För 40 år sedan idag slog jag ut denna C70-rapport från SL's dåvarande system TUP, med anledning av att C2 2039 och parvagnen 2044 precis fått officiell skrotning 1985-02-11.
1985-02-14 togs 2039 in på Cvst HY för demontering.
(https://i.postimg.cc/pLCkwqB9/C2-2039-TUPdata-19850215.jpg)
Efter ca en vecka inne på Cvst togs 2039 ut på heden för att skäras ned. 1985-03-03 fanns inga spår kvar av 2039 ute på heden.
Enligt egna anteckningar och observationer per december 1983, var C2-paret 2039-2044 en av de sex sista C2-paren som hade komplett HS.
Har flera egna diabilder från demontering och skrotning. Hur är det med bilder på 2039 i trafik?
- Finns en från T-Centralen 1967 (Karl Gustav Andersson) ledarvagn på linje 19.
- Hammarbyhallen 1970-tal (troligen Leif Spångberg)
Välkommen med kompletteringar!
Urval vagndata1950-10-08 Levererad
1950-10-11 I trafik, första turen, södra banan
1959-08-27 R1 (Revision)
1965-09-07 R2
1972-08-18 R3 och parkopplad med 2044
1977-01-26 Snöblåsningståget. Parvagnen 2044 spårade ur vid Skogskyrkogården.
1980-09-07 Urspårning Råcksta
1983-05-10 Nyrenoverade boggier uppsatta vid Cvst. De nyuppsatta boggierna hade rullat 686 000 km på C2 2063.
1985-02-06 Sista trafikuppgift, linje 18 tur 4 v2
1985-02-11 Skrotad (officiellt skrotningsdatum)
1985-02-14 Rullade in i Cvst HY för demontering
1985-02-21 Rullade ut från Cvst till Heden för nedskärning
1985-03-03 Inga spår kvar av 2039 på Heden