Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr G skrivet 18 augusti 2024, 19:35:30 PM

Titel: SL H34 74497 på linje 94
Skrivet av: Mr G skrivet 18 augusti 2024, 19:35:30 PM
(https://mrg1.de/images/2030.JPG)

Nattbuss vid Hornstull 1969

Mvh Mr G
Titel: SV: SL H34 74497 på linje 94
Skrivet av: roggek skrivet 18 augusti 2024, 21:46:48 PM
Och Brovaktstornet återfinns numera vid Gillingebanan:
https://maps.app.goo.gl/NbQrDFDAB76AhcmB9

Fin bild på en plats som kraftigt förändrats :)
Titel: SV: SL H34 74497 på linje 94
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 augusti 2024, 23:47:45 PM
Hur var det egentligen med utsättningen av nattvagnar från Hornsberg o Söder från typ 1964-65 och till högertrafiken började och sedan typ 1967-mitten på -70 talet?

Tog man vad som fanns eller var det vagntyper som föredrogs eller tvärtom absolut inte skulle gå på natten?

När jag sedan i början på -80 talet körde en del natt hände det t.ex aldrig att man satte ut en H11:a på en tur som skulle bli 97:a exempelvis, kikade i kalendrarna  och det var enbart H59 på nattintjänsten som jag hade på 97:an.

Däremot på 94:an och 790 var det ju nästan alltid H11:a på -80 talet, även om man enstaka gånger kunde få en H59:a vilket inte var så poppis bland den resande allmänheten inkl kollegor på 790:an
Titel: SV: SL H34 74497 på linje 94
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 19 augusti 2024, 15:50:22 PM
Var det även likadant då att Leyland kördes på"yttervarvet"och Bussing på innervarvet såsom Volvo på ytter-och Scania på innervarvet som på 80-90 talen?
Mycket fin bild i gryningsljuset med en aningens trött chaufför.../Ulf
Titel: SV: SL H34 74497 på linje 94
Skrivet av: Mr G skrivet 20 augusti 2024, 13:08:37 PM
Ja, fast tvärtom . Leyland på inre ringen och Büssing på den yttre. Eller kanske rättare sagt, Söderhallen på inre och Hornsberg på yttre.
Titel: SV: SL H34 74497 på linje 94
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 20 augusti 2024, 16:30:43 PM
Tack för svaret.
Då stämmer det med bussen på bilden(och jag tänkte fel) ;) /Ulf
Titel: SV: SL H34 74497 på linje 94
Skrivet av: Gunnar D skrivet 21 augusti 2024, 10:31:10 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 augusti 2024, 23:47:45 PMHur var det egentligen med utsättningen av nattvagnar från Hornsberg o Söder från typ 1964-65 och till högertrafiken började och sedan typ 1967-mitten på -70 talet?

20 juni 1966 kunde H21 5296 och H23 5416 ses på yttre ringen på linje 104 samt H23 5431 på inre ringen.

/Gunnar
Titel: SV: SL H34 74497 på linje 94
Skrivet av: Railmaster skrivet 23 augusti 2024, 22:46:54 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 augusti 2024, 23:47:45 PMHur var det egentligen med utsättningen av nattvagnar från Hornsberg o Söder från typ 1964-65 och till högertrafiken började och sedan typ 1967-mitten på -70 talet?

Tog man vad som fanns eller var det vagntyper som föredrogs eller tvärtom absolut inte skulle gå på natten?

När jag sedan i början på -80 talet körde en del natt hände det t.ex aldrig att man satte ut en H11:a på en tur som skulle bli 97:a exempelvis, kikade i kalendrarna  och det var enbart H59 på nattintjänsten som jag hade på 97:an.

Däremot på 94:an och 790 var det ju nästan alltid H11:a på -80 talet, även om man enstaka gånger kunde få en H59:a vilket inte var så poppis bland den resande allmänheten inkl kollegor på 790:an

Minns från mitten av 90-talet och framåt att Söderhallen i princip bara tursatte H11 på linje 94 för att H59 lät för mycket.
Titel: SV: SL H34 74497 på linje 94
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 24 augusti 2024, 11:25:08 AM
Fast 1993 försvann ju de sista H59:orna  ;) .
Titel: SV: SL H34 74497 på linje 94
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 augusti 2024, 18:44:27 PM
Under den tid jag körde natt på Söh var det sällan annat än H11 på 94:an, däremot H59 på 97:an och på 96:an blandat beroende på vilken vagntyp som blev utsatt på den 46:a som gick över till 96
790 från Söh kördes normalt alltid med H11 efter att dessa kommit.

Istf H11 kunde någon av de H10:or som växlade mellan Söh o Hyh förekomma på 790 (6545-46)