Vännen Gunnar D efterfrågade trafik- och händelseuppgifter från spårvagnslinje 17.
Här får tråden börja - ingen A24 denna gång, men väl vagn 79 (från Rd) på linje 17E och vagn 331 på linje 16 den 14 juni 1954.
(https://i.postimg.cc/fTktzzpW/19540614-TH89-Linje-17-b.jpg)
Stort tack för detta! Föraren på 17E tänkte då inte på omläggningen som skett här vid Hornsplan några månader tidigare.
Vid denna tid fanns A24, B23 och B24 vid Brännkyrka och användes på linje 17.
/Gunnar
(https://i.postimg.cc/qvYZWqPd/A24-Hot27dec63-Web.jpg)
Denna bild från 27 dec 1963 kan försöka illustrera trafikhändelsen. Linje 17 E startade från det läge där A24 368+370 står och krockade med linje 16 som körde rakt fram mot hållplatsen till höger i bakgrunden. Föraren på linje 17 E trodde att linje 16 skulle svänga vänster.
Mvh Gunnar
Tack Gunnar för trevlig bild som tillsammans med din beskrivning ger en bra illustration över händelsen.
Utifrån rapporten tolkar jag att 79:an kom från Råsundahallen, som alltså satte ut extraturen på linje 17. Saknar Turlistor för södra linjerna från denna tid så jag kan inte följa utsättningen, men gissar att turen då återgick till Råsundahallen som kanske en extravagn på linje 15 straxt före klockan 18.
A24 370 kom ju att gå i sista turen på linje 14. Men vad hände sedan med 370? Får bli en egen tråd.
(https://i.postimg.cc/tg25SHgx/Tdt-L17-E1juni54-Web.jpg)
Denna turlista har jag som kan vara snarlik.
Mvh Gunnar
Tack för den Turlistan Gunnar!
Uppenbart fanns flera extravagnar i turnummerserien som gjorde insats på linje 17 och 15. Förmiddagsinsatsen gick då även lördagar.
Vi får runda av just denna händelse på linje 17, innan vi går vidare, med hela utredningsrapporten för händelsen vid Hornsplan. Då fick vi på köpet vagnarna på turen på linje 6 - 331, 623 och 618.
(https://i.postimg.cc/Z5JbG8WX/Th93-19540614-sid-1-web.jpg)
(https://i.postimg.cc/26WNbyq4/Th93-19540614-sid-2-web.jpg)
Tack för mer info om händelsen och vnr på de två B12! Linje !7 E hade väl en eller två B19/B20 tillkopplade. A12 331 och B12 623 överfördes senare till Råsunda medan B12 618 ombyggdes till B29 och var kvar i Brännkyrka till slutet 1964.
/Gunnar
Dagens Linje 17 blir ett SS-Meddelande från 1953 om nya blocksignaler sträckan Telefonplan - Personnevägen.
(https://i.postimg.cc/BbPK2DWQ/SS-Meddelande-1953-urval-20250113-Sida-072-linje-17.jpg)
Råsundahallen 16 maj 1956 med f.d. A13 360, sedan år 1955 verkvagn A203 9360 till vänster.
A12 329 och 332, där 329 ska ut på linje 17 till Fruängen - eller är det "fuskskyltat"?
Råsundahallen har på bilden tre år kvar innan nedläggningen 31 augusti 1959. Råsunda hade turer på många av spårvägsnätets linjer, så även till södra förorterna.
(https://i.postimg.cc/kGgBXd5P/Linje-17-vagn-329-Web.jpg)
Foto; okänd
Även 329 blev ombyggd till verkvagn, A205 (lok), år 1959. Nedan på Gunnar Hedmans bild från 2 april 1964 i rangeringstjänst utanför Brännkyrkahallen.
(https://i.postimg.cc/QddG4xy3/9329-1964.jpg)
Foto Gunnar Hedman
Trevligt!
Det finns bilder på A11/A12 med släp på Liljeholmsbron på väg mot förorten en morgon i maj 1956 så bilden kan vara äkta. 15 maj 1956 förlängdes spårvägen till Fruängen.
Näst sista dagen för 9329 när den hämtar en v3 efter morgonrusningen. På e.m. 3 april lämnar den Brännkyrka för gott.
/Gunnar
(https://i.postimg.cc/2jJGg45w/B29-rd2sep63-Web.jpg)
Trevagnståg på linje 17 med B29 560 sist vid Årstadal 2 sep 1963.
Mvh Gunnar
Se där ja, tack Gunnar för bilden.
B29 560 var inblandad i en Trafikhändelse (linje 17) inne i Brännkyrkahallen 2 november 1953.
(https://i.postimg.cc/9FvskVdJ/Linje-17-Th-1953-Bkh.jpg)
Stort tack för detta!
A8 togs ur trafik ca 1952 och här har 225 hamnat som kopplingsvagn i Brännkyrka. A11 301 försvann väl som konsekvens av leverans av A29.
/Gunnar
Tack Gunnar för kompletteringarna kring 225 och 301.
På denna bild, från 9 maj 1954, har B24 636 kommit till Brännkyrkahallen och tjänst på linje 17. Det skulle dröja till 9 september 1957 innan hon blev ombyggd till manövervagn.
(https://i.postimg.cc/9Q6tndJR/636-19540509-Bkh-web.jpg)
Foto: okänd
Kan det vara A12 345 som står bakom (x45 är i vart fall tydligt). 345 gick på linje 12 sista dagen linjen gick till Tegelbacken den 25 oktober 1952.
Oj, här kommer det bilder! Så såg det alltså ut när Ängbyvagnarna började sättas in på linje 17. Den "gamle" där bakom tycks dock vara "mångfönstrad" och i så fall nog A8 245 som kopplingsvagn.
I bakgrunden "Skogen" där vi barn kunde leka.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 18 april 2025, 13:42:51 PMOj, här kommer det bilder! Så såg det alltså ut när Ängbyvagnarna började sättas in på linje 17. Den "gamle" där bakom tycks dock vara "mångfönstrad" och i så fall nog A8 245 som kopplingsvagn.
I bakgrunden "Skogen" där vi barn kunde leka.
/Gunnar
A8 245 står i de officiella registren som "Utrangerad 1952" och kan ju mycket väl då ha fungerat 1952 som kopplingsvagn/lok.
Jag har uppgift att av typ A8 blev bara 234, 240, 244 och 246 ombyggda till officiella
verkvagnar.
Nedan bild (något sämre kopia) på B24 646 i tjänst på linje 17, ska vara tagen 1954-1955. 646 blev ju en trotjänare på linje 12/120 och kom så småningom att byggas om (våren 1985) till B24B med nummer 40 för Lidingöbanan. Dessförinnan, i början av 1980-talet, blev 646 ombyggd och fick s k skivdörrar.
(https://i.postimg.cc/vBPykbx2/646-p-linje-17-1954-1955-web.jpg)
Bildkopian har jag fått från nyss bortgångne vännen Lars Ericson. Oklart om Lars var fotografen.
F.d. A8 225 och 245 bl.a. blev omklassade till verkvagnar A202/203. Händelserapporten från 2/11-53 anger vagn 225. Bilden från Brännkyrka 9/5-54 torde i alla fall visa en f.d. A8 bakom B24 636 oaktat vagnsnumret.
Tack för bild på B24 646 som bör vara från Kilaberg 1954. Det har tidigare efterfrågats bild på linje 17 med Ängbyvagnar på sträckan Södermalmstorg-Hornsplan. Roligt om det hittas en dylik.
/Gunnar
Gunnar, tack för kompletterande uppgifter.
"x45" är tydligt på bilden, varvid vi fastställer att det är A8 245 på bilden bakom 636.
När kom A29/B29 första gången att trafikera linje 17?
(https://i.postimg.cc/N0WSVRXK/A29-B29-trafiks-ttning.jpg)
Vet inte exakt när under 1955 A29 och B29 började trafikera linje 14, 16 och 17. Sista dagen för linje 13 oh 17 var 3 apr 1964 och då kunde A29 172 ses vid Årstadal:
(https://i.postimg.cc/1zw4g46b/A29-rd3apr64-Web.jpg)
A29 172 i Hammarbyhallen 1 maj 1967. Snart på väg till Högdalsskroten:
(https://i.postimg.cc/05B6Bg8W/A29-Hyh1maj67-Web.jpg)
Mvh Gunnar
B24 636 och 646 kom ju sedan tillbaka till Bromma som manövervagnar:
(https://i.postimg.cc/1XQxDMKx/B24-Olovslund28okt70-Web.jpg)
B24 636 vid Olovslund 28 okt 1970.
(https://i.postimg.cc/3JpXShHQ/B24-X15apr69-Web.jpg)
B24 646 15 apr 1969. Osäker på plats. Någon som vet?
Mvh Gunnar
Gissar att det är mellan Ålstens Gård och Höglandstorget. Gissningnen bygger på Lennart Améens bilder som jag har sett...
Mvh Matti
Fast där var det ju betongstolpar. Infarten till Smedslätten mot Nockeby? Bilden togs med 135 mm tele.
/Gunnar
Noga med förstärknings- och extraturer vid SS, som här när förorternas företag- och verkstäder firade morgontidiga luciafester.
Norrhallen satte ut extratåg till Telefonplan på linje 17E tidig morgon, lördagen den 12 december 1953.
(https://i.postimg.cc/4djpgM8q/Li17web20250503.jpg)
Citat från: Gunnar D skrivet 29 april 2025, 11:59:43 AMB24 636 och 646 kom ju sedan tillbaka till Bromma som manövervagnar:
Mvh Gunnar
Tack för bilder Gunnar!
Båda vagnarna kom senare till Lidingö, 636 redan 1986 och 646 "skrotades" 9 januari 1985 och uppstod som Lidingövagn 40.
(https://i.postimg.cc/gjV9yC1P/40web20250503.jpg)
F.d. SS B24 646 och A24 369 som vagn 40 och 42 på linje 221 vid Aga. Foto: okänd
Tack för detta!
Luciatrafik hade jag ingen koll på så det var roligt. Bra att pappa säkert kunde komma till Ulvsunda indomr denna Luciamorgon.
Lidingö- och Nockebybanan bytte ju i stor utsträckning vagnpark vad jag erfar.
/Gunnar
(https://i.postimg.cc/2jbvrTTQ/B24-Lihbr15-Juni54-Web.jpg)
B24 på Liljeholmsbron 15 juni 1954 i samband med invigningen av den nya östra bron.
Bildruta från journalfilm.
Mvh Gunnar
Trevligt, ytterligare en daterad uppgift. Slutsiffra 3 tycker jag mig tolka på B24:an.
På temat Linje 17 kommer här några "rättelser" och noteringar från framlidne Åke Leijd.
(https://i.postimg.cc/L62YDcNs/li17r-ttelser-web.jpg)
Bör ha varit publicerat i någon stencil från Svenska Spårvägssällskapet.
Att det är B24 633 på Liljeholmsbron är helt rimligt. Den var också med första dagen till Fruängen 15 maj 1956.
Här har den kommit till linje 12 och närmar sig Ålstens Gård 28 okt 1970:
(https://i.postimg.cc/13vbhR4W/B24-l-G28okt70-Web.jpg)
Tack för Åke Leijds noteringar! Utbyggnaden och trafikeringen av linje 17 var komplex.
Här ses infarten till Svandammsvägen från Södertäljevägen i slutet av 40-talet:
(https://i.postimg.cc/P55F4GK1/Mik-Sdv40t-Web.jpg)
Mvh Gunnar
Tack Gunnar för trevligt vykort från Svandammsvägen.
Linje 17 hade under åren flera linjevarianter, som t ex 17M.
(https://i.postimg.cc/Y09Stvck/296-19500120-en-av-sista-17-M-web-LW.jpg)
A11 301 på "en av de sista turerna på linje 17M" vid Södermalmstorg. Foto Lennart Welander den 20 januari 1950.
Tack för härlig bild från sista dagen för linje 17M över Svandammsvägen och enkelspåret! Jag är tacksam för att jag fick tillfälle att tacka Lennart Welander för alla bilder.
Här vykort från Svandammsvägen och enkelspåret:
(https://i.postimg.cc/qBKYwg1F/Mik-Sdv-Web.jpg)
Ännu en bild från sista dagen för linje 17 den 3 apr 1964. A29 191 + B29 på Liljeholmsbron:
(https://i.postimg.cc/kMh4Q1hs/A29-Lhbr3apr64b-Web.jpg)
Mvh Gunnar