https://www.mitti.se/nyheter/tata-avgangar-for-stockholms-nya-blabuss-6.3.290246.e0866ed528
Så nu blir det alltså tre blåbusslinjer till Karolinska: Linje 3 till Södersjukhuset, 5 till Liljeholmen och 6 till Ropsten.
Stomlinje 5 kommer att trafikera totalt 14 hållplatser och av dessa 14 hållplatser är 7 parallella med stombusslinje 4...
Lite förvånande att styret i Region Stockholm tycker det är bästa sättet att använda pengarna när man dragit ned till 20-minuters trafik på stombusslinje 1, 2 och 3 redan från kl. 19 på vardagar och från kl. 18 på helger. Men det är mycket som förvånar med det här styrets poltik vad gäller busstrafiken.
Det är väl i sig inget märkligt eftersom sträckan mellan Hornstull och Fridhemsplan över Västerbron är en av fyrans tyngsta sträckor. Den som har friska ben har ju ganska liten nytta av de flesta busslinjer i innerstan, oftast går det snabbare att gå till tunnelbanan, men just den sträckan används av väldigt många. Linje 77 har ju till stor del haft samma uppgift att avlasta linje 4.
En annan tung sträcka på linje 4 är Tekniska högskolan – Odenplan, och där avlastas den ju också av stombusslinje 6.
Samtidigt har man dragit busslinjer pga att de går parallellt med andra busslinjer eller spårtrafik, nu lägger man pengar på en linje som går parallellt med andra stombussar både 3 och 4 samt tunnelbanan mellan Hornstull och Liljeholmen.Lite konstigt
Jag som åker väldigt ofta mellan Odenplan/Fridhemsplan och Hornstull välkomnar den nya linje 5. Det är väldigt jobbigt att åka linje 4 och 77 på denna sträcka numera. :-X
När stomlinjerna planerades under 90-talet var kravet att de skulle kunna ändras till spårvagn. Redan då fanns idén att starta linje 5 (exakt enligt nuvarande förslag) vilket efter 25 år tycks bli verklighet (det är därför linje 6 fick detta nummer och inte 5). Kostnaden för att starta en ny spårvagnslinje skulle bli förhållandevis låg eftersom spåren till stora delar redan låg på plats.
Enda avvikelsen är att vi på SL på den tiden tyckte att så länge som trafiken kördes med buss skulle nummer 77 användas för att sedan ändras till 5 om linjen blev en spårvagn.
Skulle inte 5an köras Vanadisplan-Djurgården?/Ulf
Jo, det stämmer att i remisshandlingen för stomlinjer (inom ramen för Dennispaketet) som gavs ut redan 1994 så är 5an en linje mellan Djurgården och Karolinska sjukhuset (2an skulle då gå till Karlbergs stn). Men någonstans på vägen (minns inte när nu) bestämdes det att linjen inte skulle gå längre än till Centralen och då låg det gamla linjenumret 7 närmare till hands. Linje 6 som idé dök upp sent i planeringen och då fanns tanken på linje 5 såsom förslaget ligger nu. Det är dock möjligt att det är svårt att hitta skrifter från längre tid tillbaka som beskriver denna idé.
Citat från: Maven skrivet 14 april 2025, 09:27:07 AMDet är väl i sig inget märkligt eftersom sträckan mellan Hornstull och Fridhemsplan över Västerbron är en av fyrans tyngsta sträckor. Den som har friska ben har ju ganska liten nytta av de flesta busslinjer i innerstan, oftast går det snabbare att gå till tunnelbanan, men just den sträckan används av väldigt många. Linje 77 har ju till stor del haft samma uppgift att avlasta linje 4.
En annan tung sträcka på linje 4 är Tekniska högskolan – Odenplan, och där avlastas den ju också av stombusslinje 6.
Märkligt är det inte, men 5:an kommer - med undantag för hållplatserna Liljeholmen och Marievik - att gå parallellt med befintliga stomlinjer. Om de redan befintliga stomlinjerna är hårt belastade kanske SL skulle äka turtätheten istället för att inrätta en ny stomlinje varav 12 av 14 hållplatser redan trafikeras av en stomlinje.
Du missar ju en del av poängen med att 77 nu äntligen blir stombusslinje. Poängen är att man nu kommer att kunna åka från Karolinska i Solna till Liljeholmen även mitt på dagen och på kvällar och helger utan flera byten.
Idag får man ta 6 till Odenplan, byta till 4 där och sedan gå ner till tunnelbanan vid Hornstull för att åka en station om man ska till Liljeholmen. När linjen förlängs till Årstaberg blir det såklart ännu mer vinst.
Just byten är en stor orsak till att många väljer bort kollektivtrafiken.
Jo jag förstår poängen med denna linje, tycker fortfarande att det är konstigt.
Citat från: 846 skrivet 14 april 2025, 20:29:12 PMMärkligt är det inte, men 5:an kommer - med undantag för hållplatserna Liljeholmen och Marievik - att gå parallellt med befintliga stomlinjer. Om de redan befintliga stomlinjerna är hårt belastade kanske SL skulle äka turtätheten istället för att inrätta en ny stomlinje varav 12 av 14 hållplatser redan trafikeras av en stomlinje.
Snarare
11 av 14. 4:an stannar ju inte vid Högalidsgatan...
Citat från: IvveRivve004 skrivet 15 april 2025, 21:07:49 PMSnarare 11 av 14. 4:an stannar ju inte vid Högalidsgatan...
4 stannar inte heller vid Mariebergsgatan.
Det gör däremot 1:an.
Jag önskar att linje 5 eller 6 skulle starta ifrån Solna centrums bussterminal. Och linje 5 kan då gå via Karolinska sjukhuset norra precis som linje 507. Idag så går ju inte 507 via Karolinska sjukhuset norra på grund utav vattenledningsarbeten. Det kommer att vara så året ut.
SL planera att lägga ner linje 507. Den ända linje som går till innerstan ifrån Solna centrum.
När SL ändrade linje 67 för några år sedan. SL hävdar att det var på grund utav framkomlighets problem som linje 67 kortades av.
Det jag tycker är märkligt är inte att linjer går parallellt på tunga delsträckor. Däremot att linje 77, som glesats ut i flera omgångar med hänvisning till minskat resande efter pandemin, nu plötsligt anses ha tillräckligt resandeunderlag för mycket tätare trafik. Mitt på dagen gick den länge var 24:e minut, det senaste året har den inte haft någon trafik alls, och som blåbuss lär den väl i höst åtminstone gå var 10:e minut.
Å andra sidan så är det väl kanske just neddragningarna på linje 4 som gör att det finns behov av avlastning över Västerbron?
Så kan det nog vara. SL har ju dragit ned på turtätheten överlag på stombusslinjerna som nya linje 5 kommer att gå parallellt med på i princip hela sträckan utom alldeles i början. T.ex. linje 3, som nya linje 5 går parallellt med från S:t Eriksplan till Karolinska, går ju numer bara i 20-minuterstrafik redan från ca kl. 19 på vardagar. På helger, när nuvarande 77:an inte går alls, är det ju ännu sämre med turtätheten på 3:an - det är bara 20-minuterstrafik fram till kl. 10 och sen 20-minuterstrafik igen redan från kl. 18.
En teori med nya linje 5, som i stort bara dubblerar andra befintliga stombusslinjer, är väl att ansvariga politiker kan marknadsföra detta som en satsning - istället för att helt enkelt öka turtätheten igen som man själv dragit ned. Ungefär som när man ville lägga ned buss 75 helt och hållet. Efter protester fick ansvariga politiker i Region Stockholm (bl.a. Miljöpartiet) backa lite från sitt beslut och man lät då några turer på 75:an gå i rusningstrafik morgon och kväll på vardagar och Miljöpartiet hade då mage att säga "Vi räddade kvar 75:an"... Jag får lite samma vibbar när man introducerar en ny stombusslinje som stort sett bara går parallellt med befintliga stombusslinjer.
Citat från: Rte6 skrivet 16 april 2025, 08:32:09 AMJag önskar att linje 5 eller 6 skulle starta ifrån Solna centrums bussterminal. Och linje 5 kan då gå via Karolinska sjukhuset norra precis som linje 507. Idag så går ju inte 507 via Karolinska sjukhuset norra på grund utav vattenledningsarbeten. Det kommer att vara så året ut.
SL planera att lägga ner linje 507. Den ända linje som går till innerstan ifrån Solna centrum.
När SL ändrade linje 67 för några år sedan. SL hävdar att det var på grund utav framkomlighets problem som linje 67 kortades av.
5:an från Solna centrum till Liljeholmen? Där går redan 152:an.
Poängen med femman och den kommande regionexpressen mellan Vällingby och Hagastaden är dels att skapa bytesfria förbindelser, men även att effektivisera linjenätet utifrån Trafikförvaltningens synvinkel.
Således kan man nog räkna med att ett flertal av dagens röda busslinjer i området kommer att förändras eller försvinna för att frigöra resurser för de nya linjerna.
I samband med att den nya regionexpressen Vällingby-Hagastaden införs föreslås även dagens linje sex förlängas till Solna centrum vilket var tanken redan när linjen inrättades.
152:an har en annan uppgift än den kommande femman eftersom den går via Tomteboda där det planeras för ett nytt bostadsområde.
Femman går ju via Solnavägen, Hagastaden och Fridhemsplan.
Varför inte dra 5:an Tomteboda sedan Solna Centrum och lägga ner 152, som ändå är störningskänslig med köer på Essingeleden?
Citat från: 846 skrivet 14 april 2025, 00:17:28 AMStomlinje 5 kommer att trafikera totalt 14 hållplatser och av dessa 14 hållplatser är 7 parallella med stombusslinje 4...
Lite förvånande att styret i Region Stockholm tycker det är bästa sättet att använda pengarna när man dragit ned till 20-minuters trafik på stombusslinje 1, 2 och 3 redan från kl. 19 på vardagar och från kl. 18 på helger. Men det är mycket som förvånar med det här styrets poltik vad gäller busstrafiken.
Tydligen fanns det i planen att även utöka linje 1 till kvartstrafik på kvällerna, vilket nu offentliggjorts:
Busslinjer i Solna och Stockholm får betydligt fler avgångar | Mitt i (https://www.mitti.se/nyheter/busslinjer-i-solna-och-stockholm-far-betydligt-fler-avgangar-6.3.293980.14a3a6e32e)
Frågan är hur mycket Solna-borna som läser rubriken bryr sig om att linje 72, som går någon kilometer in i kommunen till KAS, får utökad trafik?
Det stod dock att man i nästa steg planerar att förlänga 5:an till Östbergahöjden. Men ärligt talat har jag svårt att förstå varför man väljer just Östbergahöjden som ändhållplats. I framtiden lär det väl kännas meningslöst då man ändå bygger ut tunnelbanans gula linje från Fridhemsplan till Älvsjö via bland annat Liljeholmen, Årstaberg och Östbergahöjden. Jag tycker att Ekensberg hade varit en bättre sydlig ändhållplats.