Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 10 oktober 2024, 21:57:32 PM

Titel: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 10 oktober 2024, 21:57:32 PM
Snart sätts Värmdös nya dubbeldäckare in på linje 474.
De är bekvämare och fler får plats, men samtidigt blir det färre avgångar i rusningstid.


https://www.mitti.se/nyheter/se-bilder-har-ar-dubbeldackarna-som-ska-ga-i-varmdo-6.3.249272.0832b8e4db (https://www.mitti.se/nyheter/se-bilder-har-ar-dubbeldackarna-som-ska-ga-i-varmdo-6.3.249272.0832b8e4db)

(https://www.bildtagg.se/uploads/2024/284/8w5b2rwndx3390afx9sj3acb.jpg)
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: -B8RLE- skrivet 11 oktober 2024, 13:59:05 PM
Är det så vitt jag vet tredje gången gillt för Setra i SL-land? Första gången var det likaväl Swebus/Nobina som köpte fyra stycken SG321UL till Ekerö år 2004, för att om knappt ett år skicka dem till Kalmar?
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Ersa skrivet 11 oktober 2024, 18:45:35 PM
Det fanns även två SL-röda Setror i linjetrafik i Rimbo och övriga Roslagen under 00- och 10-talet, fram till 2011. RYC499 samt DEL443. Innan dess fanns även ett flertal firmalackerade som gick i SL-trafiken.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: buskörare skrivet 12 oktober 2024, 08:38:41 AM
1 m kortare än våra i norr, men bara 1 färre sittplats. Är det bagageutrymmet som är mindre då? Nån som sett båda och kan jämföra? En har ju gått i trafik ett tag, under Gimo buss' flagg.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 12 oktober 2024, 11:07:45 AM
I och med att man lade om så många linjer när man införde dubbeldäckare på 676:an så börjar jag föreställa mig att man gör såhär med linjerna på Värmdö:
* Buss 432-434 dras in på sträckan Ålstäket – Slussen
* Buss 435 byter nummer till 474X
* Buss 435C läggs ner eller byter nummer till 484C
* Buss 436-440 dras in på sträckan Kolvik – Slussen
* Buss 462 försvinner och ersätts på sträckan av buss 436
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 12 oktober 2024, 17:47:13 PM
Du får aldrig in alla dessa människor i DD-bussarna vid Kolvik och Ålstäket, tillsammans med alla som hoppar på i Gustavsberg. Många gånger på den tid jag var i branschen var bussarna fullsatta vid dessa hållplatser, så säkert idag också.

Dessutom infartsparkerar många vid Värmdö marknad som är sista hållplats innan motorvägen in till stan, bl.a många från Ingarö.

Lycka till att trycka in alla dessa i DD-bussarna.😱😅
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sputnik skrivet 12 oktober 2024, 23:41:50 PM
Dra in busslinjerna 433/434 från Slussen till replipunkten Stavsnäs och tvinga fram ett byte? Nä det tror jag inte alls på... Inte det övriga heller, men den som lever får se...
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: elliot skrivet 13 oktober 2024, 16:12:35 PM
Citat från: IvveRivve004 skrivet 12 oktober 2024, 11:07:45 AMI och med att man lade om så många linjer när man införde dubbeldäckare på 676:an så börjar jag föreställa mig att man gör såhär med linjerna på Värmdö:
* Buss 432-434 dras in på sträckan Ålstäket – Slussen
* Buss 435 byter nummer till 474X
* Buss 435C läggs ner eller byter nummer till 484C
* Buss 436-440 dras in på sträckan Kolvik – Slussen
* Buss 462 försvinner och ersätts på sträckan av buss 436

Det känns ändå lite osannolikt med tanke på hur många resenärer som åker dessa sträckor dagligen   
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: JakobsOmni skrivet 14 oktober 2024, 09:30:23 AM
Setra är alltid bra kvalitet. Kommer vara betydligt bättre än Volvobussarna som trafikerar Norrtälje.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 14 oktober 2024, 10:30:12 AM
De har enligt teknisk info starkare motorer också, 12,8 liter och 510hk mot 10,8 liter och 470 hk.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: j-a skrivet 14 oktober 2024, 12:12:23 PM
Citat från: buskörare skrivet 12 oktober 2024, 08:38:41 AM1 m kortare än våra i norr, men bara 1 färre sittplats. Är det bagageutrymmet som är mindre då? Nån som sett båda och kan jämföra? En har ju gått i trafik ett tag, under Gimo buss' flagg.

Den är väl omlackad och är vit nu,uppgraderad till helturistare.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Maven skrivet 14 oktober 2024, 23:27:25 PM
Citat från: IvveRivve004 skrivet 12 oktober 2024, 11:07:45 AMI och med att man lade om så många linjer när man införde dubbeldäckare på 676:an så börjar jag föreställa mig att man gör såhär med linjerna på Värmdö:
* Buss 432-434 dras in på sträckan Ålstäket – Slussen
* Buss 435 byter nummer till 474X
* Buss 435C läggs ner eller byter nummer till 484C
* Buss 436-440 dras in på sträckan Kolvik – Slussen
* Buss 462 försvinner och ersätts på sträckan av buss 436
Ett antal sådana försämringar gjordes väl när linje 474 inrättades. Enstaka avgångar från de östra delarna av Värmdölandet behölls på linje 435-440 i högtrafik, men för övrigt fick resenärerna sitta och åka 10-15 minuter omväg via Gustavsbergs centrum. Under Keolis tid återfick linje 435-440 dubbelriktad trafik i mellantrafiktid, kvällar och helger. Detta på bekostnad av att linje 474 fick halverad turtäthet på sträckan Mölnvik – Hemmesta.

Möjligen skulle det gå att av besparingsskäl köra kortturer på 435-440 lite längre på helgförmiddagarna, och ett par timmar på vardagsförmiddagarna, när 474 får större bussar. Men så snart "besparingen" innebär att linje 474 istället behöver tätare trafik så blir det ju en dyrare lösning p.g.a. längre och långsammare linjesträckning på linje 474, och mycket sämre för resenärerna.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: JakobsOmni skrivet 15 oktober 2024, 06:05:30 AM
Citat från: Fredde skrivet 14 oktober 2024, 10:30:12 AMDe har enligt teknisk info starkare motorer också, 12,8 liter och 510hk mot 10,8 liter och 470 hk.

Motorer är enligt mig ganska irrelevant när det kommer till bussar. Det har en fördel såklart men komfort är mycket viktigare. Som exempel har vi Scania, deras motorer är hyfsat starka men det är typ det enda de är bra på. MAN och Mercedes slår Scania utan problem med sämre motorer.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 15 oktober 2024, 06:37:49 AM
Så kan det nog vara, dock inte helt ointressant.
För att hänga med i tempot är en bra motor viktigt.
Keolis ledbussar 6040-6049 levererades med en liten 280 hk motor, fullständigt hopplösa med full last på motorvägen.

Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: JakobsOmni skrivet 15 oktober 2024, 07:26:12 AM
Sant. MAN generellt är bra mycket bättre än Scaniabussar (enligt mig) men det är klart det finns många rosthinkar från MAN. Synd bara SL inte har fler Mercedesbussar. Tror vi bara har ett fåtal Citaros som trafikerar västerorten.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 15 oktober 2024, 10:17:27 AM
Ska bli mycket intressant att beskåda det kaos som kommer att uppstå när dubbeldäckare införs på linje 474.

Det säger sig självt att det inte kommer att fungera något vidare. I synnerhet i rusningstid.

Varför det inte kommer fungera är därför att det är alldeles för många hållplatser, alldeles för mycket folk och lägg där till att resan kommer ta märkbart längre tid.

Ledbussar däremot tar fler passagerare och tar sig fram smidigare. Vill man inte ha stående så är det ju inte något som en dubbeldäckare kan råda bot på ändå för då blir de stående i alla fall fast vid hållplatsen och väljer bilen istället. Det är vad jag tror.

Sen har vi Farstabron med kraftiga sidvindar när det blåser på. Jag antar att de är ca 4,2 m höga vilket gör att de kanske inte kommer under alla broar vid omlagd körväg. Folk som trängs i "trapphuset" och får vänta på varandra vid avstigning/påstigning är det som kommer göra det tidsödande.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: elliot skrivet 15 oktober 2024, 10:51:07 AM
Jo det är det största problemet, speciellt trängseln det behöver inte ens vara rusningstrafik för att det ska uppstå. Sedan när det gäller hållplatser kanske man tar bort några ''onödiga'' hållplatser längs linjen exempelvis Näset och Vik Central som båda har rätt så nära till andra hållplatser.   
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 15 oktober 2024, 14:50:57 PM
Nej, jag tror inte att det går att dra in hållplatser längs med linje 474 utan att det skulle uppstå protester - med all rätt! Linje 474 bör se ut som den gör idag utan indragna hållplatser, tycker jag.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: B10M skrivet 15 oktober 2024, 15:04:38 PM
Trängseln på linje 474 beror väl mest på förseningar. Linjer med hög turtäthet är väldigt känsliga för förseningar, om bussarna går var 4:e minut så räcker det med 2 minuters försening för att det ska bli 50 procent mer resenärer än vanligt. Om man bara ser till att bussarna går i tid så borde det fungera.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: -B8RLE- skrivet 15 oktober 2024, 15:09:17 PM
Jag tror däremot att efter dubbeldäckarnas intåg på 474 så kommer påstigning mot respektive avstigning från Slussen-riktningen att slopas på Londonviadukten och Henriksdal av effektivitetsskäl, precis som på t.ex 639/676 fram till Arninge.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: elliot skrivet 15 oktober 2024, 17:28:00 PM
Citat från: Sca.CN113 skrivet 15 oktober 2024, 14:50:57 PMNej, jag tror inte att det går att dra in hållplatser längs med linje 474 utan att det skulle uppstå protester - med all rätt! Linje 474 bör se ut som den gör idag utan indragna hållplatser, tycker jag.

Samtidigt så bry de väl sig aldrig om det blir protester  ;D
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 15 oktober 2024, 21:00:32 PM
Citat från: -B8RLE- skrivet 15 oktober 2024, 15:09:17 PMJag tror däremot att efter dubbeldäckarnas intåg på 474 så kommer påstigning mot i respektive avstigning från Slussen-riktningen att slopas på Londonviadukten och Henriksdal av effektivitetsskäl, precis som på t.ex 639/676 fram till Arninge.

Avstigning vid Londonviadukten, Henriksdal och Nacka trafikplats är redan idag otillåten på Värmdölinjerna.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: homer skrivet 15 oktober 2024, 21:53:10 PM
Känns tråkigt att behöva stämma in i kråksången här men jag tror tyvärr inte heller att dubbeldäckare kommer fungera smärtfritt på 474.

Om det inte är strikt skrivet i avtalet att det ska finnas dubbeldäckare på linjen gissar jag att dom är borta inom ett år...
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 15 oktober 2024, 22:44:24 PM
Ja de skulle nog passa bättre på två av de tre linjerna som tar till höger vid Ålstäket...
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 16 oktober 2024, 10:37:43 AM
Citat från: Fredde skrivet 15 oktober 2024, 22:44:24 PMJa de skulle nog passa bättre på två av de tre linjerna som tar till höger vid Ålstäket...

Det skulle nog inte fungera något vidare där heller på grund av alldeles för många hållplatser och hög belastning. Värmdö är alldeles för tätbebyggt för dubbeldäckare i linjetrafik oavsett om det är ute på Djurö/Vindö eller i Gustavsberg.

Ledbussar är bra och vinner i längden! (Haha!)

Dubbeldäckare är däremot bättre på långa sträckor med långt mellan stoppen. Enligt min åsikt.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sputnik skrivet 16 oktober 2024, 11:43:06 AM
Jag tror att det där bara är en fråga om tillvänjning, jag kan inte se varför det inte skulle fungera här när det fungerar bra i London. Det är inte precis så att det är lite folk och långt mellan hållplatserna där.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 16 oktober 2024, 12:37:04 PM
Citat från: Sputnik skrivet 16 oktober 2024, 11:43:06 AMJag tror att det där bara är en fråga om tillvänjning, jag kan inte se varför det inte skulle fungera här när det fungerar bra i London. Det är inte precis så att det är lite folk och långt mellan hållplatserna där.

Deras dubbeldäckare är tvåaxlade och tar sig fram smidigare och är bättre anpassade för ett på- och avflöde. Dessutom har de en lång tradition av dubbeldäckare där.

Dubbeldäckarna de sätter in på linje 474 är längre, tyngre boggiebussar. Nu tror jag inte att en dubbeldäckare av london-variant hade fungerat i alla fall på linje 474. Inte på linje 4 heller för den delen. 
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: buskörare skrivet 16 oktober 2024, 13:21:30 PM
Citat från: j-a skrivet 14 oktober 2024, 12:12:23 PMDen är väl omlackad och är vit nu,uppgraderad till helturistare.
Aha, okej!
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: elliot skrivet 16 oktober 2024, 20:18:12 PM
Nu blir det bara rena spekulationer här. Men Nobina kanske har andra planer med 474:an den kanske blir en ren motorvägslinje och slutar trafikera Gustavsberg? som sagt bara spekulationer.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: buskörare skrivet 16 oktober 2024, 20:55:00 PM
Citat från: Sca.CN113 skrivet 16 oktober 2024, 12:37:04 PMDeras dubbeldäckare är tvåaxlade och tar sig fram smidigare och är bättre anpassade för ett på- och avflöde. Dessutom har de en lång tradition av dubbeldäckare där.

Dubbeldäckarna de sätter in på linje 474 är längre, tyngre boggiebussar. Nu tror jag inte att en dubbeldäckare av london-variant hade fungerat i alla fall på linje 474. Inte på linje 4 heller för den delen. 

Varför skulle det funka sämre för att de är längre och tyngre?
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 16 oktober 2024, 21:54:45 PM
Citat från: elliot skrivet 16 oktober 2024, 20:18:12 PMNu blir det bara rena spekulationer här. Men Nobina kanske har andra planer med 474:an den kanske blir en ren motorvägslinje och slutar trafikera Gustavsberg? som sagt bara spekulationer.

Nej, den kommer att gå samma linjesträckning som idag och trafikera samma hållplatser som idag. Skillnaden blir att turtätheten blir en aning sämre i rusningstid, vilket bäddar för ännu mer trängsel.

Jag kan ju givetvis ha helt fel i mina spekulationer om det framtida kaos i och med dubbeldäckarna men det visar sig ju då.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 16 oktober 2024, 22:11:52 PM
Citat från: buskörare skrivet 16 oktober 2024, 20:55:00 PMVarför skulle det funka sämre för att de är längre och tyngre?

Därför att sådana dubbeldäckare är sega överlag vilket kommer spegla sig i tidtabellen och den faktiska tiden det tar mellan Slussen-Mölnvik/Hemmesta och omvänt.

Dubbeldäckarna som har beställts är egentligen byggda för långdistans. Med så många stopp som linje 474 har så kan en sådan busstyp inte motivera den tid det kommer ta vad gäller på- och avlastning.

Bara Gustavsbergs centrum, Vattenhjulet, Farstadal, Charlottendal och Värmdö marknad är alla stora hållplatser vad gäller passagerarantal per hållplats och då krävs tät turtäthet med ledbussar som snabbt kan lasta på- och av.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: eliaS skrivet 16 oktober 2024, 23:09:55 PM
tror nog att Nobina vet bättre än vad du gör och har tänkt på för och nackdelar men vi får väl se när det testats.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 17 oktober 2024, 01:05:59 AM
Det tror jag verkligen inte då det är väl känt att man inte verkar kunna tänka med hjärnan nuförtiden.

Kolla på tunnelbanans nya C30 tåg som endast består av 2 enheter där man låst fast sig vid motsvarande 4- eller 8 vagnar. Folk hinner inte med tåget knappt när de inser hur kort det var när det rullar in en singel C30.

Men det var bara ett exempel på när man inte tänker efter. Jag vill inte, och det var inte ett försök till att föra vidare diskussionen till något annat än vad tråden handlar om.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: buskörare skrivet 17 oktober 2024, 04:52:19 AM
Citat från: Sca.CN113 skrivet 16 oktober 2024, 22:11:52 PMDärför att sådana dubbeldäckare är sega överlag vilket kommer spegla sig i tidtabellen och den faktiska tiden det tar mellan Slussen-Mölnvik/Hemmesta och omvänt.

Dubbeldäckarna som har beställts är egentligen byggda för långdistans. Med så många stopp som linje 474 har så kan en sådan busstyp inte motivera den tid det kommer ta vad gäller på- och avlastning.

Bara Gustavsbergs centrum, Vattenhjulet, Farstadal, Charlottendal och Värmdö marknad är alla stora hållplatser vad gäller passagerarantal per hållplats och då krävs tät turtäthet med ledbussar som snabbt kan lasta på- och av.

Att det tar tid att lasta på och av stämmer, men att de skulle vara långsammare att köra pga sin vikt stämmer inte. Jag kör Norrtäljes dd ofta och har kört Norrorts en del de är inte långsammare i accelerationen än våra boggi eller ledvagnarna.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 17 oktober 2024, 06:16:15 AM
Okej, det är den känslan jag fått när jag åkt linje 676 i alla fall. Jag tycker att dubbeldäckare på den linjen passar bra!

Det vore kul att få veta vad du tycker om dubbeldäckare på linje 474. Du som är i branschen och kör sådana fordon. För- och nackdelar. Tror du på att det kommer att fungera?
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: buskörare skrivet 17 oktober 2024, 10:01:46 AM
Jag kan inte 474, så har ingen koll på lämpligheten där. På 676 passar de kanon, på 670 inte lika bra. De är lite sega iväg eftersom det är en automatlåda som kopplar ur mellan växlingarna (I-shift) men efter några växlar drar de iväg ordentligt så jämfört med de andra är skillnaden inte stor. Man får också tänka på att t.ex MAN har en accelerationsspärr (Eco-speed tror jag den heter) som gör att den accelerar långsammare för att spara bränsle. Vet dock inte hur det är på deras elbussar, har aldrig kört en sån.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 17 oktober 2024, 11:00:20 AM
Okej, då förklarar det varför jag upplevde de som mer sega vid acceleration från stillastående.

Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: buskörare skrivet 18 oktober 2024, 15:24:58 PM
Citat från: eliaS skrivet 16 oktober 2024, 23:09:55 PMtror nog att Nobina vet bättre än vad du gör och har tänkt på för och nackdelar men vi får väl se när det testats.

Riktigt så bra är det inte i denna bransch. Man köpte in dubbeldäckare till 670 vilket kanske inte var det bästa valet.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Kvarne skrivet 19 oktober 2024, 14:19:55 PM
Citat från: Sca.CN113 skrivet 16 oktober 2024, 22:11:52 PMDärför att sådana dubbeldäckare är sega överlag vilket kommer spegla sig i tidtabellen och den faktiska tiden det tar mellan Slussen-Mölnvik/Hemmesta och omvänt.

Dubbeldäckarna som har beställts är egentligen byggda för långdistans. Med så många stopp som linje 474 har så kan en sådan busstyp inte motivera den tid det kommer ta vad gäller på- och avlastning.

Bara Gustavsbergs centrum, Vattenhjulet, Farstadal, Charlottendal och Värmdö marknad är alla stora hållplatser vad gäller passagerarantal per hållplats och då krävs tät turtäthet med ledbussar som snabbt kan lasta på- och av.

Jämför inte med Transdevs dubbeldäckare. Dessa är påkostade och har starka motorer. Starkare än Transdevs. Nobinas har 510Hk. Dessa lär funka bra på 474 och blir ett rejält lyft för resenärerna där.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 19 oktober 2024, 14:31:10 PM
Det är inget större fel på verken Nobinas eller Transdevs dubbeldäckare, bägge varianterna har starka och bra maskiner. Kvalitetsmässigt så ligger ju Setra bättre till dock.

Men det finns både för- och nackdelar med dubbeldäckare.
Huruvida de passar på linje 474 är det starkt delade meningar om även på Trafikförvaltningen och jag låter bli att ge mig in i den diskussionen här på Buss-snack.
Det jag kan säga är att vi på Trafikförvaltningen kommer att följa upp detta noggrant.

// Niclas
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2024, 14:34:51 PM
Citat från: buskörare skrivet 17 oktober 2024, 10:01:46 AMJag kan inte 474, så har ingen koll på lämpligheten där. På 676 passar de kanon, på 670 inte lika bra. De är lite sega iväg eftersom det är en automatlåda som kopplar ur mellan växlingarna (I-shift) men efter några växlar drar de iväg ordentligt så jämfört med de andra är skillnaden inte stor. Man får också tänka på att t.ex MAN har en accelerationsspärr (Eco-speed tror jag den heter) som gör att den accelerar långsammare för att spara bränsle. Vet dock inte hur det är på deras elbussar, har aldrig kört en sån.

Det är ju så att både Volvo:s I-shift och Mercedes Powershift är vanliga manuella växellådor med automatiskt manövrerad koppling och datorstyrd växling, därför verkar dessa segare än en vanlig momentomvandlarautomat vilken är vanligast i lokaltrafikbussar för stads och förortstrafik.

Så Setrorna som har MB drivlina har också liknande fördröjning vid växling, sedan hur lång denna upplevs är individuellt, och många gånger också olika mellan två fordonsindivider, och som nämnts är det mest märkbart vid start från stillastående innan man kommit upp i lite fart.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: elliot skrivet 20 oktober 2024, 22:55:03 PM
jag tycker iallafall att det är roligt med något annat än vad det ''brukar'' vara
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: at1981 skrivet 23 oktober 2024, 18:31:30 PM
Hejsan!

Hittade en vid det här laget gammal artikel:
https://www.mitti.se/nyheter/sl-borjar-kora-dubbeldackare-pa-varmdo-6.3.185904.70da038f09

Där benämns ambitioner att Nobina i samarbete med SL vill utveckla och förbättra linje 474!

Men vad der ev. innebär kanske visar sig i praktiken till T26 om inte förr! Men redan nu är det känt att turtätheten på 474 kommer att minska något under kommande T25 enligt Trafikförvaltningens beslut!
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 05 november 2024, 23:05:49 PM
UDX90C märkt 2088. Trodde man höll sig i 4xxx-serien.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: virtual1 skrivet 06 november 2024, 07:53:00 AM
Var väl ett antal då nya bussar i Malmö som hamnat i 26xx också av nån underlig anledning...
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Bese001 skrivet 06 november 2024, 16:40:21 PM
Just, 2631-2659 hamnade där hösten 2022.
På SBH finns ju även,avseende Setra DD, RAR18G som,enligt SBH,har fått invnr 2081.
Tittar man på förregisterade i samma chassinummerserie så dyker då, förutom UDX90C, följande upp:
RAR75B, MRW48W, ZML70B och EHP52G som dock enl Trpt-styrelsen är en traktor.
Är väl ingen ide att spekulera i vilka nummer de 19 får men 2080-2099 är ju ledigt, vad jag vet...
2100 heter ju XWF050 
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 13 februari 2025, 05:55:40 AM
Jahopp! Det blev som jag trodde. En katastrof! Mittgången på nedervåningen är alldeles för smal, plats för endast en barnvagn, lätt att slå huvudet i taket och för att inte tala om tidsåtgången vid på- och avlastning.

Någon här som åkt dom än? Hur är er upplevelse. Berätta gärna! :)
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sputnik skrivet 13 februari 2025, 10:34:54 AM
De är sköna att åka, jag tycker främre trappan är felplacerad just till vänster innanför dörren och för smal, sedan är den ju naturligtvis svängd. Det skulle varit bättre för flödet att ha den "London-style" bakom föraren.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 13 februari 2025, 17:23:40 PM
Öh!! Det fungerar inte alls med dubbeldäckare på linje 474 hur man än skulle göra!

De skulle köpt in Scania Citywide ledbussar nånstans ifrån om det gick att få tag i! Skulle passa helt perfekt på den linjen! Alternativt nya MAN-ledbussar. Inget elektriskt skit utan HVO/Biodiesel!!
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Camilla skrivet 13 februari 2025, 18:51:43 PM
Både ris och ros för dom nya dubbeldäckarna

https://www.mitti.se/nyheter/tummen-upp-for-varmdos-nya-dubbeldackare-6.3.275590.3ba5cfa722
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sputnik skrivet 13 februari 2025, 20:07:04 PM
Citat från: Sca.CN113 skrivet 13 februari 2025, 17:23:40 PMÖh!! Det fungerar inte alls med dubbeldäckare på linje 474 hur man än skulle göra!

De skulle köpt in Scania Citywide ledbussar nånstans ifrån om det gick att få tag i! Skulle passa helt perfekt på den linjen! Alternativt nya MAN-ledbussar. Inget elektriskt skit utan HVO/Biodiesel!!
Det är din åsikt, men det är helt OK att tycka,

Jag väntar nog med att säga något sådant till det har gått ett tag och kommer in åsikter från de som pendlar dagligen på linje 474.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 13 februari 2025, 21:49:58 PM
Det är inte en åsikt. Det är ett faktum. Ifall man känner till linjen så vet man.

Men du vet nog inte så mycket om linjen så jag förstår att du har den åsikten du har. Det är helt okej. Men ifall du lär dig linjen så kommer du att se och förstå vad jag menar!

Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sputnik skrivet 13 februari 2025, 23:58:44 PM
Ja, vi får se. I vilket fall lär de blå Citywide-ledvagnarna i Tyresö bli tillgängliga för andra uppdrag till sommaren om nu inte Nobina avhänder sig dessa till VR.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: elliot skrivet 14 februari 2025, 11:10:21 AM
Citat från: Sca.CN113 skrivet 13 februari 2025, 17:23:40 PMÖh!! Det fungerar inte alls med dubbeldäckare på linje 474 hur man än skulle göra!

De skulle köpt in Scania Citywide ledbussar nånstans ifrån om det gick att få tag i! Skulle passa helt perfekt på den linjen! Alternativt nya MAN-ledbussar. Inget elektriskt skit utan HVO/Biodiesel!!

Enlgit mig så fungerar DD-bussarna mycket bra, bekväma sätten, inga som behöver stå upp på motorvägen. Det dåliga är att de inte alltid håller tidtabellen (men det har 474 aldrig gjort) så förtår faktiskt inte vad som är dåligt med dem.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 14 februari 2025, 20:33:12 PM
Linje 474 har följt tidtabellen väldigt bra innan dubbeldäckarna kom.

Det stora problemet med dubbeldäckare på linje 474 är att det inte fungerar helt enkelt. Därför att:

- För många hållplatser längs linjen vilket blir mycket tidsödande.

- Plats för endast en barnvagn.

- Mycket trång mittgång på nedervåningen.

Finns antagligen mer saker man kan anmärka på.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: buskörare skrivet 15 februari 2025, 05:36:39 AM
Dubbeldäckare är inte passande på alla linjer. I "norr" har vi ju dd på 676/677 vilket funkar toppen (takhöjden lär man sig) och på 670 vilket är mycket sämre då den har fler hållplatser och används mer för kortåkning vilket gör att den tappar tid. Sen är det ju oftast bekväma att åka, men det gynnar ju mest de som åker långt.
Att Nobina bara valt 1 barnvagnsplats är ju väldigt opraktiskt, vi får åtminstone in 2 i våra.

Angående trappans placering innanför dörren, så är det vad jag kan se den vanligaste platsen. Men jag var på en mässa in i en där trappen var placerad bakom föraren. Varför är det inte vanligare? Innanför dörren skymmer den ju väldigt mycket för oss som kör.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 15 februari 2025, 09:03:49 AM
Ja, på 676 är det som gjort för dubbeldäckare! Där är det tvärtom. Alltså dubbeldäckare fungerar bättre än ledbuss på grund av att sträckan är ganska lång vilket kräver högre komfort när man åker.

Sträckan Slussen-Hemmesta är inte så lång så att det motiverar det. Med risk för att låta upprepande så är det ju det här med alldeles för många hållplatser.

Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Maven skrivet 15 februari 2025, 12:58:30 PM
Och sedan linje 435-440 sedan några år trafikeras större delen av dagen, så är det förmodligen få som åker hela vägen Slussen-Hemmesta med linje 474 med 10-15 minuter omväg via Gustavsberg C. Linje 474 hade nog kunnat vara bra för dubbeldäckare om den bara trafikerade sträckan Slussen – Mölnvik. Då hade det mest varit avstigande på utväg och påstigande på inväg, så att hållplatsuppehållen inte påverkats lika mycket av trafikantutbytet.

En stor kollektivtrafikkoncern som Nobina borde ha erfarenhet och kunna dessa nackdelar med dubbeldäckare. Man undrar om de har i bakfickan att till kommande trafikförändringar ersätta delen Mölnvik – Hemmesta med en linje Gustavsberg – Hemmesta i lite glesare turtäthet. Den skulle t.ex. kunna kopplas ihop med 467 till Brunn. Eller låta 422 bli en ännu längre lokallinje till Hemmesta, och köra linje 467 Brunn – Lugnet.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sputnik skrivet 15 februari 2025, 13:40:30 PM
Trappan skulle varit placerad bakom föraren för att få ett bättre flöde. Jag ställer mig fortfarande frågan om det är så mycket längre mellan hållplatserna och så mycket färre på och avstigande i London än på 474? I London är ju dubbeldäckare mycket vanligt förekommande och fungerar bra! Det kan hända att trappans placering blir ett hinder, men dubbeldäckare generellt är nog inga problem...
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Blue skrivet 15 februari 2025, 13:55:49 PM
Citat från: Sputnik skrivet 15 februari 2025, 13:40:30 PMTrappan skulle varit placerad bakom föraren för att få ett bättre flöde. Jag ställer mig fortfarande frågan om det är så mycket längre mellan hållplatserna och så mycket färre på och avstigande i London än på 474? I London är ju dubbeldäckare mycket vanligt förekommande och fungerar bra! Det kan hända att trappans placering blir ett hinder, men dubbeldäckare generellt är nog inga problem...

Citat från: buskörare skrivet 15 februari 2025, 05:36:39 AMAngående trappans placering innanför dörren, så är det vad jag kan se den vanligaste platsen. Men jag var på en mässa in i en där trappen var placerad bakom föraren. Varför är det inte vanligare? Innanför dörren skymmer den ju väldigt mycket för oss som kör.

har man trappan bakom föraren så blir det dålig plats till föraren och trappan blir sämre att gå i.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: B10M skrivet 15 februari 2025, 13:58:27 PM
Varför skule trappa bakom förarplatsen vara bättre för flödet? Är väl bättre med trappan bakom framdörren så att man kan gå direkt upp på övervåningen när man kommer in.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: buskörare skrivet 15 februari 2025, 15:32:22 PM
Varför skulle en trappa bakom föraren vara sämre att gå i? Och ytmässigt tror jag inte att det blir trängre för oss. Fördelen är också att de som stämplar biljetten slipper göra det i arslet på den som är på väg upp.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 15 februari 2025, 21:18:49 PM
Citat från: Maven skrivet 15 februari 2025, 12:58:30 PMOch sedan linje 435-440 sedan några år trafikeras större delen av dagen, så är det förmodligen få som åker hela vägen Slussen-Hemmesta med linje 474 med 10-15 minuter omväg via Gustavsberg C. Linje 474 hade nog kunnat vara bra för dubbeldäckare om den bara trafikerade sträckan Slussen – Mölnvik. Då hade det mest varit avstigande på utväg och påstigande på inväg, så att hållplatsuppehållen inte påverkats lika mycket av trafikantutbytet.

En stor kollektivtrafikkoncern som Nobina borde ha erfarenhet och kunna dessa nackdelar med dubbeldäckare. Man undrar om de har i bakfickan att till kommande trafikförändringar ersätta delen Mölnvik – Hemmesta med en linje Gustavsberg – Hemmesta i lite glesare turtäthet. Den skulle t.ex. kunna kopplas ihop med 467 till Brunn. Eller låta 422 bli en ännu längre lokallinje till Hemmesta, och köra linje 467 Brunn – Lugnet.

Det skulle fungera med dubbeldäckare om bussen gick:

Slussen - Mölnvik - Gustavsbergs C

Då skulle den inte stanna överhuvudtaget i Henriksdal.

Stoppen skulle bli:

Slussen
Londonviadukten
Nacka trafikplats
Mölnvik (ej Mölnviksrondellen)
Holmviksskogen
Ösbydalen
Skogsbo
Gustavsbergs C

Värmdö marknad, Charlottendal, Farstadal och Vattenhjulet är alla stora hållplatser och det är där det blir väldiga bekymmer. Där ska det gå ledbussar enligt mig.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: Blue skrivet 16 februari 2025, 07:36:34 AM
Citat från: buskörare skrivet 15 februari 2025, 15:32:22 PMVarför skulle en trappa bakom föraren vara sämre att gå i? Och ytmässigt tror jag inte att det blir trängre för oss. Fördelen är också att de som stämplar biljetten slipper göra det i arslet på den som är på väg upp.
För att avståndet mellan fronten på bussen och framaxeln är ett fast mått ska man få plats med både en förarplats och en trappa så blir det en kompromiss,
Nu har jag inte tittat på 531dt bussarna men jag vet att vi flyttade stolen bakåt i våra 328dt dubbeldäckare så trappan fram var nästan oanvändbar när någon satt på förarplats.
Titel: SV: Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö
Skrivet av: buskörare skrivet 17 februari 2025, 14:27:53 PM
Låter ju konstigt att man säljer sådana om sen inga kan köra dom? Enligt Setra själva är de vanligaste på expressbussar, skulle de förarna ha andra mått då?