Nu är Trafikplan 2026 beslutad.
https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/presstjanst/pressmeddelande/3953450/
Linjerna 16,16X,431,879 läggs ner.
Nya linjer är 12,64,89,199.
Linjerna 290 och 291 förlängs från Järntorget till Nils Ericssonsterminalen.
Alla linjer som vänder vid Hjalmar Brantingsplatsen kommer behöva att sluta göra det i framtiden.
Citat från: VästSverige skrivet 13 juni 2025, 14:31:39 PMAlla linjer som vänder vid Hjalmar Brantingsplatsen kommer behöva att sluta göra det i framtiden.
Är det för att spårvägen till Brunnsbo ska börja byggas snart?
Det står tyvärr inte varför bussarna inte kommer kunna ha sin ändhållplats där.
Kommer bli spännande med ytterligare linjer in till Nils Ericsson terminalen när det redan är trångt där.
Förhoppningsvis kommer alla byggarbetsplatser vara mindre påtagliga i december, så att trafiksituationen runt centralen blir bättre.
På Hela Hisingens sida finns lite information om ombyggnaden av Hjalmar-Brantingsplatsen
Hela Hisningen (https://www.helahisingen.se/sa-byggs-framtidens-buss-och-sparvagnshallplatser-om-pa-hjalmar-brantingsplatsen-vandzonen-slopas/) Hoppas länken funkar
Rikard
Bilden som finns i artikeln så visas spårväg norrut är det den planerade mot Brunnsbo och vidare mot Backa?
Citat från: Alex skrivet 15 juni 2025, 14:38:21 PMFörhoppningsvis kommer alla byggarbetsplatser vara mindre påtagliga i december, så att trafiksituationen runt centralen blir bättre.
Arbeterna ska vara klara där vilket är varför linje 290 och 291 förlängs till Nils Ericssonsterminalen.
Men när det gäller Nils Ericsson så är det redan mycket trafik som går där, och med tanke på att Västra Stambanan har regelbundna avstängningar så kommer det bli jätterörigt där inne
Västra Stambanans ersättningsbussar går från Åkareplatsen.
Men de som kör för SJ och VR har gått från Nils Ericsson hela tiden därav jag blir fundersam
Just nedläggningen av 16 och 16X återremitterades, så det är inte beslutat än. Dock kommer förmodligen ett sådant beslut i september, Västtrafiks avsikt med att återremittera är att kommunicera hur linjerna ersätts på ett bättre sätt innan definitivt beslut tas.
//Jonas
Lite tillägg.
Ordinarie bussar till Lerum och Gråbo brukar utgå från Åkareplatsen tillsammans med bussar till Mark och Borås samt Bollebygd.
De gånger jag besökt Göteborg, numera ganska sporadiskt, brukar ersättningsbussar också utgå från Åkareplatsen. Alltså ersättning utmed samma sträcka som de ordinare bussarna kör.(dvs E20 resp Rv40/27)
Vad gäller NE platsen är det problem med utrymmet.Hållplatserna skyltas för ordinare linjer. Sedan kan en och annan ersättningsbuss ha ändringar. De hållplatslägen som kan användas för tågersättning brukar finnas längst in mot hisingabron, och de är numera ganska få till antalet.
Tilläggas kan att det inte alltid ersätts med buss. Resande till Kungsbacka och till Älvängen och bortom får åka spårvagn till Mölndal respektive Gamlestaden.
Fördelningen som det har varit är ungefär att gate 21-28 är Västtrafik linjebussars hållplatser, 29 är flygbussarna, 30/31 är avstigning i första hand men även VR har haft sina avgångar där, 24/25 har varit för SJ:s ersättningar. 32-35 är fjärrbussarna typ Flixbus och Bus4You.
vill minnas 24-25 kommer att härbärgera L29 L128 nu
Citat från: Erling.L skrivet 16 juni 2025, 18:51:36 PMvill minnas 24-25 kommer att härbärgera L29 L128 nu
Vad jag hörde så kommer de göra det, och dessutom växla på eftermiddagen, så förmiddag så har exempelvis L29 gate 24 och L128 gate 25 och på eftermiddagen tvärtom
Hmmm L128 avgår bara på morgonen från Net då det är en envägslinje.
Kan Däremot tänka mig att den gaten den har på morgonen används av L29 Till Torslandakrysset istället
Titta lite nu på 128:an och den kommer ju bara in till NET med resenärer på eftermiddagen inga som ska ut så förstår då varför hållplatsändringarna men ändå verkar det lite dumt
På Hjalmar Brantingsplatsen har 29:an i riktning mot Amhult hållplatsläge A5 medan Svart Express hade A1, något inte riktigt alla förare verkade ha koll på idag.
I denna nyheten från västtrafik ser det ut som att linje 35 och 37 inte längre går till hjalmar brantingsplatsen och istället går via Ramberget och Lindholmen med sluthållplats Pumpgatan. https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/nyhetsarkiv/nya-busslinjer-till-eriksberg-och-hogsbohojd/
Skulle gissa att en omläggning av L35/37 också kommer vara kontroversiell, med reportage i GP...
Jag har heller inte sett någon officiell information om linje 31, men ska man tolka kartan här så ser det ut som att L31 är nedlagd (iaf sträckan över norra älvstranden)
Ja som jag skrev i en annan tråd så är tanken att 35/37 ska ersätta 31 mellan Wieselgrensplatsen och Pumpgatan. Mellan Eketrägatan och Wieselgrensplatsen ersätts 31 av 44 som förlängs från Hjalmar. Detta är förändringar som är kopplade till Keolis nya avtal och är därför inte en del av trafikplanen.
Finns det planer på att bygga ut Nils Ericssons Terminalen det fanns innan Västlänken mer buss hållplatser där.
Vad jag har hört så finns inga planer på att bygga ut NET.
Finns väl inte mycket plats att bygga ut på heller, även om det hette att de portar som togs bort skulle återuppbyggnad.