(https://i.postimg.cc/R0nyfGSZ/22-5465-8-Ros-m5588-5591-BB.jpg)
5591 i bakgrunden.
Hej!
Bra jämförelsebild som åskådliggör den omedelbara exteriöra skillnaden mellan de främre bussarna, H30 5588 och H24 5465 från denna fotovinkel,
d v s midjelisten under vindrutorna och sidofönstren.
Den bakom stående H30 5591 saknar här capitolmärket i fronten till skillnad från de övriga två bussarna.
Senare i tid fick denna 5591 istället ett SL-märke uppsatt i fronten, något som jag vill tro att den var ensam om i H30-serien.
Sedan har 5591 åtminstone för en tid haft en museal tillvaro då den hamnade på Spårvägsmuseet efter en mellanliggande period hos Trollbäckens trä
efter slopningen från SL. Samma resa via Trollbäckens trä gjorde även H30 5603, som på det gamla museet användes som biografbuss,
där besökarna kunde ta plats vid ratten och navigera efter den trafikfilm som visades genom den vänstra vindrutan.
Länk till en 15 år gammal tråd om H30 5591:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=24812.0
mvh K R
Förutom 5591 fick även 5590, 5596, 5602 och 5609 SL-märke i fronten.
/Gunnar
Finns det bild på det Gunnar?
(https://i.postimg.cc/N0DqthYB/H30-Hbh-Juli77b-Web.jpg)
H30 5590 i Hornsberg juli 1977.
(https://i.postimg.cc/yYZMd3Bf/H30-Hbh-Juli77-Web.jpg)
H30 5609 längst till höger i Hornsberg juli 1977.
Andras bilder:
H30 5596 Lidingö Näset 7.4.78 (Sävenfjord)
H30 5602 Värtavägen 28.8.77 (Hasse L)
/Gunnar
I boken"Södra Lidingöbanan"står det endast:
"Lidingös sju kvarvarande H24or flyttades från ön i februari 1974 i och med SLs nya H56or levererades"
Någon som har koll på vilka dessa 7 var?
Som liten spoling(då)gillade jag inte dessa bussar,då de var mörka,grön inredning samt luktade diesel och galon invändigt...
Lycka var när det kom en H66a(och senare H56orna) :)
Capitolerna 5591 och 5603 överlevde på Lidingö till oktober 1980 enl samma bok./Ulf
Den boken har jag inte. köper en från bokbörsen.
Författare Carl-Henrik Ankarberg på Frank Stenvalls förlag 1986.
ISBN:91-7266-097-X
/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 juli 2024, 20:52:28 PMI boken"Södra Lidingöbanan"står det endast:
"Lidingös sju kvarvarande H24or flyttades från ön i februari 1974 i och med SLs nya H56or levererades"
Någon som har koll på vilka dessa 7 var?
Capitolerna 5591 och 5603 överlevde på Lidingö till oktober 1980 enl samma bok./Ulf
Detta har också tidigare diskuterats och bokens svar är lite "svävande" då H24 lämnade Lidingö i omgångar åren 1972-1974.
Så vilka lämnande Lidingö 1974, jo:
5465, 5467, 5471, 5494, 5499
Källa; bussgaraget.se
Så det var fem vagnar, inte sju som lämnade Lidingö 1974. Däremot kan de ha ersatts av sju H56.
Tack för svaret.
Lidingö fick H56 4776-4785 inalles./Ulf
Enligt de uppgifter jag har var det sju H24 som flyttades till Hornsberg i början av 1974. Förutom de ovan nämnda var det 5493 och 5503. 5491 skrotades ungefär samtidigt. Lidingö hade också 5457 som skrotades 1972 och 5464,5470 och 5485 som flyttades/skrotades 1972-73.
Beträffande H30 fanns 5588,89,91-96,98-05,07,08 på Lidingö.
5588,92 och 5607 flyttades till Hornsberg 1973-74, men 5588 och 5607 återkom 1975. 5592 hamnade i Handen/Södertälje
5601 skrotades efter en krock 1975.
5588,5593-95, 5604 och 5607 avställdes 1978. Av dessa återkom 5594 till Lidingö 1979 och 5593 till Södertälje.
5596,5598 och 5602 slopades i början av 1979 och till sommaren 1979 försvann 5589,5594,5599,5600,5605 och 5608.
Mycket riktigt överlevde 5591 och 5603 övriga Capitoler med nästa ett och ett halvt år och var de sista i SL-trafiken när de ställdes av i oktober 1980.
Christian B
Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 juli 2024, 21:07:11 PMFörfattare Carl-Henrik Ankarberg på Frank Stenvalls förlag 1986.
ISBN:91-7266-097-X
/Ulf
Beställde från Bokbörsen.
Citat från: Gunnar D skrivet 11 juli 2024, 08:32:02 AMFörutom 5591 fick även 5590, 5596, 5602 och 5609 SL-märke i fronten.
/Gunnar
Hej!
Tack för informationen och illustrerande bilder om detta med SL-märke i fronten på H30!
Dels 5590 med sin helröda front och sedan 5609 med det ursprungliga vita bandet under vindrutorna
Nu återstår väl bara att nämna 5594, som väl fick behålla sin snibbmålning i fronten hela den aktiva tiden?..
mvh K R
(https://i.postimg.cc/mZYNnyXC/H30-Ros-Apr76b-Web.jpg)
H30 5594 vid Ropsten i apr 1976.
Mvh Gunnar