Citat från: Gunnar D skrivet 20 februari 2025, 17:14:18 PM(https://i.postimg.cc/jdzMBbQT/H34-H-h-Jan76-Web.jpg)
Bilden ska visa H34 4307 på Högdalsskroten i jan 1976. Sista körningen kan ha varit på linje 191.
Mvh Gunnar
Tack Gunnar för denna (trevliga) bild.
Är det inte 366:ans hytter som ligger och vilar ovanpå Raketer och Büssingar!
A24 366 slopades/skrotades 1975 från SL. Något var mindre bra med 366:an jämfört övriga A24 på Nockebybanan. Lätt att ta beslut för skrotning då det fanns ett visst överskott A24/B24 för dimensioneringen på linje 12 (120) vid denna tid. Jag har uppgifter om ett flertal urspårningar perioden 1967-1974 - om nu det har med saken att göra att 366 slopades 1975.
(https://i.postimg.cc/SxjxNfFg/Sk-rmbild-2025-02-21-103559.jpg)
A24 366 på linje 8 sommaren 1950 utanför (gamla) Enskedehallen. Släpvagnen är B24 647. Foto från framlidne Gunnar Hedmans samlingar - men ej verifierat om Gunnar var fotograf.
5559 får väl då sägas vara lite av en lågmilare. Antagligen en diggare som tyckte "33" var en fin koppling historiskt.
Det är hytterna från A24 366 på bilden. Denna gick främst i invigningståget på linje 11 1/10-44 och sedan förutom på linje 8/19 även på linje 14 som här vid Brännkyrkahallen 24 okt 1963:
(https://i.postimg.cc/wx1nRGKN/A24-Bkh24okt63b-Web.jpg)
Mvh Gunnar
Se där ja, tack Gunnar för trevlig bild.
Kan man då tänka sig en ungefärlig placering av 366
- Brommahallen 1944-
- Enskedehallen senast 1949/1950-
- Brännkyrkahallen efter oktober 1951-
- Brommahallen efter april 1964-
30 mars 1964 var 366 en av tre A24 i någon form av utfärdståg, troligt med Svenska Spåvägssällskapet.
(https://i.postimg.cc/DzS95N6L/Sk-rmbild-2025-02-21-174211.jpg)
Foto Gunnar Hedman
Tack själv! Denna bild från Slakthuset missade jag att ta, tyvärr. Men SSS utfärd var nog 30 mars 1964 några dagar innan Brännkyrkahallen stängde för spårvagnar.
Här lite mer om utfärden:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=264546
Mvh Gunnar
Tack Gunnar
För att lättare datum- och tidsätta bilder från Spårvägssällskapets alla utfärder och studiebesök under åren, skulle det vara bra med en förteckning över desamma.
Kanske finns en redan?
Citat från: Leyland skrivet 21 februari 2025, 17:51:53 PMKan man då tänka sig en ungefärlig placering av 366
- Brommahallen 1944-
- Enskedehallen senast 1949/1950-
- Brännkyrkahallen efter oktober 1951-
- Brommahallen efter april 1964-
Trolig placering av A24 366:
Bmh 1944-49
Edh 1949-1950/51
Bmh 1950/51-54
Bkh 1954-apr 64
Bmh Apr 1964-
Minns A24 på linje 17 vid Kilaberg första gången 1954.
/Gunnar
Citat från: Leyland skrivet 22 februari 2025, 10:53:41 AMFör att lättare datum- och tidsätta bilder från Spårvägssällskapets alla utfärder och studiebesök under åren, skulle det vara bra med en förteckning över desamma.
Kanske finns en redan?
Har själv sökt en sådan men inte hittat någon. Jag brukar googla med lämpliga sökord när jag vill tidsätta någon bild.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2025, 12:09:08 PMTrolig placering av A24 366:
Bmh 1944-49
Edh 1949-1950/51
Bmh 1950/51-54
Bkh 1954-apr 64
Bmh Apr 1964-
Minns A24 på linje 17 vid Kilaberg första gången 1954.
/Gunnar
Tack Gunnar. Placeringshistoriken är alltid intressant.
Här kommer en bild när A24 366 + B24 632 lämnar Ålstens Gård den 3 maj 1969 på linje 12 mot Alvik.
(https://i.postimg.cc/25VBXf3k/Sk-rmbild-2025-02-24-111234.jpg)
Leyland arkiv, foto troligen Åke Leijd
Tack för denna bild! Spåranslutningen till slingan i vänstertrafik var dock snyggare. På min bild ovan från okt-63 är det också B24 632 på släp. De kanske trivdes ihop! Åke Leijd kan jag sakna.
/Gunnar
(https://i.postimg.cc/3xJCw6Yq/A24-Fr-20dec63-Web.jpg)
A24 366+373 vid Fruängen 20 dec 1963.
Mvh Gunnar
Bidrar med ett par nyskannade bilder i färg från Nockeby ca 1968.
Det blir en skojig siffersumma när 366 går ihop med 633.
(https://i.postimg.cc/TPxJ1xBQ/AA7-003.jpg)
(https://i.postimg.cc/YCYxt0Dh/AA7-004.jpg)
Tack Gunnar och Ted för trevliga bilder.
När jag ser Teds bild på B24 633, slår det mig - var det inte så att "hytt-kupén" i B-änden på B24 på Linje 12/120 stängdes och låstes igen helt någon gång på 1970-talet, då de inbjöd till "stökighet och vandalisering"?
På temat A24 366+B24 632 trivas ihop var det så även 18 april 1972 - eller möjligen att de inte trivdes ihop. Nu fanns det på 1970-talet begränsade kombinationer A24+B24 på linje 12, så sannolikheten var ju stor att de fick åka ihop oavsett.
(https://i.postimg.cc/wBm6q7Tf/Sk-rmbild-2025-02-26-064303.jpg)
Namn suddade
(https://i.postimg.cc/63XQTSFZ/B24-rd23aug63-Web.jpg)
Här vid Årstadal 23 aug 1963 går B-ändan på B24 632 sist vilket sommartid kunde vara ganska trevligt. Bra om föraren inser detta och inte kör direkt in på avgångsspåret vid Fridhemsplan.
En reprisbild.
Mvh Gunnar
Notetar att SL-märkena är blå och målade uppe i fönsterhöjd precis som SS-märkena på A29. Var det någon A24 / B24 som fick blå SS-märken så som A29 hade?
På temat A24 366+B24 632 Trivdes ihop kommer här ytterligare ett tillfälle
(https://i.postimg.cc/dt6r6nCF/Sk-rmbild-2025-02-28-121911.jpg)
A24 366 och B24 632 (med A-änden sist) den 2 april 1964 på linje 14. Foto Gunnar Hedman, arkiv Leyland
Möjlig avkoppling av V3 efter morgonhögtrafiken eller bara avlösning vid Brännkyrkahallen.
/Gunnar
366 vid Nockeby 1969.
(https://i.postimg.cc/4N4mmk3g/Sk-rmbild-2025-03-01-133048.jpg)
Fotograf okänd
(https://i.postimg.cc/sxkmY0nr/A24-Nob3okt69v366-Web.jpg)
A24 366 vid Nockeby 3 okt 1969.
Mvh Gunnar
Tack Gunnar, vilken härlig bild med höstsolen som lyser upp fronten vackert västerifrån.
21 september 1973 spårade 366 ur vid Smedslätten. Formuleringen "...skjuten i spår 3 gånger" kan man fundera på. En envis vagn.
(https://i.postimg.cc/4dXrZQXJ/Sk-rmbild-2025-03-03-092240.jpg)
Ur Leyland arkiv
Efter bärgningen togs vagnen in i slingan vid Ålstens gård. Dagen efter sattes vagnen på trallor i slingan och först natten till den 23 september drogs vagnen på trallor hem till Brommahallen.
Jag har uppgift om "officiellt skrotad" 30 juli 1975.
Kul med en original spec :)
Hur uttyds"KUTTNA"?/Ulf
KUTT NA.
Alltså Nyboda.
Citat från: Leyland skrivet 03 mars 2025, 09:29:08 AMEfter bärgningen togs vagnen in i slingan vid Ålstens gård. Dagen efter sattes vagnen på trallor i slingan och först natten till den 23 september drogs vagnen på trallor hem till Brommahallen.
Jag har uppgift om "officiellt skrotad" 30 juli 1975.
Jag antar då att 366 inte kom i trafik efter denna händelse i sep 1973.
/Gunnar
Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 mars 2025, 13:17:04 PMKul med en original spec :)
Hur uttyds"KUTTNA"?/Ulf
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 mars 2025, 13:26:23 PMKUTT NA.
Alltså Nyboda.
Med risk för, likt 366, en
urspårning från ämnet kan dock svaret på frågan utvecklas något.
SLs organisation hade i arvet från SS, närmast likt både SJ och den militära organisationen, en mycket tydlig organisatorisk struktur med en tydlig beskrivning med förkortningar på varje nivå och funktion.
Ett exempel nedan från SLs interna Telefonkatalog våren 1976 kan hjälpa oss att uttyda
KUTT NA.
(https://i.postimg.cc/rs60GZyM/SL-Telefonkatalog1976-04.jpg)
Då kärnuppgiften, Trafikavdelningen, använde bokstaven T fick Tekniska avdelningen bokstaven K (för övrigt något som jag inte har svaret på varför).
K Tekniska avdelningen
U Underhållssektionen
T Tunnelvagnhallar
T Tunnelvagnhall
NA Nyboda
SS/SL och Tunnelbanans interna bärgningsorganisation var vid denna tid förlagt till Nyboda eller Nybodahallen (Nah).
Citat från: Gunnar D skrivet 03 mars 2025, 13:51:32 PMJag antar då att 366 inte kom i trafik efter denna händelse i sep 1973.
/Gunnar
Så kan det ha varit. Jag har inga verifieringar att 366 var i trafik efter september 1973.
Däremot har jag uppgift som styrker teorin; 366 hade ingen km-produktion i trafik i november och december 1973.
Från 1974 och 1975 har jag inga tillgängliga uppgifter på 366 (inte nu i vart fall).
(https://i.postimg.cc/vDw66ynV/A24-Smt30mars64-Web.jpg)
A24 366+374+375 på Södermalmstorg 30 mars 1964 under SSS utfärd.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2025, 12:09:08 PMTrolig placering av A24 366:
Bmh 1944-49
Edh 1949-1950/51
Bmh 1950/51-54
Bkh 1954-apr 64
Bmh Apr 1964-
/Gunnar
En bekräftelse på att A24 366 var i Bromma år 1953.
(https://i.postimg.cc/R0HP7QWW/SS-F-19530506-366.jpg)
Tack, mycket intressant!
Undrar om det bara var A23/A24 i tvåvagnstågen?
Finns det motsvarande händelserapporter för linje 17 fr.o.m. apr-54?
Mvh Gunnar
Hej,
Enligt mina noteringar och tillgängliga uppgifter var det vid denna tid, 1953-1954, bara A23/A24 i tvåvagnarstågen.
Frågan är när B24 fick fullgoda manöverhytter för att gå som ändvagn och när det började användas på linje 12. Svaret finns i allt material. 1957 byggdes i vart fall B24 632, 635, 636, 639 och 646 om.
Det finns och jag har kopior av rapporter även för linje 17 år 1954 och framåt. Allt inte tillgängligt digitalt här och nu, men vartefter.
Men vagnarna utan förarhytter gick väl som ändvagnar även senare än så. Te.x så finns det en bild på Digitalt museum som heter Spårvagn på linje 14 år 1962 där det är en sån där släpvagn som ser ut som ett växthus som går sist.
Absolut. Det förekom ju även att ombyggda B24 gick med B-änden sist i tåget (vännen Gunnar D har ju en sådan bild från 1963) på södra linjerna.
Men här gällde frågan linje 12, där det inte hade fungerat med ej ombyggda B24 som ändvagn.
Skiftet mellan två- och trevagnståg på linje 12 innan B24 blev manövervagnar går att fundera över. Gäller även för linje 8/19 efter Slussen blev säckstation 1950.
/Gunnar
Dom körde väl in och bytte tåg? Det var några konstiga hack i tidtabellen långt in på 80 talet.
Citat från: Bältes-Assar skrivet 08 april 2025, 20:36:55 PMDom körde väl in och bytte tåg? Det var några konstiga hack i tidtabellen långt in på 80 talet.
Frågeställningen gäller tidsperioden 1952-1957/1958 innan B24 blev ombyggda.
Trafikföringen historiskt på linje 12 bör kanske hanteras i egen tråd, men visst var det så generellt i övergång mellan tre-vagnars tåg till två-vagnars tåg och inte minst från två-vagnars tåg till en singelvagnståg kvällstid ända in på 2000-talet, att tåget gick ned i Brommahallen och nytt tåg togs ut. Undantag kan säkert ha skett och även planenligt, att avkoppling skedde i Alvik, om tåget bara bestod av motorvagnar.
På 1970- och 80-talet hade kvällstrafiken med singelvagnar egna turnummer, tur 10 och 11.
"
Det var några konstiga hack i tidtabellen långt in på 80 talet." - Detta får Du gärna utveckla. Inget jag känner igen.