Vilka bussar har köpts in av VR och Nobina som ska ha trafikstart i juni?
Pga det är inte så länge kvar, då måste dom ju ha köpt in bussarna.
Tyvärr har varken VR eller Nobina sagt något. Vi får väl se lite senare...
VR säger att det kommer bli 82 elbussar, 16 dieseldrivna bussar och 2 minibussar, men det står inget om märken, modeller etc.
https://www.vrsverige.com/tyreso-buss-onboarding/
Inget bekräftat men Solaris Boggi till Nobina har jag hört.
Trafikstarten är alltså fördröjd till augusti. VR verkar använda namnet "Tyresö Buss" i viss skala på den sidan. Vi får se hur det ska stå i verkligheten.
VR har väl både tåg och buss trafik i Sverige så därför döper dom det till Tyresö Buss.
Med utgångspunkt från nuvarande beställningar tolkar jag att det blir Solaris på båda håll, mestadels då boggi. Sådana håller ju på att levereras till bägge Nobina i Lund och Nacka/Värmdö samt VR i Kristianstad, därmed blir det enkelt att få Solaris till Södertörn i mån av option.
Det bör krävas led, då främst för Tyresö och till stomlinjerna där, och Volvo är likaväl tillbaka just i denna match, då deras 7900E(A) går som tillval att utrustas med bälten och därmed klass 2-registrering.
Annars är möjligheten för Kinabussar måttlig då denna upphandling har inte de hårda kraven som ställs inom upphandlingarna för City, Södertälje, och Kallhäll.
MAN och Scania lär inte vara aktuella med tanke på deras omständigheter...
Varför vill man kalla sig Tyresö Buss där? - man kallar sig ju inte Ekerö Buss ute på Ekerö, eller nåt annat lokalt namn för den delen i Skåne???
Antagligen arbetsnamn inför produktionsstart...
Misstänker att de dieselbussar som VR ska ha blir gamla euro6 vagnar som redan går i Tyresö under nobinas ägo just nu, känns dumt att skrota/exportera 10 år gamla fungerande bussar...
VR verkar fortfarande vara i diskussion med Trafikförvaltningen gällande fordonval
Vi får helt enkelt vänta lite till...
I en liten snutt långt nere på denne artikel står det att Nobina har beställt ungefär 90 Solaris Urbino 15LE och 50 MAN 12E till Haninge och Nynäshamn
https://www.bussmagasinet.se/2025/03/stororder-pa-europeiska-tradbussar-till-kanada-kan-bli-rekord-for-solaris/
Nu kommer väl Solaris marknadsandel att stiga kraftigt på den svenska bussmarknaden. Dock måste det ännu beställas massor med fler för att komma till samma nivå med det tyska lejonet.
Citat från: -B8RLE- skrivet 20 december 2024, 11:43:09 AMMAN och Scania lär inte vara aktuella med tanke på deras omständigheter...
Den senast nämnda har ju annars också redan sagt farväl åt den svenska bussmarknaden... ;D
Scania är kanske inte helt borta från marknaden, de har faktiskt deras elbussplattform BEV 4×2 med kaross från spanska Castrosua, förmodligen kommer det mer framöver, men det verkar gå långsamt med det.
https://www.bussmagasinet.se/2023/10/busworld-premiar-for-scanias-nya-elbuss/ (https://www.bussmagasinet.se/2023/10/busworld-premiar-for-scanias-nya-elbuss/)
Citat från: Mr. C14 skrivet 07 mars 2025, 13:26:18 PMI en liten snutt långt nere på denne artikel står det att Nobina har beställt ungefär 90 Solaris Urbino 15LE och 50 MAN 12E till Haninge och Nynäshamn
https://www.bussmagasinet.se/2025/03/stororder-pa-europeiska-tradbussar-till-kanada-kan-bli-rekord-for-solaris/
Man tar alltså farväl av ledvagnar i detta område? Förutom då kanske befintliga som får leva vidare ett tag.
Så Nobina fick alltså behålla sin trafik i Haninge och Nynäshamn? grattis bara åt Nobina för vinsten! när är det alltså det nya avtalet skall börja?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 08 mars 2025, 22:44:27 PMMan tar alltså farväl av ledvagnar i detta område? Förutom då kanske befintliga som får leva vidare ett tag.
Jag litar nog på att iaf några Scania Citywide-exemplar blir kvar där, på tanke på att dom inte ännu är så speciellt gamla. ;D
Officell info säger totalt 150 bussar i trafikområdet för Nobina och 135 med el. Så med 140 nya så blir det ca 10 beg bussar från avtalsstart.
Citat från: Citywidemannen i Finland skrivet 08 mars 2025, 22:51:47 PMSå Nobina fick alltså behålla sin trafik i Haninge och Nynäshamn? grattis bara åt Nobina för vinsten! när är det alltså det nya avtalet skall börja?
Det är inte klart än.
https://www.bussmagasinet.se/2025/03/oppet-brak-mellan-nobina-och-sl/
// Niclas
Citat från: Citywidemannen i Finland skrivet 08 mars 2025, 22:54:01 PMJag litar nog på att iaf några Scania Citywide-exemplar blir kvar där, på tanke på att dom inte ännu är så speciellt gamla. ;D
Det spelar ingen roll hur gamla eller nya bussarna är, krävs det så mycket elbussar som det pratats om är det tveksamt om de kan vara kvar ändå.
Boggibussarna verkar åtminstone delvis redan ha flyttat till Nacka/Värmdö, så det är inte alls säkert att det blir några Citywide kvar i Södertörn när alla elbussar har kommit.
Det blir 81 st nya Solaris E15LE (boggi) till VR Tyresö.
https://www.bussmagasinet.se/2025/04/annu-en-svensk-stororder-till-solaris/
Citat från: Mr. C14 skrivet 13 december 2024, 17:45:47 PMVR säger att det kommer bli 82 elbussar, 16 dieseldrivna bussar och 2 minibussar, men det står inget om märken, modeller etc.
https://www.vrsverige.com/tyreso-buss-onboarding/
elbussar kommer gå i tyresö till våren, fram tills dess blir det gamla dieselbussar.. men vi fått en bättre buss-pc i bussarna..
Problemet är väl att de som i dagsläget kan leverera bussar med rimlig väntetid är Kineserna.
SL, VT och Skånetrafiken vill dock inte ha sådana i sin trafik.
Solaris går bra just nu, men lär få problem att leverera om alla skall ha bussar samtidigt.
MAN har ju fått ett väldigt uppsving tack vare brist på konkurrens i segmentet Europeiska elbussar vilket lett till växtvärk med långa väntetider och kvalitetsproblem som följd.
Volvo och Scania ville först inte vara med i elbussracet eftersom de inte hade några färdiga plattformar vilket gjort att de nu verkar ha svårt att komma in på marknaden igen.
För att kapa kostnader bygger Volvo sina bussar i Egypten vilket är tveksamt ur människorättsperspektiv och riskerar att göra att även de portas från kommande upphandlingar.
Scania bygger numera inga hela bussar oavsett segment, bara chassin som man sedan får beställa en kaross till (bl a Spanska Irizar och Kinesiska Higer går att få genom Scanias återförsäljare).
Ebusco såg ut att bli den magiska lösningen på problemen med sina elbussar som skulle byggas i Europa, men redan innan produktionen startat på allvar tog pengarna slut och nu skall även deras bussar byggas i Kina.
Återstår Mercedes som hittills inte kunnat erbjuda riktigt rätt produkter som jag förstått det, bl a pga för liten batterikapacitet och VDL som inte heller kunnat leverera i den takt som efterfrågats.
I nuläget verkar man alltså ha att välja på MAN med runt två års leveranstid eller Solaris, så det lär nog gå trögt med elektrifieringen i storstadsregionerna kan jag tänka mig.