Nobina tar över stadstrafiken 1 juli. Nya bussar från MAn är sena och kommer först i augusti, lån av bussar från Keolis så länge.
Uppgiter i media anger ca 60 bussar totalt för en avtaltid om två och ett halvt år.
Nya elbussar
− Ledbussar från MAN (18E)
− Normalbussar från MAN (12E)
− Boggibussar från Solaris (15LE, har förekommit uppgifter i Bussmagasinet att Nobina beställt 15st till Karlstad men då till regiontrafiken...)
Begagnade bussar
− VDL ledbussar från Keolis (Keolis 3180-3183)
− Begagnade boggibussar (Biodiesel) (Från Nobinas överiga verksamhet antar jag)
Undrar vad det kommer att bli av Keolis 485x- och 718x-vagnar (de som ursprungligen kom från Stockholm)
Något nytt om vad det blir för tillfälliga bussar i Karlstad och var de kommer från?
När det handlar om en förhållandevis kort period - brukar fordonen lackas/folieras i huvudmannens, i det här Värmlandstrafik, färger?
Hej !
Juni/juli kommer det mycket riktigt 15 Solaris Urbino 15 LE elbussar till Karlstad.
Mvh Peter Ö
På sin hemsida skriver Värmlandstrafik att 22 begagnade Volvo 9000 ska få ny design och börja rulla i stadstrafiken.
Antalet ledbussar från MAN är 27 stycken. Hur många ledbussar rullar i stadstrafiken i Karlstad idag?
22 beg Vo 8900 15meters, var kan de komma ifrån? fd UL eller SL kanske? Kan såklart vara import också.
18xx (f.d 57xx) fr SL nu kanske? Vore nog lämpliga om de hinner försvinna på 1,5 månader nu..
Citat från: August skrivet 15 maj 2025, 22:06:10 PMPå sin hemsida skriver Värmlandstrafik att 22 begagnade Volvo 9000 ska få ny design och börja rulla i stadstrafiken.
Antalet ledbussar från MAN är 27 stycken. Hur många ledbussar rullar i stadstrafiken i Karlstad idag?
Såvitt jag vet rullar 13 st ledbussar i stadstrafiken i Karlstad, vilka är:
3170-3179
7187-7189 (f.d. SL och Västtrafik)
Citat från: virtual1 skrivet 16 maj 2025, 09:07:03 AM18xx (f.d 57xx) fr SL nu kanske? Vore nog lämpliga om de hinner försvinna på 1,5 månader nu..
Det skulle ju också kunna vara 30xx, 31xx och 769x samt 6989 och 7660 från Södertörn, 77xx från Södertörn och Södertälje, 744x, 794x samt 0907 och 7015 från Södertälje. Det skulle också kunna vara några av de 8900-vagnar som tidigare gick i Norrtälje (dvs 32xx, 760x och 799x).
Sant, de i Tyresö är ju 23 stycken, kan de avvara dem under sommaren så ör det troligt.
Är det inte så så enkelt att Solarisbussarna SKA till regiontrafiken och då kan lika många Volvo därifrån tas till stadstrafiken?
Så kan det vara. I informationen om de nya bussar på hemsidan står det att Solarisbussarna ska köra i området runt Karlstad, dvs inte tydligt i stadstrafiken och det släpper i så fall 15st Vo8900 ur den befintliga flottan. 34xx har dörrar 2-2-0 så det kan funka i stadstrafik.
Citat från: IvveRivve004 skrivet 29 april 2025, 08:45:41 AMUndrar vad det kommer att bli av Keolis 485x- och 718x-vagnar (de som ursprungligen kom från Stockholm)
Nya linje 5 för 718x vagnarna? i Stockholm kanske ???
https://www.varmlandstrafik.se/varmlandstrafik/res-med-oss/vara-fordon/nya-och-nygamla-bussar-i-kollektivtrafiken
Det är 22 st 8900, inte 15, och dörrar 2-2-1.
Så här går det att läsa på deras hemsida:
"Var kommer bussarna att gå någonstans?
Till en början kommer elbussarna att testas i regiontrafiken runt Karlstad, inklusive några lite längre sträckor i regionen. Därefter kommer bussarna även att rulla i Karlstads tätort. Där vill vi hitta smarta sätt att samordna region- och stadstrafiken, till exempel genom att använda samma typ av bussar i båda systemen. Sammantaget ger det oss möjlighet att se hur bussarna fungerar i olika typer av trafik, både i tätorter och ute i regionen. Det gör att vi kan jobba mer flexibelt och effektivt med både planering, fordonsutnyttjande och underhåll."
https://www.varmlandstrafik.se/varmlandstrafik/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv-varmlandstrafik/2025-05-07-snart-rullar-fler-elbussar-i-varmland (https://www.varmlandstrafik.se/varmlandstrafik/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv-varmlandstrafik/2025-05-07-snart-rullar-fler-elbussar-i-varmland)
Om illustrationerna gällande bussarna stämmer så är 8900 med dörrställning 2+2+1 och det är det väl bara f.d. Keolis 57xx (nobina 18xx) som har av de som kan vara tillgängliga?
Det är inte raketforskning att köra befintliga Värmlandsbussar till Säffle och få en 3:e utgång monterad.
Glöm Keolis gamla SL Volvo, dessa är färdiga för skroten...
Varför lägga pengar på en tredje dörr då det bara är ett interimsavtal i Karlstad stad. Man har ju ingen aning om man får förlängt efter två år.
I en tråd om detta på Facebook skriver någon att det är norska bussar från Fagerstrandsgaraget. I inlägget visas även en bild på norska Nobina 2063, en 8900 i grön Ruterlack.
Citat från: virtual1 skrivet 20 maj 2025, 22:16:45 PMVarför lägga pengar på en tredje dörr då det bara är ett interimsavtal i Karlstad stad. Man har ju ingen aning om man får förlängt efter två år.
100% billigare att investera i en 3:e dörr på nyare bussar som har en ordentlig servicehistorik i företaget än 14 år gamla bussar som planerades att skotas för 3 år sedan som man dessutom inte vet hur dom är servade.
nu har det ju framkommit att det handlar om Norska bussar så diskutionen blir ändå irrelevant.
100% billigare kan det ju inte vara då det skulle vara gratis i.sf.
Men lite kan vi ju räkna. Säg för sakens skull att installationen kostar lika mycket per buss oavsett bussens ålder och att den ska skrivas av på bussens återstående livslängd. Då blir den årliga kostnaden 4x så mycket om återstående livslängden är 3 år i stället för 12 år.
Dock, så kanske nån buss är krockad så att det behövs en dyr reparation för att den nya dörren ens ska passa. Då tillkommer ju en stor kostnad för det också. Men 100% billigare kommer du aldrig upp i !
Du bokstavstolkar skrivningen..
100% billigare kan tolkas som gratis, men jag menar att det till 100% blir billigare
Givetvis inte själva installationen, utan att hålla liv i gamla bussar som var avsedda för skroten..
Jag har inte full koll på hur gamla befintliga Nobina bussar som rullar hos Värmlandstrafik är, men nog är dom väl minst 5 år nyare är Keolis gamla söderortsbussar???
Nej, de är bara drygt tre år äldre, 201501 sattes de tänkta från Värmlandstrafik i trafik, typ 201108 sattes SL-bussarna i trafik...
Citat från: Fifty skrivet 21 maj 2025, 09:25:35 AMI en tråd om detta på Facebook skriver någon att det är norska bussar från Fagerstrandsgaraget. I inlägget visas även en bild på norska Nobina 2063, en 8900 i grön Ruterlack.
Vart läste du detta på Facebook?
Hej.
Enligt NWT kommer de nya bussarna test köras på linjerna till Skoghall, Hammarö. Går det bra kommer att ut ökas linjerna till Forshaga och Skattkärr.
Mvh Stefan P
NWT = Nya Wermlands Tidning
Citat från: Johan Olofsson skrivet 22 maj 2025, 09:59:32 AMVart läste du detta på Facebook?
I "Forum Bussdepån" fanns ett inlägg om detta. Var en norrman som kommenterade i tråden.
Hittade detta inlägget också :)
https://www.facebook.com/groups/1066296433391340/posts/9460363877317845/
Ah. Det gick inte riktigt som jag hade hoppats. 718x-vagnarna togs också över av Nobina och fick numren 1917-19.
Återstår att se vad VDL som tas över får för nummer hos Nobina.
Vad hände med Keolis 48XX i Karlstad?
Hej,
Kan bara hitta 13 st Solaris 15LE, 4853-4865.
Visst skulle det vara 15 st?
Ja, det ska vara 15 st elbussar.
4852 och 4866 ska också vara Solaris...
4852 PJB15B
Någon som vet inv hos Nobina för de tre VDL man tog över från Keolis?
Jag gissar att de hamnade i 19xx också...
Då finns vagnsnr hos Nobina på 4 VDL från Keolis på SBH: 6140-6143
Inte lätt att gissa...
???? 61xx är ju utlandsimporter, har man slagit sig?
61xx är även begagnade bussar från Sverige.
Är det någon som vet vad som har hänt med hybridbussarna 4850-4852 samt Optare Solo SR Electric minibussarna 3190 och 3192?
Citat från: Lulebussen skrivet 08 augusti 2025, 19:17:32 PM61xx är även begagnade bussar från Sverige.
Vilka har inte utländskt ursprung i 61xx sen tidigare?
6111–6112, startade visserligen sina liv hos Ollex i Litauen men ägdes av Yrkesakademin innan Nobina.
6144–6149, före detta Vy Dalsland. De var en sväng till Norge också men numrena var sannolikt bestämda innan då de ägdes av Nobina Fleet innan Norge.
6161, före detta Grönlunds Yrkesutbildningar och Hällesta Buss.
6162–6163, före detta Björcks Busstrafik.
En gissning på de nya vagnsnummerna baserat på de MAN som nu finns på SBH och tidigare uppgifter om antal nya busssar
VDL 6140-6143
Solaris 4852-4866
MAN 12E 4867-4876
MAN 18E 4877-4904
De 22 beg Vo 8900 återstår det att se vad det blir.
Du glömde MAN-led från Keolis med 1917-1919
Enligt SBH verkar i princip de flesta gamla MAN från Keolis Karlstad tagits över med, nummer från 186x och uppåt då..
Jag tog inte med det som lånats in från Keolis utan det som ska vara där under avtalstiden
Citat från: Bussnörd från Örebro skrivet 08 augusti 2025, 20:13:05 PMÄr det någon som vet vad som har hänt med hybridbussarna 4850-4852 samt Optare Solo SR Electric minibussarna 3190 och 3192?
Optare bussarna finns till salu på Blocket nu :)