(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SL_H21A_4552_Teh_1988.JPG)
Såg att Greger Larsson tidigare har lagt ut en bild på en av Surahammar Trafiks Neoplanbussar, se länk:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7783.0
En av Surahammars Neoplan-bussar gick över till SL och fick littera H21A. Här ser vi bussen vid Vallhallavägen i Stockholm 1988. Minns att en förare berättade att bussen även gått i trafik i Italien.
Trevligt bild den liggnar en american buss 8)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 januari 2008, 15:05:48 PM
Trevligt bild den liggnar en american buss 8)
Neoplan - när dom var som bäst - eller snyggast i alla fall 8)...
...jo, jag vet att det var rishögar i mångt o mycket men man lärde sig mecka...
Kul att se den udda fågeln. Även om det inte var en vanlig linjevagn så tycker jag att de borde lackat den SL-röd.
---------------
Ett vagt minne från ett öppet hus i Vaxholmsgaraget, man fick gå in i en del bussar, bl.a. denna, var att det låg bananskal i askkopparna som fanns i framförvarande stolsrygg. Kanske bara var otur att det låg i just den askkoppen... :P
Citat från: Fredrik Klint skrivet 01 januari 2008, 16:10:01 PM
Kul att se den udda fågeln. Även om det inte var en vanlig linjevagn så tycker jag att de borde lackat den SL-röd.
Nej, den ser ju mera ut som en äkta Vaxholmsbuss i dessa färger :)
Tack!
En bekant pratade med Olle L en gång. Olle berättade för honom att SJ fick in en offert på en Vo B58 led med Neoplankaross.
Har Lars Ö hittat något i arkivet om detta ?
Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 januari 2008, 15:02:58 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SL_H21A_4552_Teh_1988.JPG)
Såg att Greger Larsson tidigare har lagt ut en bild på en av Surahammar Trafiks Neoplanbussar, se länk:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7783.0
En av Surahammars Neoplan-bussar gick över till SL och fick littera H21A. Här ser vi bussen vid Vallhallavägen i Stockholm 1988. Minns att en förare berättade att bussen även gått i trafik i Italien.
Blir inte "släpvagnen" väldigt slingrig och sladdrig på en sådan här vagn vid högre hastigheter?
/B
Hade aldrig turen att få åka med den här vagnen. Är det någon som vet vilken inredning den hade? Fällbara stolar? WC? Barnvagnsplats?
Jag såg den mest gå som 670 på de turer som enligt tidtabellen var linje 672 men i praktiken kördes av en ledbuss på 670 och en normalbuss på 672 (vanligtvis en H47A).
/Måns
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 januari 2008, 19:57:47 PM
Blir inte "släpvagnen" väldigt slingrig och sladdrig på en sådan här vagn vid högre hastigheter?
Borde den bli det? De Säfflebussar av olika 80-talsmodeller jag framfört har inte "gungat" nämnvärt när man kört dem i 80-90, så varför skulle denna Neoplan vara mer instabil? Jag tycker snarare att "pushers" känns instabilare i alla farter.
Citat från: Verspieder skrivet 01 januari 2008, 20:30:05 PM
Borde den bli det? De Säfflebussar av olika 80-talsmodeller jag framfört har inte "gungat" nämnvärt när man kört dem i 80-90, så varför skulle denna Neoplan vara mer instabil? Jag tycker snarare att "pushers" känns instabilare i alla farter.
Inte en aning! Därav min fråga. :D
Men om man suttit i "släpvagnen" på någon av SL:s långlinjer i en Volvo så har åtminstone jag tyckt att det kännts "slängigt".
Men det kanske har att göra med hur mycket "slack" det är i upphängningen av släpvagnen och hur väl länkar och dämpare är servade.
Den enda "pusher" jag åkt långt (och snabbt) med är Sörmlandstrafikens linje på motorvägen från Trosa till Södertälje men då satt jag inte inte i "släpvagnen".
/Bengt
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 januari 2008, 18:49:40 PM
Om det mot förmodan är någon som inte visste så var led Neoplanen här ovan byggd på Volvochassi B58-55 och tekniskt sätt väldigt lik SL:s egna H20 o H21 bussar
:-[...med skammens rodnad på kinderna erkänns att jag trodde det var en äkta Neoplan. Den låga och snygga profilen ledde till en Jetliner i något specialutförande. B58:orna brukar ju se höga och konstiga ut i stort sett vad det än är för kaross på dom.
Det diskuterades väl i någon tidigare tråd om Volvo med Neoplan men det saknades bild. Nu har man i alla fall sett underverket...den kromade fronten :-*...
Citat från: Fredrik Klint skrivet 01 januari 2008, 16:10:01 PM
Kul att se den udda fågeln. Även om det inte var en vanlig linjevagn så tycker jag att de borde lackat den SL-röd.
---------------
Ett vagt minne från ett öppet hus i Vaxholmsgaraget, man fick gå in i en del bussar, bl.a. denna, var att det låg bananskal i askkopparna som fanns i framförvarande stolsrygg. Kanske bara var otur att det låg i just den askkoppen... :P
Jag kan tänka mig att bussen gick på mycket abonneringar. Och i så fall fanns det ingen anledning att måla den SL-röd, snarare tvärtom. En turistbuss skall se ut som en sådan, och inte se ut som en linjevagn.
Dessutom kan jag tänka mig att den här bussen hade gjort sig rätt dåligt som helröd.
Trevliga bilder håller med Möller den liknar en american buss.
Under 70-talet tillverkades ett antal Neoplan på Volvo-chassier. Fem st till svenska kunder redan 1970(varav 2 st 13-meters B58-65). Under senare delen av 70-talet fick ett antal Jetliner THD100-motorn. Sedan dröjde det som Lars skrev till 90-talet då Interbus fick sina byggen på B12-chassin. Vad gäller Scania så fanns både varianten med byggnation på Scaniachassi(BR116S) samt Neoplan"hel"byggen där Scania chassikomponenter användes(från K112).
/GL
Till vissa personers förfäran (nämner ej namn) så byggde Neoplan (fabriksnamn annat) andra bussar med Volvokomponenter. Bla några bussar med bakmotor innan Volvo själva kom med sådana. En av dem vill jag minnas välte i Norge.
Interbus hade två totalförstörda bussar,en olycka i Norge och en i Axamo (ga Rv40).
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 januari 2008, 23:37:48 PM
Jaha där ser man.
Har du närmare uppgifter?
Vad gäller Scania fanns det även bussar med K113 komponenter.
//Lars
Uppgifter finns bl a i det Neoplanhäfte som Mats K sammanställde en gång i tiden. Sedan har du givetvis rätt om K113. Ser även att Sthlms turistbussar hade två Cityliner registrerade som Scania K112 vilket torde betyda att de var byggda på kompletta Scania "chassin".
Som Sören skriver så hade Interbus Gbg mycket riktigt ett par Volvomotoriserade Jetliner.
/GL
Citat från: Greger Larsson skrivet 01 januari 2008, 23:51:21 PM
Uppgifter finns bl a i det Neoplanhäfte som Mats K sammanställde en gång i tiden. Sedan har du givetvis rätt om K113. Ser även att Sthlms turistbussar hade två Cityliner registrerade som Scania K112 vilket torde betyda att de var byggda på kompletta Scania "chassin".
Som Sören skriver så hade Interbus Gbg mycket riktigt ett par Volvomotoriserade Jetliner.
/GL
Jag har noterat följande Scania K112 med Neoplan Cityliner-kaross hos Stockholms Turistbussar. Chassinumret (sist i varje rad) tyder på att det är ett komplett Scania-chassi.
996 LMH 808 Scania K112 Neoplan Cityliner 1983 1803647
997 LMB 848 Scania K112 Neoplan Cityliner 1983 1803647
998 LYS 634 Scania K112 Neoplan Cityliner 1984 8410348
999 LWE 684 Scania K112 Neoplan Cityliner 1984 8410350
Om jag inte missminner mig så var det Scania "under" neoplanerna som GDG hade.Ev bara den ena. Det rör sig om 3308 OPY440 och 3307CSF041. De båda kom i denna ordning och de kom till GDG,även om de var reg på någon annan.3308 kom i trafik 89-04 och 3307 90-04 och gick i kontinentturer.
Det problem jag hörde om är ett något annat än man förväntar sig. Scania ansåg dessa vara Neoplanbussar och att Neoplan,läs Neoplan Väst, skulle hålla med reservdelar
Tydligen fungerade inte underhållssituationen alls.
3308 blev registrerad på Södertälje Trafik AB och 3307 registrerades på ett närstående företag,med annan verksamhet. Därefter överförd till Swebus AB,(fd Strömkullen). 3308 överläts till Hyllinge buss och hade därefter ett flertal ägare. Den återkom till Kruthusgatan på slutet. Den gick på någon utlandskörning och plats hyrdes till den på Kruthusgatan. 3307 målades om till Smålandsbussen:s färg. Såg den en morgon och undrade varför det stod en sådan färgad buss på Swebus parkering. Tydligen var den inte överlämnad. Gick troligen i Smålandsbussens färgen hela sin tid. Havererade en gång på RV40 någonstans kring Hössna.
Smålandsbussen är flera företag med andra namn också. Men det hör inte hit.