utgörs av 6433, som därmed blir den sista Volvo B9S i Cityterminalen i linjetrafik.
(Bild kommer senare).
Sista gången jag åkte B9S var i onsdags när jag åkte 6478 på linje 413 mellan Sickla och Ektorp och jag tror det var 6416 på linje 471 mellan Ektorp och Slussen...
Det är ju inga märkvärdiga bussar alls. Förstår inte nostalgin kring Volvo B9S. Kul ändå att man bevarat en till eftervärlden.
De sista riktiga bussarna är ju enligt mig vad mitt eget namn här antyder. Scania CN113 samt Volvo B10M.
Har jag missat nått? blev inte dessa bussar portade innanför miljözonen för typ 10 år sedan???
Jodå, men av någon anledning dykte den upp. Kanske som ett avskedspresent till resenärerna ;D
Citat från: Sca.CN113 skrivet 08 februari 2025, 08:45:58 AMDet är ju inga märkvärdiga bussar alls. Förstår inte nostalgin kring Volvo B9S. Kul ändå att man bevarat en till eftervärlden.
De sista riktiga bussarna är ju enligt mig vad mitt eget namn här antyder. Scania CN113 samt Volvo B10M.
Tyckte precis som du när B9S var nya. Nu har de viss nostalgi, givetvis ingenting mot de bussar du nämner men ändå.
Förstår inte heller grejen med B9S. Mängder med bussar slopas hela tiden, ofta hälften så gamla. Inte ett ord nämns om dem. Nä hade B9S varit byggda av låt säga VDL så hade ingen brytt sig. ::)
Känner själv (som resenär, bör tilläggas) viss nostalgi över B9S. Även om det säkert delvis handlar om olika smak, så tror jag ändå inte att det primärt har med märket att göra. I stället tror jag att B9S (tillsammans med Omnilink sinom tid) snarare är symbolen för det tidiga 2000-talets buss-Stockholm, likt CN113 och B10 är symboler för epoken före. Man får tänka på att B9S synts i så gott som hela länet, från Norrtälje i norr till Nynäshamn i söder. Förutom Omnilink som ännu rullar; finns någon annan buss som gjort det (och dessutom under så lång tid)?
Med samma resonemang som grund, skulle jag gissa att MAN-bussarna, som nu dominerar och kommer att dominera hela länets bussmiljöer, blir symbolen för innevarande generationens Stockholmsbussar. Det är ju dock, får man anta, åtminstone ett decennium innan det är dags att slutgiltigt slopa dessa, och därmed också minst ett decennium innan jag eventuellt får äta upp detta påstående ;D
För egen del så tycker jag de aldrig haft nån appeal alls. "Vattenskallar" var ju ett mindre smickrande smeknamn för dem, Bullriga, trånga och inte speciellt vackra. Glad varje gång jag slapp åka med dem.
Citat från: Sca.CN113 skrivet 08 februari 2025, 08:45:58 AMDet är ju inga märkvärdiga bussar alls. Förstår inte nostalgin kring Volvo B9S. Kul ändå att man bevarat en till eftervärlden.
De sista riktiga bussarna är ju enligt mig vad mitt eget namn här antyder. Scania CN113 samt Volvo B10M.
Varje generation har sina kultobjekt, som de anser var den "sista riktiga", sen kan det handla om allt mellan bussar och frukostflingor.
För en äldre generation var det de sista stora ångloken, och vad de som föds idag blir exalterat nostalgiska över om 50 år kan vi bara spekulera om.
De har du rätt i, För oss som är uppvuxna med B9S så känns det konstigt att de är borta.
Nja. Totalt uppvuxen med B9S, men för mig är det inte konstigare än att Säffle 5000 eller CN113 eller MaxCi gått ur tiden...
Som förare av B9S ända sedan dom var nya med undantag för mina år i City mellan 2010 och 2016. Så hade man väl lite av en hatkärlek till dessa bussar. När dom kom undrade man vad det var för idiotisk konstruktion för att få lågt golv men ändå motorn kvar i främre delen av bussen. Att folk ändå behövde klättra upp på stolarna och att barnvagnsplatsens placering var allt annat än bra. Helt värdelösa så fort det blev lite halt, stod ofta och slirade så fort dörrbromsen släppte, men även den kraftiga motorbromsen kunde ställa till det i halka.
Men men, roliga att köra var dom förutsatt att man gillade motorljud och att halkan höll sig borta. Däremot sommartid om man fick ett ex med dånande fläkt så nej tack.
För egen del, så kommer jag sakna dom just för att det är sista bussen där man har motorn precis bakom sig, att det är sista bussen med "gamla" förarplatsen där dörrknapparna sitter på sidan, framdörren öppnas med ett vred, sen rejäla stående pedaler både för broms och gas. Att väldigt många exemplar dessutom gick riktigt bra gjorde dom till roliga bussar att köra. Finns inget härligare än att känna hur bussen ökar farten upp för "kaffebacken" med turbovinet i bakgrunden.
B9S blev liksom lite den sista Volvon som ändå kunde bjuda på lite känsla av B10/B12M som förare. :)
//R
Vi måste ju komma ihåg att dessa B9S vagnar beställdes i en mängd för att kunna vara klara till Stockholm Stads"försök" med trängsel avgifter(Gjordes det 250 st?)och att dessa skulle bli klara inom en kort tidsperiod och dessa förutsättningar medförde nog både bra och mindre bra egenskaper...
Kul att åka i,men knappast för dom som fick göra det dagligen ;) /Ulf
Jo speciellt kul att åka på motorvägen med en framdörr som inte gick i lås och som blåste upp flera centimeter...
Det mesta som anges om denna vagntyp, typ högt motorljud (ofta pga att bortagen motorisolering inte ersattes efter reparation), buller, sviktande golv, otäta dörrblad och annat, hade ju inte med vagntypen att göra. Istället handlade det i sak mest om eftersatt underhåll. Sedan att kvalitén på Säffles byggen inte var den bästa är en annan sak, men där är vi tillbaka till att det är något som man borde ha tagit hänsyn till i sina underhållsplaner osv.
Själv tyckte jag att B9SALE var ganska trevliga att köra. Speciellt på torra vägar. I mitt tycke går ledvagnar med mittplacerad motor och drivning på andra axeln bättre än pusherleder... eller rättare sagt det är mera en buss som ger lite gensvar när man kör den. Enda fördelen med pusherleder för min del är att de är något tystare, men är bara motorisoleringen ok så har jag personligen inte något emot att höra motorn varva, avgasbromsen gå i osv. Det ör helt enkelt en del i helhetsupplevelsen...
Jag var där när en förseriebuss (registrerad som B12M) provades av KR Trafik på långa 639:an Öregrund - Stockholm 2004.
Jag var där när Busslink 6305 och de andra allra första exemplaren kom till Norrtälje på vårkanten 2005.
Jag var där när de kom till Umeå, och körde dem i linjetrafik inom staden, och var även dä när resenärer blev otroligt arga när de sattes in akut på två mil långa linjer mot Vännäs och liknande.
Jag var där när de sist tillverkades exemplaren Nobina 7395-7399 kom till Norrtälje, och körde dem på 677 fram till slutet.
Hade detta varit en erkänt bra busstyp, hade det blivit en stor exportframgång, och vi hade sett den över hela Europa. Men... så blev det ju inte.
Jag känner ingen som helst saknad eller nostalgi nu efteråt. Äntligen är det över. Äntligen är de borta.
Men de är de ju inte. 73xx rullar och lär göra så ett tag till. 00xx rullar ju i Tyresö ett tag till...
Nobina 7394-7399 var det väl i Norrtälje?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 12 februari 2025, 02:25:55 AMNobina 7394-7399 var det väl i Norrtälje?
Ja! De kom som nya till Norrtälje 2011. - Dessa återfinns nu i Kallhällsdepån.
//Peter