(https://i.postimg.cc/Gmb4TrK2/M25-PV22-Apr70-Web.jpg)
Vår vid Park-Viktoriagatan 22 apr 1970.
Mvh Gunnar
Tack för denna härliga bild! Gunnar :)
Fin bild!
Jag kan berätta lite historik om denna vagn (GS M25 605).
Levererad 1961-11-27
Till Hägglunds för ombyggnad till högervagn 1969-05-30
Levererad från Hägglunds 1969-10-09
Ur trafik. (avställd) 1988
Av sågad på mitten. Och front delen fick Statens Provningsanstalt 1990-08-08.
605 var en av dom M25 som inte fick nån revision. Utan hade den ursprungliga designen till slutet.
Den fick iallafall en "lätt revision" nån gång 1984-85.
(https://i.postimg.cc/rsNXsJrP/M25-PV22-Apr70b-Web.jpg)
Rte6, tack för uppgifterna ang M25 605!
Ovan svänger vagnarna in på Viktoriagatan och v2 är den sista M25 i serien, 625, här ombyggd för Angeredsbanan.
Lite data från "Angeredsbanan" (TNF): Lev 620604, högerombyggd 1967-68, ombyggd för Angeredsbanan 1968, utrangerad 920310. Delar sålda 1992 till Disney World.
Mvh Gunnar
Angeredsbanan Linje 8 åkte jag nästan dagligen med. Mellan åren 1975-1993.
Mvh Matti :)
Citat från: Gunnar D skrivet 23 april 2025, 16:33:08 PM(https://i.postimg.cc/rsNXsJrP/M25-PV22-Apr70b-Web.jpg)
Rte6, tack för uppgifterna ang M25 605!
Ovan svänger vagnarna in på Viktoriagatan och v2 är den sista M25 i serien, 625, här ombyggd för Angeredsbanan.
Lite data från "Angeredsbanan" (TNF): Lev 620604, högerombyggd 1967-68, ombyggd för Angeredsbanan 1968, utrangerad 920310. Delar sålda 1992 till Disney World.
Mvh Gunnar
Ännu en väldigt fin bild! ;)
Vi tar också 625. ;D
Levererad 1962-06-04.
Till Hägglunds för ombyggnad till högervagn 1967-12-14.
Levererad från Hägglunds 1968-04-23.
Ombyggd för Angeredsbanan 1968-05-31.
Revision 1977-08-29 och målad vit/mörkblå/blå och fick röd/vit interiör.
Ur trafik. (avställd) 1990.
Slopad 1992-03-10.
Delar sålda till Disney World 1992. Och korgen skrotad i Halmstad?
Delarna till Disney World kom aldrig iväg till USA.
Ur Ringlinien NR2, 2008.
"Vi vet också att ett antal vagnar försåldes till Disney World. Alla demonterades här hemma , boggier samt el-utrustning togs tillvara, resten skrotades. Materielen kom dock aldrig iväg utan blev liggande i ett förråd på Marieholm, är nu skrotat.
Men en vagn 618 skeppades komplett över till USA".
Ses det exteriört på något sätt att dom är ombyggda för Angeredsbanan?/Ulf
Dubbla strålkastare fram är skillnaden.
https://www.bahnbilder.de/bild/Schweden~Stadtverkehr~Goteborg+Strasenbahn/750039/goeteborg-goeteborg-sp229rvaeger-sl-8-haegglunds-m25.html
Mvh Matti :)
Tack för all data ang 625!
En annan tydlig skillnad jfr vanliga M25 är strömavtagaren.
/Gunnar
Flera av M25 byggdes om för trafik på dåvarande linje 8 Polhemsplatsen-Storås-Angereds cenrum (center)
Om jag minns rätt var det dämpare som monterades på boggierna och en annan strömavtagare för högre hastighet. Tyvärr var underhållet dåligt på vagnarna. En urspårning berodde på att en drivmotor lossnade. Några av M25 byggdes aldrig om till högertrafik utan användes sist på vanliga linjer och sist på linje 8. Vill minnas att det till en början saknades möjlighet att vända vagnarna.
Angered ja. Egentligen är detta namn felaktigt på det område som omfattas av lövgärdet, Ranneberget och
Gårdsten. Vill minnas att dessa tillhörde Älvsborgs län ända till cirka 1968.
Utmed gamla järnvägen till Gråbo ligger Angereds kyrka och Eriksbo. Detta område vid Gråbovägen brukade förr vara en del av Angered såsom det pratades förr.
På tal om Göteborg. I nyheterna i dag från SVT Väst talades om 45 m långa spårvagnar.
Ingen omöjlighet kanske. Tidigare var det vanligt med multipelkopplade M21. Det gick ofta sådana M21+M21 på linje 5. Kanske det hade varit möjligt med 3 M21 eller 2 M31 (som är ombyggda M21)
Personligen tror jag att problemet inte alls är att spårvagnarna är långa utan att det är svårt anpassa stadsbilden till så långa vagnar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vasttrafik-vill-kopa-65-nya-sparvagnar
45 meters vagnarna körs ju redan idag på linje 11.
/Ulf
Mycket riktigt ! Men det sades att långa vagnar skulle gå på linje 7 och linje 11.
Det behövs faktiskt en del ombyggnader av infrastrukturen. Jag tror att det måste anskaffas även lite kortare vagnar.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 april 2025, 18:21:52 PM45 meters vagnarna körs ju redan idag på linje 11.
/Ulf
Det är en ny spårvagnsmodell som kommer heta M35 när politikerna godkänt upphandlingen.
Det är fortfarande märkligt hur bråttom det var att slopa M25 för att sedan dess ha kronisk vagnbrist i Göteborg.
Citat från: VästSverige skrivet 25 april 2025, 10:46:43 AMDet är en ny spårvagnsmodell som kommer heta M35 när politikerna godkänt upphandlingen.
Ojdå,så det handlar alltså inte om dom som redan har kommit utan ytterligare en vagntyp?/Ulf
Citat från: Railmaster skrivet 25 april 2025, 14:06:37 PMDet är fortfarande märkligt hur bråttom det var att slopa M25 för att sedan dess ha kronisk vagnbrist i Göteborg.
Det var en målsättning på 90-talet att spårvagnarna skulle vara max 30 år. Idag är de äldsta M29 55 år.
/Gunnar
Jo spårvagn M34 på 45 meter rullar redan på linje 11 sen januari (med ett litet upphåll under några veckor på grund av orimligt hög elförbrukning). https://sv.wikipedia.org/wiki/M34_(sp%C3%A5rvagn) (https://sv.wikipedia.org/wiki/M34_(sp%C3%A5rvagn))
Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 april 2025, 16:44:32 PMOjdå,så det handlar alltså inte om dom som redan har kommit utan ytterligare en vagntyp?/Ulf
Ja svt artikeln handlar om att Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar av typ M35 som inte finns än.
Citat från: Gunnar D skrivet 25 april 2025, 18:59:48 PMDet var en målsättning på 90-talet att spårvagnarna skulle vara max 30 år. Idag är de äldsta M29 55 år.
/Gunnar
...och dessa är "still going strong" :)
(https://i.postimg.cc/yNKQ9gkM/IMG-9367.jpg) (https://postimg.cc/yDfyCNhj)
M29 804+8xx på linje 6 vid Ullevi norra i tisdags 29 april.
(Fortfarande med riktig"Stannar skylt"och linor invändigt ;) )
Ett antal M29-sätt sågs ute i trafiken varav minst 2 övnings/utbildningståg./Ulf
Citat från: Sambjo skrivet 25 april 2025, 23:13:01 PMJo spårvagn M34 på 45 meter rullar redan på linje 11 sen januari (med ett litet upphåll under några veckor på grund av orimligt hög elförbrukning). https://sv.wikipedia.org/wiki/M34_(sp%C3%A5rvagn) (https://sv.wikipedia.org/wiki/M34_(sp%C3%A5rvagn))
Ja en M34 på 45 meter har en effekt på 960 kW. Ett trevagnars M29-tåg har en effekt på 600 kW. Lägg till det att M34 har AC som lär dra rätt mycket el när den är igång.
Det talas alltid om hur energisnåla nya elfordon är men i själva verket slukar de el jämfört med gamla fordon.