Connect Bus startar den 17 juni upp sin nya trafik i västra Östergötland med huvuddepå i Motala och mindre stationeringar i Mjölby, Ödeshög och Österbymo. Till trafiken har 41 nya elbussar köpts in fördelat på 12 Mercedes eCitaro till stadstrafiken i Motala och 29 YES-EU 15-metersbussar till regiontrafiken. Bussarna visades i helgen i Motala och jag passade på att ta några bilder. Bussarna har ännu inte fått några registeringsnummer.
Först den enda hittills levererade eCitaron som får nummer 1101 (serie 1101-1112). Den är märkt 1201, men detta kommer justeras till trafikstart.
(https://ebermark.se/Bussar/Bilder/2024/Connect%201101%202024-06-09.jpg)
YES-EU är en kinesisk helelektrisk buss och bussarna till Connect är de första levererade av sitt slag till Europa. Bilden visar buss 1440 (nummerserie 1413-1441).
(https://ebermark.se/Bussar/Bilder/2024/Connect%201440%202024-06-09.jpg)
Tyvärr är det lite förseningar i både bussleveranser och transformator till Motaladepån. Regionbussarna kommer komma ut i trafik i smådepåerna under de närmaste veckorna medan trafiken i Motala inte kommer kunna köras med elbussar förrän i augusti. Under tiden kommer nuvarande bussar som Bliva Buss kör med i området att fortsätta rulla hos Connect.
Har dessa samma radionummer som inventarienummer med tanke på att bara ett nummer syns på bussen?
Varför numrerar man om dem förresten? 11xx används ju av Connect i Trestadsområdet, 12xx är väl ledigt????
Ja samma radionr och inventarienummer. 11xx-serien i Trestad verkar ha avyttrats under 2023 så de finns nog inte längre i bolaget.
Anledningen till bytet är att det i sent skede upptäcktes att biljettsystemet bara klarar fyrsiffriga fordonsnummer och då krockar 12xx-serien med Östgötapendelns tåg, exempelvis 61201 där de fyra sista siffrorna används. Alla andra system har fler siffror i sina fordonsnr-fält så där var inget problem, men just biljettsystemet gillade inte att få dubletter.
Nja, jag såg t ex alldeles nyss en Scania Citywide LE i Grästorp: Connect Bus Sverige 1115 (f d Söne) SEZ526.
Bussarna i Motala har högsta nr 1112, så med den krockar det inte iallafall.
Connect Bus olika nummer är tyvärr en enda röra.
Bifogar även en länk till en artikel i Bussmagasinet om YES-EU-bussarna.
Bussmagasinet om nya YES-EU-bussarna (https://www.bussmagasinet.se/2024/06/nytt-elbussmarke-debuterar-i-sverige/)
Okej
Citat från: Ebermark skrivet 12 juni 2024, 07:53:31 AMJa samma radionr och inventarienummer. 11xx-serien i Trestad verkar ha avyttrats under 2023 så de finns nog inte längre i bolaget.
Anledningen till bytet är att det i sent skede upptäcktes att biljettsystemet bara klarar fyrsiffriga fordonsnummer och då krockar 12xx-serien med Östgötapendelns tåg, exempelvis 61201 där de fyra sista siffrorna används. Alla andra system har fler siffror i sina fordonsnr-fält så där var inget problem, men just biljettsystemet gillade inte att få dubletter.
Okej, men hade inte 13xx vart mer logiskt oavsett för att hänga ihop med 14xx då? eller finns 13xx på några andra kommande bussar?
Jo det var första tanken, men det finns två tåg som heter 61301 och 61302 så det hade krockat där också om man börjat från början i nummerserien
Minsann, har det inte kommit batteribussar till lilla Ödeshög. Två exemplar av det nya märket "Ja till EU" har börjat laddas upp, ännu utan reg.skyltar. 1439 är som synes den ena, okänt vilken kamraten är.
(https://i.postimg.cc/4xb45vwr/desh-g-2.jpg)
Påminner inte så lite om en 8900 kaross
Här kommer blivande Connect 1432 på provkörning i Mjölby i söndags. Installation av teknisk utrustning pågår löpande i Ödeshög. Nu väntar man på att Transportstyrelsen ska registrera in bussarna så de snart kan börja tas i trafik.
(https://ebermark.se/Bussar/Bilder/2024/Connect%20Bus%201432%202024-06-16.jpg)
(https://ebermark.se/Bussar/Bilder/2024/Connect%20Bus%201432%202024-06-16-2.jpg)