Hej!
Jag har nu fått tillgång till förändringsdokumentet för T26, alltså de förändringar som föreslås till december 2025.
Jag har inte lyckats hitta dokumentet online så fick gå genom en annan källa för att spåra upp det, därav att det ligger på Google Drive.
Bland annat föreslås en omfattande förändring av Solna/Sundbybergs bussnät samt utökningar av Tunnelbanetrafiken.
https://drive.google.com/file/d/1Ue-41Bn-sCWTaHA_-m2mWZFStspcT06M/view?usp=sharing
Tack för denna :) /Ulf
Tack! Intressant läsning!
Nu finns det även den officiella vägen bland Trafiknämndens handlingar:
https://www.regionstockholm.se/demokrati-politik/protokoll-och-handlingar/politiska-sammantradeshandlingar/#--chn-5588596f5ce449-7c3e42bbb32b3227617-6704b7ff7b7c7451187-3cdad47a3a1c8013819
Jag visste väl att hållplatsen Johannes skola skulle åter kunna tas i bruk nu när buss 519 planeras trafikera den nya sträckan!
Förresten, när man ändå låter 508:an vända vid Solnavägen, hade man inte kunnat göra samma sak med 526:an?
Angående buss 514 så ser det ut att finnas en potentiell trafikering av Akalla i och med att den på kartan går förbi korsningen Vandagatan/Finlandsgatan/Sveaborgsgatan.
Låter inte också linjenumrena 122 och 519 lite bekanta?
Som sagt... ta allt detta med en nypa salt. Som vanligt är detta bara förslag som gått ut på remiss till bla kommuner mfl. intressenter. En konkret trafikbeställning kommer normalt först i höst.
Det stod dock inget om att förlänga blåbusslinje 6 från Karolinska institutet till Solna centrum...Det tycker jag att de hade kunnat göra när de ändå lägger ner 507:an...
Sexans förlängning verkar ingå som ett slags paketlösning i samband med den tänkta nya expressbusslinjen mellan Vällingby och Hagastaden, så det kommer kanske i ett senare skede.
Just nu är det tveksamt om det går att vända Sexan i terminalen vid Solna C av utrymmesskäl, så det krävs nog ett större omtag där i så fall kan jag tänka mig.