en Citaro på vardagar på både linje 5 och 8.
Vid tidtabellsskiftet i december kommer turtätheten att utökas på linje 5, så förmodligen kommer det behöva gå ännu mer Citaro då om de inte lyckas fixa de som står på verkstaden och det är nog inte så troligt.