Det är nytt trafikavtal här i söderort och alla biogasbussar verkar ha tagits ur trafik. Jag undrar om någon vet vart de tar vägen.
Gamla = skrot
Inte alls säkert, en del kan säljas utomlands. De är 13-14 år gamla.
Ingem vill köpa en 13-14 år gammal buss utomlands längre, för 10-15 år sen kanske, men inte nu.
Några ska väl till Charlottendal när Nobina tar över där
gissar på vagnarna som är från år 2014?.
Fragmentering i Estland högst troligen.
Har sett 7112,7108 och 7143 i trafik ute på Värmdö antar att dessa tas över av Nobina?
Enligt tidigare uppgift ska 81st gasbussar (led från 2011-14) tas över. Sen får man se om det blir så :)
Citat från: virtual1 skrivet 19 januari 2025, 19:56:31 PMIngem vill köpa en 13-14 år gammal buss utomlands längre, för 10-15 år sen kanske, men inte nu.
Säg inte det, hos oss såldes de äldsta MAN gasbussarna årsmodell 08 och 09 ( fyra bussar ), plus en Volvo 9700 (årsmodell 2009) till Serbien, hämtades i Sverige och kördes ner för egen maskin till Serbien. Till Polen såldes 3 Scania Omniexpress och en Scania Omniexpress hittade ny ägare i Sverige, detta var väl 2023. Vi hade ytterligare några Volvo 9700, tror de var sedan 2007, dessa såldes några år tidigare, de blev väldigt snabbt sålda till Finland. Det verkar som bussar i bland är lite mer svårsålda och hos oss var det ju många bussar som avvecklades samtidigt, en del gick nog till skrot också ( och en del placerades om inom Nobina).
Enstaka fordon kan man nog alltid sälja utomlands, speciellt till låga priser. Just i Serbien är även gasdrift ganska vanligt då de köper mycket rysk gas relativt billigt. Sedan är det inte alltid så noga med skick och standard överlag så bara vagnarna rullar så brukar man vara nöjda.
Just begagnatmarknaden för gasdrivna stadsbussar i sig är väl inte så jättehet min sagt, många går över till el där man har möjlighet. Jag skulle nog tippa på att dieselbussar är mer lättsålda och de kan användas till lite allt möjligt, diesel kan tankas över allt... Vi hade en period stadsbussar som gått i Finland, några av dessa skulle bli transferbussar på Arlanda, två hamnade hos Nya Ljungskilebuss för tågersättning Vänersborg - Öxnered, en del gick tillbaka till Finland och en del hamnade hos Nobina Kruthusgatan för spårvagnserättning ( m.m) samt någon/ några till Nobina Södertälje. En bussmodell som Volvo 9700 är ju mer mångsidig, linje, beställning, skolbuss. Våra Volvo 9700 hade ju också toalett, som visserligen inte varit i bruk på rätt många år, men skulle nog gå att få i gång. I Finland verkar man ofta vara intresserade av att köpa begagnade Finskbyggda bussar, ser lite då och då att bussar går på export till Finland.