Är det någon som vet vilka fordon som Mohlins beställt för det nya trafikavtalet i Hälsingland?
Det enda jag kunnat hitta är följande tidningsartikel där det hintas om att det blir kinesiskt:
https://www.ljusdalsposten.se/2024-05-10/bussbolaget-efter-miljardaffaren-fortsatt-plan-pa-expansion/ (https://www.ljusdalsposten.se/2024-05-10/bussbolaget-efter-miljardaffaren-fortsatt-plan-pa-expansion/)
I artikeln går det att läsa:
CitatMed största sannolikhet blir det kinesiska bussar som kommer att rullar på vägarna i Hälsingland.
– Kina ligger längst fram, vi har gjort hemläxan på elsidan, berättar han.
Flera studiebesök har gjorts, bland annat till Norge där det har varit mycket problem i vinter.
– Vi har tittat på depåer där det har varit problem och depåer där det har funkat.
I artikeln visas även en bild på en buss från Golden Dragon som de lånat hem. Men Golden Dragon tillverkar inga boggibussar med lågentré vad jag lyckats hitta.
Förutom elbussar kommer även runt 25 dieselbussar att ingå i avtalet. Någon som hört något om dessa?
Det bliver interessant at se hvad de vælger.
Yutong og BYD kan fås som boggibussar.
Dieselbussar?
Måste vara ett av få nya avtal med diesel i tanken.
Högst sannolikt menas biodiesel (RME/HVO), men med ordet "diesel" som ett samlingsbegrepp för all slags bränsle till dieselmotorer. För att påvisa tydligheten att det inte blir 100% el- och/eller gasbussar i avtalet.
En dieselbuss förblir ju en dieselbuss, oavsett om den tankas med fossil diesel eller HVO, och i registreringsbeviset står det alltid bara "diesel".
Ja just dieselbussar torde nog fortfarande vara väldigt vanligt i upphandlingar för regiontrafik. Sedan ställer ofta myndigheten krav på att dessa fordon körs med biodiesel.
I Gävleborg har det varit ett krav med miljödiesel men kravet togs bort pga höga kostnader förra året så nu körs det med vanlig diesel i dieselbussarna. Jag känner inte till hur det kommer bli med detta i det nya avtalet.
Det stämmer att politiken beslutade att övergå till diesel Mk1 i trafikavtalet i Hälsingland. I Gästrikland är det inte förenligt med trafikavtalet så där kör man fortfarande på HVO100.
I det nya avtalet för Hälsingland så har vi kravställt utsläppsfritt i stadstrafik och till 75% utsläppsfritt i regiontrafiken. De resterande 25% får köras med antingen biodiesel eller biogas.
//John
Är det klart vad det blir för tillverkare av dessa bussar som Mohlin tänkt ha?
Enligt Mohlins själva står det mellan två kinesiska och en polsk tillverkare.
Artikel i dagens Ljusdals-Posten.
https://www.ljusdalsposten.se/2024-06-24/mohlins-slutforhandlar-elbussar-ryktas-bli-spioner-at-kina/
Skräll att 2 kineser är med i matchen...
Är det någon som har någon uppdatering i den här frågan? :)
Fortfarande ingen som har uppgifter om vilka fordon som är beställda? Det står på Mohlins Facebook att deras nya bussar ska börja levereras till sommaren.
Citat från: AO skrivet 12 september 2024, 21:42:00 PMFortfarande ingen som har uppgifter om vilka fordon som är beställda? Det står på Mohlins Facebook att deras nya bussar ska börja levereras till sommaren.
Det blir Golden Dragon Pivot 12 till stadstrafikerna i Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs. Golden Dragon Pivot 15, Setra 518LE och Setra 531 (DD) till regiontrafiken.
Hmm...
Golden Dragon låter kinesiskt?/Ulf
Depå i Dragon Gate? ;D
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/dragon-gate-till-salu-for-40-mkr/
Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 november 2024, 20:03:15 PMHmm...
Golden Dragon låter kinesiskt?/Ulf
Jo de är Kinesiskt
Peter X-län
Då blev det Golden Dragon som det hittats om tidigare. Den är väl inte så beprövad i Sverige än?
Väldigt roligt med Setra dock. Blir väl de första Setra 518LE i Sverige?
Undrar mera om bussarna kommer vara gula med en röd X på sidorna också?
Från en annan tråd i ämnet..
"I takt med att nya trafikavtal startar så ska alla fordon successivt bli gul/röda. Det är alltså inte längre en renodlad "stadsbusslack"
Den här designmanualen gäller från och med september 2022:
https://www.regiongavleborg.se/globalassets/regional-utveckling/samhallsplanering-och-infrastruktur/kollektivtrafik/manualer/fordonsmanual_bussar_2020.pdf