Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 22 september 2024, 13:22:59 PM

Titel: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 22 september 2024, 13:22:59 PM
(https://i.postimg.cc/J0nsS5NR/C2-Alv22sep69-Web.jpg)

C2 2111 i Alvik 22 sep 1969.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 22 september 2024, 15:32:02 PM
...och med vit dest skylt :)
När byttes dessa ut till dom svarta?/Ulf
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 22 september 2024, 22:37:09 PM
Härlig bild! Och fortfarande kontaktledningsstolpar kvar, vet man när de försvann?
Intressant också med skylten på plattformen, tåg mot Bagarmossen och Farsta men Hagsätra nämns ej.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 23 september 2024, 06:02:04 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 september 2024, 15:32:02 PM...och med vit dest skylt :)
När byttes dessa ut till dom svarta?/Ulf

Gissningsvis från 1968/69 och framåt.

//Peter
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 23 september 2024, 07:23:36 AM
Stolparna är för spårvagnens kontaktledning, dom var kvar där tills dom byggde om stationen i slutet på 90 talet.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 23 september 2024, 08:04:55 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 september 2024, 15:32:02 PM...och med vit dest skylt :)
När byttes dessa ut till dom svarta?/Ulf

Läget C2 1970:

15/1: 2187 svart, 2224 vit
5/2:  2022 svart
13/6: 2440 vit

De svarta kom väl med C4 i början av 60-talet.

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Kristofer skrivet 23 september 2024, 10:19:34 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 september 2024, 22:37:09 PMIntressant också med skylten på plattformen, tåg mot Bagarmossen och Farsta men Hagsätra nämns ej.
Linje 19 utgick från Odenplan vid den här tiden. Och linje 29 ansågs kanske inte värd att vara med på skylten.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 13:51:58 PM
Tänkte att det kunde vara så, men ändå inte. Hade man alltid vändning Odenplan för linje 19?
Jämför man med modern och hyfsat modern tid så brukar linjesträckningen variera beroende på tid, att exemplevis linje 18 går till Alvik under lågtrafik men till Vällingby och Hässelby under rusning.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 13:53:45 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 september 2024, 08:04:55 AMLäget C2 1970:

15/1: 2187 svart, 2224 vit
5/2:  2022 svart
13/6: 2440 vit

De svarta kom väl med C4 i början av 60-talet.

/Gunnar

Kan det stämma överens med revision? Att av ovan nämnda så hade 2022 och 2187 reviderats men inte 2224 och 2440?
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 23 september 2024, 17:49:24 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 13:51:58 PMTänkte att det kunde vara så, men ändå inte. Hade man alltid vändning Odenplan för linje 19?
Jämför man med modern och hyfsat modern tid så brukar linjesträckningen variera beroende på tid, att exemplevis linje 18 går till Alvik under lågtrafik men till Vällingby och Hässelby under rusning.

Det hängde ju pappskyltar i varje vagn som visade slutstationerna så det gick inte att variera linjerna hit och dit hela tiden!
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 23 september 2024, 18:54:06 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 13:53:45 PMKan det stämma överens med revision? Att av ovan nämnda så hade 2022 och 2187 reviderats men inte 2224 och 2440?

2022 var nog nyreviderad och 2440 inte. De andra kan jag inte bedöma.

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 21:24:33 PM
Citat från: Bältes-Assar skrivet 23 september 2024, 17:49:24 PMDet hängde ju pappskyltar i varje vagn som visade slutstationerna så det gick inte att variera linjerna hit och dit hela tiden!

Fanns personal som skyltade om vid ändstationerna men klart att det var krångligare innan blädderblockens tid.
Nästan så man tror att utvecklingen gått framåt  ;) .
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 23 september 2024, 22:01:43 PM
Ja och så fanns det personal som ändrade på skyltarna på stationerna när dom verkligen behövde ändra på linjerna. Precis som man får göra fortfarande på alla hållplatser när dom ändrar på busslinjerna.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 24 september 2024, 19:06:40 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 13:53:45 PMKan det stämma överens med revision? Att av ovan nämnda så hade 2022 och 2187 reviderats men inte 2224 och 2440?

C2 2150 svart dest 26/1-67 nyreviderad. Tydligen lång genomförandeperiod med möjlig koppling till revision.

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 24 september 2024, 20:23:54 PM
Det verkar inte stämma ändå, tyvärr. Du har en bild från Hagsätra på 2138 som är nylackad och med SL-märken under fönstren men utan vingar, ser lustigt ut! Och den har vit destrulle, daterad 67-01-15.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 24 september 2024, 21:35:48 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 21:24:33 PMFanns personal som skyltade om vid ändstationerna men klart att det var krångligare innan blädderblockens tid.
Nästan så man tror att utvecklingen gått framåt  ;) .
Kan inte se T banans blädderblock framför mig...
De som fanns på Pendeltågen och Roslagsbanan"vändes"av tågpersonalen./Ulf
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 24 september 2024, 21:40:41 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 september 2024, 20:23:54 PMDet verkar inte stämma ändå, tyvärr. Du har en bild från Hagsätra på 2138 som är nylackad och med SL-märken under fönstren men utan vingar, ser lustigt ut! Och den har vit destrulle, daterad 67-01-15.

Kan väl stämma då en bild visar 2150 utanför Hammarbyverkstan 26/1-67 nyrev. Uppenbarligen efter 2138 på bandet.

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 24 september 2024, 22:02:07 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 september 2024, 21:35:48 PMKan inte se T banans blädderblock framför mig...
De som fanns på Pendeltågen och Roslagsbanan"vändes"av tågpersonalen./Ulf

Grönalinjen hade blädderblock på 90 talet. Föraren fick vända dom själv när tåget bytte linje fast det var ganska ovanligt.

Rödalinjen hade också blädderblock men där fick vi elektriska skyltar i taket på stationerna i början på 90 talet.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 25 september 2024, 20:09:35 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 24 september 2024, 21:40:41 PMKan väl stämma då en bild visar 2150 utanför Hammarbyverkstan 26/1-67 nyrev. Uppenbarligen efter 2138 på bandet.

/Gunnar

Då kanske gränsen låg precis där, beror på vad tidigare nämnda 2022 och 2187 kan ha haft för rev-datum eftersom de hade svarta rullar.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Micke A skrivet 26 september 2024, 08:12:57 AM
Citat från: Bältes-Assar skrivet 24 september 2024, 22:02:07 PMGrönalinjen hade blädderblock på 90 talet. Föraren fick vända dom själv när tåget bytte linje fast det var ganska ovanligt.

Rödalinjen hade också blädderblock men där fick vi elektriska skyltar i taket på stationerna i början på 90 talet.
Njae vi körde ju linje 27 till Farsta respektive Hässelby vid 14 tiden för att koppla ihop med ett annat 4 vagnståg och då skyltade man om vagnarna. Även linje 29 gick upp till Hagsätra där man skyltade om. Tidigare så körde man in i vagnhallen vid 14 tiden och så fick rangerare skylta om, för att sedan togs ett 8 vagnståg ut från depån. Så bläderblock fanns på bana 1 från mitten 80 tal någon gång. Fast ibland kunde man få "hjälp" av vissa personer att skylta om i vagnar utan att man märkte det, typ från Åkeshov
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 26 september 2024, 08:52:31 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 25 september 2024, 20:09:35 PMDå kanske gränsen låg precis där, beror på vad tidigare nämnda 2022 och 2187 kan ha haft för rev-datum eftersom de hade svarta rullar.

Ja. 2022 rev ca jan/feb 1970 men 2187 vet jag inte.

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: S Svensson skrivet 26 september 2024, 15:01:30 PM
Det diskuterades kontaktledningsstolpar.
Vad jag kan se så är dessa sammansatta med nitar. SJ stolpar finns av äldre modell på Malmbanan. Troligen finns det fortfarande stolpar från 1914 där ?
Stolpar från mitten av 40 talet och framåt är svetsade.
I och med stormen Gudrun 2005 och framåt valde dåvarande Banverket/Trafikverket att ha dagens tvådelade med en betongklump nedtill och stolpen monterad med mutter.

Nå då undrar jag varför SL lät gamla stolpar vara kvar ?
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 26 september 2024, 17:29:54 PM
Jag sa ju det, eller skrev det rättaresagt  :)

Titta noga på bilden så ser du att ledningarna till spårvagnen hänger i stolparna.

Sen så fanns stolparna kvar en bit längs tranebergsbron och Drottningholmsvägen också. Tror det hängde linor till gatlyktorna i en del av dom men andra stod bara där.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 26 september 2024, 23:15:54 PM
Vore onekligen intressant med bilder från Thorildsplan med omnejd, ska ju ha funnits två växlar där till "ytan", alltså spårvägsnätet. Detta för att kunna köra över spårvagnar/arbetsfordon antar jag innan sammanbindningen blev klar 1957.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 28 september 2024, 10:27:17 AM
Sök på " Thorildsplan " på digitaltmuseum. Där finns det b.la en bild som heter Tunnelbanestationen Thorildsplan Augusti 51 som visar när dom flyttar växlarna.

Ob.s att dom flyttade hela stationen sen på 60 talet.

Spåren syns på enirokartan också, välj historiska flygfoton under Flygfoto m.m
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 29 september 2024, 22:21:00 PM
Tack för tipsen!  :)
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 26 december 2024, 15:33:55 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 september 2024, 18:54:06 PM2022 var nog nyreviderad och 2440 inte. De andra kan jag inte bedöma.

/Gunnar

C2 2022 reviderades (R3) 1969-03-10 (11/2 1983 tog AB Demonteringar 5000 kr betalt av SL för att skrota vagnen)
C2 2440 reviderades (R1) 1967-08-30 och (R2) 1977-01-24. (Senaste/sista gången som ledarvagn 1982-03-15 enligt mina tillgängliga anteckningar)

Generellt kunde destinationsrullarna bytas ut vid andra tillfällen än bara i anslutning till revision. Fanns vagnar som inte fick vita rullen utbytt vid revision.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 26 december 2024, 17:28:05 PM
Tack särskilt för revdatum för C2 2022! Hade på känn att det var tidigare än jag uppgav.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 27 december 2024, 11:23:03 AM
Tack Gunnar,

ser att det fanns tre vagnar till i diskussionen om eventuell "gräns" - jag bidra med lite urval av data

C2 2138
Gick enligt uppgift i trafik på södra banan från sommaren 1952 (1952-06-17) efter leverans maj 1952
Omkullvält och påkörd i Spångahallen (då västra banan) av C2 2113 med "stora" skador i december 1955
Revision (R1) 1960-06-03
Revision (R2) 1967-01-10
Revision (R3) 1974-01-24 och då parkopplad med C2 2119
Sista "ordinarie" (ej utflykt eller special) C2-ledarvagn 1985-02-21 18/8
Hade HS ända fram till skrot, typ SATT, 1987-08-18 

C2 2150
Revision (R1) 1960-12-02
Revision (R2) 1967-01-26
Revision (R3) 1975-10-03 och då parkopplad med C2 2139. Konstfacksdesign.
Beslut om demontering av HS 1983-02-08. Officiellt klar för trafik utan HS 1983-02-21
Skrotad 1988-03-16

C2 2187
Revision (R1) 1960-12-29
Revision (R2) 1967-03-01
Revision (R3) 1976-04-27
HS demonterad senast november 1984. Men en annan officiell uppgift från SL gör gällande att HS, typ SATT, fanns monterad på vagnen 1985-02-07?
Skrotad 1988-11-11
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 27 december 2024, 14:50:06 PM
Stort tack för dessa uppgifter, mycket intressant och kul!

Finns det uppgifter om C1 2001-10 rullat som ledarvagnar i tunnelbanans barndom? Dessa hade väl inte HS?
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 27 december 2024, 16:42:56 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 24 september 2024, 21:40:41 PMKan väl stämma då en bild visar 2150 utanför Hammarbyverkstan 26/1-67 nyrev. Uppenbarligen efter 2138 på bandet.

/Gunnar

"Bandet" - revisionen hade en hög takt på den tiden, med fokus och med hög kvalité på förebyggande underhåll.

Utsläppet i januari 1967 såg ut så här från Centralverkstaden i Hammarby
1967-01-09 C2 2154 (R2)
1967-01-10 C2 2138 (R2)
1967-01-15 C2 2431 (R1)
1967-01-17 C2 2145 (R2)
1967-01-24 C2 2161 (R2)
1967-01-26 C2 2162 (R2)
1967-01-26 C2 2150 (R2) som innan denna revision hade 84 000 mil i trafik
1967-01-29 C2 2250 (R2)
1967-01-31 C2 2166 (R2)
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 27 december 2024, 16:57:17 PM
Ytterligare två vagnar är omnämnda i tråden, inte minst på bilden 2111, som härmed blir uppmärksammade med urval av data

C2 2111
Revision (R2) 1964-09-30 (förekommer även uppgifter om att det var 1964-11-30)
Revision (R3) 1971-12-21 (hann med 905 trafik-kilometer i december 1971). Blev parkopplad med C2 2096. Båda skrotades juni 1978.

De första C2 som parkopplades på prov var 2053+2082 och 2096+2111 (före januari 1972).

C2 2224
Revision (R1) 1961-11-15
Revision (R2) 1967-10-26
1975-12-26 v2 19/7 Höd N-ut 11.14 PUT (KUT)
Revision (R3) 1976-09-22 Konstfackinteriör
Demonterad på HS 1984-01-26. I Tuppen angavs dock så sent som 1985-08-25 att vagnen hade HS kvar
Skrotad oktober 1988
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 27 december 2024, 17:21:56 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 december 2024, 14:50:06 PMStort tack för dessa uppgifter, mycket intressant och kul!

Finns det uppgifter om C1 2001-10 rullat som ledarvagnar i tunnelbanans barndom? Dessa hade väl inte HS?

Kul. Ja frågan är ju ständigt återkommande kring vad man ska ha alla anteckningar till - men när frågorna kommer kan man bidra till svaren.

C (så sent som sommaren 1949 omtalas 2001-(2020)-2200 bara som "C" i en del officiella SS-handlingar) - C1 2001-2010 utrustades inte med Hyttsignalutrustning. Det har under alla år alltid funnits rykten, spekulationer och påståenden kring detta, huruvida 2001-2010 gått som ledarvagn i trafiktåg. Åt båda håll.

Det finns bilder på provtrafik med passagerare där dessa vagnar går som ledarvagn.

Det var för många tjänstemän vid tunnelbanan som på 1970- och 1980-talet uttalade att det hade förekommit under första åren (1950-1951), för att detta inte skulle kunna vara sant. Jag vill minns jag även har sett en bild på detta.

Jag själv intervjuade en f.d. Ötm vid Tunneldistriktet (född 1915, gick i pension 1978) och som var vid tunnelbanan från början. Han svarade just på denna direkta fråga, att vagn 2001-2010 förekom som ledarvagn 1950-1951 i trafiktåg på Hökarängslinjen.

Sedan är frågan om minnet liksom omfattningen.

Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 27 december 2024, 17:54:04 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 13:51:58 PMTänkte att det kunde vara så, men ändå inte. Hade man alltid vändning Odenplan för linje 19?
Jämför man med modern och hyfsat modern tid så brukar linjesträckningen variera beroende på tid, att exemplevis linje 18 går till Alvik under lågtrafik men till Vällingby och Hässelby under rusning.

Fram till augusti 1970 hade linje 19 sin ordinarie ändstation vid Odenplan. Därefter blev det under många år Alvik-Hagsätra.

Det fanns utgående- och ingående tåg på linje 19 från/till Vällingby (Spångahallen).

Det fanns även insatståg (förstärkningslinje) i rusningstid linje 19V Vällingby-Högdalen som 1 december 1960 ändrades till linje 29. Från september 1967 ändrades linje 29 till Åkeshov-Högdalen.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 december 2024, 18:22:29 PM
Citat från: Leyland skrivet 27 december 2024, 17:21:56 PMKul. Ja frågan är ju ständigt återkommande kring vad man ska ha alla anteckningar till - men när frågorna kommer kan man bidra till svaren.

Stort tack för alla uppgifter!

Vet du möjligen när C4 2451 reviderades första gången och om det var andra C4 som reviderades tidigare?

Mvh Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 27 december 2024, 19:03:09 PM
Citat från: Leyland skrivet 27 december 2024, 17:21:56 PMKul. Ja frågan är ju ständigt återkommande kring vad man ska ha alla anteckningar till - men när frågorna kommer kan man bidra till svaren.

C (så sent som sommaren 1949 omtalas 2001-(2020)-2200 bara som "C" i en del officiella SS-handlingar) - C1 2001-2010 utrustades inte med Hyttsignalutrustning. Det har under alla år alltid funnits rykten, spekulationer och påståenden kring detta, huruvida 2001-2010 gått som ledarvagn i trafiktåg. Åt båda håll.

Det finns bilder på provtrafik med passagerare där dessa vagnar går som ledarvagn.

Det var för många tjänstemän vid tunnelbanan som på 1970- och 1980-talet uttalade att det hade förekommit under första åren (1950-1951), för att detta inte skulle kunna vara sant. Jag vill minns jag även har sett en bild på detta.

Jag själv intervjuade en f.d. Ötm vid Tunneldistriktet (född 1915, gick i pension 1978) och som var vid tunnelbanan från början. Han svarade just på denna direkta fråga, att vagn 2001-2010 förekom som ledarvagn 1950-1951 i trafiktåg på Hökarängslinjen.

Sedan är frågan om minnet liksom omfattningen.



Återigen tack för denna uppgift.
Jag har en del frågetecken även jag om rev-datum på några C4:or, skickar ett PM.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 27 december 2024, 22:29:03 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 27 december 2024, 18:22:29 PMStort tack för alla uppgifter!

Vet du möjligen när C4 2451 reviderades första gången och om det var andra C4 som reviderades tidigare?

Mvh Gunnar

Enligt mina just nu tillgängliga uppgifter reviderades C4 2451 först 1983-08-17.

Före dess ska som minst följande C4:or har genomgått revision

2452, 2454, 2455, 2457, 2458, 2459, 2463, 2464, 2465, 2466, 2467, 2468, 2470, 2472, 2473, 2474, 2476 (2 gånger), 2477, 2478, 2480 (2 gånger), 2483, 2484, 2492, 2493, 2501, 2502, 2504, 2506, 2511, 2512, 2514, 2518, 2519, 2520, 2522, 2533, 2536, 2544, 2549, 2551, 2553, 2556, 2560, 2561, 2564, 2569, 2572, 2574, 2577, 2583, 2588, 2594, 2601, 2625,

Därtill 2460 - men det var väl bara ombyggnad av förarhytten 2 gånger...
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 28 december 2024, 11:57:19 AM
Tack för uppgifterna!

C4 2451 levererades sent 1960 och kanske fick revision strax efter de nyaste C2 reviderats ca 1967. C4 2460 fick provhytt typ C6 1969 och enligt bilder verkar det som den också fick revision i samband med det. Finns det revdatum på närliggande 2452-2463?

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 28 december 2024, 13:49:07 PM
Revisonsdatum C4 2452-63:

2452 1981-02-20.
2453 1984-04-06.
2454 1981-10-23.
2455 1979-10-30.
2456 1987-05-08.
2457 1988-03-16.
2458 1981-12-18.
2459 1988-03-30.
2460 1987-11-12.
2461 1983-12-02.
2462 1984-03-01.
2463 1987-12-28.

//Peter
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 28 december 2024, 14:13:39 PM
Hej,

Med reservation för att bli "överbevisad" så har jag inga verifieringar av att C4 2451 blev reviderad före 1983.

2451 hade officiellt leveransdatum 29 december 1960 och gick enligt uppgift första gången i trafik 14 augusti 1961. Fram till april 1964 gick hon på bana 1 och tillryggalade ca 13 100 mil. De C4 som var levererade till bana 1 före april 1964 hade i genomsnitt gått under 3 700 trafik-km totalt. Det var vid den här tiden överskott på vagnar och så ändra fram till 1975-1977. C4 gick under 1960-talet mindre i genomsnitt än jämfört C1-C3

Det går inte heller att jämföra behovet av förebyggande underhåll mellan å ena sidan vagntyperna C1-C3 å andra sidan C4. De hade olika intervall för Revision beroende på teknik och komponenter i vagnarna.

Den tidigare generella ordningen vid gamla spårvägen var att vagnar togs till Centralverkstaden i Hammarby för total revision - medan från nyare fordon och med ny teknik utförde man komponentrevision (bytte komponenter i driftverkstad, komponenter togs till verkstad för revision istället för hela vagnen).

Det tydliga behovet av Revision blev såldes behov av åtgärd av vagnkorg eller olika former av uppgradering av vagnen.

C1-C3 hade på ett helt annat sätt än C4 behov av åtgärder mot rost i korgen. Därav också behovet av ommålningar.

Härtill utfördes flera ombyggnader av C2 under de första revisionerna (0-ställning), t ex inredning och mellanväggar, dörrmanövreringsystem mm.

Med allt detta sagt går det inte att jämföra revisionsintervallen mellan vagntyperna C1-C3 respektive C4 och senare.

Mer kring detta kan säkert någon vagntekniker från tunnelbanan utveckla. Någonstans i arkivet har jag dokument som beskriver förebyggande underhåll och km-intervall för oilka delar.

2460 blev som sagt ombyggd med provhytt inför kommande C6 (inofficiellt kallades vagnen av vissa för C46). Det ska ha varit klar från verkstad 30 maj 1969. Ett officiellt datum som figurerar är 2 juni. Gick i provtrafik, på specifika turer på linje 19, i juli och början av augusti 1969. Från mitten av augusti, 18:e, på linje 14.

Fram till 1972 eller 1979 (fråga), då hon byggdes tillbaka till "originalhytt", gick hon inte lika mycket i trafik som systervagnarna. En fråga är hur mycket hon gick som ledarvagn överhuvudtaget efter att C6:orna levererats. 

Och visst stod 2460 avställd i Hammarbyhallen sommaren och hösten 2001 innan skrot? Har någon bilder?


Så på direkta frågan, några revisionsdatum på C4 2452-2463 till Gunnar
(med reservation för ej komplett, har ej läst in alla forskningsanteckningar)

2452, 1981-02-02
2453, 1984-04-06
2454, 1981-10-18
2455, 1979-10-23
2456, 1987-05-08 - mycket sent. Jag kan konstatera att vagnen gick väldigt lite i trafik 1973-1975. Nästan ingenting. Något hade hänt med vagnen! Någon som vet? Revisionen var kopplad till km-intervall, så högst troligt att orsaken till sen revision var detta.
2457, 1977-04-01, 1988-03-16 (Blå)
2458, 1981-12-20
2459, 1970-09-18, enligt notering orsak krockskadad
2460, 1969-06-02, 1979
2461, 1983-12-01
2462, 1984-02-27
2463, 1977-05-27, 1987-12-28
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 28 december 2024, 17:54:22 PM
Stort tack för all ovanstående info! Jag insåg att C4- hade ett betydligt mindre behov av revision än C1-C3.

Bra med revdatum för 2460 (2/6-69) som jag inte kunde utläsa på nedanstående bild från Fruängen 23 okt 1969:
(https://i.postimg.cc/yYmKCjkx/C4-Fr-23okt69v2460-Web.jpg)

Mvh Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: -B8RLE- skrivet 28 december 2024, 19:30:25 PM
Just det, 2460 hade denna front på prov. Men på denna vagn satt det en enkel pappersskylt där destinationen stod, till skillnad från destinationsrullen på C6 och vidare vagntyper.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 28 december 2024, 23:56:09 PM
Tack Gunnar för denna trevliga bild! Tydligt och man kan se panelerna tydligt på bakväggen i förarhytten.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: roggek skrivet 30 december 2024, 16:40:07 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 28 december 2024, 17:54:22 PMStort tack för all ovanstående info! Jag insåg att C4- hade ett betydligt mindre behov av revision än C1-C3.

Bra med revdatum för 2460 (2/6-69) som jag inte kunde utläsa på nedanstående bild från Fruängen 23 okt 1969:
(https://i.postimg.cc/yYmKCjkx/C4-Fr-23okt69v2460-Web.jpg)

Mvh Gunnar

Och så här såg det ut på insidan av provombyggda 2460
(Bilden från Tomas Sjöbloms sida Fordonsradio.se):
https://fordonsradio.se/wp-content/uploads/2024/02/C4-C6-2460-helbild-hytt-sv.jpg
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Cero skrivet 30 december 2024, 23:17:18 PM
Stort tack för en intressant tråd, speciellt delarna om C4 och 2460. Minns att jag en gång som grabb åkte i den (som mellanvagn) och blev förvånad när jag fick syn på den, att den såg ut som en C6 men gick i ett C4-tåg. C4 och C6 blandades normalt inte i trafik på 1970-talet. Det var enda gången jag såg den i ombyggt skick och jag har sökt efter bilder men inte hittat några så tack för att de visades. Vill minnas att dropplisten i takkant satt kvar efter återbyggnaden till C4-front.

Kördes den från C6-kontrollerna eller använde man den normala C4-veven som ser ut att sitta kvar på vänstersidan i hytten?
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 31 december 2024, 12:53:41 PM
Citat från: Cero skrivet 30 december 2024, 23:17:18 PMStort tack för en intressant tråd, speciellt delarna om C4 och 2460. Minns att jag en gång som grabb åkte i den (som mellanvagn) och blev förvånad när jag fick syn på den, att den såg ut som en C6 men gick i ett C4-tåg.

Cero, tack,

När ungefär i tid/år kan detta har varit?
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Cero skrivet 31 december 2024, 13:46:39 PM
Jag skulle gissa på 1972-73. Kan även nämna att jag någon gång under den perioden åkt med ett tåg som bestod av 4xC4+4xC5. Har aldrig sett den kombinationen vare sig före eller efter det tillfället.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 31 december 2024, 15:38:13 PM
Tack Cero
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 januari 2025, 00:40:08 AM
Citat från: Cero skrivet 30 december 2024, 23:17:18 PMStort tack för en intressant tråd, speciellt delarna om C4 och 2460. Minns att jag en gång som grabb åkte i den (som mellanvagn) och blev förvånad när jag fick syn på den, att den såg ut som en C6 men gick i ett C4-tåg. C4 och C6 blandades normalt inte i trafik på 1970-talet. Det var enda gången jag såg den i ombyggt skick och jag har sökt efter bilder men inte hittat några så tack för att de visades. Vill minnas att dropplisten i takkant satt kvar efter återbyggnaden till C4-front.

Kördes den från C6-kontrollerna eller använde man den normala C4-veven som ser ut att sitta kvar på vänstersidan i hytten?

C4 2460 med C6 förarbord:

https://fordonsradio.se/wp-content/uploads/2024/02/C4-C6-2460-helbild-hytt-sv.jpg
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2025, 13:33:24 PM
Citat från: Cero skrivet 30 december 2024, 23:17:18 PMKördes den från C6-kontrollerna eller använde man den normala C4-veven som ser ut att sitta kvar på vänstersidan i hytten?

Högst troligt från Förarbordet då hyttsignaler, klarsignal och tyfonknapp enbart fanns där
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Rte6 skrivet 02 januari 2025, 06:39:40 AM
När fick 2476 och 2482 sin första revision?

Jag har hört att 2476 var den första C4 som togs in för revision 1973. Jag har även sett en bild på 2476 tagen 1973. Man ser på bilden att den hade fått revision. SL-emblemen hade flyttats till fönster höjden.
Och jag har hört att även 2482 ska ha fått sin första revision 1973.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 02 januari 2025, 10:13:19 AM
2482 blev i vart fall inte helt omlackerad så tidigt som 1973. Hösten 1974 finns det rostrinningar från taknitar.

24 maj 1978 finns det i vart fall en revision noterad.

26 november 1982- sommaren 1985 (troligen 17 juli) gick 2482 på bana 1.

2482 råkade också ut för en allvarlig hjulskada 1983 som det finns en särskild utredningsrapport kring.

27 oktober 1998 var det reklam-brand i vagn 2482 vid T-centralen.

Vi börjar komma långt från trådens rubrik.



Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 06 januari 2025, 01:18:15 AM
Citat från: Leyland skrivet 27 december 2024, 16:42:56 PM"Bandet" - revisionen hade en hög takt på den tiden, med fokus och med hög kvalité på förebyggande underhåll.

Utsläppet i januari 1967 såg ut så här från Centralverkstaden i Hammarby
1967-01-09 C2 2154 (R2)
1967-01-10 C2 2138 (R2)
1967-01-15 C2 2431 (R1)
1967-01-17 C2 2145 (R2)
1967-01-24 C2 2161 (R2)
1967-01-26 C2 2162 (R2)
1967-01-26 C2 2150 (R2) som innan denna revision hade 84 000 mil i trafik
1967-01-29 C2 2250 (R2)
1967-01-31 C2 2166 (R2)


Likt C2 2138 hade även C2 2161 efter R2 "bara" runda SL-märket under fönstren på långsidan.

Frågan är då om även 2431 och 2145 hade samma märkning? Jag saknar bilder på dessa två vagnar från perioden 1967- och fram till R3.

Och hade nu 2138 och 2161 denna avvikande märkning ända till R3?
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Railmaster skrivet 10 januari 2025, 14:37:18 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 september 2024, 08:04:55 AMLäget C2 1970:

15/1: 2187 svart, 2224 vit
5/2:  2022 svart
13/6: 2440 vit

De svarta kom väl med C4 i början av 60-talet.

/Gunnar

Modern forskning har visat att det som avgör om det är svarta eller vita rullar är vem som tillverkat rullarna. Extern leverantör = svarta rullar, SS egen tillverkning = vita rullar.
A24 hade tex svart rullar vid leverans som kompletterades med vita rulldelar när de kom till Brännkyrkahallen.
De sista runt 130 standardrullarna rullarna som kom runt 1961-62 till A4, A5, A25, A26 och A27 var alla helt vita med svart text och ersatte de tidigare rullarna där det klippts, skarvats och sytts friskt genom åren.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 11 januari 2025, 16:50:15 PM
Citat från: Railmaster skrivet 10 januari 2025, 14:37:18 PMModern forskning har visat att det som avgör om det är svarta eller vita rullar är vem som tillverkat rullarna. Extern leverantör = svarta rullar, SS egen tillverkning = vita rullar.
A24 hade tex svart rullar vid leverans som kompletterades med vita rulldelar när de kom till Brännkyrkahallen.
De sista runt 130 standardrullarna rullarna som kom runt 1961-62 till A4, A5, A25, A26 och A27 var alla helt vita med svart text och ersatte de tidigare rullarna där det klippts, skarvats och sytts friskt genom åren.

Mycket bra forskningsrapport.

När gjordes de sista SS-egentillverkade rullarna till Tunnelbanevagnarna?

Visar forskningen något kring frågan att på tidiga 1950-tals leveranser av tunnelvagnarna eftermonterades destinationsrullen i Stockholm (finns stöd för detta på leveransbilder), men att senare leveranser till exempel 2280 är destinationsrullen monterad under tillverkningen? 2280 har i vart fall vit destinationsrulle monterad när vagnen ankommer som ny till Västra banan - möjligen kan vagnen ha mellanlandat vid Centralverkstan i Hammarby där rullen monterats.

C4 2451 har vit destinationsrulle monterad i Linköping innan leverans till Stockholm. Här har då SS låtit leverera viss utrustning till ASJ (affärsmässigt kan ASJ köpt av SS).

C6 2651 har svart destinationsrulle i Linköping i april 1970.

 
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 11 januari 2025, 18:20:50 PM
C4 2451 hade vit destinationsrulle i Stockholm 1961 men svart 1967.

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 11 januari 2025, 18:58:43 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 11 januari 2025, 18:20:50 PMC4 2451 hade vit destinationsrulle i Stockholm 1961 men svart 1967.

/Gunnar

Tack Gunnar,

Forskning kring logik och ordning - vit/svart och var monterades destinationsrullen

C4 2457 verkar inte ha någon rulle alls sommaren 1962 i Hammarby
C4 2460 hade svart i Hagsätra 1962 (Bild från vännen Gunnar D)
C4 2488 har svart rulle 30 augusti 1964 på linje 13

Kan man då ana och få bekräftat att vit rulle fanns bara på Tub 1, dvs med nya destinationer på Tub 2 april 1964 kom den svarta rullen som ny standard på Tunnelbanan? Alla C4, som senast när de kom till Tub 2 fick svart rulle, t.o.m kanske det av C4 bara var 2461 som hade vit destinationsrulle vid leveransen?
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Railmaster skrivet 11 januari 2025, 20:21:54 PM
Det som kan vara värt att notera är att det är samma typsnitt på de vita tunnelvagnsrullarna som det står KUNGSGATAN som på de kompletterande destinationer  som A24 fick när de kom till Brännkyrka.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 11:32:19 AM
Komplettering:

C4 2452 vit rulle Högdalshallen 1961 (blankskyltad)
C4 2459 svart rulle Linköping 1961 (skyltad Vällingby)
C4 2539 svart rulle Skärmarbrink 21 aug 1963.

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Railmaster skrivet 12 januari 2025, 12:23:04 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 11:32:19 AMKomplettering:

C4 2452 vit rulle Högdalshallen 1961 (blankskyltad)
C4 2459 svart rulle Linköping 1961 (skyltad Vällingby)
C4 2539 svart rulle Skärmarbrink 21 aug 1963.

/Gunnar

Svårt att veta om 2452 har vit rulle om den är blankskyltad? Är det inte i regel vitt i början och eller slutet på rullarna?
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 12 januari 2025, 13:30:34 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 11:32:19 AMKomplettering:

C4 2452 vit rulle Högdalshallen 1961 (blankskyltad)
C4 2459 svart rulle Linköping 1961 (skyltad Vällingby)
C4 2539 svart rulle Skärmarbrink 21 aug 1963.

/Gunnar

Tack Gunnar,

C4 2452 svart rulle Liljeholmen 1969-09-06
C4 2459 svart rulle alltjämt 1979

Har Du foto på 2539 vid Skärmarbrink i trafik 1963? 2539 var ju en av de 8 stycken C4:or som fick autopilotutrustning året därpå, 1964.

Noterbart också att C1 2001 under provkörningarna vid Sandsborg 1949 hade svart destinationsrulle, möjligen med den ende destinationen "PROVVAGN".

C1 2017 hade i var fall svart fulle 1 oktober 1950 "HÖKARÄNGEN", liksom de flesta (alla) vagnar på södra banan 1950-1951.

C2 2034 lämnar Linköping i december 1950 utan rulle, vilket talar för att dessa eftermonterades av SS i Stockholm vad gäller i vart fall tidiga C2.

C2 2045 har vit rulle 1953.

Går det då sammantaget att uteslutande säga att de vita destinationsrullarna kom till Tunnelbanan först med Västra banan 1952?

Verifieringen (bild) på 2045 är från Centralverkstaden - men vagnen kanske kommit/ska till Västra banan med vagnbjörn alternativt förbereds för västra banan?
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 16:29:37 PM
Citat från: Railmaster skrivet 12 januari 2025, 12:23:04 PMSvårt att veta om 2452 har vit rulle om den är blankskyltad? Är det inte i regel vitt i början och eller slutet på rullarna?

Det kan förstås vara en svart rulle med blanka vita fält på vissa ställen..

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 17:19:14 PM
(https://i.postimg.cc/Bvf0F61p/C4-Skb21aug63-Web.jpg)
Citat från: Leyland skrivet 12 januari 2025, 13:30:34 PMHar Du foto på 2539 vid Skärmarbrink i trafik 1963? 2539 var ju en av de 8 stycken C4:or som fick autopilotutrustning året därpå, 1969.
Ovan C4 2539, levererad 16 aug 1963, vid Skärmarbrink 21 aug 1963. Kanske transport från Hammarby till någon vagnhall.


Citat från: Leyland skrivet 12 januari 2025, 13:30:34 PMGår det då sammantaget att uteslutande säga att de vita destinationsrullarna kom till Tunnelbanan först med Västra banan 1952?
Vet inte, kanske finns det en koppling till de nya typsnittens införande 1952 resp 1956/57?

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 12 januari 2025, 19:24:38 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 17:19:14 PM(https://i.postimg.cc/Bvf0F61p/C4-Skb21aug63-Web.jpg)Ovan C4 2539, levererad 16 aug 1963, vid Skärmarbrink 21 aug 1963. Kanske transport från Hammarby till någon vagnhall.

/Gunnar


Tack Gunnar för mycket trevlig bild.

Nu gissar jag, att transporten är på väg till Högdalshallen, enär Hammarby inte kunde ha alla vagnar stående där. Alla nyleveranser vid den här tiden gick till Hammarby först för besiktning och kompletteringar.

Jag har notering att 2539 gick första gången i trafik 3 oktober 1963. Perioden 3 oktober - 31 december 1963 har hon 10 957 trafik-km registrerade, varav 4 469 i december.

1964 i september (jag skrev tidigare fel i hastigheten, år 1969) blev 2539 tillsammans med ytterligare fem C4 (totalt sex, inte åtta, vagnar) utrustade med Autopilotutrustning.

Jag antar att detta skedde vid Centralverkstan och frågan är om dessa sex vagnar då inte gick i trafik på Bana 2 perioden april-september 1964? Någon som vet?

Åren 1964-1966 rullar 2539, likt de övriga autopilotvagnarna, långt under genomsnittet (50%) jämfört övriga C4:or. Gissar att det hade ett samband med autopilottestet - dels avställningstid för montering/demontering men även att provtåget/provvagnarna inte rullade så mycket i trafik.

Men 1968 blev det desto mer i trafik - 2539 vann månadstävlingen december 1968, som den av alla tunnelvagnar som rullade mest under månaden, 10 574 trafik-km.

2539 förblev grön och slutade sina sista år på Tub 1.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 22:01:05 PM
Tack för många intressanta uppgifter!
Hur mycket kan C4 2650 ha gått 1967-71 när den hade tyristordrift?

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 14 januari 2025, 09:47:34 AM
Citat från: Leyland skrivet 12 januari 2025, 19:24:38 PM1964 i september (jag skrev tidigare fel i hastigheten, år 1969) blev 2539 tillsammans med ytterligare fem C4 (totalt sex, inte åtta, vagnar) utrustade med Autopilotutrustning.

Jag antar att detta skedde vid Centralverkstan och frågan är om dessa sex vagnar då inte gick i trafik på Bana 2 perioden april-september 1964? Någon som vet?

Enligt SoB 8/1964 sattes autopilottåget in i ordinarie trafik för första gången 17/9-64. Tåget gick på linje 14 tur 1 från dagtrafikens början och pressvisades under eftermiddagen. Allt gick bra.
Rimligen hade autopilottåget provats på T-bana 2 innan detta tillfälle.

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 14 januari 2025, 10:40:39 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 22:01:05 PMTack för många intressanta uppgifter!
Hur mycket kan C4 2650 ha gått 1967-71 när den hade tyristordrift?

/Gunnar

Ja, långt i från lika mycket som övriga C4.

1969-12-31 minst av alla C4, hade då gått totalt från leverans 3 219 trafik-km, att jämföra med t.ex. 2646 som hade gått 160 690 trafik-km. Genomsnittet 1969-12-31 för typ C4 låg på 157 trafik-km per kalenderdag från leveransdag, att jämföra med 2650 som samma dag låg på ett genomsnitt på 3 trafik-km per kalenderdag.

1979-12-31 hade 2650 spottat upp sig, men låg fortfarande i bottenligan. Sex C4 utmärker sig 1979-12-31 att ha rullat bara ca 60% jämfört alla C4:ors genomsnitt (2647, 2521, 2626, 2646, 2650, 2460). Jämförelsetalet per dag för 2650 låg på 99 trafik-km per kalenderdag att jämföra med alla C4 där genomsnittet låg på 170 trafik-km per kalenderdag.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 14 januari 2025, 10:43:59 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 januari 2025, 09:47:34 AMEnligt SoB 8/1964 sattes autopilottåget in i ordinarie trafik för första gången 17/9-64. Tåget gick på linje 14 tur 1 från dagtrafikens början och pressvisades under eftermiddagen. Allt gick bra.
Rimligen hade autopilottåget provats på T-bana 2 innan detta tillfälle.

/Gunnar

Tack Gunnar för denna fakta.

Ja, provkörningar lär ha ägt rum på T-bana 2. Frågan är alltjämt om dessa vagnar gick i trafik på T-bana 2 april-maj 1964 innan de utrustades med denna provutrustning.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 14 januari 2025, 15:27:54 PM
Citat från: Leyland skrivet 14 januari 2025, 10:40:39 AMJa, långt i från lika mycket som övriga C4.

1969-12-31 minst av alla C4, hade då gått totalt från leverans 3 219 trafik-km, att jämföra med t.ex. 2646 som hade gått 160 690 trafik-km. Genomsnittet 1969-12-31 för typ C4 låg på 157 trafik-km per kalenderdag från leveransdag, att jämföra med 2650 som samma dag låg på ett genomsnitt på 3 trafik-km per kalenderdag.

1979-12-31 hade 2650 spottat upp sig, men låg fortfarande i bottenligan. Sex C4 utmärker sig 1979-12-31 att ha rullat bara ca 60% jämfört alla C4:ors genomsnitt (2647, 2521, 2626, 2646, 2650, 2460). Jämförelsetalet per dag för 2650 låg på 99 trafik-km per kalenderdag att jämföra med alla C4 där genomsnittet låg på 170 trafik-km per kalenderdag.

Tack för detta! Du har ett fantastiskt material!
2650 såg jag aldrig de första fem åren.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Cero skrivet 14 januari 2025, 15:34:05 PM
Ja det är ett mycket intressant material och även så Gunnars bilder. Själv var jag ju bara ett barn på den tiden när C4:or och C6:or levererades och jag har i efterhand undrat mycket hur det gick till under dessa år och hur T-bana 2 driftsattes. Jag har läst någonstans att teststräckan för autopiloten i trafik skulle ha varit Västertorp->Hägerstensåsen men vet inte om det stämmer. Finns det noterat vilka övriga fem C4 som hade autopilot?
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 14 januari 2025, 15:41:54 PM
Citat från: Leyland skrivet 14 januari 2025, 10:43:59 AMJa, provkörningar lär ha ägt rum på T-bana 2. Frågan är alltjämt om dessa vagnar gick i trafik på T-bana 2 april-maj 1964 innan de utrustades med denna provutrustning.

Det raka svaret på frågan är att jag vet tyvärr inte.
Enligt C4 vagnförteckning B hade t.o.m. 2570 levererats 1.4.64 och t.o.m. 2582 1.7.64. Enligt uppgift ska ett antal C2 inlånats i början av trafikeringen av T-bana 2. Detta för att lite beskriva situationen vid tidpunkten.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: roggek skrivet 14 januari 2025, 17:19:44 PM
Citat från: Cero skrivet 14 januari 2025, 15:34:05 PMJa det är ett mycket intressant material och även så Gunnars bilder. Själv var jag ju bara ett barn på den tiden när C4:or och C6:or levererades och jag har i efterhand undrat mycket hur det gick till under dessa år och hur T-bana 2 driftsattes. Jag har läst någonstans att teststräckan för autopiloten i trafik skulle ha varit Västertorp->Hägerstensåsen men vet inte om det stämmer. Finns det noterat vilka övriga fem C4 som hade autopilot?

På www.trafikhistoria.se så hittar du dokumentationen fölr både idriftsättningen och autopilotprovet på Tbana 2.

Stockholms Spårvägar, Tunnelsektionsorder inför öppnadet av tunnelbana 2, 1964 samt
Stockholms Spårvägar, trafikorder ang. utvidgning av proven med autopilotdrift, 1966

Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Cero skrivet 14 januari 2025, 19:04:27 PM
Tack!
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 15 januari 2025, 11:24:00 AM
Citat från: Cero skrivet 14 januari 2025, 15:34:05 PMJa det är ett mycket intressant material och även så Gunnars bilder. Själv var jag ju bara ett barn på den tiden när C4:or och C6:or levererades och jag har i efterhand undrat mycket hur det gick till under dessa år och hur T-bana 2 driftsattes. Jag har läst någonstans att teststräckan för autopiloten i trafik skulle ha varit Västertorp->Hägerstensåsen men vet inte om det stämmer. Finns det noterat vilka övriga fem C4 som hade autopilot?

Tack Cero,

Här är de sex, enligt officiella uppgifter 2475 + 2477 + 2489 + 2490 + 2539 + 2565

Fann en notering, att det ska finnas en bild på 2490 vid Blåsut från mars 1964 där i vart fall någon satt bildtexten "Test av autopilot på tunnelbanan"
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 15 januari 2025, 11:33:26 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 januari 2025, 15:41:54 PMDet raka svaret på frågan är att jag vet tyvärr inte.
Enligt C4 vagnförteckning B hade t.o.m. 2570 levererats 1.4.64 och t.o.m. 2582 1.7.64. Enligt uppgift ska ett antal C2 inlånats i början av trafikeringen av T-bana 2. Detta för att lite beskriva situationen vid tidpunkten.

Mvh Gunnar

Officiella leveransdatum för C4 ger vid handen att intill 1 april 1964 hade vagn 2574 levererats.

Jag hörde också på 1970-talet att C2 skulle gått på Tub 2 i början (1964) - men jag kan inte minnas att jag sett någon verifiering på detta. Jag har i vart fall ingen  ;)

Givet att minst 112 stycken C4 kunde gå på Tub 2 i april 1964, torde de ha räckt för första årets utsättning (14 heltåg) inklusive reserv. Till september 1964 hade 2600 levererats (150 stycken).
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 januari 2025, 17:58:27 PM
"Officiella leveransdatum" är det datum som stod på vagnarna?

Sammandragsblad för vagnförteckning (Trafikvagnar) anger för C4: 118 st (1.4.64), 131 st (1.7.64) samt 135 st (1.10.64). Det var väl antalen som var klara för/användes i trafiken.

/Gunnar
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Cero skrivet 15 januari 2025, 18:57:10 PM
Jag har en notering att 120 C4 var levererade till 1 april 1964 samt att C2 2441-2450 ska ha varit stationerade på Tub 2 vid öppnandet. Vet tyvärr inte var infon kommer ifrån och om den är korrekt.
Titel: SV: Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan
Skrivet av: Rte6 skrivet 08 februari 2025, 15:01:50 PM
Citat från: Leyland skrivet 06 januari 2025, 01:18:15 AMLikt C2 2138 hade även C2 2161 efter R2 "bara" runda SL-märket under fönstren på långsidan.

Frågan är då om även 2431 och 2145 hade samma märkning? Jag saknar bilder på dessa två vagnar från perioden 1967- och fram till R3.

Och hade nu 2138 och 2161 denna avvikande märkning ända till R3?

Vilken vagn kan ha varit den första som fick SL-märket i fönsterhöjden vid revision. Som sen blev standard.
Jag gissar att det var samma år.