Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 08 februari 2025, 16:16:09 PM

Titel: C2 på linje 19
Skrivet av: Gunnar D skrivet 08 februari 2025, 16:16:09 PM
(https://i.postimg.cc/MTC9V9Ch/C2-R-g-Hag18aug63-Web.jpg)

C2 2140 mellan Rågsved och Hagsätra 18 aug 1963. Destinationen "Odenplan" är redan framvevad.

Mvh Gunnar
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Leyland skrivet 13 februari 2025, 03:41:44 AM
Väldigt trevlig bild Gunnar!

Några data kring C2 2140

1952-06-12    Levererad, troligen direkt till Västra banan
1958-07-10    R1 (Revision)
1964-10-14    R2
1971-07-01    R3
1972-07          Prov med nya rullgardiner i förarhytt (tillsammans med ytterligare tre C2)
1972-07          Prov med nya lås på förarhyttsdörrar (tillsammans med ytterligare en C2)
1978-08          Heden, för skrotning (eldad)

Totala trafik-km blev 1 769 974

//
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 februari 2025, 09:44:07 AM
Tack, alltid intressant med vagndata!
Antar att boggier, motorer etc hade tillvaratagits innan eldningen.

Mvh Gunnar
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Rte6 skrivet 13 februari 2025, 10:20:42 AM
Citat från: Leyland skrivet 13 februari 2025, 03:41:44 AMVäldigt trevlig bild Gunnar!

Några data kring C2 2140

1952-06-12    Levererad, troligen direkt till Västra banan
1958-07-10    R1 (Revision)
1964-10-14    R2
1971-07-01    R3
1972-07          Prov med nya rullgardiner i förarhytt (tillsammans med ytterligare tre C2)
1972-07          Prov med nya lås på förarhyttsdörrar (tillsammans med ytterligare en C2)
1978-08          Heden, för skrotning (eldad)

Totala trafik-km blev 1 769 974

//


Fin bild!
Tack för datan!
Stämmer det att 2140 skrotades 1978? Jag har hört att den skrotades 1982.
I "Svenska lok och motorvagnar 1979-01-01" finns den kvar.
Och även i "Svenska lok och motorvagnar 1982-01-01"

Finns det nån som har nån observation ner tecknad?
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Leyland skrivet 14 februari 2025, 01:35:40 AM
En luring.  ;) 

Vagnen skulle skrotats. Rullade inget i trafik mellan i början av augusti 1978 och intill våren 1979.

Det hade hänt något med vagnen och hon stod på så kallade "transportboggier" på heden augusti 1978 och utan koppel, redo för skrotning.

Kom i trafik igen under 1979 och skrotningsdatum blev 1982-01-28.

Så ingen eldning denna gång. Ja, allt återvinningsbart togs om hand. Boggier renoverades, koppel, HS-lådor osv och användes till C12. Det hette ju att C12 var så kallade omkorgningsvagnar - "bara" korgen var ny. Men det smög in sig modifieringar vartefter i serien och senare med C13 blev det även helt nya boggier.

Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Rte6 skrivet 14 februari 2025, 14:58:53 PM
Tack!  ;D
Skrotningsdatum är det samma som slopningsdatum?
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2025, 22:51:36 PM
Skrotade man vagnar samtidigt i Högdalen och Hammarby eller skiftade man med tiden?
Sett bild på hytter som eldats upp och ligger huller om buller i skrotberget i Högdalen.
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Leyland skrivet 15 februari 2025, 04:53:22 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2025, 22:51:36 PMSkrotade man vagnar samtidigt i Högdalen och Hammarby eller skiftade man med tiden?
Sett bild på hytter som eldats upp och ligger huller om buller i skrotberget i Högdalen.

Bra där Fredrik, en spännande fråga och en tidsordning som särskilt borde utredas och dokumenteras för forskningen.

Min uppfattning är att bara enstaka C1/C2 (tidiga) eldades och skars ned i Högdalen. Kanske ingen.

När den systematiska utskrotningen påbörjades 1977, för omkorgning till C12, eldades vagnarna ute på Heden i Hammarby. De var ju då demonterade på boggier och koppel och det var enklare att hantera detta på Heden än att ta dom till Högdalen. När vagnarna var utbrända skar man av hytterna, tak och sidoväggar viktes ihop och ramen skars isär i fyra bitar. Minst hytterna transporterades till Högdalens och lades på högen.

Runt 1980/1981 slutade man elda vagnarna ute på Heden. De nyinflyttade i det söder om Heden belägna nya bostadsområdet Dalen, hade synpunkter på den svarta illaluktande (och troligt farliga röken). Då övergick man till att skära ned vagnarna helt på Heden (inte elda upp) och ta de därefter till fragmentering eller återvinning. Delar kördes även till Johans anläggning i Hölö. Har någon diabild på C2-skrotdelar i Hölö. Detta pågick till slutet av 1980-talet varefter skrotningen på Heden upphörde.

Det var alltid intressant att bevittna eldningarna. Det fanns ju inga sociala media som förannonserade eldningstid, utan man fick utgå ifrån logiken hur ofta en vagn skrotades. Helt enkelt åka dit några gånger i veckan och hoppas att man hade tur.

Jag minns ej om det var på tv eller om det var en undervisningsfilm inom räddningstjänsten/SL - det ska finnas en ca entimmesfilm från en eldning av en tunnelvagn på heden, som en del av en utbildning av brandkåren för att släcka tunnelvagnsbränder. Troligen slutet av 1970-talet. Filmen borde finnas i något arkiv att leta fram. Kan vara så att jag såg den på VHS (fanns det då?). Efter de många tunnelvagnsbränderna på 1970-talet var detta en stor fråga för brandkåren att öva. Och de farliga rökgaserna hade man som jag tolkar närmast "skitit i" fram till nu. Så småningom kom ju också nya säten i vagnarna istället för de tjocka i skumgummi.

Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 februari 2025, 09:19:19 AM
C2 2037 var väl den första tunnelvagn som skrotades och det efter en brand vid Skärmarbrink 6/4-72.
Minns att den stod på heden i HY utbrunnen och böjd som en banan. Ingen bild togs, tyvärr.

/Gunnar
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Leyland skrivet 15 februari 2025, 11:24:39 AM
Jo, 2037 var först ut att "brinna" och skrotas, i vart fall av C2.

C1 2003 brann ju 1955 i Hy och fick ny vagnskorg (C2).

Efter 2037 kom 2358 och år 1976 2100, 2056, 2253 och 2148 att skrotas.

Vagnbränderna 1972 (2 stycken), 1976 (3 stycken), 1978 och 1984 blev ju uppmärksammade.

Jag tror 2037 får en egen sida så småningom. Har en del foton och dokument.
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 15 februari 2025, 13:25:09 PM
Citat från: Leyland skrivet 15 februari 2025, 04:53:22 AMBra där Fredrik, en spännande fråga och en tidsordning som särskilt borde utredas och dokumenteras för forskningen.

Min uppfattning är att bara enstaka C1/C2 (tidiga) eldades och skars ned i Högdalen. Kanske ingen.


Ganska säker på att jag sett åtminstone en bild på en hel vagnskorg på "skrotspåret" i Högdalen och att den då stod/låg direkt på spåret, inga boggier alltså.
Men jag tror dig att merparten skrotades i Hammarby.
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 februari 2025, 13:35:49 PM
Citat från: Leyland skrivet 15 februari 2025, 11:24:39 AMJo, 2037 var först ut att "brinna" och skrotas, i vart fall av C2.

C1 2003 brann ju 1955 i Hy och fick ny vagnskorg (C2).

Efter 2037 kom 2358 och år 1976 2100, 2056, 2253 och 2148 att skrotas.

C2 2088 brann vid Åkeshov 28/11-60 men kom åter i trafik. Händelsen fick artikel i SoB 3/61.

/Gunnar
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Leyland skrivet 17 februari 2025, 00:58:51 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 15 februari 2025, 13:35:49 PMC2 2088 brann vid Åkeshov 28/11-60 men kom åter i trafik. Händelsen fick artikel i SoB 3/61.

/Gunnar

Just ja, "Brand i boggie. Vagnen övertändes och totalförstördes men inte utbränd" går att läsa i en intern SS-rapport.

Vi får enas om att 2037 var den första C1-C3 som blev utsatt för troligt anlagd brand, eller i vart fall inte av teknisk orsak eller i egen verkstad, blev helt utbränd och vagnen utgick ur rullorna.

Därefter i tidsordning C3 2358 anlagd brand och helt utbränd (2097 och 2149 blev brandskadade vid det tillfället i vagnändorna).

Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Leyland skrivet 17 februari 2025, 09:22:47 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 februari 2025, 13:25:09 PMGanska säker på att jag sett åtminstone en bild på en hel vagnskorg på "skrotspåret" i Högdalen och att den då stod/låg direkt på spåret, inga boggier alltså.
Men jag tror dig att merparten skrotades i Hammarby.

Det är säkert så, att ett antal C2 skrotades i Högdalshallen på slutet av 1970-talet.

C3 2327 fungerade under några år i början av 1980-talet som förråd vid och utanför Cvst.

Det som slår mig nu - hade inte Skrot-Johan en tunnelvagn som kontor/omklädning vid Högdalsskroten och/eller Heden.

Givet jag minns rätt, vilken vagn var det?

Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Gunnar D skrivet 17 februari 2025, 11:03:56 AM
Citat från: Leyland skrivet 17 februari 2025, 00:58:51 AMVi får enas om att 2037 var den första C1-C3 som blev utsatt för troligt anlagd brand, eller i vart fall inte av teknisk orsak eller i egen verkstad, blev helt utbränd och vagnen utgick ur rullorna.

Vill minnas att det blev en del uppståndelse då branden på 2037 förmodades vara anlagd. Den kan ha gått på nattlinjen Skärmarbrink-Bagarmossen.

/Gunnar
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Leyland skrivet 18 februari 2025, 12:08:46 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 17 februari 2025, 11:03:56 AMVill minnas att det blev en del uppståndelse då branden på 2037 förmodades vara anlagd. Den kan ha gått på nattlinjen Skärmarbrink-Bagarmossen.

/Gunnar

Jo visst var det så, 11 tur 5.

Jag tror jag återkommer vid tillfälle med egen tråd för 2037.
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: david96 skrivet 18 februari 2025, 21:26:29 PM
Var det inte C2 vagn 2037 som byggdes om till dammsugarvagn 9364 efter en brand 1973?
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Gunnar D skrivet 19 februari 2025, 15:51:25 PM
Jo, det står så i vagnförteckning från Spårvägsmuseet. Vagnskorgen tycks vara ny med boggier från C2. Någon som vet närmare ang A234 9364?

/Gunnar
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 19 februari 2025, 18:34:05 PM
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=423

Hörnen ser ut som på en " gammal " vagn.

Det finns en ritning ( på tyska ) på digitalt museum också.
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Gunnar D skrivet 19 februari 2025, 19:23:39 PM
Tack, det har jag missat!

Mvh Gunnar
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Cero skrivet 19 februari 2025, 20:34:46 PM
Citat från: Bältes-Assar skrivet 19 februari 2025, 18:34:05 PMhttps://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=423

Hörnen ser ut som på en " gammal " vagn.

Det finns en ritning ( på tyska ) på digitalt museum också.

Kan det vara så att ramen var oskadad och man använde den till att bygga upp den nya vagnen? På den tiden hade SL duktiga plåtslagare (det kanske man har nu också?) som säkert kunde bygga upp korg och hytter alternativt förse någon tillverkare med lämpliga delar för uppbyggnad så att ändar och tak ser ut som en tunnelvagn.

För övrigt fanns väl reservdelar i form av väggfält, hytter och takdelar att tillgå så det gick väl att bygga det mesta.
Titel: SV: C2 på linje 19
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 22 februari 2025, 10:52:38 AM
Jag vet inte om det är så mycket till ram på en tunnelbanevagn, dessutom tycker jag att det ser ut som om sidobalkarna är kraftigare på bilden som jag länkade till. Jag gissar att man praktiskt taget byggde en ny ram men kanske behöll ändarna.

( På bilden som Leyland lade in i den andra tråden ser det ut som att hela vagnen har böjt sig lite på mitten av branden. )