Nya Solaris ledvagnar siktades på depån i Malmö idag. Dessa ska användas på linje 4 från tidtabellsskiftet i juni.
(https://i.ibb.co/7xbKYYDt/IMG-0556.jpg) (https://ibb.co/ds7DWWv4)
(https://i.ibb.co/gYtyFz4/IMG-0557.jpg) (https://ibb.co/WCBnpgV)
(https://i.ibb.co/d461stTk/IMG-0558.jpg) (https://ibb.co/N2pQgrvW)
(https://i.ibb.co/ksC9RgYs/IMG-0559.jpg) (https://ibb.co/mVWXLCQV)
(https://i.ibb.co/ZRPGWbRs/IMG-0560.jpg) (https://ibb.co/rKSF4XKP)
(https://i.ibb.co/jP7Z3Jnf/IMG-0561.jpg) (https://ibb.co/Q3sjYDyQ)
(https://i.ibb.co/5mnQ6Lh/IMG-0562.jpg) (https://ibb.co/F20QKz4)
Nummer på dessa vagnar var:
4910
4916
4917
4918
Solaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal
Ingen 'Malmöexpressen' på linje 4 i år alltså? Blir det Solaris dubbelled i framtiden, finns det något beslut?
Tanken från början var att köpa fler Van Hool men det gick ju inte när de nu gick i konkurs. Nya dubelledade bussar till linje 4 kommer att dröja, enligt Sydsvenskan (https://www.sydsvenskan.se/2024-07-31/malmo-far-vanta-med-nya-superbussar-till-2027/) till 2027 samtidigt som nya bussar kommer till linje 5. Vilket märke det blir är inte bestämt.
Vad jag har förstått är det bara Solaris som har dubbelledbussar som är 24 meter. Andra tillverkare av dessa bussar är längre och de är inte tillåtna i Sverige. Skånetrafiken/Nobina vill få till dispens för att kunna ha ett större urval av märken att köpa in och få ner priserna.
Om linje 4 kommer att marknadsföras som MEX redan vid tidtabellsskiftet i juni verkar vara lite oklart. Står lite olika info på olika sidor och inget som verkar ha kommunicerats internt heller.
Citat från: homer skrivet 18 april 2025, 08:38:52 AMSolaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal
Kan inte se en enda likhet mellan dessa och t.ex. Volvo B10M (H22/H25/H26) eller Scania CR112 (H10, H11, H12 m.fl.). Har åkt mycket Solaris-bussar och förstår inte alls vad du ser för likheter.
Citat från: Anders.o93 skrivet 18 april 2025, 12:15:13 PMVad jag har förstått är det bara Solaris som har dubbelledbussar som är 24 meter. Andra tillverkare av dessa bussar är längre och de är inte tillåtna i Sverige. Skånetrafiken/Nobina vill få till dispens för att kunna ha ett större urval av märken att köpa in och få ner priserna.
Att Sverige (inkl. Finland) som har så generösa längder för lastbilar som är upp till 34,5 meter inte får ha längre bussar än 24 meter verkar lite konstigt.
Men det är mest BRT-bussar som är längre, men dem har vi ju inte här i landet.
Jag håller med, det känns märkligt att Transportstyrelsen inte heller godkänner 21m Mercedes CapaCity som ju uppenbarligen går att använda i Göteborg, men tydligen inte i Stockholm där Keolis om jag förstått det rätt fick nej att köra denna modell i reguljär trafik på linje fyra.
En buss får enligt Transporstyrelsen max vara 18,75m innan man behöver söka dispens, samtidigt är det helt i sin ordning att köra ett lastbilsekipage på 25,25m utan dispens.
Det är väl Stockholms stad som inte önskade så långa fordon inte någon annan.
Du får ju heller inte köra 25,25 ekipage inom staden utan dispens
Om jag förstått det rätt 21m på dispens i Göteborg
De ser riktigt snygga ut. Ser att den högra framdörren är större än den vänstra. Förekom ju på Scania Maxci och de tidiga Omnicity/Omnilink men är ju i övrigt rätt ovanligt? Smart iaf eftersom många förare endast öppnar den högra framdörren.
Ja det är ett j***a otyg att så många förare bara öppnar en framdörr. Vad tror de att folk ska rusa in i bussen? :P
Så skönt när man kan gå på genom alla dörrar så man slipper stå och köa vud en dörr. Det känns inte direkt logiskt.
Är det bestämt att de bara ska gå på linje 4? Jag förstod det som att det var allmän förstärkning till flottan i samband med det nya linjenätet
Till en början var det så det var sagt. Men nu verkar det inte riktigt så längre.
(https://i.ibb.co/3tv9Jvn/IMG-0578.jpg)
Idag syntes även 4911, 4912 och 4921. Totalt är det 18 stycken som ska levereras.
Citat från: homer skrivet 18 april 2025, 08:38:52 AMSolaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal
Jag tycker att dom är rätt så fula på både på både utsidan och insidan
Citat från: homer skrivet 18 april 2025, 08:38:52 AMSolaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal
Jag tycker Solaris är rätt fula på utsidan, men de som rullar i Nacka/Värmdö är ändå ok invändigt. Alla Skåne-bussar är väl 80-talsmässiga invändigt så det är nog inget specifikt för Solaris
Via det här LinkedIn inlägget kan man se bild på insidan
https://www.linkedin.com/posts/peter-lindstr%C3%B6m-10639a1_n%C3%A4h%C3%A4-ojd%C3%A5-men-ok-jag-f%C3%B6rst%C3%A5r-det-ugcPost-7313113081734176768-h89v
Av Dessa 18 är 9 en utökning och 9 ska ersätta 9st befintliga 12m bussar som tas ur trafik.
Vet vi vilka det är som försvinner? Citaro 34XX?
Citat från: - MAN - skrivet 18 april 2025, 16:02:54 PMKan inte se en enda likhet mellan dessa och t.ex. Volvo B10M (H22/H25/H26) eller Scania CR112 (H10, H11, H12 m.fl.). Har åkt mycket Solaris-bussar och förstår inte alls vad du ser för likheter.
Citat från: Sputnik skrivet 23 april 2025, 19:07:11 PMJag tycker Solaris är rätt fula på utsidan, men de som rullar i Nacka/Värmdö är ändå ok invändigt. Alla Skåne-bussar är väl 80-talsmässiga invändigt så det är nog inget specifikt för Solaris
Handlar givetvis inte om passagerarutrymmet utan om förarens arbetsplats...
Tänkte även jag att det sannolikt handlade med om just förarmiljön. Att säga 80-talsmässig blir kanske lite skevt ur vissa hänseenden, men jag tänker i alla fall på något mera enkelt och rustikt. Dvs. en förarmiljö som inte är så tekniskt avancerad.
Tyska/tyskkonstruerade tunga fordon, och även järnvägsfordon, har ibland haft väldigt enkla reglage, stora visartavlor och som sagt inte så mycket lull-lull. Alltså spartanskt och avskalat. Vill minnas att när t.ex. SJ under början av 1980-talet (apropå detta med 80-talsmässighet) provade de tyska asynkronloken Br 120 så påpekades det även där och då att mycket var ganska enkelt utfört. Tycker även att man kan se en skillnad om man tittar på nyare lastbilar mm. från exempelvis Mercedes-Benz och M·A·N. Det är just lite större visartavlor, vred, mycket svart plast osv. samtidigt som det inte känns så väldesignat alla gånger.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om olika tillverkares alster. Själv är jag som passagerare inte direkt förtjust i vissa Solaris-vagnar då jag (som är ganska lång) inte kan sitta på innerplatserna. Detta då jag slår huvudet i taket... samtidigt får man ju i många vagnar överlag sitta på sniskan för annars får man inte plats med benen så... tja... allt är relativt.
Citat från: homer skrivet 26 april 2025, 09:07:29 AMHandlar givetvis inte om passagerarutrymmet utan om förarens arbetsplats...
Såklart, alla som skriver här kör ju buss...
Näh! Många gör det, men långt ifrån alla. Alla som kör gör det inte heller aktivt. För egen del rattar jag t.ex. mest skrivbord numera.
Citat från: AdamL skrivet 25 april 2025, 21:36:52 PMVet vi vilka det är som försvinner? Citaro 34XX?
Åtminstone de två Solaris-bussarna ska ersättas. De ligger ute till försäljning. Visserligen blev de aldrig särskilt gamla, men de var ju aldrig tilltänkta från början och blev mest två udda fåglar.
https://www.mascus.se/transportfordon/linjebussar/solaris-urbino-12le-cng-6949-1-bus/p7xck7rd.html
Nja 6948 försvann redan när Keolis tog över Landskrona, den tillhörde det TO då
3438
3439
3440
3441
3442
3443
3444
6949
7930
Min gissning är det är ovanstående.
3477 & 3478 borde väl också rycka?
Vi får se vilka det blir framöver. Jag tog de äldsta.
Nobina 6948 finns kvar i Landskrona ser den ibland här i trafik.
Den tillhör som alla andra stadsbussar i Landskrona numera Keolis.
Hur ser laddnings möjligheterna ut för dessa? Laddas de på depån eller så kallad opportunity charging?
Depå
Alla nya elbussar för Nobina i Malmö verkar bli med depåladdning. Erfarenheten är inget vidare för den laddning som sker på Svågertorp och Ön.