Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: -B8RLE- skrivet 04 februari 2025, 10:12:05 AM

Titel: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: -B8RLE- skrivet 04 februari 2025, 10:12:05 AM
Efter att Keolis utökade sin beställning för 12E som ersättning för Ebusco, blir antalet nya MAN som sätts i SL-trafik i förorterna från höst 2024 till årsskiftet 2026 att vara minst 494 stycken.
Fördelningen är 185 (135 + 50) st elbussar till Keolis i Råsta/Lunda och 309 st el- och biodieselbussar till Nobina i Söderort, Botkyrka, Nacka och Värmdö.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Cero skrivet 04 februari 2025, 14:46:17 PM
Ja det blir väl närmast totalt MAN-monopol i huvudstaden framöver. Några enstaka Solaris och kanske någon Merca, men i övrigt verkar MAN vara det enda operatörerna velat köpa i flera år. I väntan på kineserna.

Scania verkar i princip lämnat bussmarknaden, iaf när det gäller stads- och linjebussar, och Volvo går väl samma väg. Trist tycker jag men antagligen affärsmässigt korrekt. Med prispressade upphandlingar är det svårt att hålla priserna och därmed lönsamheten på bussar uppe även om ett högre pris skulle kunna motiveras av högre kvalitet och livslängd på produkten. En buss för stadstrafik behöver idag bara hålla kontraktstiden ut, typ åtta år eller så.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: - MAN - skrivet 04 februari 2025, 16:07:25 PM
Både Volvo och Scania har ju varit totalt hemmablinda och satsat mer eller mindre alla kort på lågentrébussar. Dessa är väldigt ovanliga utanför norden. Det är bara Nederländerna som verkar använda lågentrébussar. Sen valde ju Volvo och Säffle att ta fram en bussmodell (B9SALE) som var helt utdömd redan på ritningarna. Trodde de på allvar att de skulle sälja bra? Nej, både Volvo och Scania har suttit på varsin hög häst och helt missat vad som säljer utanför norden.

Tyvärr blev det inte heller Scania som fick äran att leverera dubbeldäckarna till Berlin. Dock rullar det en hel del Scania låggolvsledvagnar i Berlin.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Cero skrivet 04 februari 2025, 18:59:06 PM
Nja, Scania har väl haft hyfsad framgång med Omnicity/Citywide LF i Europa. Bl.a. Berlin som du nämner, men också i Frankrike, England, etc., där de verkar ha fungerat bra. Däremot blev ju Omnicity dödskallemärkt i Sverige efter att de tvingades av SL att introducera modellen som blåbuss innan den var färdigutvecklad och därmed behäftad med stora problem. Svaret blev väl att utveckla Omnilink istället och det kanske gav för stort fokus på den modellen. Det stora problemet som jag uppfattat det är att det är stora upphandlingar med några års mellanrum och däremellan är det tomt i orderboken. Det är svårt att bedriva lönsam verksamhet med de förutsättningarna. Scania förefaller periodvis också haft en ganska kass serviceorganisation för bussar i Sverige vilket i kombination med strulande Omnicity inte direkt leder till ökade affärsmöjligheter.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Tanum97 skrivet 05 februari 2025, 11:10:09 AM
Citat från: Cero skrivet 04 februari 2025, 14:46:17 PMScania verkar i princip lämnat bussmarknaden, iaf när det gäller stads- och linjebussar, och Volvo går väl samma väg.

Volvo ersätter Ebusco i Örebro.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Trst skrivet 05 februari 2025, 20:54:21 PM
Jag tror inte att Volvo än är på väg att lägga ner sin tillverkning av stads- och regionalbussar i och med det nya samarbetet med MCV i Egypten som tagit över tillverkningen av Volvo 7900 och nyligen tagit fram den helt nyutvecklade regionalbussen Volvo 8900 Electric.

Sen om dessa modeller kommer sälja bra i Sverige i framtiden låter jag vara osagt.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 14 februari 2025, 21:24:18 PM
Citat från: - MAN - skrivet 04 februari 2025, 16:07:25 PMBåde Volvo och Scania har ju varit totalt hemmablinda och satsat mer eller mindre alla kort på lågentrébussar. Dessa är väldigt ovanliga utanför norden. Det är bara Nederländerna som verkar använda lågentrébussar. Sen valde ju Volvo och Säffle att ta fram en bussmodell (B9SALE) som var helt utdömd redan på ritningarna. Trodde de på allvar att de skulle sälja bra? Nej, både Volvo och Scania har suttit på varsin hög häst och helt missat vad som säljer utanför norden.

...

Nu är du lite väl kritisk tycker jag.

B9S kom till som ett svar på att det inför försöket med trängselavgifter i Stockholm skulle införas 2005.
SL önskade då en lågentreledbuss med motorn placerad framför mittaxeln.
Någon sådan konstruktion fanns inte att köpa från en Svensk tillverkare då (möjligen kan Van Hool ha haft en med DAF-motor vid denna tid).
Lösningen blev då Volvos B9S som sedan såldes över stora delar av Sverige och i viss mån även i andra delar av Norden.
En av anledningarna till att vi har lågentre och inte låggolv i Sverige är att det blir knepigt att få till tillräcklig komfort givet att det ofta är långa linjer med glest mellan hållplatserna och vägarna inte alltid är de bästa.
Fördelen för operatörerna är dessutom att lågentrébussar ofta kan användas även i lättare stadstrafik.
Att som Scania och Volvo då inte satsa på en nisch där de har mindre konkurrens förefaller mig då logiskt.
Problemet idag är istället att det efter Scanias och Volvos timeout från den Svenska marknaden nästan bara finns låggolv att köpa om man vill ha en elbuss.
För att få till något som liknar lågentre bygger man istället upp podestrar på låggolvet i den bakre halvan av bussen.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Ted Selander skrivet 15 februari 2025, 08:00:20 AM
Citat från: Frippe Fribas skrivet 14 februari 2025, 21:24:18 PM---
SL önskade då en lågentreledbuss med motorn placerad framför mittaxeln.
Någon sådan konstruktion fanns inte att köpa från en Svensk tillverkare då (möjligen kan Van Hool ha haft en med DAF-motor vid denna tid).
Lösningen blev då Volvos B9S som sedan såldes över stora delar av Sverige och i viss mån även i andra delar av Norden.
---

I vilken utsträckning såldes B9S utanför SL-området? Skulle vara kul att se en lista.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: virtual1 skrivet 15 februari 2025, 08:29:39 AM
Göteborg
Norrköping
Umeå

Inte en jättelista direkt...
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: B10M skrivet 15 februari 2025, 09:55:57 AM
Östergötland hade en hel del B9S också.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 15 februari 2025, 10:18:22 AM
Just det, och flera av dem togs ju över av Arriva i samband med upprustningen av Tvärbanan 2017.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Trst skrivet 15 februari 2025, 11:48:14 AM
Citat från: virtual1 skrivet 15 februari 2025, 08:29:39 AMGöteborg
Norrköping
Umeå

Inte en jättelista direkt...

Regionaltrafiken i Gästrikland har haft B9S lågentré.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Walter skrivet 15 februari 2025, 13:23:35 PM
Ja där var det väl en vikariebuss som lånades in från SL trafiken.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 15 februari 2025, 14:52:18 PM
Nobina 6464?/Ulf
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 15 februari 2025, 18:40:12 PM
Nej. 6464 var ju en normalgolvsbuss i Dalarna.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: B10M skrivet 15 februari 2025, 19:00:59 PM
6463 var det.
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=10106.0
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Fredde skrivet 15 februari 2025, 19:03:50 PM
6458-6463 var de som kunde flyttas, då dessa var Nobinas egna.
De bodde vid leverans i Björknäs, frånsett 6458 som bodde i Tyresö.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Walter skrivet 15 februari 2025, 23:38:49 PM
6463 eller 6458. Kommer inte ihåg utantill vilka som var utlånade till Gävle resp Umeå.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 16 februari 2025, 11:10:23 AM
6458, 6461 och 6463 var också inlånade till Sörmlandstrafiken (under den tiden som de och Länstrafiken Örebro hade samma logga) har jag sett.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: virtual1 skrivet 16 februari 2025, 20:00:51 PM
Citat från: Trst skrivet 15 februari 2025, 11:48:14 AMRegionaltrafiken i Gästrikland har haft B9S lågentré.

Jo. Men de flyttades dit från Stockholm... de var inte levererade dit... 6458, 6460-6463 - kom från Nyköping som haft de en kort tag efter att de försvunnit från SL-trafiken
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: virtual1 skrivet 16 februari 2025, 20:04:00 PM
Citat från: B10M skrivet 15 februari 2025, 09:55:57 AMÖstergötland hade en hel del B9S också.

Norrköping är väl Östergötland? ;) fast skämt åsido, fanns en del i länet med... här är en lista

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=18354.0
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: AO skrivet 16 februari 2025, 23:29:34 PM
6463 gick under en period som vikariebuss i Gävle men lackades senare om och fick placering i Gävles stadstrafik. Den gick i trafik i Gävle fram till att Nobinas avtal i Gävle upphörde sommaren 2010.

6458, 6460 och 6461 flyttades från Sörmland till Gävle/Sandviken 2011 och gick som regionbussar med regionbusslack fram tills att Nobinas avtal för Gästriklands regionaltrafik upphörde december 2012.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Maven skrivet 18 februari 2025, 15:00:54 PM
Länstrafiken Kronoberg hade väl B9S ett tag?
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: virtual1 skrivet 18 februari 2025, 21:21:12 PM
Spontant nej. Men något minner mig om att Ramkvillabuss kan haft en individ, men tveksamt...
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Citywidemannen i Finland skrivet 25 februari 2025, 20:37:19 PM
Nu har det gått lite offtopic i denna tråd, då det skall handa om MAN-bussarnas starka andel i Stockholms förorter. Men iaf så är jag ganska säker på att dessa tyska lejonbussar blir allt vanligare och vanligare i hela SL-trafiken (och även i övriga Sverige) år efter år, speciellt nu när samma koncernens svenska syskonmärke Scania har helt å hållet sagt hejdå åt den svenska bussmarknaden, så kommer troligen flera fd. Scaniakunder i Sverige att övergå till MAN då det gäller bussar.
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Citywidemannen i Finland skrivet 25 februari 2025, 20:41:09 PM
Finns det alls numera ett enda bussgarage inom SL som inte har MAN-bussar, där det kan finnas förare som aldrig har kört en meter med en lejonbuss?
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: eliaS skrivet 25 februari 2025, 23:01:10 PM
Citat från: Citywidemannen i Finland skrivet 25 februari 2025, 20:41:09 PMFinns det alls numera ett enda bussgarage inom SL som inte har MAN-bussar, där det kan finnas förare som aldrig har kört en meter med en lejonbuss?
Tyresö Ösmo handen jordbro björknäs ramsmora Norrtälje okvista?
Eriksberg ( Södertälje och Kallhäll har väl nån 10 meter MAN? ) dessa garage har inte MAN fyll på listan om jag glömt något
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Citywidemannen i Finland skrivet 25 februari 2025, 23:54:23 PM
Citat från: eliaS skrivet 25 februari 2025, 23:01:10 PMTyresö Ösmo handen jordbro björknäs ramsmora Norrtälje okvista?
Eriksberg ( Södertälje och Kallhäll har väl nån 10 meter MAN? ) dessa garage har inte MAN fyll på listan om jag glömt något

Okej, tackar. Men knappast dröjer det mera många år tills även dessa garage får massor med tyska lejon på sina gårdar. Trots att dessa garage inte ännu för tillfället har MAN, så antar jag nog att även dessa enheter har minst två förare med MAN-erfarenheter, så skulle jag iaf anta (troligen fler).  :)
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 26 februari 2025, 07:45:48 AM
Citat från: eliaS skrivet 25 februari 2025, 23:01:10 PMTyresö Ösmo handen jordbro björknäs ramsmora Norrtälje okvista?
Eriksberg ( Södertälje och Kallhäll har väl nån 10 meter MAN? ) dessa garage har inte MAN fyll på listan om jag glömt något
Eriksberg hade två MAN när Keolis tog över där 2011, men det kan vi kanske betrakta som en parentes i sammanhanget.
Däremot har väl Södertälje åtminstone tidigare haft ett gäng Lions City ledbussar?
Norrtälje har väl också enoch annan MAN ledbuss,jag tycker mig ha sett sådana på bl a 639 vid Tekniska, men det kanske är Täbyomlopp?
Titel: SV: MANopol i Stockholms förorter
Skrivet av: virtual1 skrivet 26 februari 2025, 08:56:52 AM
Södertälje och Kallhäll  har haft massor med MAN, Kallhäll både i kort och ledbussformat, Södertälje i ledbussformat 65xx låg de i hos Swebus/Nobina...