Enligt inlägg på SL:s Facebook-sida i morse så stod 8 bussar uppställda p.g.a. "vild strejk" mitt i morgonrusningen. Någon som vet mer, eller är det bara någon resenär som missförstått?
Själv tycker jag att det är konstigt att inget skyddsombud stoppat denna trafik för länge sedan, då bussarna saknar såväl AC såväl som ordentliga vädringsluckor i fönstren. Bastuvärme är en underdrift, och det är inte första året som dessa skrotbussar används, utan de blir bara äldre och mer slutkörda för varje sommar.
Eftersom det inte går att kräva AC, så är det inte möjligt att stoppa för det.
Citat från: Maven skrivet 08 augusti 2024, 13:14:39 PMEnligt inlägg på SL:s Facebook-sida i morse så stod 8 bussar uppställda p.g.a. "vild strejk" mitt i morgonrusningen.
Jag hittar inte den informationen, har du möjlighet att länka till källan?
// Niclas
Jag gör ett försök:
https://www.facebook.com/KanalSL/posts/pfbid0pncShoPdu9PRJv8wPWL3FfWkJiGAwBP73rnzkLYZ16LAZ9ARYCyi9KJ9cdSFgD6dl
I SL:s inlägg länkat ovan (om Pride) finns en kommentar (av Peter Karlsson) skapad i morse 8 augusti kl. 06:56, som påstår detta om strejken.
Facebook är ju f.ö. numera värdelöst som kundtjänstforum, sedan Facebook tog bort möjligheten för användarna att skapa egna inlägg i företags flöden. Bättre att gå tillbaka till Kundo eller liknande som SL använde tidigare. Nu hamnar istället användarnas synpunkter hipp som happ i inlägg som SL har gjort om något helt annat.
Ett bra kundtjänstforum borde vara självklart för ett företag med så många privatkunder som SL, både för att få in synpunkter och för att kunna svara på frågor och ge utförligare information och förklaringar än vad som är rimligt när kundtjänst svarar i privata meddelanden.
Tack, nu hittade jag inlägget.
Det verkar däremot inte vara bekräftat att det pågått en vild strejk eller att bussarna överhuvudtaget stått stilla, det påstås bara av personen som lämnade den kommentaren.
Vore intressant att få klarhet huruvida det stämmer eller inte.
// Niclas
Har precis åkt till Jakan, ersättningsbussarna rullar antagligen som vanligt idag.
Om detta hade pågått"på riktigt"hade det nog blivit ett himla hallå om detta i de vanliga medierna typ SVT och övriga nyhetsflöden.../Ulf
Körde den aktuella dagen. Inget spår av någon strejk överhuvudtaget märktes. Troligare att nån resenär sett uppställda bussar och dragit egen slutsats.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 augusti 2024, 12:57:56 PMOm detta hade pågått"på riktigt"hade det nog blivit ett himla hallå om detta i de vanliga medierna typ SVT och övriga nyhetsflöden.../Ulf
Det betvivlar jag faktiskt. När det var protester mot SL ute på gatan framför Lindhagensgatan 100, angående tågvärdarna, var det helt tyst i media, med undantag av lokaltidningen Mitt i.
Media idag har väldigt lite intresse av att skriva om rätt stora händelser i kollektivtrafiken.
Påståendet om den s.k strejken är ju skrivet av ett "Peter Karlsson" som skriver typ vartannat inlägg i den där tråden och blir argare och argare ju längre fram på dagen det blir. Vi kan nog lugnt bortse från allt som detta "Peter Karlsson" skriver.
Citat från: buskörare skrivet 08 augusti 2024, 16:35:56 PMEftersom det inte går att kräva AC, så är det inte möjligt att stoppa för det.
Går att lägga ett skyddsstopp om temperaturen är så hög eller låg att det blir farligt för personalen.
Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2024, 11:54:25 AMDet betvivlar jag faktiskt. När det var protester mot SL ute på gatan framför Lindhagensgatan 100, angående tågvärdarna, var det helt tyst i media, med undantag av lokaltidningen Mitt i.
Media idag har väldigt lite intresse av att skriva om rätt stora händelser i kollektivtrafiken.
Viss skillnad på en protest och en vild strejk. Protester sker hela tiden utan att media uppmärksammar det men en vild strejk av lite storlek i kollektivtrafiken skulle nog få visst genomslag i media.
Citat från: BSB101 skrivet 25 augusti 2024, 15:00:31 PMGår att lägga ett skyddsstopp om temperaturen är så hög eller låg att det blir farligt för personalen.
Nej, det går inte. Eftersom bussen inte räknas som arbetsplats, kommer ett sånt skyddstopp hävas direkt. Däremot har vi alltid rätt att byta buss och till och med avsluta passet om vi mår dåligt. Men ett generellt stopp går inte att få.
Vem anser att bussen inte är en arbetsplats?
Myndigheterna.
"Arbetsplatsen"är det stället där du har din utgångspunkt där du t ex har din chef eller hämtar dina körspecar.
Fordonet nu sitter i räknas som arbetsredskap.
(Hade bussen varit en arbetsplats hade du t ex behövt haft en toalett ombord...)/Ulf
Finns ju ett drygt 20 år gammalt Center-förslag om att ändra på det, men det har väl aldrig realiserats.
https://data.riksdagen.se/dokument/GR02A275
Har för mig att Kommunal sade redan för typ 20 år sen att det ligger på EU-nivå och att man jobbat länge på det men inte fått nått gehör alls.
Beror väl på var frågan landar. EU hanterar normalt sett ärenden, där de genom direktiv (vilka ska implementeras i nationell lagstiftning) och förordningar (som gäller direkt inom alla EU-länder) fått ansvaret från medlemsländerna att sköta hanteringen.
I de fall där EU inte fått mandat av medlemsländerna (vilket de facto omfattar det mesta och speciellt mindre frågor) så är det upp till varje medlemsland att själva lagstifta. Vet inte just var detta med arbetsplats/tjänsteställe hamnar, men det känns ändå som det mera är en nationell fråga inom Sverige... i alla fall om man tittar in på det som EU anger att de hanterar (vilket verkar vara ganska lite) inom arbetsrätt: EU:s infosida för detta juridikområde (https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=sv&catId=157)
Även det faktum att den drygt 20 år gamla motionen jag länkade till i ett tidigare inlägg var ställd till Sveriges riksdag, och inte till EU-parlamentet, pekar oxå i riktning mot att detta är mera något som hör hemma i den nationella lagstiftningen.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 september 2024, 10:32:58 AMMyndigheterna.
"Arbetsplatsen"är det stället där du har din utgångspunkt där du t ex har din chef eller hämtar dina körspecar.
Fordonet nu sitter i räknas som arbetsredskap.
(Hade bussen varit en arbetsplats hade du t ex behövt haft en toalett ombord...)/Ulf
Tack för svar, var en nyhet för mig. en det kan väl fortfarnde inte vara okej att utföra arbete (utan rätt utrustning) på en plats där temperaturen kan utgöra en hälsorisk?
Det finns ju yrken som är varmare än vårt. Åtminstone utslaget på tid. Så det blir svårt att ha så fasta regler. Men vi kan kräva byte/avlösning om vi anser att vi mår dåligt av värmen. Det är det enda.
Det blir ju långsamt bättre, fler och fler bussar utrustas med AC.