(https://i.postimg.cc/8zGLywLj/C2-Gup15jan70-Web.jpg)
C2 2187 möter 2224 vid Gullmarsplan 15 jan 1970.
Mvh Gunnar
Trevligt,
Linje 29 tillkom 1 december 1960 genom omnumrering av tidigare linje 19V (Vällingby-Högdalen). 18 oktober 1965 avkortades linjen till Åkeshov-Högdalen vilket torde gälla vid bildens tagande, enär först den 29 augusti 1970 avkortades linjen till den mer moderna linjesträckan Odenplan-Högdalen.
2187 från 1953, första turen 24 juli 1953, skrotades i november 1988 och 2224 från 1954, första turen 16 oktober 1954, skrotades i oktober 1988. Båda singel-C2:or till slutet. Båda vagnarna levde kvar till slutet av den stora C2-utskrotningen åren 1976-1988, undantaget de som överlevde renoveringen 1990 och rullade fram till 1999.
Övergångsväxlarna i höjd med 2224 var ursprungligen ett växelkryss, inte två separata växlar (eller fyra beroende på hur man räknar). Någon som vet när det byggdes om?
Menar du krysset på denna bild från 1950?
(https://i.postimg.cc/sD5xvz3Q/19500000-Sp-rv-xlar-Gullmarsplan-forum-a.jpg)
På de bilder jag har från någon gång 1962-1965 ser inte krysset ut att vara kvar, i så fall.
Stämmer! Tack för den bilden, verkar ha försvunnit rätt så snabbt alltså.
Växelkryss är ingen höjdare, ofta varit problem genom åren i Ropsten och i Kungsträdgården med nedsatt hastighet och fällningar.
Går man in på Digitalt museum och söker på Johanneshov och kryssväxel så får man upp några bra bilder från mars 1950, till exempel denna (https://digitaltmuseum.se/0210114636710/kryssvaxel-johanneshov-27-3-50/media?slide=0).
Och den fanns i alla fall kvar i december 1952 (https://digitaltmuseum.se/0210114656686/spar-gullmarsplan-20-12-52/media?slide=0).
Tack för dessa bilder jag aldrig sett tidigare. Kryssväxeln var väl primärt för vändande linje 19 Johanneshov-Örby.
/Gunnar
Om man tittar där idag så finns alla dom fyra växlarna kvar nu också, fast det är inte nåt kryss mellan dom längre, utan först kommer ena paret och sen det andra paret. Det är likadant ombyggt med det andra krysset längre bort till vänster.
Hittade en bild som det står att den är från 1955 i spårvägsmuseéts samling där man kan se att det fortfarande var två kryss:
https://digitaltmuseum.se/0210114659790/flyttning-av-manovertavla-stallverk-johanneshov
Ja det är populärt att bygga "spårkryss" sådär numera eftersom det är billigare.