Hej!
Jag efterlyser vilka datum som var de första med B9S i reguljär trafik (2005) hos Connex, Busslink, respektive Swebus.
Såvitt jag vet var Busslink i Norrtälje först ut, i april.
Maj månad kom de första "trängselbussarna", regionalutrustade, till Connex i Råsta.
Till sommaren tillkom sådana till Busslink och Swebus.
Busslink 6305 upp till 6309(?) var bland de första reguljära B9S:erna, och var åtminstone de första som anlände till Norrtälje.
Då de hade stadsbussnivå invändigt, med låga nackstöd, ingen passagerar-AC eller läslampor, flyttades de rätt fort från Norrtälje.
April månad togs dem i trafik, men vilket datum? ;D
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2025, 14:07:38 PMBusslink 6305 upp till 6309(?) var bland de första reguljära B9S:erna, och var åtminstone de första som anlände till Norrtälje.
Då de hade stadsbussnivå invändigt, med låga nackstöd, ingen passagerar-AC eller läslampor, flyttades de rätt fort från Norrtälje.
Det var egentligen 6301-09. Alla levererades till Norrtälje utom 6301 som flyttade till Ösmo.
Jag vill minnas att Ösmo hade 6301 som ny.
Bör väl tilläggas att Busslink 630x inte var några trängselvagnar, utan dessa kom först senare. Det har väl majoriteten här koll på redan, men lite förtydligande skadar ju aldrig.
Var inte skillnaden att 66xx var trängselvagnar medan 63xx inte var det?
Citat från: Walter skrivet 28 februari 2025, 07:37:33 AMVar inte skillnaden att 66xx var trängselvagnar medan 63xx inte var det?
Helt rätt! 63-vagnarna hade lite olika utrustningsnivå, men var inte del av trängselskatteförsöket.
Kanske läge att framhålla att definitionen för en trängselbuss är att den har betalts av Staten. Det rörde sig om 197 bussar:
B9orna 6601-6649 hos Busslink, 3834-3859 hos Connex och 6072-6171 hos Swebus. Därutöver tillkom Scania led 6651-6659, Volvo led gas 7001-7009 samt Scania 12 meters 6661-6664.
Tack Per.
Då har detta klarnat några år senare ;) /Ulf