Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: roggek skrivet 03 september 2024, 04:34:47 AM

Titel: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: roggek skrivet 03 september 2024, 04:34:47 AM
...Sverige gick över till högertrafik. Hittade en liten brittisk filmsnutt på Youtube om svenskarnas farhågor inför omställningen till högertrafik den 3 september 1967:


Vässa på engelskan, för här ser vi legender både mänskligt och fordonsmässigt.
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: Peter Rost skrivet 03 september 2024, 05:39:58 AM
Bidrar även jag med ett filmklipp från den 3/9 1967:

https://www.youtube.com/watch?v=pVR85jpTcn8

//Peter
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 03 september 2024, 10:56:20 AM
(https://i.postimg.cc/yNCWRc5v/B25-Hammarbyb3sep67-Web.jpg)

Vid infartsspåret mot Hammarbyhallen 3 sep 1967.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 03 september 2024, 21:05:02 PM
Trevliga filmsnuttar :)
Svårt att höra,men hur många CR76or(som visas i filmen)producerade ScaniaVabis till högeromläggningen?/Ulf
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: roggek skrivet 04 september 2024, 13:31:45 PM
Enligt filem "three thousand five hundred" d v s 3.500 bussar.
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: Ted Selander skrivet 05 september 2024, 05:52:30 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 september 2024, 21:05:02 PMTrevliga filmsnuttar :)
Svårt att höra,men hur många CR76or(som visas i filmen)producerade ScaniaVabis till högeromläggningen?/Ulf

Jag får det till 509 st. levererade i Sverige 1967, enligt SvOf skrift 2 (Helbyggda Scania(-Vabis)).
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 05 september 2024, 12:29:04 PM
Tack för den uppgiften.
Jo,dom drösade in och fanns i princip i varje stad i landet ;)
Jättebra stadsbuss./Ulf
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: K R skrivet 07 september 2024, 12:01:47 PM
Hej!

På tal om vilka svenska städer som fick Scania-Vabis CR76 inför och strax efter dagen H.

Uppgifter om städer och orter kommer från ovan nämnda skrift SvOf skrift nr 2:

Örebro, Uppsala, Kristinehamn, Jönköping, Malmö, Linköping, Västerås, Umeå, Göteborg, Uddevalla, Halmstad,
Norrköping, Helsingborg, Lidingö, Södertälje, Lund, Karlskrona, Västervik, Fagersta, Gävle, Sundsvall, Nyköping,
Skellefteå, Borås samt två bussar till NBJ, Nora Bergslags Järnvägs AB som senare hamnade i Karlskoga.
Många städer blir det...

För SL:s del införlivades senare bussarna från Lidingö och Södertälje och fick då littera H66.
Lidingös vagnar blev då 7723, 7725, 7727, 7750, 7752, 7754, 7756, 7758, 7760 och 7762.
Södertäljes bussar blev 7901-7906 samt 7910-12.
Södertäljes mellanliggande nr 7-9 kom dock att hamna i Eskilstuna (EOT) och senare hos SLT, då numrerade 108-110.

mvh K R 
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 07 september 2024, 13:09:36 PM
Det var dock inte många till Borås, närmare bestämt bara en...
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: K R skrivet 08 september 2024, 13:44:07 PM
Hej!

Visst var det på det viset! En enda CR76 levererades till Stadsbussar i Borås AB.
Denna enda Borås-vagn hamnade sedan för övrigt 1974 i Malmö, där med inv.nr 254 som ersättning för en tidigare CR76 med samma nummer,
som skrotades då efter olycka.

SBH-sida om denna enda Borås-CR76 med illustrerande bild:

https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/659

Övriga orter som förutom Borås begåvades med en enda CR76 var Kristinehamn, Fagersta och Skellefteå.

Annars var just Malmö den största beställaren av CR76 med inalles 140 bussar, medräknat de tio vagnar som levererades under den senare delen av 1968.

mvh K R
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 08 september 2024, 20:38:03 PM
Kul att få veta.
Sedan levererades det ett antal till SJ också?/Ulf
Titel: SV: Nu är det 57 år sedan...
Skrivet av: K R skrivet 09 september 2024, 00:06:15 AM
Hej!

SJ fick inga Scania-Vabis CR76 levererade till sig per definition.

Under 1968 ändrades märkes- och modellbeteckningar hos tillverkaren ifråga (även på lastbilssidan).
Kort sagt kom Scania-Vabis CR76 nu att bli benämnd Scania CR110M, på det stora hela tämligen oförändrad.

För att komplicera bilden lite förekom under övergången att beteckningen "CR76" alt. "CR76M" av Scania kunde finnas angiven
t ex på den invändiga tillverkningsskylten, detta medan den yttre märkningen angav "Scania 110".
Detta gällde bl a de tre första Scania CR110M till SJ som fick nr 1008, 1009 och 1012.

Och nu kom det alltså att levereras ett tiotal dylika Scania CR110M till SJ,
men den längre och med längre hjulbas försedda CR110L kom till SJ i ett mycket större antal.
Till och med den exotiska CR110T, en turistbuss med kaross från tyska Vetter på CR110L-chassi,
kom till SJ i tre exemplar av de sammanlagt nio byggda.
Scania själva kallade den för helbyggd trots att karossen kom från en extern leverantör.

Uppgifterna här ovan är tagna ur den även tidigare brukade SvOf skrift nr 2. Ett bra referensverk!

Vi avslutar så med en länk till en tidigare tråd på forumet med en bild på två Scania CR110M hos SJ:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=42568.0

mvh K R