Nya Solaris ledvagnar siktades på depån i Malmö idag. Dessa ska användas på linje 4 från tidtabellsskiftet i juni.
(https://i.ibb.co/7xbKYYDt/IMG-0556.jpg) (https://ibb.co/ds7DWWv4)
(https://i.ibb.co/gYtyFz4/IMG-0557.jpg) (https://ibb.co/WCBnpgV)
(https://i.ibb.co/d461stTk/IMG-0558.jpg) (https://ibb.co/N2pQgrvW)
(https://i.ibb.co/ksC9RgYs/IMG-0559.jpg) (https://ibb.co/mVWXLCQV)
(https://i.ibb.co/ZRPGWbRs/IMG-0560.jpg) (https://ibb.co/rKSF4XKP)
(https://i.ibb.co/jP7Z3Jnf/IMG-0561.jpg) (https://ibb.co/Q3sjYDyQ)
(https://i.ibb.co/5mnQ6Lh/IMG-0562.jpg) (https://ibb.co/F20QKz4)
Nummer på dessa vagnar var:
4910
4916
4917
4918
Solaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal
Ingen 'Malmöexpressen' på linje 4 i år alltså? Blir det Solaris dubbelled i framtiden, finns det något beslut?
Tanken från början var att köpa fler Van Hool men det gick ju inte när de nu gick i konkurs. Nya dubelledade bussar till linje 4 kommer att dröja, enligt Sydsvenskan (https://www.sydsvenskan.se/2024-07-31/malmo-far-vanta-med-nya-superbussar-till-2027/) till 2027 samtidigt som nya bussar kommer till linje 5. Vilket märke det blir är inte bestämt.
Vad jag har förstått är det bara Solaris som har dubbelledbussar som är 24 meter. Andra tillverkare av dessa bussar är längre och de är inte tillåtna i Sverige. Skånetrafiken/Nobina vill få till dispens för att kunna ha ett större urval av märken att köpa in och få ner priserna.
Om linje 4 kommer att marknadsföras som MEX redan vid tidtabellsskiftet i juni verkar vara lite oklart. Står lite olika info på olika sidor och inget som verkar ha kommunicerats internt heller.
Citat från: homer skrivet 18 april 2025, 08:38:52 AMSolaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal
Kan inte se en enda likhet mellan dessa och t.ex. Volvo B10M (H22/H25/H26) eller Scania CR112 (H10, H11, H12 m.fl.). Har åkt mycket Solaris-bussar och förstår inte alls vad du ser för likheter.
De ser riktigt snygga ut. Ser att den högra framdörren är större än den vänstra. Förekom ju på Scania Maxci och de tidiga Omnicity/Omnilink men är ju i övrigt rätt ovanligt? Smart iaf eftersom många förare endast öppnar den högra framdörren.
Ja det är ett j***a otyg att så många förare bara öppnar en framdörr. Vad tror de att folk ska rusa in i bussen? :P
Så skönt när man kan gå på genom alla dörrar så man slipper stå och köa vud en dörr. Det känns inte direkt logiskt.
Är det bestämt att de bara ska gå på linje 4? Jag förstod det som att det var allmän förstärkning till flottan i samband med det nya linjenätet
Till en början var det så det var sagt. Men nu verkar det inte riktigt så längre.
(https://i.ibb.co/3tv9Jvn/IMG-0578.jpg)
Idag syntes även 4911, 4912 och 4921. Totalt är det 18 stycken som ska levereras.
Citat från: homer skrivet 18 april 2025, 08:38:52 AMSolaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal
Jag tycker att dom är rätt så fula på både på både utsidan och insidan
Citat från: homer skrivet 18 april 2025, 08:38:52 AMSolaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal
Jag tycker Solaris är rätt fula på utsidan, men de som rullar i Nacka/Värmdö är ändå ok invändigt. Alla Skåne-bussar är väl 80-talsmässiga invändigt så det är nog inget specifikt för Solaris
Via det här LinkedIn inlägget kan man se bild på insidan
https://www.linkedin.com/posts/peter-lindstr%C3%B6m-10639a1_n%C3%A4h%C3%A4-ojd%C3%A5-men-ok-jag-f%C3%B6rst%C3%A5r-det-ugcPost-7313113081734176768-h89v
Av Dessa 18 är 9 en utökning och 9 ska ersätta 9st befintliga 12m bussar som tas ur trafik.
Vet vi vilka det är som försvinner? Citaro 34XX?
Citat från: - MAN - skrivet 18 april 2025, 16:02:54 PMKan inte se en enda likhet mellan dessa och t.ex. Volvo B10M (H22/H25/H26) eller Scania CR112 (H10, H11, H12 m.fl.). Har åkt mycket Solaris-bussar och förstår inte alls vad du ser för likheter.
Citat från: Sputnik skrivet 23 april 2025, 19:07:11 PMJag tycker Solaris är rätt fula på utsidan, men de som rullar i Nacka/Värmdö är ändå ok invändigt. Alla Skåne-bussar är väl 80-talsmässiga invändigt så det är nog inget specifikt för Solaris
Handlar givetvis inte om passagerarutrymmet utan om förarens arbetsplats...
Tänkte även jag att det sannolikt handlade med om just förarmiljön. Att säga 80-talsmässig blir kanske lite skevt ur vissa hänseenden, men jag tänker i alla fall på något mera enkelt och rustikt. Dvs. en förarmiljö som inte är så tekniskt avancerad.
Tyska/tyskkonstruerade tunga fordon, och även järnvägsfordon, har ibland haft väldigt enkla reglage, stora visartavlor och som sagt inte så mycket lull-lull. Alltså spartanskt och avskalat. Vill minnas att när t.ex. SJ under början av 1980-talet (apropå detta med 80-talsmässighet) provade de tyska asynkronloken Br 120 så påpekades det även där och då att mycket var ganska enkelt utfört. Tycker även att man kan se en skillnad om man tittar på nyare lastbilar mm. från exempelvis Mercedes-Benz och M·A·N. Det är just lite större visartavlor, vred, mycket svart plast osv. samtidigt som det inte känns så väldesignat alla gånger.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om olika tillverkares alster. Själv är jag som passagerare inte direkt förtjust i vissa Solaris-vagnar då jag (som är ganska lång) inte kan sitta på innerplatserna. Detta då jag slår huvudet i taket... samtidigt får man ju i många vagnar överlag sitta på sniskan för annars får man inte plats med benen så... tja... allt är relativt.
Citat från: homer skrivet 26 april 2025, 09:07:29 AMHandlar givetvis inte om passagerarutrymmet utan om förarens arbetsplats...
Såklart, alla som skriver här kör ju buss...
Näh! Många gör det, men långt ifrån alla. Alla som kör gör det inte heller aktivt. För egen del rattar jag t.ex. mest skrivbord numera.
Citat från: AdamL skrivet 25 april 2025, 21:36:52 PMVet vi vilka det är som försvinner? Citaro 34XX?
Åtminstone de två Solaris-bussarna ska ersättas. De ligger ute till försäljning. Visserligen blev de aldrig särskilt gamla, men de var ju aldrig tilltänkta från början och blev mest två udda fåglar.
https://www.mascus.se/transportfordon/linjebussar/solaris-urbino-12le-cng-6949-1-bus/p7xck7rd.html
Nja 6948 försvann redan när Keolis tog över Landskrona, den tillhörde det TO då
3438
3439
3440
3441
3442
3443
3444
6949
7930
Min gissning är det är ovanstående.
3477 & 3478 borde väl också rycka?
Vi får se vilka det blir framöver. Jag tog de äldsta.
Nobina 6948 finns kvar i Landskrona ser den ibland här i trafik.
Den tillhör som alla andra stadsbussar i Landskrona numera Keolis.
Hur ser laddnings möjligheterna ut för dessa? Laddas de på depån eller så kallad opportunity charging?
Depå
Alla nya elbussar för Nobina i Malmö verkar bli med depåladdning. Erfarenheten är inget vidare för den laddning som sker på Svågertorp och Ön.
Har alla 18 anlänt till Malmö?
Har ännu bara sett 10 som står utomhus. Men kan stå några inne i verkstaden också.
Några registreringsnummer som har observerats.
4910-TDJ05A
4916-CLF03K
4918-JAN77H
4919-URT63F
4921-KFJ64R
De inlägg som handlade om längre ledvagnar osv. och som inte hade så mycket med Solaris och Skånetrafiken att göra har knoppats av till en egen tråd.
»Ledvagnar längre än 18,75 meter etc.« (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=78299.0)
Bör bli så här utifrån den data som finns på SBH just nu och serien blir 4910-4927.
4910 TDJ05A SUU3412E0SB030121
4911 XBA48G SUU3412E2SB030122
4912 OZF34W SUU3412E4SB030123
4913 DJA51R SUU3412E6SB030124
4914 WEE20M SUU3412E8SB030125
4915 HTL30S SUU3412EXSB030126
4916 CLF03K SUU3412E1SB030127
4917 FNW62H SUU3412E3SB030128
4918 JAN77H SUU3412E5SB030129
4919 URT63F SUU3412E1SB030130
4920 SUU3412E3SB030131
4921 KFJ64R SUU3412E5SB030132
Är dessa 18 meter eller 18,5 meter? De har ju haft problem med Volvo 7900EA som inte kunde svänga i rondeller på vissa ställen längst linjen för att de var lite för långa.
18 meter.
Volvo 7900 är 18557mm långa och Mercedes Citaro är 18125mm långa.
Nobina har lagt ut ett videoklipp där de visar upp bussarna.
https://www.facebook.com/share/v/1ChHwszDuS/
De verkar inte ha satts i trafik idag...
Problemet är nog att det inte finns tillräckligt med laddplatser på depån i Arlöv. De har börjat bygga nya laddplatser på en del av personalparkeringen sedan en tid tillbaks. Men dessa är långt ifrån klara ännu. Så frågan är om dessa nya bussar inte kommer att kunna tas i trafik förrän laddplatserna är färdiga.
Det låter troligt då, jag befarade att det var något fel på själva vagnarna. Men borde det inte finnas plats på den andra depån som man kan låna?
Hur kommer Nobina klara att köra trafiken med alla nya linjer om de har underskott på 9 bussar sen?
4922 HLG11E finns på SBH också...
Citat från: AdamL skrivet 23 juni 2025, 17:25:55 PMHur klarar Nobina att köra trafiken med alla nya linjer om de har underskott på 9 bussar?
Sommartidtabell innebär färre turer.
Har inte hört något om att dessa ska vara i trafik ännu. Står de fortfarande i garage? Någon som har insikt i detta?
De skulle ha satts i trafik den 15 juni i och med nya linjenätet men har bara stått på depån fram tills idag då en sågs göra linjemätning vid Triangeln men vad gör den där? Skulle väl bara gå på linje 4?
Citat från: ChaffisJakob skrivet 04 juli 2025, 21:40:56 PMHar inte hört något om att dessa ska vara i trafik ännu. Står de fortfarande i garage? Någon som har insikt i detta?
Som jag skrev tidigare så finns det inte tillräckligt med laddplatser på depån i Arlöv, därmed kan inte bussarna tas i trafik förrän dessa är färdiga. Har just nu semester så vet inte hur långt de har kommit i arbetet med nya laddplatser, men de var långt ifrån färdiga för 2 veckor sedan.
Citat från: AdamL skrivet 04 juli 2025, 21:59:16 PMDe skulle ha satts i trafik den 15 juni i och med nya linjenätet men har bara stått på depån fram tills idag då en sågs göra linjemätning vid Triangeln men vad gör den där? Skulle väl bara gå på linje 4?
Nej, de kommer att gå på alla linjer som körs av depån i Arlöv. Tanken från början var att de bara skulle gå på linje 4, men linje 4 kommer inte att bli MEX ännu.
Nya dubbelledbussar ska komma till linje 4 när den blir MEX, men detta kommer dröja eftersom det inte finns tillräckligt med tillverkare av sådana bussar med rätt längd som är godkända i Sverige.
Verka som 26xx Volvo ledbussar har börjat syns på Arlöv depån linjerna. Har 26xx ledbussar bytt depån från Möllan till Arlöv depån ? Jag har sett 26xx ledbussar på 6an samt 9an och 10an, 12an
Vilka linjer körs numera av Arlöv respektive Mölledal?
Arlöv har linjer är 1-2 samt 6an,8an och 9an 10an 11an 12an oxå 16an. Mölledal har linjer 3an-5an samt 7an 14an,15an samt 35an
Citat från: Gano skrivet 05 juli 2025, 13:54:17 PMVilka linjer körs numera av Arlöv respektive Mölledal?
Citat från: Buss_Lund skrivet 05 juli 2025, 14:55:50 PMArlöv har linjer är 1-2 samt 6an,8an och 9an 10an 11an 12an oxå 16an. Mölledal har linjer 3an-5an samt 7an 14an,15an samt 35an
I och med tidtabellsskiftet 15 juni har vissa ändringar gjorts med vilka linjer som tillhör vilken depå och är nu som följande:
Arlöv: 1,2,4,(6),8,9,10,11,13,16,37,39,55
Mölledal: 3,(4),5,6,7,12,14,15,35
Citat från: Buss_Lund skrivet 05 juli 2025, 13:31:42 PMVerka som 26xx Volvo ledbussar har börjat syns på Arlöv depån linjerna. Har 26xx ledbussar bytt depån från Möllan till Arlöv depån ? Jag har sett 26xx ledbussar på 6an samt 9an och 10an, 12an
Nej, de har inte bytt depå. Linje 6 och 12 utgår från Mölledal och det händer även att bussar till andra linjer utgår från Mölledal.
Linje 6 har ursprungligen körts av Arlöv och linje 4 av Mölledal. Men av någon anledning skulle ett byte ske vid tidtabellsskiftet, så alla förare behövde lära sig den av de linjer de inte redan kunde. Men nu kan alla förare båda linjerna och då kan det bli så att båda dessa linjer körs av båda depåerna. Men grunden är linje 4 från Arlöv och linje 6 från Mölledal.
Tanken har varit att alla förare skulle lära sig alla linjer, men detta har skjutits på framtiden och blir väl inte verklighet förrän nya depån i Lockarp står färdig 2027.
Citat från: AdamL skrivet 16 juni 2025, 12:44:38 PMDet låter troligt då, jag befarade att det var något fel på själva vagnarna. Men borde det inte finnas plats på den andra depån som man kan låna?
Jag ser att du har ändrat i dina tidigare inlägg med fler frågor. Ett tips är nog att göra ett nytt inlägg istället, blir mycket lättare att svara på dina frågor isåfall🙂
Nej, det finns inte heller någon plats på Mölledal. Där är fullt där med. Däremot hade det kanske varit lättare att bygga nya laddplatser där, eftersom det inte är lika trångt där som på Arlöv. Men nu skulle ju Arlöv ha dessa nya Solaris, så då fick de försöka trycka in dem där istället.
Okej, ska göra det framöver tänkte bara att när jag ställt en fråga och svar redan framkommit på andra ställen är det onödigt att ha kvar den
Undrar hur lätt det är för Nobinas förare att köra de här bussarna det är väl de första i Malmö som inte har speglar så det är ju helt nytt för dem.
Vet nån var vagn Solaris u12 le Cng 6949 tog vägen? Vet att 6948 är ägs av keolis
Jag gillar inte dess utseende, det kan vara bättre.
De har tagits i trafik nu, eller i alla fall 4911 har setts köra linje 2
(https://i.postimg.cc/cHtjvN8S/IMG-1837-Original.jpg)
Nu står de äntligen på sina nya laddplatser. Ska vi bara se när de kommer att användas mer frekvent i trafik.
Åkte en av de på linje 10 i Fredags mycket bra, bekväma och tysta bussar. Föraren såg väldigt koncentrerad ut, på grund av ny teknik kanske?
Nu är de nya Solaris i trafik på linje 2 och 4.
De kan även dyka upp på linje 10 eftersom 2 och 10 är kopplade med varandra vissa turer.
Vilka bussar har försvunnit nu när Solaris Urbino 18 är i trafik? I Sydsvenskan stod det ju att 9 gamla bussar skulle ersättas med 9 av Solarisarna...
Trodde att de korta Mercedes diesel i 34-serien skulle försvinna. Men de är fortfarande kvar. Så det verkar inte som att några bussar ännu har försvunnit.
https://www.bussmagasinet.se/2025/08/solaris-far-stororder-fran-nobina-180-elbussar-till-malmo/
Ännu mer fler Solaris till Malmö
Urbano 12 m och 15 m samt 18, 24 m bli väldigt intressant att se fler Solaris till Malmö. Blir intressant boggi sätts i stadstrafik
Man kan gissa att de 57 elbussar som ska användas i det nya avtalet Malmö-Lund som börjar december-26 ingår i 65 stycken 15m bussar som beställts och övriga är kanske de elbussar som behövs till det nya avtalet för Höör, Hörby, Eslöv som startar samtidigt.
Sedan tidigare har det sagts att gas drivna stadsbussarna i Malmö ska bytas 2027 och då är det kvarvarande bussar i 34-serien samt MB Citaro i 36 och 37 serien som ersätts vilket är ungefär motsvarar de 78 Solaris 18 som nu beställts.
Citat från: Anders.o93 skrivet 25 augusti 2025, 21:35:21 PMTrodde att de korta Mercedes diesel i 34-serien skulle försvinna. Men de är fortfarande kvar. Så det verkar inte som att några bussar ännu har försvunnit.
Däremot har 3012 överförts till FLeet. De äldsta BRT bussarna kanske är så slitna att de inte går att hålla liv i dem längre och i kombo med batteriproblem på de nyare diton kanske man inte kan avvara fler äldre 12m bussar nu?
Citat från: Buss_Lund skrivet 26 augusti 2025, 17:10:39 PMBlir intressant boggi sätts i stadstrafik
Står ingenstans att boggi kommer sättas in i stadstrafiken, utan dessa är med största sannolikhet till regiontrafiken.
Tyvärr är det bara lägsta inköpspris som styr att det blir ännu fler Solaris. Sen ser man tyvärr inte till kostnaderna under deras livstid eller till förarnas arbetsmiljö.
Redan efter bara ett par veckor i trafik har flera Solaris blivit stående ute på stan av oklara anledningar. Värme hos föraren fungerar inte. Radion fungerar inte. Såhär ska det inte behöva vara för sprillans nya bussar :(
Sen har vi då alla dessa varningssystem som piper och tjuter konstant och som distraherar föraren mer än hjälper.
Det är inget fel på varningssystemen i teorin men de fungerar inte i praktiken.
Citat från: Anders.o93 skrivet 26 augusti 2025, 19:45:23 PMStår ingenstans att boggi kommer sättas in i stadstrafiken, utan dessa är med största sannolikhet till regiontrafiken.
Det står att det ska levereras till både stads och förortstrafik men säkert det boggi ska till regiontrafiken som du säger. Men den nyhetsartikel var mer otydlig.
Jag gillar att man i artikeln skriver att man beställt tre olika versioner av Solaris då man sen rabblar upp fyra...
Ja, märkligt varför bara en endaste 12m har beställts.
Citat från: Buss_Lund skrivet 26 augusti 2025, 22:44:14 PMDet står att det ska levereras till både stads och förortstrafik men säkert det boggi ska till regiontrafiken som du säger. Men den nyhetsartikel var mer otydlig.
Ja, de skriver förortstrafik men är väl vad vi i Skåne kallar för regionbussar.
Citat från: Anders.o93 skrivet 27 augusti 2025, 08:45:38 AMJa, märkligt varför bara en endaste 12m har beställts.
Ja speciellt med tanke på att 34xx kommer försvinna, man lär knappast ersätta de med boggi.
Det måste väl komma någon slags elektriska 12 meters bussar om hela flottan ska elektrifieras och alla Citaro ska tas ur trafik...
Volvo och MAN kommer ju fortfarande finnas kvar i en hel del år till, så tanken är kanske att det bara kommer behövas dessa som korta vagnar och resten ska bestå av led/dubbelled.
Citat från: AdamL skrivet 27 augusti 2025, 17:40:19 PMDet måste väl komma någon slags elektriska 12 meters bussar om hela flottan ska elektrifieras och alla Citaro ska tas ur trafik...
Om jag räknat rätt och alla är kvar i trafik finns det 42st 12m MB Citaro och 26 MB Citaro led i 36-37s serien. Några till om man adderar 34-serien. Det talas om en kapacitetsökning så det blir nästan bara led framöver.
Att det skulle beställts en 12m får nog tas med en nypa salt. Dels kan man ha avrundat till närmsta tiotal när det gäller den totala beställningen och dels finns andra detljfel . Man har vänt på antalet redan levererade bussar mellan Sthlm och Skåne.
12m bussar behövs främst på linje 13, 16, 37, 55.
Linje 1 sägs det vara svårt med ledbussar i Oxie så där kommer det kanske fortsätta rulla 12m.
Linje 3 som nu uteslutande körs med 12m vet jag inte hur det ser ut om det behövs större bussar.
Linje 7 däremot behövs det större bussar och en del turer körs numera med ledbussar, främst på helgerna.
Linje 11 körs uteslutande med 12m idag men där skulle led behövas i rusningstid, någon enstaka tur körs idag med led.
Sen går idag vissa turer på linje 2, 9, 10 med 12m som det hade behövts led istället.
Solaris pressmeddelande (https://www.solarisbus.com/en/press/solaris-strengthens-its-position-in-scandinavia-as-many-as-180-electric-buses-for-malmo-2338) säger samma antal som artikeln i Bussmagasinet.
12-meters bussen ska till Eslövs stadstrafik där den ska rulla tillsammans med Transdevs nuvarande BYD 3244-3247 som tas över i nya avtalet december 2026. Det gör däremot inte 1232 som då tjänat klart i Skåne.
Aha okej så det bli en Solaris 12 meter till Eslöv stadsbusstrafiken? Trodde att den skulle gå till Malmö. Hur bli Hörby Expressen? Ske 1 och 2an hörde att de ska bli biogas.
Om det behövs några 12 m elektriska stadsbussar till Malmökontraktet så kan det ju vara så att dessa är beställda av en annan tillverkare än Solaris.
Jag har hört det talas om att linje 7 skulle få ledbussar är det då Volvo 7900e som går på linjen nu som ska börja trafikera andra linjer? De räcker väl inte jämfört med de Citaro kortbussarna som finns nu
En del turer går med ledbussar på linje 7, speciellt på helgerna då det övervägande är led. Men det hade behövts led på alla turer.
Problemet blir då vilka linjer 12m Volvo ska placeras eftersom det finns bara laddmöjligheter för dessa på Svågertorp och Ön (förutom på depå såklart).
Ska Volvo 7900E ska kvar eller ska bort om 1 år och 10 månader?
De är från 2018 så de bör ha några år kvar.
Citat från: Anders.o93 skrivet 31 augusti 2025, 10:47:17 AMEn del turer går med ledbussar på linje 7, speciellt på helgerna då det övervägande är led. Men det hade behövts led på alla turer.
Problemet blir då vilka linjer 12m Volvo ska placeras eftersom det finns bara laddmöjligheter för dessa på Svågertorp och Ön (förutom på depå såklart).
Jag antar att de inte har batterikapacitet för att klara ett helt omlopp utan snabbladdning?
Nej, det tror jag inte de har. De laddas alltid vid uppehåll både på Ön och Svågertorp.
Kommer det komma fler
Ja, 78st 18m och 36st 24m är beställda till stadstrafiken. Men de kommer inte förrän 2026-2027.