I kväll är det 40 år sedan!
Om vi räknar bort alla "Sista C2-tågs-utfärden", sista tåget till Bagarmossen gamla, museitåg osv - då var det i kväll 40 år sedan sista gången C2 gick som ledarvagn "på riktigt i vanlig trafik".... och detta helt oplanerat.
Det hade inte gått C2 som ledarvagn sedan tidigt 1984. På grund av så kallade omtågningar i eftermiddagsrusningen kom ett "felaktigt" 8-vagnarståg att delas i Farsta på kvällen. Då blev det att 18/8 fick 2138 som v4/ledarvagn. Detta uppmärksammades till TUC, om jag minns rätt, genom att det saknades förarstol och som ingick i kopplingsövervakarens uppgift i Farsta att kontrollera. Föraren hade överseende med att förarstolen saknades eller om det löstes längs vägen någonstans.
2138 skulle komma att gå som ledarvagn Hässelby strand-Farsta strand en gång och sedan i vagntransport Gullmarsplan-Högdalshallen en gång.
Jag åkte med Rådmansgatan-Farsta strand-Högdalshallen.
Nedan den CA4-rapport som jag senare slog ut ur TUPen som ett minne.
(https://i.postimg.cc/yYb49BXs/Sk-rmbild-2025-02-21-181804.jpg)
Det har mig veterligt inte rapporterats ett senare tillfälle.
2138 levererades 1952-05-29.
Om uppgiften stämmer, att hon gick i trafik 1952-06-17 första gången, var det i så fall på södra banan och kom sedan att flyttas till västra banan.
Kanske någon kan verifiera, dementera eller bekräfta, detta.
20 december 1955 välte hon i vart fall på bangården Spångahallen - efter påkörning i sidan av 2113
2138, parkopplad med 2119 efter R3 (Revision) 1974, var en av de sista C2-paren med HS. Vagnarna slopades och skrotades 1987.
Tack för den fina historiken ang C2 2138!
Här bild från Hagsätra 15 jan 1967 när den var nyreviderad (mycket möjlig reprisbild):
(https://i.postimg.cc/D0H5Mwtw/C2Hag15jan67Web.jpg)
Mvh Gunnar
Tack Gunnar för denna härliga bild - ja repris, men den tål att se flera gånger.
2138 och "SL-Märkningen" efter revisionen 1967 har vi avhandlat en del om i tråden Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=77993.15)