Är det nån som sett om man klubbat T25 än? Man är ju lite nyfiken!
Det kanske är den här
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=2053413
Nej, det där är förslaget. De fastslagna förändringarna brukar klubbas i september.
Och hur var det nu... jag tror att det slutliga dokumentet brukar komma ut någon gång i Oktober i vanliga fall...
September har också förekommit.
https://www.mynewsdesk.com/se/sl/documents/information-om-trafikfoeraendringar-i-sl-och-waaab-trafiken-t25-punkt-pdf-444273
Nu ska dokumentet ha kommit
Ja, T25 är klubbat för SL:s del.
I axplock:
Ska det anses en skräll att Mälarötrafiken genomgår denna effektivisering?
På andra sidan Mälaren styckas linje 712 upp mellan andra linjer.
Och i Norrort tillkommer linje 604X, genom att kortturerna på linje 629 till och från Flygstigen förlängs till Hägernäs station.
Längs denna bana, ut från Åkersberga, går två linje(varianter) i graven: 624C och 628C.
Nu finns de nya tidtabellerna uppe. Har även sett att buss 184 åter ska gå till Farsta sjukhem samt att buss 828 och 831 ska börja trafikera en ny hållplats, Klockelundsvägen, belägen på Perstorpsvägen.
L446 skall tydligen utgå från Medborgarplatsen istället för Sickla Udde från december, det är positivt!
Observera att Möjabussen 689 börjar att köras innan Waxholmsbolagets vintertidtabell börjar.
Den körs då mellan Möjaström-Berg och det beror på ombyggnation av Bergs brygga.
/Ulf
Tack för länken till trafikförändringsbeskrivningen. Är det nån som vet varför delen om bussarna är så svårläst? Det ser ut som att dom har försökt skriva det i bokstavsordning efter kommunernas namn eller nåt i den stilen, men då blir det ju en massa upprepningar och annat konstigt.
Så har den sett ut i många år. Det är väl kommunerna som är den huvudsakliga mottagaren av dokumentet, så därför är det uppdelat per kommun, med upprepning av de linjer som trafikerar flera kommuner.
712:an verkar få leva kvar till operatörsskiftet åtminstone...
Likaså ersättningsbussarna 25F, 25M och 26M...
Citat från: Sputnik skrivet 30 november 2024, 21:33:00 PML446 skall tydligen utgå från Medborgarplatsen istället för Sickla Udde från december, det är positivt!
Var finns den informationen?
Det stod att 446:an skulle gå till Medborgarplatsen i en tidigare bilaga men den bilagan drogs in igen (kanske pga feltryck)
Ja, det stod Medborgarplatsen i tidtabellen, men nu står det Sickla Udde igen, så någon hade nog gjort ett misstag.
Inom TO Kallhäll sker tre förändringar:
Varannan tur på 550 under låg- och högtrafik förlängs från handelsplatsen/Ikea till Kallhälls station, för att möjliggöra ökad resande- och omloppsmöjlighet. Under högsommartid dras kortturerna på 550 (till handelsplatsen) samt hälften av turerna på 553H/V och 564H/V in.
Linje 546 ersätter dagens kortturer på 543 genom att bli en ringlinje till Ormbacka/Vega med trafikeringstid från morgonen till kl. 22.
Linje 558X ska trafikera hpl Mätarvägen i anslutning till de nya lagren i området, men avkortas till hpl Örnäsvägen.
I samband med det tillkommer också två nya hållplatser: Flyginfarten för linje 550 (fanns redan 2009 under namnet Flottiljområdet) belägen på Enköpingsvägen samt Ormbackavägen för linje 546 belägen på Vinlandsvägen.
Jag har också sett att 501 inte ska vända vid Frösundavik på grund av trafiksäkerhetsrisk utan istället gå från Solna station längs Kolonnvägen ända upp till Signalbron och Ulriksdals idrottsplats innan den kör hela Gustav III:s boulevard igen (den där omvägen känns ändå liiiite onödig med tanke på att Sofia Magdalenas plats hade kunnat bli en ganska bra vändpunkt).
Jag menar, tänk om man hade gjort förändringen när 57:an eller 67:an gick ändå upp dit!
Det lite roliga är ju att anledningen är att de nya elbussarna är för tunga för att vända i Frösundavik. Detta hade inte varit ett problem, i alla fall inte på några år, ifall 57 eller 67 hade gått dit idag...
676 ska börja lasta vid Arninge stn in mot stan, men inte lasta av utåt. Som gjort för missförstånd.
Citat från: -B8RLE- skrivet 05 december 2024, 09:04:57 AMLinje 546 ersätter dagens kortturer på 543 genom att bli en ringlinje till Ormbacka/Vega med trafikeringstid från morgonen till kl. 22.
Linje 546 för 15 år sedan:
Jakobsbergs station – Viksjö centrum – Byleden – Hjulsta – Tensta centrum (– Rissneleden – Ulvsunda industriområde – Solna centrum – Karolinska institutet)
Linje 546 idag:
Barkarby station – Vega – Barkarby station
Citat från: IvveRivve004 skrivet 14 december 2024, 01:31:54 AMJag har också sett att 501 inte ska vända vid Frösundavik på grund av trafiksäkerhetsrisk utan istället gå från Solna station längs Kolonnvägen ända upp till Signalbron och Ulriksdals idrottsplats innan den kör hela Gustav III:s boulevard igen (den där omvägen känns ändå liiiite onödig med tanke på att Sofia Magdalenas plats hade kunnat bli en ganska bra vändpunkt).
Jag menar, tänk om man hade gjort förändringen när 57:an eller 67:an gick ändå upp dit!
I sak är detta ingen trafiksäkerhetsrisk på så vis utan det är att bjälklaget samt tätskiktet för garaget, vars tak då samtidigt utgör körvägen förbi hotellets entré, har en begränsad bärighet. Detta har ju varit känt i många år och var ju orsaken till att linje 70 tidigare inte fick ha kvar sitt ändhållplatsläge där utan att det flyttades ned till en plats innan man körde upp på rampen. Dvs. passera fungerade, men inte att stå stilla där en stund då det ökade påfrestningen. Att nuvarande typer av batteribussar är (mellan tumme och pekfinger) 3-4 ton tyngre än sina förbränningsmotordrivna syskon blir då lite av en showstopper. Att platsen dessutom är privatägd förenklar inte.
Sedan håller jag inte med om att cirkulationen vid Sofia Magdalenas plats skulle vara en bra vändpunkt. Visserligen är det väl tänkt att det ska vara spetsvändning på linje 501, men sådant fungerar ju lite si så i praktiken. Alltså behövs det någon form av regleringsyta och det saknas helt här. Skulle man vända vid Sofia Magdalenas plats så hade man sannolikt behövt tidsreglera vid någon av de övriga hpl.lägena. Det hade dock dels inneburit att linje 501 hela tiden skulle riskera att vara i vägen för linjerna 508 och 509, dels att det skulle bli väldigt kort utrymme till hpl. Frösunda port som ju ligger i direkt anslutning till sagda cirkulationsplats.
varför tar man inte bara bort 501:an, 509:an när finns
Eller lägger om den så den vänder vid Hagalund, Odenplan eller Karolinska istället för Frösundavik...