Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 16 augusti 2024, 08:44:30 AM

Titel: SL H24 5493 på linje 47 E
Skrivet av: Gunnar D skrivet 16 augusti 2024, 08:44:30 AM
(https://i.postimg.cc/RVCsrKpd/H24-Nbp-Aug74d-Web.jpg)

Nybroplan aug 1974.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SL H24 5493 på linje 47 E
Skrivet av: K R skrivet 16 augusti 2024, 10:12:45 AM
Hej!

H24 5493 var sist med en utrustningsdetalj som hängt med alltsedan anfadern Scania-Vabis Metropol.
H24 från 5494 till 5503 och den avslutande H30-serien hade en annan lösning vad gäller denna utrustning.
Vad åsyftas?

mvh k R
Titel: SV: SL H24 5493 på linje 47 E
Skrivet av: Mr G skrivet 16 augusti 2024, 11:06:11 AM
Kan du avse "trampdynorna" som reglerade öppningen av bakdörrarna innan fotocellerna tog över,
Titel: SV: SL H24 5493 på linje 47 E
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 augusti 2024, 11:13:42 AM
Ja från 5494 försvann "klapprandet" vid avstigning :-)
Titel: SV: SL H24 5493 på linje 47 E
Skrivet av: Mr G skrivet 16 augusti 2024, 15:52:41 PM
Är det inte skillnad i bakljusens utformning också från samma gräns? Om det går tillbaka till Metropol eller ej tror jag inte, eller låter åtminstone det vara osagt.
Titel: SV: SL H24 5493 på linje 47 E
Skrivet av: K R skrivet 16 augusti 2024, 17:04:41 PM
Hej!

Tänker Mr G då möjligen på de fem sista H24:orna 5499-5503?
Alltså de som fick runda baklampor av H30-typ istället, dock med bibehållen separat backstrålkastare uppe i högra bakre takkanten.
H30 fick emellertid för sin del en mindre backlampa monterad högst upp i den högra raden av bakljusen och i samma stil som dessa.

Och för övrigt; visst var det bytet från trappstegskontakter till fotocellstyrda bakdörrar som avsågs i den tidigare frågeställningen!

Detaljer, detaljer...  :o

mvh K R